pahvia on jo nokalla ! kennon kunnosta ei tietoa mutta saisi nuo koneenkin lämmöt noustaplaanari kirjoitti:PAHVIA NOKALLE!
Voi nätä nykyajan nuoria?
lämmöt ei nouse !? (hj61)
Valvoja: Käyttäjä
no empähän tiiä omassani kyllä tarkenee.syyläri on kokonaan pahvilla peitetty ja visko on sökö (pyörii koko ajan ) niin lämpiää ihan hyvin ja tulee lämmintä kapiniin asti.eikös se niin ole että mitä isompi tuli palaa moottorissa niin sitä enemmän lämmintäkinNo kylmä pirssi toi on jokatapauksessa yli 20 pakkasilla.

-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
terve fire. satuitkos keittämään ton uuden termarin ja katsomaan missä lämpötilassa aukeaa ennen kuin laitoit paikoilleen? on tullut noita uusia termareita vastaan mitkä aukeaa liian aikaisin ja on joutunut ite säätämään aikean aukeamislämpötilan. käsinhän olet tietenkin kokeillut putket jolla huomaat onko anturivika.. itse en laittaisi yli 90 termaria koska kesällä pata käy sit tosi kuumana kun sitä oikein kiusataan. niin ja noita "sokeripaloja" ei sit laiteta enään ikinä koneeseen... jookosta.
Kuitataans tähän topikkiiin seuraavaa: eli
1) lähtötilanne juuri hankittu HJ61 vm. 1987 ja kylmä oli pakkasella. Lämpömittari nousi pitkässäkin ajossa vain ensimmäiselle viivalle. Kaihdin peitti jäähdyttimen.
2) erinäisten tutkimusten jälkeen päädyin hankkimaan uuden termostaatin marmoritiskiltä. Rekisteritunnuksella osanumero eikä vaihtoehdoista keskusteltu. Hinta 74 €.
3) saatuani termostaatin kätöseeni totesin sen olevan 88 asteinen. En koelämmittänyt sitä. Saatuani edeltäjän käsiini totesin uuden termostaatin olevan paikalleen sopivan, mutta erilaisen kuin edeltäjänsä. Asennuksessa ei ongelmia.
4) lopputulos: lämpömittari nousee nytkin hitaasti näillä keleillä, mutta vauhtiin päästyään kipuaa toiseen viivaan, ehkä hetkellisesti ylikin. Ohjaamossa lämpö riittää nyt ainakin normitalvivarusteissa. Asiaan vaikuttaa myös se, että puhaltimen 1&2 asento ovat toistaiseksi toimimattomia, ohjeita on siihenkin saatu jo.
1) lähtötilanne juuri hankittu HJ61 vm. 1987 ja kylmä oli pakkasella. Lämpömittari nousi pitkässäkin ajossa vain ensimmäiselle viivalle. Kaihdin peitti jäähdyttimen.
2) erinäisten tutkimusten jälkeen päädyin hankkimaan uuden termostaatin marmoritiskiltä. Rekisteritunnuksella osanumero eikä vaihtoehdoista keskusteltu. Hinta 74 €.
3) saatuani termostaatin kätöseeni totesin sen olevan 88 asteinen. En koelämmittänyt sitä. Saatuani edeltäjän käsiini totesin uuden termostaatin olevan paikalleen sopivan, mutta erilaisen kuin edeltäjänsä. Asennuksessa ei ongelmia.
4) lopputulos: lämpömittari nousee nytkin hitaasti näillä keleillä, mutta vauhtiin päästyään kipuaa toiseen viivaan, ehkä hetkellisesti ylikin. Ohjaamossa lämpö riittää nyt ainakin normitalvivarusteissa. Asiaan vaikuttaa myös se, että puhaltimen 1&2 asento ovat toistaiseksi toimimattomia, ohjeita on siihenkin saatu jo.
No kyllä hoojiin kopissa pitäis lämpöä piisata! mä oon pitänyt ainaki pahvia siellä ihan syylärin edessä,lämpömittari ei paljon nouse mutta hytissä kyllä tarkenee vaikka t-paita päällä
(ja olen helvetin viluinen ihmisriepu
) kuusykkönen tosin (mun mielestä) lämpiää hiukka hitaammin mitä vanha kuuskymppinen malmikasa
olisko lämppärin kenno tukossa,tai ilmaa järjestelmässä....? meinaan ei ne mittarit nouse kovin ylös kesälläkään.



Re: lämmöt ei nouse !? (hj61)
1980 alun hj lämppärin kennot on isommilla putkistoilla kuin -80 loppupuolen ja hj61 tosi pienillä mistä johtuu että paluuvesi jäähdyttää moottorin ja tämän kertoi eräs jäähdytinkorjaamon asentaja jolla oli itellä ollu hj60 ja hj61 monta. Oli itelle vaihtanu kennoston isommilla putkilla niin oli hj61 alkanu nostaan lämmöt hyvin ja piti tyhjäkäynnilläki
Re: lämmöt ei nouse !? (hj61)
Toimiikohan lämmityksen säätö, en tarkoita sitä kraanaa, vaan ilman ohjausta kennolle, tai ohi, on saman vivun kans toimivia. Epäilen että tulee lämmittimestä rakaa ilmaa ohi kennon. Jos mittari ei nouse, saattaa olla hapettumaa anturin ja johdon välillä. Tulee kättäpolttavan kuumaa, kunhan asiat kunnossa. Näin talvella kulutus
12l luokkaa.
12l luokkaa.