BJ 40, lataus-akkuongelma
Valvoja: Käyttäjä
BJ 40, lataus-akkuongelma
Mitenköhän mahtaa olla, bj: stä on menny reilun vuoden sisään jo toiset akut ja luulen että vika on latauksessa. Ilman kuormaa lataa 32V ja täydellä kuormituksellakin n.27V (reilulla kaasulla). Jännitteensäädintäkin olen koittanut 3 eri kappaletta ja samaa näytti kaikki. Ei vaan tunnu ihan oikeelta noi lukemat.
Ei kellään sattuis olemaan kytkentäkaaviota tohon latausjärjestelmään (tai parempia ideoita vian paikallistamiseksi), niin vois katella onko kaikki johdot sittenkään oikein?
Auto siis -78 BJ 40 3.4 koneella ja laturilla.
Ei kellään sattuis olemaan kytkentäkaaviota tohon latausjärjestelmään (tai parempia ideoita vian paikallistamiseksi), niin vois katella onko kaikki johdot sittenkään oikein?
Auto siis -78 BJ 40 3.4 koneella ja laturilla.
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Su Marras 28, 2004 8:05 pm
- Paikkakunta: Kaarina
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Su Marras 28, 2004 8:05 pm
- Paikkakunta: Kaarina
Kappas!
en siis ole ainoa joka on potenut/potee samaa ongelmaa!
Tuossa kun käytiin läpi tuota ongelmaa, niin huomasin että hehkurele oli kärventynyt. Tämä aiheutti aivan suunnattoman suuren virta syöpön, joka imi siitä akusta, josta maakaapeli menee maihin, kaiken virran = aiheuttaen että kun toiseen akkuun jäi suurempi virtamäärä, niin se johdatti miinus päästä virtaa takaisin plussanapaan "maa-akkuun", joka teoriassa tekee oikkarin. eli mulla kävi yhdelle akulle niin että kun mittasin yleismittarilla niin miinus näytti + ja plussa näytti -. Voi kuullostaa oudolta, nä sähköasiat ovat vähän hengenmaailman juttuja.
Hehku + laturi + virantasaaja vaihdettu..... vielä ei ole kaikki kohdallaan. Lataus sammuu välillä, ja se voi johtua kun on piuhat vähän vanhat.
ps. mahtaako se rikkimennyt akku olemaan myös sama...? ("maa-akku)

Tuossa kun käytiin läpi tuota ongelmaa, niin huomasin että hehkurele oli kärventynyt. Tämä aiheutti aivan suunnattoman suuren virta syöpön, joka imi siitä akusta, josta maakaapeli menee maihin, kaiken virran = aiheuttaen että kun toiseen akkuun jäi suurempi virtamäärä, niin se johdatti miinus päästä virtaa takaisin plussanapaan "maa-akkuun", joka teoriassa tekee oikkarin. eli mulla kävi yhdelle akulle niin että kun mittasin yleismittarilla niin miinus näytti + ja plussa näytti -. Voi kuullostaa oudolta, nä sähköasiat ovat vähän hengenmaailman juttuja.
Hehku + laturi + virantasaaja vaihdettu..... vielä ei ole kaikki kohdallaan. Lataus sammuu välillä, ja se voi johtua kun on piuhat vähän vanhat.
ps. mahtaako se rikkimennyt akku olemaan myös sama...? ("maa-akku)
Heinistö Juho (Jussi)
bj40 80
#104
bj40 80
#104
Niin, siis kukaan ei osannut kertoa että mihin päättyy laturilta lähtevät johdot, eli siis se liitin missä kolme napaa. Pitäisikö näiden johtojen mennä suoraan jännitteensäätimelle, vaiko jonnekki muualle? Toyotaltakin kävin kyselemässä sähkökaavioita, mutta eipä ollu kun (mikro)kalvoilla, ja niistä ei selkeitä kopioita oikeen saa 

Henkimaailman hommia joo
Itellä kans bj:ssä aakkuongelmaa ja otinpahan akut sisälle ja latasin ne 24 akkulaturilla(akut sarjaan kytkettynä tietysti) ja mittailin jännityksiä niin toisen akun jännite aluksi 13,4 ja tiosen 15,4 ja yhteinen jännite 28,8 sitten odotin jonku aikaa niin lukemat 13,7 ja 16,1 ja roplotus kuului kun kiehui toinen akku. Sitten otin latauksen pois ja aloitin muutaman tunnin kuluttua uudestaan niin oli jännittett vaihtaneet paikkka. Se akku jolla oli pienempi jännite oli muuttunut suuremmaksi ja päinvastoin. Ei voinut akkuja ladata laturillakaan kun rupes jännitteet vain nousemaan. Kokeilin myös 12voltin asennossa sekä rinnan kytkettynä ja erikseen niin 15,5 ja 16 volttia näytti ja taas kiehui. Mikä ihme kun ei kunnon akulaturillakaan voi ladata, nii eikai se bj:kään osaa tuommosia akkuja ladata 

Jos ottaa virrat poppiksiin tai johonkin muuhun 12v.laitteeseen toiselta akulta niin se syö toisen akun nopeesti...Kaikki 12v:kamppeet jännitteenalentajan kautta.
jos vaan jaksaa niin vaihtaa akkujen paikkaa pari kertaa vuodessa
on vaan niin pirun iso homma

jos vaan jaksaa niin vaihtaa akkujen paikkaa pari kertaa vuodessa






---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
[quote="Käyttäjä"]Jos ottaa virrat poppiksiin tai johonkin muuhun 12v.laitteeseen toiselta akulta niin se syö toisen akun nopeesti...Kaikki 12v:kamppeet jännitteenalentajan kautta.
jos vaan jaksaa niin vaihtaa akkujen paikkaa pari kertaa vuodessa, on vaan niin pirun iso homma quote]
Tuo on tosi, jos ottaa 12V toiselta akulta(yleensä se maapuoli), niin se akku menee sököksi ennemmin tai myöhemmin. Eikä tarvi isoa kulutusta mutta se riittää...Sitä lataus relettä voi säätää, joko nostaa tai laskea maksimi jännitettä. Opus kertoo, että pitäs olla n.27V-n.29V....
jos vaan jaksaa niin vaihtaa akkujen paikkaa pari kertaa vuodessa, on vaan niin pirun iso homma quote]
Tuo on tosi, jos ottaa 12V toiselta akulta(yleensä se maapuoli), niin se akku menee sököksi ennemmin tai myöhemmin. Eikä tarvi isoa kulutusta mutta se riittää...Sitä lataus relettä voi säätää, joko nostaa tai laskea maksimi jännitettä. Opus kertoo, että pitäs olla n.27V-n.29V....