Onko moottori sama 120- ja 150-sarjassa?kenni_ kirjoitti:En usko että enää 150-sarjassa enään on moista vaaraa, mutta vanhemmissa hiluxeissa on myös tota 3-litrasta.
J120:een kolmatta konetta pukkaa
Valvoja: Käyttäjä
Onko kellään omaa näköhavaintoa kiertokangenlaakereista, onko vauriot kulumista/leikkaamista, eli naarmuja tai pinnan "palamista, vai eroosiokuoppia, eli syviä teräväreunaisia kuoppia joista metalli on murentunut, tavallaan syöpynyt, ja niiden välillä ehjänoloista pintaa. Veikkaan jälkimmäistä, laakerin täydellisen pettämisen jälkeen sitä ei pysty enää sanomaan, mutta onko niissä ehjäksi jääneissä mitään jälkiä?
Väittäisin että ongelman ydin on sama kuin HDJ:n koneessa, laakerimateriaali. Vian kehittymismekanimi: Suutin alkaa nikotella ja aiheuttaa ylimääräistä rasitusta jo alunperinkin heikolle laakerimateriaalille, laakeri pettää. Suuttimet on noilla ajomäärillä luokattoman huonoja, kumpi sitten varsinainen syy, vai molemmat.
Tässä on tämänpäivän moottoritekniikan kipupiste: Teollisuudessa on sovittu että punametallia ei kierrätyssyistä käytetä sen sisältämän kuparin vuoksi, alu-tina taas ei enää vaan yksinkertaisesti ole riittävän kestävä laakerimateriaali nykymoottorien tehoille ja väännöille. Se ei nykydieselaissä siedä pienintäkään vikatilanteen aiheuttamaa ylimääräistä kuormitusta, kun ei loputtomiin kestä normaalia tilannettakaan.
Teräksen kierrätyksestä senverran, että pääsee vähän kartalle miten isosta asiasta on kyse. Romuteräksen sulatuksessa teräksen sekaan joutunut kupari keikentää teräksen ominaisuuksia voimakkaasti jo hyvin pieninä pitoisuuksina. Teräksen sekaan joutunutta kuparia ei saada sieltä millään konstilla pois, ainoa tapa saada kyseinen erä jollain tavalla käyttökelpoiseksi on laimentaa sitä puhtaalla teräksellä. Joka "kierroksella" teräkseen tulee aina vaan lisää kuparia ja lopulta maapallolta loppuu puhdas teräs. Tämä on tosiasia. Jos auton moottorissa käytetään punametallilaakereita, jokainen moottori pitäisi purkaa erikseen ja laakerit erotella =kallista. Murskauskaan ei ole tässä tapauksessa toimiva konsti, koska punametalli on tiukasti kiinni teräspohjassa ja magneettinen erottelu ei onnistu.
Täytyy muistaa, että nämä meidän kotterot on osa maapallon rajallisia teräsvarantoja, ja tällähetkellä vaan sen kotteron muodossa. Alu-tina on autovalmistajalle halpa, kierrättäjälle helppo, yksittäisen autonomistajan edulla ei ole siinä mitään sijaa, valitettavasti. Artisti maksaa. Kuluttajasuojasta puhutaan, mutta se koskee vaan nappikauppaa, isot tekee mitä haluaa.
Väittäisin että ongelman ydin on sama kuin HDJ:n koneessa, laakerimateriaali. Vian kehittymismekanimi: Suutin alkaa nikotella ja aiheuttaa ylimääräistä rasitusta jo alunperinkin heikolle laakerimateriaalille, laakeri pettää. Suuttimet on noilla ajomäärillä luokattoman huonoja, kumpi sitten varsinainen syy, vai molemmat.
Tässä on tämänpäivän moottoritekniikan kipupiste: Teollisuudessa on sovittu että punametallia ei kierrätyssyistä käytetä sen sisältämän kuparin vuoksi, alu-tina taas ei enää vaan yksinkertaisesti ole riittävän kestävä laakerimateriaali nykymoottorien tehoille ja väännöille. Se ei nykydieselaissä siedä pienintäkään vikatilanteen aiheuttamaa ylimääräistä kuormitusta, kun ei loputtomiin kestä normaalia tilannettakaan.
Teräksen kierrätyksestä senverran, että pääsee vähän kartalle miten isosta asiasta on kyse. Romuteräksen sulatuksessa teräksen sekaan joutunut kupari keikentää teräksen ominaisuuksia voimakkaasti jo hyvin pieninä pitoisuuksina. Teräksen sekaan joutunutta kuparia ei saada sieltä millään konstilla pois, ainoa tapa saada kyseinen erä jollain tavalla käyttökelpoiseksi on laimentaa sitä puhtaalla teräksellä. Joka "kierroksella" teräkseen tulee aina vaan lisää kuparia ja lopulta maapallolta loppuu puhdas teräs. Tämä on tosiasia. Jos auton moottorissa käytetään punametallilaakereita, jokainen moottori pitäisi purkaa erikseen ja laakerit erotella =kallista. Murskauskaan ei ole tässä tapauksessa toimiva konsti, koska punametalli on tiukasti kiinni teräspohjassa ja magneettinen erottelu ei onnistu.
Täytyy muistaa, että nämä meidän kotterot on osa maapallon rajallisia teräsvarantoja, ja tällähetkellä vaan sen kotteron muodossa. Alu-tina on autovalmistajalle halpa, kierrättäjälle helppo, yksittäisen autonomistajan edulla ei ole siinä mitään sijaa, valitettavasti. Artisti maksaa. Kuluttajasuojasta puhutaan, mutta se koskee vaan nappikauppaa, isot tekee mitä haluaa.
TP
On ainakin hiluxissa 1KD-FTV. Jotain pientä eroo voi olla. 150sestä ei oo tietoo. Mutta luulisin että runko sama.Laplander kirjoitti:Onko moottori sama 120- ja 150-sarjassa?kenni_ kirjoitti:En usko että enää 150-sarjassa enään on moista vaaraa, mutta vanhemmissa hiluxeissa on myös tota 3-litrasta.
Kyllä on sama kone 120- ja 150- sarjassa. Jotkin komponentit on kyllä varmaan päivittyny.kenni_ kirjoitti:On ainakin hiluxissa 1KD-FTV. Jotain pientä eroo voi olla. 150sestä ei oo tietoo. Mutta luulisin että runko sama.Laplander kirjoitti:Onko moottori sama 120- ja 150-sarjassa?kenni_ kirjoitti:En usko että enää 150-sarjassa enään on moista vaaraa, mutta vanhemmissa hiluxeissa on myös tota 3-litrasta.
Viimeksi muokannut kenni_, Pe Helmi 21, 2014 7:48 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On 2 eri vikaa,anton2 kirjoitti:Joo eli kyllä common rail koneeseen ja täyteen tankkiin kahvikupillinen2-t öljyä.Alkaa mittausarvotkin muuttumaan kun voitelee niitä suuttimia.Itsellä ei tosin kokemusta.
Silti vielä ihmettelen voiko suuttimien vika olla syynä voiteluongelmaan,toisaalta jos se pääsee öljyn joukkoon,niin kai se sitä öljyä putsaa jolloin voitelu ei pelaa.
Jos suutin vuotaa ,niin kyllä sen pitäisi huomata kyllä pakoputken päästäkin.Eiköhän savuta jonkin verran.
Jos se taas vuotaa öljytilaan, niin näkeehän sen öljytikusta jos on tilavuus noussut.
1 suuttimien tiivisteiden pettäminen.
Rakenteesta johtuen, vuotava suuttimen tiiviste vuotaa palokaasuja sylinteristä venttiilikoppaan->öljytilaan, sinne modostuu karstaa joka tukkii öljypumpun imusiivilän ja voitelu loppuu. Tämän takia joka öljynvaihdossa tarkastetaan öljypumpun imusihti. Jos löytyy karstaa, suuttimien tiivisteet, öljypumpun imusihti vaihtoon, öljypohja, öljynjäähdytin puhdistukseen.
2 itse suuttimen vuotaminen/vikaantuminen.
Tällä saa mahdollisesti männän rikki+muuta mukavaa sen seurauksena.
Suutin viat yhdessä huonojen laakerimateriaalien kanssa tapahtuu, niin kuin meille eli alapään laakerit sököt.Öljysihtikin puhdas.Onko lie sama ongelma kuin 80 mallissa eli laakerien pinta heikkoa materiaalia,eli ylempi laakeri ns. kuorii. Työtahdissahan kovempi paine tulee enempi ylälaakerille kuin alalaakerille. Jos voitelu ongelmaa, niin kyllä niissä molemmissa alapään laakereissa olisi sitten jälkeä, eikä vaan yläpuolisissa.
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Suuttimien tiivisteet on heikko lenkki. Jos ja kun tiivisteet rupeaa vuotamaan paasee oljytilaan polttoainetta ja pakokaasua. Juuri tamantakia pumpun oljysihdin tarkastus kuuluu tehda joka oljynvaihdon yhteydessa.anton2 kirjoitti: Voisitko hieman tarkentaa mistä se polttoaine menee sinne öljyn sekaan?Täytyy olla aika väljä jos menee männän renkaiden kautta.
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Tai ehkä kumminkin käy kuten nimim. kzj aiemmin selitti eli:
1 suuttimien tiivisteiden pettäminen.
Rakenteesta johtuen, vuotava suuttimen tiiviste vuotaa palokaasuja sylinteristä venttiilikoppaan->öljytilaan, sinne modostuu karstaa joka tukkii öljypumpun imusiivilän ja voitelu loppuu. Tämän takia joka öljynvaihdossa tarkastetaan öljypumpun imusihti. Jos löytyy karstaa, suuttimien tiivisteet, öljypumpun imusihti vaihtoon, öljypohja, öljynjäähdytin puhdistukseen.
Ei sinne noiden suutinprikkojen pettämisen takia polttoainetta kumminkaan taida päästä
1 suuttimien tiivisteiden pettäminen.
Rakenteesta johtuen, vuotava suuttimen tiiviste vuotaa palokaasuja sylinteristä venttiilikoppaan->öljytilaan, sinne modostuu karstaa joka tukkii öljypumpun imusiivilän ja voitelu loppuu. Tämän takia joka öljynvaihdossa tarkastetaan öljypumpun imusihti. Jos löytyy karstaa, suuttimien tiivisteet, öljypumpun imusihti vaihtoon, öljypohja, öljynjäähdytin puhdistukseen.
Ei sinne noiden suutinprikkojen pettämisen takia polttoainetta kumminkaan taida päästä
Jos sinne pakokaasua paasee, niin silloin myos polttoainetta. Pakokaasuista, kun osa on kuitenkin palamatonta polttoainetta. Varsinkin silloin kuin tiivisteet vuotaa. Enivei, nama moottoririkot on aina useamman asian summabelzu kirjoitti: Ei sinne noiden suutinprikkojen pettämisen takia polttoainetta kumminkaan taida päästä
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81