Kuva Kuva

Hilux LN65 jyrisee napalukot päällä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

H&K
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 27, 2005 7:58 pm
Paikkakunta: Kaarina

Hilux LN65 jyrisee napalukot päällä

Viesti Kirjoittaja H&K »

Moi.

Ostin syksyllä Hiluxin joka jyristä/tärisee pirusti kun nopus nousee yli 60km/h ja napalukot ovat päällä mutta neliveto ei kytketty. Nopeuden noustessa jyrinä/tärinä voimistuu ollen kohtuullisen voimakasta 90 km/h nopeudessa. Kun kytkee nelivedon päälle niin jyrinä/tärinä katoaa.

Tämä ei mahdu mun kaaliin. Aiemmassa maasturissani oli kardaani epätasapainossa mutta se täristi sekä neliveto päällä että pelkästään napalukot kytkettynä. Etukardaaanin ristinivelet on juuri vaihdettu joten niistäkin taitaa olla turha vikaa hakea.

Kuten jo sanoin, ei mahdu mun ajatusmaailmaan. Olisiko jollakin hyviä vinkkejä mistä lähteä vikaa hakemaan?
Vieras

hiluxin jyrinät

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jos ristikot on satavarmasti kunnossa tulee ensimmäisenä mieleen kardaanin liu`un väljyys.
Toinen mikä voi noin ilmetä on pinjonin laakeri-ei ihmeitä tarvita niin kyllä ravistaa :cry:
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

mulla tulis mielee myös kardaanin ristikoiden"kohdistus",eli onko kardaani laitettu samaan kohtaan boorille kun olikin ennen ristikoiden uusimista.
myös oikein väljät pronssiholkit siellä murroksissa vois alkaa "resonoimaan" pyöriessä.
hmm onko oikeesti tarve ajaa maantia nopeuksia navat lukossa?,mä ainakin vetelen yli 60-70kmh napikset auki.
H&K
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 27, 2005 7:58 pm
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja H&K »

Kiitoksia neuvoista, täytyy ottaa kardaani tarkempaan tutkimuksiin.

jjtp kirjoitti: hmm onko oikeesti tarve ajaa maantia nopeuksia navat lukossa?,mä ainakin vetelen yli 60-70kmh napikset auki.
Mulla on jokapäiväinen työmatka n. 20 km/suunta, jossa on pari kilometriä heikkokuntoista yksityistietä, 14 kilometriä 60-100 km/h rajoituksellista maantietä sekä 4km taajama-ajoa jossa muutamia liikennevaloja ylämäessä. Talven liukkailla tämä yksityistie on kiva ajaa neliveto päällä ja tämä taajamaosuus on liukkaalla kelillä "pakko" ajaa neliveto kytkettynä mikäli haluaa päästä liikkeelle liikennevaloista kevytperäisellä pick-upilla. Toki voin kyllä pysähtyä yksityistien päähän ruuvaamaan napalukot pois päältä ja taajamaan tullessa jälleen päälle mutta jos tämän tärinäongelman saisi kuntoon niin välttyisi näiltä ruuvaamisilta.
H&K
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 27, 2005 7:58 pm
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja H&K »

Etupään kardaani kävi paikallisesssa kardaanikorjaamossa. Täristyksen syy oli kuulemma välkivalloin asennettu etummainen ristinivel joka ei ollut keskittynyt kunnolla ja täten kardaani ei pyörinyt oman keskipisteensä ympäri.

Nyt on uusi etummainen nivel ja akseli tasapainotettu. Ei jyristä/täristä ainakaan vielä 80km/h nopeudessa.
Vastaa Viestiin