BJ 42 lataus
Valvoja: Käyttäjä
BJ 42 lataus
Hep. 81-mallinen BJ on 24v dieselkoneella ja lataus on kateissa. Ulkoinen, 6-napainen säädin on uusi, samoin laturi, johon tulee säätimeltä kolme johtoa ja akulta yksi paksu. Säätimelle tulee ulkoa valkoinen, paksu johto, jossa on jatkuva plussa. Keltaista paksua johtoa pitkin tulee plussa, kun virta on päällä. Kun säätimen laittaa liittimeen kiinni, katoaa tuo keltaisen johdon plussa.
Periaatteessa säätimeltä pitäisi saada laturille vihreä-valkoista johtoa pitkin plussaa virta päällä, mutta eipä vain tule. Olen kokeillut laturia suoralla plussalla Fieldiin, jolloin tuli 35 volttia, Eli laturi kyllä toosaa, kun sille vain saadaan herätettä. Mitä seuraavaksi, uusi ja vanha säädin katkaisevat tuon keltaisen syöttöjohdon plussan heti, kun säätimen liittimen laittaa kiinni. Pitäisikö tuo virta saada kulkemaan säätimen kautta laturille herätteeksi? Konehuoneen kaksi lasisulaketta ovat ehjät, samoin sisällä olevat. Mitä hemmettiä en ole vielä huomannut, nuo vanhat laitteet käyttäytyvät täsmälleen samoin kuin uudetkin.
Periaatteessa säätimeltä pitäisi saada laturille vihreä-valkoista johtoa pitkin plussaa virta päällä, mutta eipä vain tule. Olen kokeillut laturia suoralla plussalla Fieldiin, jolloin tuli 35 volttia, Eli laturi kyllä toosaa, kun sille vain saadaan herätettä. Mitä seuraavaksi, uusi ja vanha säädin katkaisevat tuon keltaisen syöttöjohdon plussan heti, kun säätimen liittimen laittaa kiinni. Pitäisikö tuo virta saada kulkemaan säätimen kautta laturille herätteeksi? Konehuoneen kaksi lasisulaketta ovat ehjät, samoin sisällä olevat. Mitä hemmettiä en ole vielä huomannut, nuo vanhat laitteet käyttäytyvät täsmälleen samoin kuin uudetkin.
No nyt lataa. Jännitteensäätimelle menevässä johtonipussa on musta-keltainen irtojohto, jolle annoin plussaa. Tuolloin säätimeltä tulevaan musta-vihreään tuli plussat, kuten kuuluukin. Viritys purkaa virtoja, joten laitoin tuohon kytkentään katkaisijan kojetauluun, kunnes varsinainen vika löytyy. Hetken ajelun jälkeen huomasiin, että lataus toimii ilman lisäherätettakin, tosin kojelaudan oikeassa laidassa oleva rele napsahtelee aika voimallisesti. Vika on siis ilmeisesti tuossa releessä, jonka olemassaoloa en edes tiennyt. Pitääpä purkaa se, niin saa napseen loppumaan.
Noh, eihän tässä kovin helpolla päästäkään. Se kojelaudan rele on edic:n ohjausrele, johon pitää palata myöhemmin. Sen napsuminen taisi olla satunnaista, vai onko se jotenkin yhteydessä lataukseen? Lataus loppui taas, ilmeisesti herätteeksi syötetty virta meni kuitenkin väärää kautta oikeaan osoitteeseen, koska musta-keltainen syöttöjohto lämpeni voimallisesti. Fusible linkissä oli yksi johto irti ja sekin tuli korjattua. Laturille pitäisi saada herätteet, mutta nyt alkaa konstit loppua. Kaavioista ei juuri apua saa, koska pelkkä tehtaan kytkentä ei nyt tunnu riittävän. Tuleeko heräte fusible linkin kautta ampeerimittarille ja sitten säätimen kautta laturille? Ampeerimittarista katosi neula, olisiko se kajahtanut tai vetänyt maihin rikkinäisen linkin takia? Vai tuleeko heräte varoituslampun kautta?
Taas lataa. Ampeerimittarille tuli plussaa kahteen nastaan, vaikka toiseen pitäisi tulla miinusta. Ilmeisesti heräte tulee vakiona mittarin kautta. Heivasin koko mittarin ja laitoin mittarilta tulevaan herätejohtoon latausvalolta tulevan herätteen. Sekin vaatii katkaisijan, koska purkua tapahtuu vähän seisoessa. Etuna on latausvalon toimivuus, mutta plussat voisi toki kierrättää virtalukon kautta. Ehkä sitten seuraavassa sessiossa.
Edic toimi jo irrallaan, mutta ei enää autossa kiinni. Sen kimppuun sitten seuraavaksi ja toistaiseksi vedellään vaijerista sammuksiin.
Voimaa pitäisi saada vähän lisää. Muutama kierros syöttöä aukipäin ei valtavasti tehnyt. Puolilla kaasuvaroilla ei tapahdu juuri mitään. Netistä löytyy hyvä ohje ennakonsäätöön, millaisia ennakoita olette 3B:ssä käyttäneet ja millaisella tuloksella?
Edic toimi jo irrallaan, mutta ei enää autossa kiinni. Sen kimppuun sitten seuraavaksi ja toistaiseksi vedellään vaijerista sammuksiin.
Voimaa pitäisi saada vähän lisää. Muutama kierros syöttöä aukipäin ei valtavasti tehnyt. Puolilla kaasuvaroilla ei tapahdu juuri mitään. Netistä löytyy hyvä ohje ennakonsäätöön, millaisia ennakoita olette 3B:ssä käyttäneet ja millaisella tuloksella?
Luulen, että tässä on jonkinlainen yhteisvaikutus fusible linkin ja toisen laturin hajoamisen myötä. Autossa on kaksi laturia, toinen pyörittää vain alipainepumppua ja toinen antaa virtaa samassa kannakkeessa. Nyt toimii ihan hyvin ja säädinkin pitää jännitteen 28 voltin molemmin puolin. Jos joskus tulee virrantarvetta, vien tuon vanhan laturin pajalle ja kytken rinnan. Pakosarjaankin löytyi uusi tiiviste Chevyn tiivistepaketin jämistä. Ei tule enää kaasut pellin alle. Imuäänet ovat aika muhkeat Dodgen vanhalla K&N:llä. Pitää varmaan laittaa alkuperäinen putsari paikalleen, vaikka viekin pirusti tilaa.