
turbon asennus 3 B moottoriin
Valvoja: Käyttäjä
en ole vielä kokeillut huudattaa aivan viimeistä piikkiä, antaa laakereiden ja männänrenkaiden hieman totutella. Sen 21 solmua nappas n. 4000 rpm, sen jälkeen tuli pieniä lämpöongelmia. Merivesi ei kiertänyt kunnolla. Tänään vaihdoin uuden siipipyörän (vanha oli kivikova...) En varmaankaan jyrkempää kokeile, mutta isompaa halkaisijaa. Juu, ei tämä nyt kauhean kallis tehonlisäys ollut. N. 1000€ tuli hintaa, hintaan sisältyy männänrenkaat
ja laakerit, joita ei olisi ollut pakko vaihtaa.
ja laakerit, joita ei olisi ollut pakko vaihtaa.
Ok. Eli se kiertää jo lähelle ryntäys rajaa. Kaipaa siis hieman isompaa tai jyrkempää potkuria että kestää kierrokset aisoissa koska se orkkis säätäjä ei enää toimi täysin niinkuin pitää.
Siis lisää kuormaa koneelle niin sitten sieltä alkaa niitä ahtojakin löytyä.
joku 3600 -3700 voisi olla sopivat maksimi kierrokset täydellä rähinällä.
Siis lisää kuormaa koneelle niin sitten sieltä alkaa niitä ahtojakin löytyä.
joku 3600 -3700 voisi olla sopivat maksimi kierrokset täydellä rähinällä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Moikka taas pitkästä aikaa...
Kuvia en ole saanut aikaiseksi, mutta nyt olis muuta asiaa. Marraskuussa
kun ajelin viimeisiä kertoja, niin kesken ajon alkoi vene hyytyä ja tuli mustaa voima sauhua putkesta. Hetken kuluttua alkoi myös aikamoinen kolina koneesta. Lähtee käymään kuin palmun alta, mutta kolisee. N. 1800 rpm käy kuin sukkasillaan, mutta yli ja ali sen kolisee eikä ole tehoja.
Olisko suuttimissa jotain vai... Olen jo kannen ottanut auki ja se kunnossa ja männät näyttäis olevan ok. Olisko auttavaa kättä? En viitsis ottaa alakertaa
auki, on sen verta työläs homma, kun tuo konehuone ei ole järin iso...
Lisätään vielä, että lämmöt ja öljynpaineet oli ok.
Kuvia en ole saanut aikaiseksi, mutta nyt olis muuta asiaa. Marraskuussa
kun ajelin viimeisiä kertoja, niin kesken ajon alkoi vene hyytyä ja tuli mustaa voima sauhua putkesta. Hetken kuluttua alkoi myös aikamoinen kolina koneesta. Lähtee käymään kuin palmun alta, mutta kolisee. N. 1800 rpm käy kuin sukkasillaan, mutta yli ja ali sen kolisee eikä ole tehoja.
Olisko suuttimissa jotain vai... Olen jo kannen ottanut auki ja se kunnossa ja männät näyttäis olevan ok. Olisko auttavaa kättä? En viitsis ottaa alakertaa
auki, on sen verta työläs homma, kun tuo konehuone ei ole järin iso...
Lisätään vielä, että lämmöt ja öljynpaineet oli ok.
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Olikos se syöttöpumpun säätökalvo vaihettu uuteen ennen ajeluita??
Se voisi aiheuttaa EHKÄ tommosta käytöstä kun pumppu pyrkii kokoajan maksimi ruiskutukselle ja kaasuläppä rajoittaa ilmansaantia.
E. Luin kysymyksen uudelleen. Minkäslainen pakosysteemi tässä on?? Eli voiko se majava olla siellä pakarissa tai höpinäpöntössä???
Mustaa savua kolinaa.Hmm... Mites se turbo? Jos se on räjähtyny eli kone vetää öljyä imupuolelta niin sehän aiheuttaa jo jonkinlaista kalkatusta ehkä sekin. No vielä on aikaa jäiden lähtöön.
Se voisi aiheuttaa EHKÄ tommosta käytöstä kun pumppu pyrkii kokoajan maksimi ruiskutukselle ja kaasuläppä rajoittaa ilmansaantia.
E. Luin kysymyksen uudelleen. Minkäslainen pakosysteemi tässä on?? Eli voiko se majava olla siellä pakarissa tai höpinäpöntössä???
Mustaa savua kolinaa.Hmm... Mites se turbo? Jos se on räjähtyny eli kone vetää öljyä imupuolelta niin sehän aiheuttaa jo jonkinlaista kalkatusta ehkä sekin. No vielä on aikaa jäiden lähtöön.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Pakosarja
Morjes,
Olisiko kellään mittoja tai jopa kuvaa B-moottorin pakosarjan reijistä? Tarkoitus olisi tehdä uusi parempi pakosarja turboa varten, mutta ei tee mieli purkaa vanhaa pakosarjaa pois mittaamista varten. Ajettavuus kärsii.
Tai jos jollain on heittää vinkkiä mistä saa valmiita B-moottorin pakosarjan laippoja tai mittoja, niin saa kertoa.
Olisiko kellään mittoja tai jopa kuvaa B-moottorin pakosarjan reijistä? Tarkoitus olisi tehdä uusi parempi pakosarja turboa varten, mutta ei tee mieli purkaa vanhaa pakosarjaa pois mittaamista varten. Ajettavuus kärsii.
Tai jos jollain on heittää vinkkiä mistä saa valmiita B-moottorin pakosarjan laippoja tai mittoja, niin saa kertoa.
Niin, ovatko B ja 3B-moottoreiden pakosarjat samat vai erit? Ainakin varaosaluettelon mukaan pakosarjoilla ja tiivisteillä on eri numerot ja ulkonäöt vähän erillaiset.
B-Moottori:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1980_T ... _1701.html
3B:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1982_T ... _1701.html
Osaako joku sanoa suoraan käyvätkö pakosarjat ristiin, vai ovatko eri kokoa? Pystysikö joku 3B-moottorin omistaja ottamaan muutaman mitan pakosarjastaan niin voin verrata niitä B-moottoriin?
B-Moottori:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1980_T ... _1701.html
3B:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1982_T ... _1701.html
Osaako joku sanoa suoraan käyvätkö pakosarjat ristiin, vai ovatko eri kokoa? Pystysikö joku 3B-moottorin omistaja ottamaan muutaman mitan pakosarjastaan niin voin verrata niitä B-moottoriin?
Kyllä ne käyvät ristiin. Suurin ero taitaa olla, että pakoputken lähtö on 3B-sarjassa kolmepulttinen, kun B-koneen sarjassa on kaksi pulttia.m_arkku kirjoitti:Niin, ovatko B ja 3B-moottoreiden pakosarjat samat vai erit? Ainakin varaosaluettelon mukaan pakosarjoilla ja tiivisteillä on eri numerot ja ulkonäöt vähän erillaiset.
B-Moottori:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1980_T ... _1701.html
3B:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1982_T ... _1701.html
Osaako joku sanoa suoraan käyvätkö pakosarjat ristiin, vai ovatko eri kokoa? Pystysikö joku 3B-moottorin omistaja ottamaan muutaman mitan pakosarjastaan niin voin verrata niitä B-moottoriin?
BJ75 1987
# 274
# 274
Tere taas,
kone käy ja kukkuu taas täysillä. (ei ole vielä merellä testattu)
Mutta kuitenkin, syy oli siis suuttimissa. Yksi suutin kusi oikein kunnolla,
ja kolme muuta aukesi n. 20 bar liian aikaisin. Nyt on kärjet vaihdettu ja
säädetty. Tänään otin koe sauhut koneesta, käy ja kukkuu kuin junan vessa.
Joskus pääsee helpolla. Maksoihan nuo suuttimen kärjet kylläkin 200€, mutta kuitenkin helppo remontti. Vähän vielä lakkaushommia ja vene veteen...
kone käy ja kukkuu taas täysillä. (ei ole vielä merellä testattu)
Mutta kuitenkin, syy oli siis suuttimissa. Yksi suutin kusi oikein kunnolla,
ja kolme muuta aukesi n. 20 bar liian aikaisin. Nyt on kärjet vaihdettu ja
säädetty. Tänään otin koe sauhut koneesta, käy ja kukkuu kuin junan vessa.
Joskus pääsee helpolla. Maksoihan nuo suuttimen kärjet kylläkin 200€, mutta kuitenkin helppo remontti. Vähän vielä lakkaushommia ja vene veteen...