Miten automaattivaihteiston öljynvaihdot (-05 landcruiser). Öljyksi suositellaan ATF WS jos muistan oikein, mutta mitä tällainen öljy on. Toyotan omaa öljyä mutta onko tietoa mikä olisi vastaava
Vanhemmassa 4 vaihteisessa on öljytikku ja eri öljyt.
Jos on 5 vaihdetta, silloin on A750F-laatikko ja öljynä toyota ws(world standard) ei tikkua, öljymäärä katsotaan ylivuotoreiästä valuttamalla, kun öljyn lämpötila oikea. Katsotaan testerillä tai huijaamalla hyppylangalla, atf temp valosta katsomalla. Helppoa
Ainoa toinen tietämäni luokitukset täyttävä öljy on RedLine D6 atf
Toyota WS yli 10e/l 14 ? (tulee peltisessä 1l säilykepurkissa, jossa lukee toyota genuine motor oil

)
RedLine yli 20e/l 22,5?
On muuten melko liruja nuo matalan viskositeetin öljyt..
Ja öljyä laatikossa reippasti yli 10l
(Vanhalla koneella tuonki laatikon korjauskirja, sieltä saisi tarkan määrän)
Tuosta pohjasta en saanut kuin n. 3l ulos,
Uudet sisälle ja jonkin ajan päästä uudestaan vaihto.
Onko muuta apua kuin mielenrauhaa? No kyllä ainakin saa lisää kitkanmuuntimia tai jotain lisäaineita kiertoon.
Muissa laatikoissa olen pudottanut öljypohjan alas, pessyt magneetit ja suotimen, tuossakin ilmeisesti sellainen metalliverkko, sen tarkka kaveri vaihtaakin joskus. Sitten tuoretta öljyä täyttö ja jäähdyttimeltä letku irti. Pari litraa kerrallaan tyhjään kanisteriin vanhaa öljyä, moottoria aina sen aikaa käyttäen. Ja samanverran uutta taas tilalle. Tätä toistetaan kunnes tulee tuoretta kirkkaan punaista öljyä ulos. Sitten ajoa kuumaksi ja öljytason tarkastus. Nyt on oikeaoppinen automaatin öljynvaihto suoritettu.
Ainakin volvolla ovat käyttäneet tuota kierrätysmenetelmää, onko oikein sellainen vaihtaja sitten joka riittävän pitkään kierrättää öljyä, että on puhdasta? Voi mennä enemmänkin öljyä kuin laatikon tilavuus on..
Onhan siinä hommaa, mutta jatkaa kivasti laatikon ikää, ja tosiaan se aski ihan oikeasti on kallis..