Kuva Kuva

FJ:hin napalukkoa?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Hammer__
Viestit: 216
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 12:43 am
Paikkakunta: Rovaniemi

FJ:hin napalukkoa?

Viesti Kirjoittaja Hammer__ »

Mahtaakohan fj-40:n napalukkoja saada mistään? Hajosi viime safarilla napalukko. Toisaalta on kyllä hyllyssä yksi fj:n napa, jonka luultavasti hitsaan pysyvästi lukkoon tuohon vanhaan, kuten toisellekin puolelle on joskus muinoin tehty. Mutta kiinnostaisi kuitenkin tietää tuo napalukkojen saatavuus. bj:n napalukot ei käsittääkseni käy, koska niissä boorit erilaiset... Ei ole tosin faktatietoa, mutta ei viitsisi sellaisiakaan turhaan hyllyyn ostaa, jos ne ei olekaan sopivat.
#SLCK 557
Land Cruiser KDJ95 -00
Menneitä Toyotan maastureita: FJ-40 -75, LJ70 -90, 4Runner -90, Hilux -89
Avatar
itoola
Viestit: 453
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:45 am
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja itoola »

Kyl BJ:n napalukko käy... Ongelmana on kai murrosakselin pituus, joka muuttuu jostain vuosimallista lyhemmäksi tai pidemmäksi. Itse napalukkojen rungon korkeus vain vaihtelee - muuten napalukkojen osat on vaihtokelpoiset. Itse ainakin sekoitin sopivasti FJ:n ja BJ:n napalukkojen osat niin, että sain lukot toimimaan, kun rikoin murroksen ja uusi murrostikku oli just erimittainen kuin rikkomani.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Eikö niidenkin sopivuus ole vuosimallikohtainen? Käsittääkseni niitä on kahdella eri poorilla.

Se vanha ns. pullonpohja napalukko on käsittääkseni harvemmalla poorilla.

Viisaammat korjatkoon.

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 25, 2004 1:38 pm
Paikkakunta: Toijala

Joo

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Kyllä noissa fj:ssä on ollu semmosta harvapoorista vetaria.
Mut siihenhän vois vaihtaa tiheepoorisen murroksen tilalle kaiketi.
Jos ei muuten ala osia löytyyn.
Kyllä se siitä menee.
Avatar
Hammer__
Viestit: 216
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 12:43 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hammer__ »

Minun fj:ssähän ei ole normaalit manuaaliset napalukot sellaiset tönkin aina päällä olevat navat. Tuollaiset:

Kuva

Kuvan puoleinen napalukko on joskus korjattu ja hitsattu pysyvästi lukkoon. Ja saman kohtalon tulee tuo toisen puolen nyt rikkoutunut napalukko kokemaan. Hajotessa alkoi kuulumaan erään ojan ylityksessä ronklaavaa ääntä, säikähdin että perä hajosi, mutta se olikin tuo. Napaa suojannut metallisuoja murtui ja se pukkasi siitä läpi pultin ja rasvat. Liekö ollut rikkinäinen jo aikaisemminkin mutta nyt hajosi lopullisesti, on kuitenkin etupää vetänyt aiemmin moitteettomasti. Ja nytkin etukardaani kyllä pyöri, mutta vetoa ei edessä ollut.
#SLCK 557
Land Cruiser KDJ95 -00
Menneitä Toyotan maastureita: FJ-40 -75, LJ70 -90, 4Runner -90, Hilux -89
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

jos en nyt ihan väärässä ole niin sulla on tossa fj:ssä se vetarin pää 6boorinen, vai olenko väärässä?
tossa 6boorisessa ei varsinaista napalukkoa olekkaan ,vaan ns kiinteä laippa eli perä pyörii kokoajan.
mulla on kyllä tommosen harvaboorisen perän napalukot(nää on tosi harvinaisii eikä ehkä löydy edes pikkuf land cruiser museosta heh) ,ei mut jos se tosiaankin on tolla vanhimman aikaisella murroksella niin sinne oikeesti kannattaa vaihtaa uudempi perä missä on käännettävä napis.
napalukossa on päässä vielä hyvä lukea aisin tosin jos varmuudella tietää että perä on vm80 bj niin siinä napis on yhtä korkea kun aisin vaikka lukeekin asco.
saikohan tästä nyt taas mitää tolkkuu heh.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Juu, tuossa kuvassa on se vanhanmallinen pullonpohja lukko. Poori on erilainen ja muistaakseni harva.

Ovat muuten todella heikkoja esityksia. Yhden sellaisen halkaisin "pikku" lutakossa :D

Mulla oli siinä vanhemmassa Bertassa tollaset ja kyllä ne ihan oikeat lukot olivat eli vetarit ei pyörineet jos vain lukko sattui toimimaan.

Jos en nyt ihan väärässä ole niin tuosta vanhan mallin vetarista löytyy haarukkamallin murrokset (semmoset kuin kartaanissa) eli kannattanee vaihtaa vetarit, murrokset ja lukot uudemman mallisiin.

Wink Wink: täältä lähtis kohtuu hintaan koko paketti. Murrokset on asiallisessa kunnossa. Lukot hyvät :D
Lojuvat joutilaana ulkovarastossa pressun alla....

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
Hammer__
Viestit: 216
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 12:43 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hammer__ »

komk kirjoitti:Juu, tuossa kuvassa on se vanhanmallinen pullonpohja lukko. Poori on erilainen ja muistaakseni harva.

Ovat muuten todella heikkoja esityksia. Yhden sellaisen halkaisin "pikku" lutakossa :D
Mites jos se on hitsattu pysyvästi lukkoon, eikö sen silloin pitäisi olla melko kestävä?
Jos en nyt ihan väärässä ole niin tuosta vanhan mallin vetarista löytyy haarukkamallin murrokset (semmoset kuin kartaanissa) eli kannattanee vaihtaa vetarit, murrokset ja lukot uudemman mallisiin.

- jm


En nyt tähän hätään muista onko se haarukkamallinen vai millainen kun itse olen rovaniemellä ja auto on raajärvellä.
#SLCK 557
Land Cruiser KDJ95 -00
Menneitä Toyotan maastureita: FJ-40 -75, LJ70 -90, 4Runner -90, Hilux -89
Avatar
mikjus
Viestit: 200
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Älä tuhlaa rahojasi ainakaan warn merkkisiin harvaboorisen murroksen napalukkoihin. Hajotin niitä ainakin kolme ennekuin vaihdoin noi kiinteet holkit. Ongelmia itseasiassa silloinkin meinasi aiheuttaa pultit jotka löysty aina. Kierrelukite auttoi eikä sen jälkeen ollut ongelmia. Oikeesti kun noi harvabooriset murrokset rivahtaa niin vaihda tilalle hj-60 murros ja hj napalukot. Ei meinaan oo kovin vanhvoja noi harvabooriset muutenkaan. Itse sain yhden akselipäästä poikki ja toisesta halkes kuppi. Tietty normaali kulutus vaikuttaa kupin hajoamiseen mutta akselin päästä katkeaminen on vaan yleistä heikkoutta.

Sellanen haarukkamallinen vetari/murros on mulla yhessä' 68 vuoden fj-40 mutta liekkö niitä juurikaan uudemmissa?
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

fj55 niitä harvaboorisia on 71,72,74 malleissa ainakin,en tiedä milloin ne on 40 kohdalla vaihtunut.(fj55 vm 75 tai 76 taitaa olla jo napalukoilla)
no jokatapauksessa harvaboorisilla voi heittä vesilintua!
Vastaa Viestiin