Kuva Kuva

HDJ 80 lämpiää sisälle huonosti

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Jazka
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 10:00 pm
Paikkakunta: Koski

HDJ 80 lämpiää sisälle huonosti

Viesti Kirjoittaja Jazka »

Terve vaan kaikille tasapuolisesti ! Offipalstan puolella on tullu kirjoteltua mutta tuli hommattua tuollanen 95 vuosimallia oleva hdj ja ajattelin tämän palstan tarjoavan apuja ja vinkkejä aina tarvittaessa. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta :D
Asiaan... Kulkineella päästelty nyt viikon verran ilman onkelmia. Nyt kun pukkaa pakkasta päälle niin esiintyy pikku ongelma... Kabiiniin saakka ei tule kuumaa ilmaa vaan haalean ja lämpimän välimuotoa ? Konehuoneen puolelta kennolle menevä letku sen verran kuuma että pitemmän päälle polttaa. Lämmöt nousee normaaliin, puoleenväliin mittarin mukaan. Ylävesiletku myös kuuma mutta alavesiletku kylmä ? Huomenissa tarkoitus yrittää huuhdella lämppärin kennoa juoksevalla vedellä (patrollissa auttoi kun pisti hanasta juoksevaa vettä kennolle "vastavirtaan") joten suurella todennäköisyydellä luulisi auttavan tojossakin ?

VArmasti muillakin ollut samanlaista ropleemaa, joten neuvot asian kuntoon saamiseksi ja lämmön tulemiseksi hyttiin saakka ovat erittäin tärkeitä ja kiitän jo etukäteen :)
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kyllähän sitä pitää toisinaan huuhdella. Kannattas ajatella semmoista että jos laittasit jotain oikeaa pesuainetta sinne koneeseen ja ajaisit kunnolla kuumaksi ja sitten huuhtelet ja vaihdat kaikki vedet puhtaisiin.
sandcruiser
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 11:44 am
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja sandcruiser »

tuli viime viikolla vaihdettua uusi syyläri ja termostaatti hj61,een.pari päivää ennen laitoin 2kpl konetiskiaine nappia syyläriin ja ajelin koneen kuumaks.kyllä tuli paskasta vettä kun otin letkut irti.kunnon huuhtelu ja uus syyläri paikalleen.nyt puhaltaa lämmppäri kuumaa ,varsinkin lisälämmppäri penkin alla.
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No hj:n kone onkin umpirautaa niin ei heti happane mutta jos moottorissa on alumiinia niin en kovinkaan suosittele tuota konetiskiainetta. Itse käytin kans konetiskiainetta.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Kodin putkimies on kans kowaa kamaa koneen vesitilan puhditukseen.
Käyttö ainoastaan omalla vastuulla
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
JeremyH
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 1:53 am
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Tiskiaineet ja etenkin kodinputkimies sisältää lipeää. Lipeä on tehokas alumiinin, tinan ja sinkin syövyttäjä.

Eli jos moottorissa on mitään alumiini osia, tai syyläriä on tinattu tms. niin konetiskiaineet ei kannata. Lipeä syö myös kumia, eli myös letkut, O-renkaat ja muut tiivisteet hapertuvat.

Rautakaupasta kristallisoodaa, sillä lähtee. Itse olen käyttänyt, ongelmia ei ole ollut, mutten tietenkään takaa mitään. :wink:

Eikä ne vartavasten jäähdytysjärjestelmän pesuun tarkoitetut aineetkaan niin kamalasti maksa. :roll:

Jos on huomattavan likainen jäähdytysjärjestelmä, niin termostaatti pois pesun ajaksi, ettei mene tukkoon. (niin kuin minulla aikoinaan corollassa)
HDJ80 4,2td manu 1990
carinaE ja muutama mersu, saab, hyundai, fordson, tunturi yms.
Jazka
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 10:00 pm
Paikkakunta: Koski

Viesti Kirjoittaja Jazka »

Tätäkin keretty roplaamaan ja vielä ei oo saatu lämpöä hyttiin saakka riittävästi. Termostaatti vaihdettu alkuperäseen----> ei vaikutusta. Lämppärin kennoahuuhdeltu ei juurkaan tullut erityisesti mitään asiaankuulumatonta. Vai onko kenno vaan yksin kertasesti vaihtokunnossa ? Mitä tehdä seuraavaksi ? Muuten helvetin hyvä auto kuhan vaan viä lämpeis kuten mm.patrolli lämpes sisälle saakka.
Ukkosentuoja
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 01, 2010 3:40 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Ukkosentuoja »

En tiedä onko -95 hodarissa enää samanlainen systeemi kuin -90 mutta tässä omassa vm-90 vermeessä on vaijerilla tuo lämpötilan säätö sinne konehuoneeseen. Semmonen musta mötikkä (mikä lie virallinen nimi), mihin vaijeri kiinnittyy. Vaijeri on hieman venynyt niin tämä venttiili ei aukea aivan riittävästi vaan käsipelillä laittelen talven alkaessa täysin ääriasentoon.

Eipä tästä varmaan ollut apua, mutta tulipahan höpötettyä. 8)
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Minkä lämpöinen mahtaa olla aloittajan auton lämppärin kennon paluuletku?
Jazka
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 10:00 pm
Paikkakunta: Koski

Viesti Kirjoittaja Jazka »

Kyllä tuossa samanlainen mötikkä on ja on auki eli sieltä kulkee lämmin vesi kulkee kyllä läpi. Eli siis kennolle menevä letku on kyllä hyvinkin lämmin ja samoin pois tuleva on lämmin. mutta etulämmittimestä ei tule juuri nimeksikään lämpöstä ilmaa sisälle... repsikan penkin alla oleva lämmitin puhaltaa lämpösempää ilmaa sisälle kun varsinaine lämppäri. Tuossahan on ilmastointi ja sähkösesti ohjattu läpät ja säädöt lämppärillä joten onko näissä joku termostaatti viä erikseen lämmityslaitteella ?
Jazka
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 10:00 pm
Paikkakunta: Koski

Viesti Kirjoittaja Jazka »

kennolta palaavaletku ei oo kyllä samaa lämpöä sinne menevän kanssa, eiköös sillo haiskahda kenno syylliseks ?
JeremyH
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 1:53 am
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Onkos tuossa ilmastoidussa versiossa jonkin sortin oravanerotin, tahi raitisilmasuodatin, joka vois olla tukossa?
HDJ80 4,2td manu 1990
carinaE ja muutama mersu, saab, hyundai, fordson, tunturi yms.
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Niin se sisälämppärihän puhaltaa takuuvarmasti kuumempaa kuin varsinainen lämmityslaite, sen kun ei tarvii tehdä sitä lämpöä -20 asteisesta ulkoilmasta, vaan siitä mitä sisällä on jo lämmintä...
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Oisko siellä vivustoissa vikaa ja sekotusilmaläppä kokoajan auki? Sillon ei mene ilma kunnolla kennon läpi, vaan enimmäkseen ohi.
TP
Jazka
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 10:00 pm
Paikkakunta: Koski

Viesti Kirjoittaja Jazka »

Missäs kohtaa sielä lämmityslaitteessa tuollanen sekoitusilma läppä sijaitsee ? Alan kallistuun johonkin "läppä" vikaan että joku ei mee kiinni tai aukee riittävästi. Onko tuosta lämmitys laitteesta minkäälaista räjäytyskuvaa ?
Vastaa Viestiin