HJ60 Turbon saaminen rekisteriin
Valvoja: Käyttäjä
HJ60 Turbon saaminen rekisteriin
Olen uusi HJ-60 harrastaja, ku toi auto tuli hankittua vasta muutama viikko sitten.
Edellinen omistaja on asentanu siihen turbon. Mutta se ei tietenkään ole mainittu rekisterissä.
Mitäs kaikkee dokumenttia ja muutosta pitää -82 HJ-60:seen tehdä, että saisin turbon katsastettua?
Tää saattaa olla jo monta kertaa kysytty asia, mutta...
Edellinen omistaja on asentanu siihen turbon. Mutta se ei tietenkään ole mainittu rekisterissä.
Mitäs kaikkee dokumenttia ja muutosta pitää -82 HJ-60:seen tehdä, että saisin turbon katsastettua?
Tää saattaa olla jo monta kertaa kysytty asia, mutta...
Kyllö nyt on niin, että näin on
Tarvit teholapun eli dynamometrille mars.
Ja tehot saa nousta 20 prossaa vertailu moottosiin nähden joka on muistaakseni 2F bensakone jossa on tehoa ulkomuistista 152 kaakkia...
Eli ei ole ongelma, hieman rahanmenoa ja pikkusen vaivaa tuosta on mutta ihan helppo juttu.
Mutta se teholappu ensin ja lukemat tietenkin tähän ketjuun niin nauretaan niitä sitten porukalla.
Tässä kapulatekstiä.http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714
Ja tehot saa nousta 20 prossaa vertailu moottosiin nähden joka on muistaakseni 2F bensakone jossa on tehoa ulkomuistista 152 kaakkia...
Eli ei ole ongelma, hieman rahanmenoa ja pikkusen vaivaa tuosta on mutta ihan helppo juttu.
Mutta se teholappu ensin ja lukemat tietenkin tähän ketjuun niin nauretaan niitä sitten porukalla.
Tässä kapulatekstiä.http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
2F:n tehoksi ilmoitetaan 135 hv.
3F:ssä taasen pitäsi olla 155 hv.
Mutta offipalstalta joskus muistan lukeneeni, että on saanut turbon leimattua 60:seen näyttämällä katastusmiehelle motonetin varaosaluetteloa josta näkyy että 60 ja 61 alustan osat (jarrut jne.) on samat. Kait se myös sitten pitäs jotenki osottaa että 61 on turboahdettu, jossei katsuri tiedä.
3F:ssä taasen pitäsi olla 155 hv.
Mutta offipalstalta joskus muistan lukeneeni, että on saanut turbon leimattua 60:seen näyttämällä katastusmiehelle motonetin varaosaluetteloa josta näkyy että 60 ja 61 alustan osat (jarrut jne.) on samat. Kait se myös sitten pitäs jotenki osottaa että 61 on turboahdettu, jossei katsuri tiedä.
Ei tarvi mitään muita lappuja eli normi savumittaus katastuksessa riittää.
Ja savuarvot jopa saa vähän lisääntyäkkin. Eli vapari koneessa kun se savu saa olla 2.5 niin turbo koneessa 3.0.
Se savu lappu kannattaa hakea ennakkoon jostain rekkapajalta koska kierrosten rajoitin ei välttämättä enää toimi ja muutenkin se saattaa vaatia herkkää otetta.
Jatketaas kun asia eli katsastus olis itellekkin ajankohtainen eli ne maksimi kierrokset pitää rajoittaa joko kaasu polkimella tai kaasuläpän säädöllä.
Kaasua pitää painaa rauhallisesti että paineet kerkeää mukaan ja muutenkin syötöt saa olla tuossa kohtaa melko pienellä koska mitään ahdon alaisen syötön säätöjä tuossa tuskin on.
Ja kun sen kaasun nostaa täysiltä kierroksilta nopeasti niin ahtoilma "törmää" siihen kaasuläppään ja silloin syöttöpumppu antaa hetkellisesti täydet syötöt ja savun pölläys on melkoinen.
Eli rauhallisuutta molempiin suuntiin niin homma onnistuu, mutta ei välttämättä konttorilla.
Kannattaa lukaista myös tämän foorumin muut 2h ja 3b / b turbo topicit läpi niin saat sisäistettyä laitteesi sielunelämän vähän paremmin.
Ja savuarvot jopa saa vähän lisääntyäkkin. Eli vapari koneessa kun se savu saa olla 2.5 niin turbo koneessa 3.0.
Se savu lappu kannattaa hakea ennakkoon jostain rekkapajalta koska kierrosten rajoitin ei välttämättä enää toimi ja muutenkin se saattaa vaatia herkkää otetta.
Jatketaas kun asia eli katsastus olis itellekkin ajankohtainen eli ne maksimi kierrokset pitää rajoittaa joko kaasu polkimella tai kaasuläpän säädöllä.
Kaasua pitää painaa rauhallisesti että paineet kerkeää mukaan ja muutenkin syötöt saa olla tuossa kohtaa melko pienellä koska mitään ahdon alaisen syötön säätöjä tuossa tuskin on.
Ja kun sen kaasun nostaa täysiltä kierroksilta nopeasti niin ahtoilma "törmää" siihen kaasuläppään ja silloin syöttöpumppu antaa hetkellisesti täydet syötöt ja savun pölläys on melkoinen.
Eli rauhallisuutta molempiin suuntiin niin homma onnistuu, mutta ei välttämättä konttorilla.
Kannattaa lukaista myös tämän foorumin muut 2h ja 3b / b turbo topicit läpi niin saat sisäistettyä laitteesi sielunelämän vähän paremmin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
No ehkä näinkin, mutta www.toyodiy.com:ista printtaamalla HJ60 vs. HJ61 tai FJ62 alustan ja jarrujen osat, saa varman selonteon osanumeroineen kuvineen.tojotti kirjoitti: Mutta offipalstalta joskus muistan lukeneeni, että on saanut turbon leimattua 60:seen näyttämällä katastusmiehelle motonetin varaosaluetteloa josta näkyy että 60 ja 61 alustan osat (jarrut jne.) on samat. Kait se myös sitten pitäs jotenki osottaa että 61 on turboahdettu, jossei katsuri tiedä.
Ei oo mitään merkitystä katsastuksen kannalta tieto onko HJ61 turboahdettu vai ei, teho ratkaisee.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)