Kuva Kuva

turbon asennus 3 B moottoriin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Niin, ja vielä tuohon 21 solmun vauhtiin. Oli perhe mukana, ennen ei noussut edes liukuun 8)
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

En tiiä mutta tommoseen tehon lisäykseen olisi kaiketi saanu viedä repullisen tauhkanaa johonkin veneliikkeeseen...

Paljonkos on maksimi kierrokset?

Ja meinasitko vielä kokeilla jyrkempää potkuria??
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

en ole vielä kokeillut huudattaa aivan viimeistä piikkiä, antaa laakereiden ja männänrenkaiden hieman totutella. Sen 21 solmua nappas n. 4000 rpm, sen jälkeen tuli pieniä lämpöongelmia. Merivesi ei kiertänyt kunnolla. Tänään vaihdoin uuden siipipyörän (vanha oli kivikova...) En varmaankaan jyrkempää kokeile, mutta isompaa halkaisijaa. Juu, ei tämä nyt kauhean kallis tehonlisäys ollut. N. 1000€ tuli hintaa, hintaan sisältyy männänrenkaat
ja laakerit, joita ei olisi ollut pakko vaihtaa.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ok. Eli se kiertää jo lähelle ryntäys rajaa. Kaipaa siis hieman isompaa tai jyrkempää potkuria että kestää kierrokset aisoissa koska se orkkis säätäjä ei enää toimi täysin niinkuin pitää.

Siis lisää kuormaa koneelle niin sitten sieltä alkaa niitä ahtojakin löytyä.

joku 3600 -3700 voisi olla sopivat maksimi kierrokset täydellä rähinällä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Moikka taas pitkästä aikaa...
Kuvia en ole saanut aikaiseksi, mutta nyt olis muuta asiaa. Marraskuussa
kun ajelin viimeisiä kertoja, niin kesken ajon alkoi vene hyytyä ja tuli mustaa voima sauhua putkesta. Hetken kuluttua alkoi myös aikamoinen kolina koneesta. Lähtee käymään kuin palmun alta, mutta kolisee. N. 1800 rpm käy kuin sukkasillaan, mutta yli ja ali sen kolisee eikä ole tehoja.
Olisko suuttimissa jotain vai... Olen jo kannen ottanut auki ja se kunnossa ja männät näyttäis olevan ok. Olisko auttavaa kättä? En viitsis ottaa alakertaa
auki, on sen verta työläs homma, kun tuo konehuone ei ole järin iso...
Lisätään vielä, että lämmöt ja öljynpaineet oli ok.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Ei saa kone ilmaa, olisko majava ilmanotossa?
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Eipä tuolla näkynyt majavia, eikä muitakaan karvakasoja. Suuttimen kärjet ajattelin viedä testattavaksi. Katsellaan sitten taas.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Olikos se syöttöpumpun säätökalvo vaihettu uuteen ennen ajeluita??

Se voisi aiheuttaa EHKÄ tommosta käytöstä kun pumppu pyrkii kokoajan maksimi ruiskutukselle ja kaasuläppä rajoittaa ilmansaantia.

E. Luin kysymyksen uudelleen. Minkäslainen pakosysteemi tässä on?? Eli voiko se majava olla siellä pakarissa tai höpinäpöntössä???

Mustaa savua kolinaa.Hmm... Mites se turbo? Jos se on räjähtyny eli kone vetää öljyä imupuolelta niin sehän aiheuttaa jo jonkinlaista kalkatusta ehkä sekin. No vielä on aikaa jäiden lähtöön.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Kalvo on vaihdettu, en tosin ole vielä tarkastanut olisko se uusi kalvo jo rikki... Pakoputki on huuhdeltu eikä tukoksia ollut. Turbossa ei näkynyt öljyä, ja pyörii hyvin. Eikä klappiakaan tuntunut olevan.
m_arkku
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 12:22 pm
Paikkakunta: Espoo

Pakosarja

Viesti Kirjoittaja m_arkku »

Morjes,

Olisiko kellään mittoja tai jopa kuvaa B-moottorin pakosarjan reijistä? Tarkoitus olisi tehdä uusi parempi pakosarja turboa varten, mutta ei tee mieli purkaa vanhaa pakosarjaa pois mittaamista varten. Ajettavuus kärsii.

Tai jos jollain on heittää vinkkiä mistä saa valmiita B-moottorin pakosarjan laippoja tai mittoja, niin saa kertoa.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Osta tiiviste ja vie se laserleikkaus pajalle niin tekevät laipan. Tai jos se on sama kuin 3 b koneessa niin voin koittaa teetättää ite.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
m_arkku
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 12:22 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja m_arkku »

Niin, ovatko B ja 3B-moottoreiden pakosarjat samat vai erit? Ainakin varaosaluettelon mukaan pakosarjoilla ja tiivisteillä on eri numerot ja ulkonäöt vähän erillaiset.

B-Moottori:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1980_T ... _1701.html
3B:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1982_T ... _1701.html

Osaako joku sanoa suoraan käyvätkö pakosarjat ristiin, vai ovatko eri kokoa? Pystysikö joku 3B-moottorin omistaja ottamaan muutaman mitan pakosarjastaan niin voin verrata niitä B-moottoriin?
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul »

m_arkku kirjoitti:Niin, ovatko B ja 3B-moottoreiden pakosarjat samat vai erit? Ainakin varaosaluettelon mukaan pakosarjoilla ja tiivisteillä on eri numerot ja ulkonäöt vähän erillaiset.

B-Moottori:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1980_T ... _1701.html
3B:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1982_T ... _1701.html

Osaako joku sanoa suoraan käyvätkö pakosarjat ristiin, vai ovatko eri kokoa? Pystysikö joku 3B-moottorin omistaja ottamaan muutaman mitan pakosarjastaan niin voin verrata niitä B-moottoriin?
Kyllä ne käyvät ristiin. Suurin ero taitaa olla, että pakoputken lähtö on 3B-sarjassa kolmepulttinen, kun B-koneen sarjassa on kaksi pulttia.
BJ75 1987
# 274
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja näköjään tuo vanhempi tiiviste on neli osainen kun uusi taas on lyöty yhessä palassa.

Saattaisi olla yksi laippa jossakin tai ainakin saan teetettyä jos tarvista on.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Tere taas,
kone käy ja kukkuu taas täysillä. (ei ole vielä merellä testattu)
Mutta kuitenkin, syy oli siis suuttimissa. Yksi suutin kusi oikein kunnolla,
ja kolme muuta aukesi n. 20 bar liian aikaisin. Nyt on kärjet vaihdettu ja
säädetty. Tänään otin koe sauhut koneesta, käy ja kukkuu kuin junan vessa.
Joskus pääsee helpolla. Maksoihan nuo suuttimen kärjet kylläkin 200€, mutta kuitenkin helppo remontti. Vähän vielä lakkaushommia ja vene veteen...
Vastaa Viestiin