HDJ80 255/85-16 renkailla leimalle?
Valvoja: Käyttäjä
HDJ80 255/85-16 renkailla leimalle?
Terve.
Saakohan HDJ80:een leimattua 255/85-16 renkaat ilman erikoislupia? Onkos virallinen vertailurengas 275/70-16? Jos on niin mun laskelmien mukaan pitäs jäädä noin 2,5mm marginaalia. Toi 255/85 on vähän yli 33". Jos vertailurengas on 31x10.5-15 niin menee 2mm yli 51mm rajan. Eli kumpi on oikea vertailurengas?
Onko kokemuksia puolesta tai vastaan tosta 255/85-16 rengaskoosta? Vähän korkeemmat renkaat olis hakusessa mutta noi 285/70-16 renkaat on mun makuun turhan leveet. 235/85 taitaa näyttää vähän hassulta levikkeellisessä. Tällähetkellä renkaina 275/70-16.
Vähän harvinainen rengaskoko toi kyllä on. All terrain kuviolla ei taida löytyä muita kuin Cooper st.
- Mika
Saakohan HDJ80:een leimattua 255/85-16 renkaat ilman erikoislupia? Onkos virallinen vertailurengas 275/70-16? Jos on niin mun laskelmien mukaan pitäs jäädä noin 2,5mm marginaalia. Toi 255/85 on vähän yli 33". Jos vertailurengas on 31x10.5-15 niin menee 2mm yli 51mm rajan. Eli kumpi on oikea vertailurengas?
Onko kokemuksia puolesta tai vastaan tosta 255/85-16 rengaskoosta? Vähän korkeemmat renkaat olis hakusessa mutta noi 285/70-16 renkaat on mun makuun turhan leveet. 235/85 taitaa näyttää vähän hassulta levikkeellisessä. Tällähetkellä renkaina 275/70-16.
Vähän harvinainen rengaskoko toi kyllä on. All terrain kuviolla ei taida löytyä muita kuin Cooper st.
- Mika
Re: HDJ80 255/85-16 renkailla leimalle?
Joo joo, alle vaan eikä tartte muutoskatsastaakkaan jos otteesta löytyy toi 275/70R16. Ja vaikka ei löytyiskään niin tuskin ketään kiinnostaa.
285/70R16 renkaita ei muuten käytännössä ole tarjolla. 285/75 kyllä löytyy, eikä todellakaan ole yhtään leveän näköinen 80:n alla. Kulutuspinnan leveys on hyvin likelle sama 275/70:n kanssa.
285/70R16 renkaita ei muuten käytännössä ole tarjolla. 285/75 kyllä löytyy, eikä todellakaan ole yhtään leveän näköinen 80:n alla. Kulutuspinnan leveys on hyvin likelle sama 275/70:n kanssa.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Kiitti pikasesta vastauksesta. Tuli typo, eli tarkotin just 285/75-16 rengata, joka on melko suosittu 80 sarjalaisessa. Toi olis näön puolesta varmasti parempi rengas, mutta vähän huolestuttaa ajo-ominaisuudet ja polttoaineen kulutus leveellä renkaalla. Tulee tehtyä paljon "lapin" reissuja eli käyttö olis vähän sellasta täkäläistä "overland" ja "expedition" tyyppistäJoo joo, alle vaan eikä tartte muutoskatsastaakkaan jos otteesta löytyy toi 275/70R16. Ja vaikka ei löytyiskään niin tuskin ketään kiinnostaa.
285/70R16 renkaita ei muuten käytännössä ole tarjolla. 285/75 kyllä löytyy, eikä todellakaan ole yhtään leveän näköinen 80:n alla. Kulutuspinnan leveys on hyvin likelle sama 275/70:n kanssa."

Olikos toi nyt varma tieto, otteesta löytyy toi 275/70-16 niin ei tartte edes muutoskatsastaa?
-Mika
Ei 285/75 oo leveä, sekin kun on suht korkeaprofiilinen ja näin ollen sen kulutuspinta ei ole kuin jotain 22-23 cm leveä riippuen rengasmallista.FinToy kirjoitti: vähän huolestuttaa ajo-ominaisuudet ja polttoaineen kulutus leveellä renkaalla.
Jotenki tuntuu että kapeenpi rengas kuluis ehkä tasasemmin eikä olis niin nirso rengaspaineistakaan. Ilmesesti toi 255/85 olis sitte suurin rengas halkasijaltaan mitä 80 sarjalaiseen saa laillisesti alle laittaa.
Olikos toi nyt varma tieto, otteesta löytyy toi 275/70-16 niin ei tartte edes muutoskatsastaa?
-Mika
Tossa noi 255/85 vertailun vuoksi alkuperäiseen nähden.

255/85 on korkein minkä laillisesti saa, 285/75 ja 305/70 menee myös.
Ja varma tieto on ettei tartte muutoskatsastaa, leveys ei poikkea alkuperäisestä yli 30 mm:iä, korkeus ei yli 51 mm:iä eikä vanteen halkaisija ole muuttunut yli 26 mm:iä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Näyttää kyllä uskomattoman kapealta. Noissahan pitäs olla vain 20mm eroa leveydessä, joko silmä valehtelee tai sitte noi valmistajan ilmottamat leveydet on mitä sattuu. Onkos toi Cooper st kuvio jotenki keskivertoa kapeempi? Olis kiva nähdä vierekkäin cooper st 255/85 ja 285/75 ja siihen vielä BFG AT 285/75.
Jotain kuvia on netistä löytyny missä 255/85-16 renkaat 80 sarjalaisen alla, eikä ne ole niin pahalta näyttäny mitä toi kuva antas ymmärtää.
Hieman lisää Googletusta ja tommonen kuva löyty.
Toyo MT 285/75R16 & 255/85R16 , ei kovin dramaattinen ero.

Cooper ST & Toyo MT 255/85R16, Näissä melkein enemmän eroa vaikka pitäs olla saman kokosia.

Eli jos toi Cooper st 285/75 on samassa suhteessa noin kapea, niin se vois olla ihan passeli. Onko kenelläkään kokemuksia ko renkaasta HDJ:n alla?
- Mika
Jotain kuvia on netistä löytyny missä 255/85-16 renkaat 80 sarjalaisen alla, eikä ne ole niin pahalta näyttäny mitä toi kuva antas ymmärtää.
Hieman lisää Googletusta ja tommonen kuva löyty.
Toyo MT 285/75R16 & 255/85R16 , ei kovin dramaattinen ero.

Cooper ST & Toyo MT 255/85R16, Näissä melkein enemmän eroa vaikka pitäs olla saman kokosia.

Eli jos toi Cooper st 285/75 on samassa suhteessa noin kapea, niin se vois olla ihan passeli. Onko kenelläkään kokemuksia ko renkaasta HDJ:n alla?
- Mika
Ei HDJ:n, mutta 12.50" leveänä KZJ:n alla olen jotain 15 tkm ajellut. En oikein tiedä, tärkein ensin eli ulkonäköFinToy kirjoitti: Eli jos toi Cooper st 285/75 on samassa suhteessa noin kapea, niin se vois olla ihan passeli. Onko kenelläkään kokemuksia ko renkaasta HDJ:n alla?

Eli summa summarum: osta mieluummin STT:t. Ja 285/75 jos multa kysytään.

SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Älähän hättäile, en oo vielä päättänny
.
Vanteista muodostu ikuisuusprojekti, kun ensin piti hommata hiekkapuhalluskaappi ja sitte piti vielä löytää aikaa vanteiden puhallukseen. Ajattelin sitte puhalluksen jälkeen säästää itteäni ja teettää maalauksen oikeen ammattilaisella. Pulveria piti tulla pintaan, ensin pohjavärit ja sitte hieno vannehopea. Tänää sain vanteet maalauksesta kolmen kuukauden odottelun jälkeen ja lopputuloksena on pohjamaalatut venteet rupisella maalipinnalla. Oli kuulemma imassu alumiin puhdistusainetta sisäänsä ja uunissa kiehuttanut maalin ruvelle. Nyt pitäs alkaa homma alusta tai saada hiottua ruvet tasaseksi ja märkämaalit pintaan.
Renkaitten osalta päädyin BFG:n AT 285/75-16 renkaisiin, muuta tässä on vielä aikaa muuttaa mieltä, pysyyhän noissa slikseissä kitkarenkaissa vielä ilma ja kesäkin tulossa.

Vanteista muodostu ikuisuusprojekti, kun ensin piti hommata hiekkapuhalluskaappi ja sitte piti vielä löytää aikaa vanteiden puhallukseen. Ajattelin sitte puhalluksen jälkeen säästää itteäni ja teettää maalauksen oikeen ammattilaisella. Pulveria piti tulla pintaan, ensin pohjavärit ja sitte hieno vannehopea. Tänää sain vanteet maalauksesta kolmen kuukauden odottelun jälkeen ja lopputuloksena on pohjamaalatut venteet rupisella maalipinnalla. Oli kuulemma imassu alumiin puhdistusainetta sisäänsä ja uunissa kiehuttanut maalin ruvelle. Nyt pitäs alkaa homma alusta tai saada hiottua ruvet tasaseksi ja märkämaalit pintaan.
Renkaitten osalta päädyin BFG:n AT 285/75-16 renkaisiin, muuta tässä on vielä aikaa muuttaa mieltä, pysyyhän noissa slikseissä kitkarenkaissa vielä ilma ja kesäkin tulossa.