Morjensta kaikki ja näin uutena jäsenenä heti alkuun kunnon törttöilyä ..
Käytin ( alkuperäínen??) vinssiä joka toimii siis voiman ulosotolla ja kun olin kelannut vaijerin sisään niin pistin sen siitä pikku vivusta vaihdekepin vierestä pois päältä. Sitten vaan ykköstä silmään ja matkaan...
Eli jonkun aikaan ajaettuani alkoi jostain vaihteiston luota ( voiman ulosoton akselin ?? ) kohdilta pitää vähän helvatan pahaa rutinaa. Ajoin sivuun ja huomasin vinssin kiertyneen täysin pinkeeksi ja vinssin käyttövivun olleen hahlojen puolessa välin. Eli vinssi ei ollut vapaa asennossa jossa siis vaijerin voi kelata ulos..
Kuinkahan pahaa vauriota on tullut saatua aikaiseksi ? Eli varmasti voiman ulosoton rattaat on ottaneet kipeää. Rutinaa kuului joka vaihteella kun ajelin sitten himaan. Ja mistähän löytäisi korjausohjeita ja varaosia?
Eli vinssi ei ollut vapaa asennossa jossa siis vaijerin voi kelata ulos..
Ja tämä "vapaa-asento"han löytyy sitten sieltä vinssin toisesta päästä, ei suinkaan ulosotosta. Kannattaa tarkistella että ulosotto on tosiaan vapaalla kun keppi on keskellä. Jos ei olekkaan niin säätää vaijeria/tankoa.
Oireista päätellen vipu on kammennut ulosottoa päälle ja ainakin hampaista on kulmat hävinneet...korjauksena saattaa riittää kun vaihtaa ulosottoon öljyt ja laskee rautajauhot pihalle ja säätää sen käyttövaijerin/tangon.
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
Joo se tulee kyllä nykyään aina varmistettua että se vinssi ei pyöri jos sitä on tullu käytettyä... Eli noin käy varmaan lähes jokaiselle joskus.
Mutta tuon episodin jälkeen niin kai laitoit sen ulosoton siitä kepistä varmasti vapaalle ennen matkan jatkamista???
Eli onko siis mahdollista että sieltä meni vaan sokka poikki ja vissinkardaani jatkoi pyörimistään ???
Eli siis onko siellä edes mitään särki? Koska ite on tullu vedettyä vaijerit poikki ja vinssi paloiksi eikä se ulosotto ole siinä särkyny. Kaikkea muuta kylläkin.
Yölennon kanssa samoila linjoilla, että huonoissa säädöissä oleva käyttövipu on kammennu ulosottoa päälle sen verran että on saanu kirrattua vaijerin ja sitte on hampaan kulmat saanu kyytiä. Ulosotto on helppo käyttää irti ja kattoa miltä sisällä näyttää. Ei ehkä pahakaan tilanne, tai sitte on.
Sokka on saattanu katketa, tai sitte ei.
Ei sitä vinssin vapautusvipua kannata vapaalle jättääkkään, ei oo kummonen se jarru.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
hj60 kirjoitti:
Ei sitä vinssin vapautusvipua kannata vapaalle jättääkkään, ei oo kummonen se jarru.
Toimii se kun sen fixailee sellaseen kondikseen kun tehtaan pappa sen on suunnitellu eli herkäksi.
Samalla siihen voipi lisätä yhden lisäjousen vetämään jarrupalaa tiukemmalle..
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Kuinkahan pahaa vauriota on tullut saatua aikaiseksi ? Eli varmasti voiman ulosoton rattaat on ottaneet kipeää. Rutinaa kuului joka vaihteella kun ajelin sitten himaan. Ja mistähän löytäisi korjausohjeita ja varaosia?
Kiitos etukäteen..
Tervetuloa mukaan.
Tuo rutina saattaa olla sitä, että vinssin kardaan pyörii koko ajan. Varsinkin kovemmilla nopeuksiilla voi väljät paikat rytyyttää aika hyvin. Varmista, että ulosotto on todellakin vapaalla, vaikka pyörittämällä vinssin kardaania.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Kiitos kaverit jelpistä. Joo sen vipu jäi tosiaan päälle sieltä puskúrin päädystä ja mielestäni vedin sen ulosoton vivunkin vapaalle.. Mutta kyllähän se päälle jäi. Sitten ajelin sivuun renkutin puskurin päädystä sen vinssin vapaalle ja jatkoin ajamista. Rutina kuului koko ajan..
Eli maanantaina pääsen pajalle ja nostan auton ylös katon mitä tapahtuu kun kokeilen ulosottoa päälle ja pois..
Löytyykö korjausohjeet jostain perus heynesin manuaalista?
Ja tullaan nöykkiöön heti kun saadaan laite kuntoon, nyt lähinnä nolottaa.
Se on kyllä melko simmpeliä rautaa se ulosoton mötikkä. Ja jos päädyt diaknoosiin että siellä on jotain vikaa niin se on muistaakseni 6 pultilla kiinni siinä jakiksen kupeessa ja irtoaa ihmeteltäväksi melko helposti.
Ja jos et laskenu öljyjä pois niin tässä kohtaa ne on sitten lattialla.
Ohjeita löytyy palstalta ja kun hieman kaivelee niin noita korjausmanuskoja löytyy netistäkin aika helposti.
Mutta kato nyt ekaksi ettei se jääny pyörimään eli vinssi vapaalle sieltä keulasta, auto käyntiin, jakis vapaalle, ykkönen silmään, ja sitten kattelemaan pyöriikö vinssin kardaani. Ja jos pyörii niin sitten etit siitä kepistä asennon jolla se ei pyöri ja käyt heittämässä koeajo lenkin...
Kuulostaa kuin oma kertomalta, eli itselle sattuneelta, kerran hirvijahdissa...
Karmea oli ääni, jurske ja kirske.
Ainoaksi vahingoksi paljastui katkennut sokka, ääni tuli kun akseli pyöri siinä kuiviltaan riittävän kauan.
Joo ei näitä kannata ujostella, kaikille jotain sattuu, niinhän se sanontaki sanoo, että tekevälle...
Pääasia että virheistä (tai huonoistä säädöistä joita ei voi tietää) oppii, ja sitä mukaa ku näitä tulee julki, voi joku muuki oppia tekemättä ite samaa virhettä.
Työkaveri sano vasta kahvitauolla että hän on koittanu ottaa opiksi muittenki virheistä, täällä oppii joka päivä...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.