Kuva Kuva

Jarrupolkimen liikematka

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Jarrupolkimen liikematka

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Persatta, tuossa hj:n etuakseliremontin yhteydessä vaihdoin uudet jarrusatulat ja palat etuakselille. Niin nyt sitten monen ilmauksen jälkeen tuntuu siltä, että jarrupolkimen liikematka on vähän turhan pitkä ennenkuin jarrut ottaa ns. kiinni. (Ja joka nipasta, mitkä autosta löytyy olen ilmannut, aloittaen kauimmaisimmasta nipasta)
Mitähän tuolle olisi tehtävissä?

Ilmaa tuolla järjestelmässä ei enään pitäisi olla, koska jarrupoljin kyllä on jäykkä kun jarrut ottaa kiinni, eikä poljin jousta jarrutettaessa, samaten vaikka polkee poljinta useamman kerran peräjälkeen, niin poljin ei nouse ylemmäksi, eli polkimen liikematka pysyy samana.

Ennen tuota jarruremonttia (minusta tuntuu siltä että) poljin jäi ylemmäksi, ja jarrut olisi ottaneet aikaisemmin...
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Oliko vanhoissa satuloissa kuinka monta mäntää jumissa? Sehän kasvattaa heti tarvittavaa nestemäärää (->polkimen liikerataa) ku useempi mäntä liikkuu.

Mulla aikanaan voima riitti mutta puoltoa oli liikaa katsastuksessa, niin toisella puolella oli kaks ja toisella kolme neljästä ihan tönkössä. En muista vaikuttiko satuloiden vaihto polkimen liikerataan kuinka paljo, mutta tuntuma oli kuitenki ihan eri sen jälkeen.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Takajarrukengät liian kaukana, kliksuttaa sieltä jarrukilven takana olevasta reijästä kengät lähelle niin toimii.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Joo jos kengät ei oo liian kaukana niin sulla on varmaan ollut vanhoissa satuloissa puolet männistä jumissa. Siks poljin tuntuu täysin erillaiselta.
Itellä oli kaikki isot männät jumissa niin poljin oli aika tönkkö:)
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Juu, kiitoksia vastauksista.
Pähkäilin itsekin tuota asiaa töissä tänään ollessani, ja tuli mieleen,että noiden jumittavien sylinterien takiahan ne satulat vaihdoin ja siten taas se nestetilavuus kasvaa jarruissa...:wink:

Tosin pitää nyt kuitenkin vielä tarkistaa ne takajarrutkin.
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ja kun alat säätää niitä takajarruja niin katto ensin että käsijarrun vivut siellä perän puolella jarrukilpeä menee niitä rajoitin ruuveja vasten kun käsijarru on pois päältä. Jos ei ole niin löysää auton sisältä vaijeria siitä ruuvista. Sitten ne jarrut pitää saada pikkasen (siis ihan pikkasen) laahaamaan (säätö rummun sisällä ja pitäs periaatteessa olla automaattinen) ja sitten vasta se käsijarru säädetään.

Ja kun se rumpu on irti niin katto se vaijeri sieltä rummun sisältä niiden jarrukenkien välistä. Se on kohta poikki. Tilaa ne vaikka Oulusta tarviketorilta.
Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Pitääkin muutenkin ottaa ja laittaa sorviin ne rummut, tuntuu että, toinen rumpu on soikhia (ja toista olen kertonut...), vaikka molemmat rummut on uusittu viimekeväänä..

Jos vaikka saisi heitot hetkeksi sieltä päästä pois.. :twisted:
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Vastaa Viestiin