Elikkäs Kyseessä vasemmanpuoleinen ratas ja siihen liittyvä jakovaihteisto = BJ75. Joissakin lopunajan HJ61 malleissa on kuulema samanlainen jakovaihteisto kuin on BJ75 mallissa. Ulospäin jakovaihteiston tunnistaa selkeimmin keskituplarattaan tangosta joka on ulkoa kiinni sellaisella pienellä lipareella jakovaihteiston keskiosassa.
Lopunajan 61:sissä sekä BJ75:sissa on sen akselin paksuus työntömitalla mitattuna 38mm.... ja kun aijemmissa HJ61 jakiksissa se akseli on pari milliä pienenpi. Ja vielä sekoittamaan toi HJ60 akseli joka on vieläkin pikkuruisenpi.
Kuvassa vasemmalla BJ75 ratas. Eli ensimmänen jakovaihteiston ratas. Sijaitsee vaihdelaatikosta tulevassa akselissa. Oikeanpuoleinen ratas on HJ60 mallista.... tai jopa aiemmasta HJ61 mallista... ööö (tähän ei ole oikein selkeyden selkeyttä saanut)
Voisimme käyttää BJ75 jakovaihteiston vaihtamiseen Tuota HJ60 jakovaihteistoa, mikä on tontilla, jos tuossa oikeanpuoleisessa HJ60 rattaassa olisi samanlainen booritus kuin vasemmassa BJ75. Booritus on sentin lyhyempi BJ75:sessa kuin HJ60 mallissa. Kun HJ60 ratasta yrittää laittaa vaihdelaatikon häntään BJ75:sessa niin se ei uppoa riittävän syvälle koska boorit loppuu akselilta. Booritusten pituuden ero rattaissa on 1 cm.
Olen saanut kahta ristiriidassa keskenään olevaa tietoa esimerkiksi tuon rattaan sorvaamisesta. Ajatus olisi sorvauttaa oikenpuoleisesta rattaasta sentti pois booreista jolloin vaihtamisprojekti jatkuisi niillä osilla mitä on.
Voiko niitä sorvata pois?? Millä terillä?? Miten??
Ja tietysti jos jollakulla on BJ75 sopiva jakis joko ihan itestään tai sitten juuri sopivasta HJ61:sestä niin.... p. 040 5643260 / jari