Kuva Kuva

minkä kokosta turboa hj-60

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

SauliS
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:05 pm
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliS »

No johan on systeemit! Taitaapi kuitenkin olla parempi pitää hommat mahdollisimman yksinkertaisena ja hommata pienempi ahdin..
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

eikös noin isosta turbosta vois sen toisen kanavan tukkia vaikka kokonaan ja laittais pakokaasut meneen vain toiseen kanavaan niin vois heräillä paremmin, ja eihän mettäpelillä pitkiä aikoja vedätetä kaasu lattiassa että pakopaine koneen särkis.
SauliS
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:05 pm
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliS »

pemaripoju kirjoitti:eikös noin isosta turbosta vois sen toisen kanavan tukkia vaikka kokonaan ja laittais pakokaasut meneen vain toiseen kanavaan niin vois heräillä paremmin, ja eihän mettäpelillä pitkiä aikoja vedätetä kaasu lattiassa että pakopaine koneen särkis.
No jotain tollaista mietiskelin itsekin, voishan sen tukkia jo siinä sovituslaipassa? Niin ei tarvis itse turboa tärvellä.. Jos vaan tietäis että toimii, tosin ei tuossa paljoa voi menettääkään :lol:

Olis "kaukovarastossa" Volvo TD50 ja TD60:n pumputtimet myös, vois auttaa tuohon heräämiseen.. :twisted: Ei oo tosin hajuakaan miten helposti ne sopis vai sopiiko mitenkään
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

olisikohan tollanen hx40 super huono ostos käyttöautoon?
palstan puolella yksi on ainakin laittanut superin, mutta ei ole pahemmin sillä vielä ajellut niin ei tie siitäkään vielä enempää.
nostaako sellanen ahtoja helpolla normiajossa?
hp-dieselin tekemä pumppu löytyy, ja kyllähän savulla saa ahtimen herään, mutta se näkyy myös kulutuksessa helposti.
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

jokos on ahdinta päivitetty?
Itselle on nyt tulossa perus hx40w holsetti t3 laipallisella 18cm2 pesällä.
saapa nähdä miten eroaa heräämisessä tuon 12 cm2 pesällä olevasta hx35w:stä. Ainakin ylhäällä tuon pitäisi hengittää huomattavasti paremmin ja tuon 40 kompura lykkää sitten vähän enemmän ilmaa niin toiveissa olis vähän parannusta väännön ja tehon suhteen :D
Solmurauta
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 11:19 am
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Ainakin #18 turbiini riittää isommillekin tehoille.
Ehkä ei paras maastossa mönkimiseen.
Onko kukaan kokeillut K27 ahtimia eri kokoisilla pesillä?
Hinta ei ainakaan ole paha, erillisen portin kun laittaa välilaipan alkuper. pakosarjan ja ahtimen väliin niin pitäisi pelata hienosti.
Holset siellä lukee..
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Mitä mieltä turbottajat olis seuraavasta kokoonpanosta;

Garrett GT32
-Imu 47mm / pako 54mm
-A/R 0,69 hukkaportilla
- Jaettu T3 laippa

Hiukan nämä turbojutut on vielä "hakusessa", vaikka parin cuiserin mottia on tullu tuossa turbotettua. HJ60:nen olisi tarkoitus turbottaa, mutta pysyä nyt ainakin aluksi lainsallimissa tehoissa ja paineet alle yhden. Saishan tuossa turbossa olla vielä pelivaraa, jos vaikka joskus "hulluttelemaan" haluaa ruveta. Alhaalta sais olla heräävä ja jaksais vetää kohtuuvella läpikierrosalueen. Ei kuitenkaan oo tarkoitus huuattaa maksimeilla...
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Avatar
P-Pete
Viestit: 112
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 1:11 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja P-Pete »

Toi pitäs olla aikas lähellä hj61:n vakio puhaltimen kokoa, jossa imu (inducer) 45,5mm ja pako (exducer) 51,9mm AR:sta vakiossa en tiedä, korjakkaa jos olen väärässa :shock:
Mutta varmasti herättää hymyn kuskin huulille vakio koneeseen verrattuna. :lol:
Kaikkihan on köyhälle kallista, mut silti kaikille saman hintasta.

EX- HJ60Td -83
HDJ80 -92
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Anna mennä ja ole erilainen nuori, eli tee siihen myös jaettu pakosatsi niin saat kaikki sykäykset käyttöön.

Ei pitäisi olla tekemätön paikka verraten siihen että värkkää jonkun adapterin tms.

Niin ja yli kilosta ei ole mitään hyötyä niin kauan kun et vaihda siihen toista pumppua tai keksi jotain mullistavaa omalle pumpulle.
Sitäpaitsi vakio 22 puristuksilla rupeaa jo kilollakin olemaan ahdasta männän päällä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
profi
Viestit: 69
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 12:44 am
Paikkakunta: veteli

Viesti Kirjoittaja profi »

No mulla on tuo gt32:nen hj60:sen 2h koneen kyljessä ja vaikuttaa kyllä justiinsa sopivalta, eli voin suositella. Maantie ajossa ahdot ainoastaan ~0.2, mutta kun painaa kaasua lähtee heti vetämään ja toimii hyvin alhaallakin. Ja jos haluaa hullutella niin pitäs kai tuon ahtimen 300 heppaan riittää :twisted: . Tosin eipä tuolla vakio pumpulla taida yli 150hv:n päästä :roll: :cry:
hj 60
hj 61
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

profi kirjoitti:No mulla on tuo gt32:nen hj60:sen 2h koneen kyljessä ja vaikuttaa kyllä justiinsa sopivalta, eli voin suositella. Maantie ajossa ahdot ainoastaan ~0.2, mutta kun painaa kaasua lähtee heti vetämään ja toimii hyvin alhaallakin. Ja jos haluaa hullutella niin pitäs kai tuon ahtimen 300 heppaan riittää :twisted: . Tosin eipä tuolla vakio pumpulla taida yli 150hv:n päästä :roll: :cry:
Mihin ahdot nousee, kun lähtee kunnolla vedättämään? Hukkaportin kelloa ja syöttöä säätelemällä tätä GT32:sta ilmeisesti saa helposti säädettyä. Tuolla kainuun vaaramaisemassa ajellessa tuohon maantieajoon tarttee saada selvää parannusta. Paikotelle saa tuolla vaparilla jo tiputtaa kolmosta, että jaksaa mäen päälle. (5-vaihteinen laatikko ja 35" renkaat alla). Entisessä pirssissäni oli myös tämä 2h motti, turbotettuna. Paineita tuossa oli noin 0,5 matkavauhissa. Korkeilla kierroksilla tuon turbo ei sitten paljon lisää apuja tuonutkaan, liekkö ollu sitten pieni tuohon mosaan?

Alla jotain mittaustuloksia 2h:sta (Siis tuo mun edellinen BJ40:nen turbotettuna)

Mittaustuloksia

Käppyrää
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

noin kilon ahdolla mitattu, ja loppui penkki vähän kesken, kun väännönkesto oli max 500nm.
ja kun nelosella veti niin kiihty aika rivakasti pikkurenkailla eikä noussut ahdot kunnolla.
pumppu oli mustolan laittama 110mm 1,5bar ahdolla, mutta sinne ei päästy.
ja leimasavut 0,5 :D ilman mitää ruuvausta.

Kuva

Kuva

noi siis moottori tehoo, voimansiirron tehohäviö oli 25hp.
0,5 ahdolla oli jotain 400nm ja 170hp.
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

pemaripoju kirjoitti:noin kilon ahdolla mitattu, ja loppui penkki vähän kesken, kun väännönkesto oli max 500nm.
ja kun nelosella veti niin kiihty aika rivakasti pikkurenkailla eikä noussut ahdot kunnolla.
pumppu oli mustolan laittama 110mm 1,5bar ahdolla, mutta sinne ei päästy.
ja leimasavut 0,5 :D ilman mitää ruuvausta.

Kuva

Kuva

noi siis moottori tehoo, voimansiirron tehohäviö oli 25hp.
0,5 ahdolla oli jotain 400nm ja 170hp.
onko tnämä käppyrät piirätetty 12h-t:n pumpulla vai 2H:n pumpulla?
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

tolla 12h-t

jos olis ollu aikaa enempi olis voinu kokeilla laittaa painetta ahdonalaisen kalvolle valmiinksi, niin olis toi pumppu syöttänyt heti täydet.
vois olla aika lailla eri näkönen käppyrä?
Vastaa Viestiin