HDJ-80 vetarit
Valvoja: Käyttäjä
HDJ-80 vetarit
Pitäis vaihtaa HDJ-80 -90 jarrukilvet taakse,alkuperäiset ovat haihtuneet vuosien varrella taivaantuuliin. Uudet jarrukilvet eivät näyttäisi menevän ilman vetoakseleitten irtiottoa. Voiskos joku viisas antaa vinkkejä miten homma hoituis parhaiten.
Ei ennen kokekemusta noista täysin kevennetyitä vetareist.
jupe
Ei ennen kokekemusta noista täysin kevennetyitä vetareist.
jupe
Hodarin jarrukilvet on sen verran monimutkasen muotoset ja tarkat muodostansa, jottei levy ota kiinni siihen yhteen reunaan ja että käsijarru pelaa, että en kyllä missään nimessä suosittele paloittelua ja hitsaamista.
Vetarin saa irti, kun avaa ne päässä oleva mutterit, nyppii prikat pois, suihkii crc:tä pinnapulttien ympärille ja sitten lyö messinki- tai kupari-tapilla (3cm paksua ja vaikka 15cm pitkä) ja lekalla pinnapulttien päihin, jotta ne kiilat tulee ulos. Ilman messinki- tai kuparitappia menee pinnapultin päät solmuun. Sitten kun on ne kaikki kiilat irti, niin vetari pitäisi lähteä kun kiertää niihin kahteen ulosvetokierteeseen m8 pultit. Saattaa vaatii crc:tä taas ja kandee varoa ettei katkea ne pultit sinne sisään... Vetarit kun saa irti, niin napa lähtee kun avaa ne 2kpl ristipäitä ja pyörittää sen mutterin poies.
Kasatessa laakerin oikee kiristys on tarkkaa puuhaa, joten kandee ladata netistä alkuperäset ohjeet tai vaikka tilata ne Toyotan teknisestä infosta... Jos sitä ei jaksa tehdä, niin yksinkertastettuna muistaakseni mutteri 68Nm:iin ja sitten löysää pikkasen jotta pyörii kädellä ja sitten ettii lähimmän kohdan, josta ristipäät menee paikoilleen. Akseliputken pääs on apumerkit. Liikkeellelähtömomentti navalla ei saanu ylittää ~34Nmiä tms. kun lähtee pyörittää ja akseliputken pää pitää jäädä millin pari syvemmälle kuin navan reuna, jottei ota kiinni vetariin.
Oletko ostanut jo uudet jarrukilvet? Merkkiliikkeessä taitaa olla sen vaatimattomat 650€/kpl...
Vetarin saa irti, kun avaa ne päässä oleva mutterit, nyppii prikat pois, suihkii crc:tä pinnapulttien ympärille ja sitten lyö messinki- tai kupari-tapilla (3cm paksua ja vaikka 15cm pitkä) ja lekalla pinnapulttien päihin, jotta ne kiilat tulee ulos. Ilman messinki- tai kuparitappia menee pinnapultin päät solmuun. Sitten kun on ne kaikki kiilat irti, niin vetari pitäisi lähteä kun kiertää niihin kahteen ulosvetokierteeseen m8 pultit. Saattaa vaatii crc:tä taas ja kandee varoa ettei katkea ne pultit sinne sisään... Vetarit kun saa irti, niin napa lähtee kun avaa ne 2kpl ristipäitä ja pyörittää sen mutterin poies.
Kasatessa laakerin oikee kiristys on tarkkaa puuhaa, joten kandee ladata netistä alkuperäset ohjeet tai vaikka tilata ne Toyotan teknisestä infosta... Jos sitä ei jaksa tehdä, niin yksinkertastettuna muistaakseni mutteri 68Nm:iin ja sitten löysää pikkasen jotta pyörii kädellä ja sitten ettii lähimmän kohdan, josta ristipäät menee paikoilleen. Akseliputken pääs on apumerkit. Liikkeellelähtömomentti navalla ei saanu ylittää ~34Nmiä tms. kun lähtee pyörittää ja akseliputken pää pitää jäädä millin pari syvemmälle kuin navan reuna, jottei ota kiinni vetariin.
Oletko ostanut jo uudet jarrukilvet? Merkkiliikkeessä taitaa olla sen vaatimattomat 650€/kpl...
Viimeksi muokannut Hessu, Ma Elo 15, 2011 11:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#428
Kiitosta Hessulle
Ostin kilvet Kuopion Autokaupasta eli alkuperäiset Toyotat. Maksoivat himpun yli 800euroa pari.
Ajatus oli otta vetarit neuvomallasi tavalla, mutta pelkäsin, että vetarin sisäpäässä olisi joku lukkorengas, vaikka tuollaisissa akseleissa ei pitäis olla mitään lukkoa
jupe
ps. kyllä homma pelaa tällä palstalla!!!!Kiitos keskustelijoille!
Ostin kilvet Kuopion Autokaupasta eli alkuperäiset Toyotat. Maksoivat himpun yli 800euroa pari.
Ajatus oli otta vetarit neuvomallasi tavalla, mutta pelkäsin, että vetarin sisäpäässä olisi joku lukkorengas, vaikka tuollaisissa akseleissa ei pitäis olla mitään lukkoa
jupe
ps. kyllä homma pelaa tällä palstalla!!!!Kiitos keskustelijoille!
Jos nuo vetarin kartioprikat ei irtoa...
Vaikkakin pikkasen myöhässä....
Tuo pronssituurnalla koputteku on ensimmäinen, ja "nätein"tapa irrottaa
nuo kartioprikat.
Toinen on seuraava: vedetään niistä laipassa olevista M8 kierteistä rannemomentilla (lue kiristetään pikkasen) ja koputetaan/isketään
sillä tuurnalla vetoakselin laippaa sisäänpäin em. 8M pulttien
vieressä olevien pulttien vierestä,
ja nimenomaan kiinnitys pultin ulkopuolelta? siis keskimmäisten pulttien välistä.
Ja jos/kun eivät lähde, niin sitten vain pultit/mutterit irti, ja "koputellaan" kartiokiilojen kohdalta vetaria sivusta...
P.S puhtaus on täälläkin puoli ruokaa, joten kaiva puhtailla työkaluilla
(lue puukolla tms) vanhat vaseliinit pois ja uutta tilalle.
Ja nyt olis tuhannen taalan paikka putsata ja voidella jarrujen liukupinnat!
Ja joku jo huomautti tuosta lukon kiinni olosta, helpottaa paljon kasasusta
Tuo pronssituurnalla koputteku on ensimmäinen, ja "nätein"tapa irrottaa
nuo kartioprikat.
Toinen on seuraava: vedetään niistä laipassa olevista M8 kierteistä rannemomentilla (lue kiristetään pikkasen) ja koputetaan/isketään
sillä tuurnalla vetoakselin laippaa sisäänpäin em. 8M pulttien
vieressä olevien pulttien vierestä,
ja nimenomaan kiinnitys pultin ulkopuolelta? siis keskimmäisten pulttien välistä.
Ja jos/kun eivät lähde, niin sitten vain pultit/mutterit irti, ja "koputellaan" kartiokiilojen kohdalta vetaria sivusta...
P.S puhtaus on täälläkin puoli ruokaa, joten kaiva puhtailla työkaluilla
(lue puukolla tms) vanhat vaseliinit pois ja uutta tilalle.
Ja nyt olis tuhannen taalan paikka putsata ja voidella jarrujen liukupinnat!
Ja joku jo huomautti tuosta lukon kiinni olosta, helpottaa paljon kasasusta
Melkeinpä sanoisin, että käytettyjä ei saa ehjänä irti, kun ovat lähes "yhtä puuta" itse akseliputken kanssa. Ite koitin liotella monena päivänä liukkarilla, lämmittelin, annoin lekaa jne., mutta eipä auttanut. Tuli puhallettua sitten koko tyhjä taka-akseli. Jos oot uusia kilpiä asentamassa vanhojen tilalle, niin sitten vaan palotteluhommiin.andy kirjoitti:Jatketaanpas aiheesta. Jarrukilpi takaa entinen ja aloin purkamaan. Eli nyt kaikki jarrut, rumpu, vetarit, laakerit, napa irti ja neljä pinnapulttia irti. Onko joku kiinnike unohtunut vai vaivaako voiman puute kun ei paketti ala antautua?
#428
Joo, voiman puutettahan se vain oli. Isompaa lekaa peliin niin lähti irti. Nyt kummankin puolen hökötykset pöydällä ja ihmettely käynnissä että mitäs nyt. Toisen puolen reiät hitsaamalla varmaan paikattavissa, toinen puoli aika toivoton esitys. Minkälaisia korjauksia klubilaiset on näihin tehny? Eilinen ilta ja tämä aamu vietetty netin syövereissä uusia etsien huonoin tuloksin. Mistähän kannattaisi etsiä/kysellä? Jos merkkiliikkeessä uuden hinta 400 e/kpl, niin mielellään etsi ensin jostain muualta
?



Jos haluat pitää alkuperäisen rakenteen, niin halvempaa on ostaa ulkomailta kokonainen ruosteettomampi akseli purkuautosta ja myy sitten loput osat erikseen. Muita vaihtoehtoja on ainakin kardaanikäsijarru ja kilpien tekeminen itse soveltaen vaikka HJ61-kilpiä.andy kirjoitti:Joo, voiman puutettahan se vain oli. Isompaa lekaa peliin niin lähti irti. Nyt kummankin puolen hökötykset pöydällä ja ihmettely käynnissä että mitäs nyt. Toisen puolen reiät hitsaamalla varmaan paikattavissa, toinen puoli aika toivoton esitys. Minkälaisia korjauksia klubilaiset on näihin tehny? Eilinen ilta ja tämä aamu vietetty netin syövereissä uusia etsien huonoin tuloksin. Mistähän kannattaisi etsiä/kysellä? Jos merkkiliikkeessä uuden hinta 400 e/kpl, niin mielellään etsi ensin jostain muualta![]()
![]()
?
#428
Re:
Koskeeko tämä vain oikean puolen vetarin irroitusta? Nykäsin nimittäin vasemmalta puolelta vetarin irti eikä ollut lukko päällä