Kuva Kuva

turbon asennus 3 B moottoriin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

palde
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: Kuru

Viesti Kirjoittaja palde »

komk kirjoitti:
Antsa kirjoitti: Jossain täällä oli kuva jonkun toteuttamasta maksimisyötön säädöstä joka oli toteutettu jollain hukkiskellolla joka sitten antoi sitä maksimi syöttöä kun ahdot nousee. Ja siten että se ohjasi sitä sammuttimen liipotinta.
Tuolla on oma räpöstys: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28682
Joo, tuohon olen jo käytönnössä törmännyt ...pelaa kyllä turbon kanssa hyvin ( turbossa " ahtopiikki" tulee selvänä rekisterin yläpäässä)

Mutta , mutta ...nyt ahtaminen alkaakin lähes tyhjäkäynniltä ( 1000 rpm ahdot 0,4 bar ) maksimien ollessa tuolla 0,6 -0,7 bar .

Ongelmia tuottaa tuon syötön lisääminen laajalle kierrosalueelle , ajosta tulee jokseenkin "kulmikasta" ... tosiaankin turbon kanssa elämä oli helpompaa !

Mutta miksi kaiken pitäisi olla heleppoa
:roll:
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja kansa huutaa kuvia kehiin!!!!
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
palde
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: Kuru

Viesti Kirjoittaja palde »

Ei riitä "asetukset" laittaa kuvia tänne ( :roll: ei osaa )

Mutta tuossa olis jotain kuvia asennuksen alkuvaiheista ...On siinä muitakin kuveja , toivotaan että ei häiritse.

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=944
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tuossa voisi kokeilla sitä kaasuläppää imupuolelle, tai jos mittaisi minkä kokoinen se Hj:ssä eli josko se oisi isompi niin vaihtaisi sen tilalle tai laittais niitä kaksi rinnan????? = Hitaampi ilman virtaus.

Ja nämä sitten silkkaa arvailua/pohdiskelua.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
palde
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: Kuru

Viesti Kirjoittaja palde »

Antsa kirjoitti:Tuossa voisi kokeilla sitä kaasuläppää imupuolelle, tai jos mittaisi minkä kokoinen se Hj:ssä eli josko se oisi isompi niin vaihtaisi sen tilalle tai laittais niitä kaksi rinnan????? = Hitaampi ilman virtaus.

Ja nämä sitten silkkaa arvailua/pohdiskelua.
Mulla mennee ny pikkasen ylitte ... eli en heti ymmärrä apua ongelmaani !

Mulla siis polttoaineen määrä rajoittaa tuota tehonsaantia ...ilmaa saadaa kyllä riittävästi koneeseen ! :roll:

Eli ajatus olis heittää kaasuläppä ennen ahdinta ?
No ainakin dumpille sais tuosta ekan läpän jälkeen alipaineen ...mutta mites tuo ahdin pelaa läppä kiinni > ei saa ilmaa , pyörii "kuivana" ?

nii ja miksei pumpun ohjauksenkin ...Hmm mmm :?:
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Siis pelkkää spekulointia....

Joo siis kyllä ilma riittää vaan ajatus on se että koska ongelma on siinä että sen pumpun säätö perustuu ohivirtaavaan ilmaan, ja siihen että kun ahtoja on se 1 bar ylipainetta, niin sen ohivirtaavan ilmankin massa on kaksinkertainen normaaliin verrattuna.

Eli jos olisi kaksi kaasuläppää tai yksi isompi niin silloin sen ventturi putkessa, ja kaasuläpän tienoilla virtaavan ilman nopeus,ja/tai massa olisi pienempi jolloin kenties nuo säätöongelmatkin olisi helpommin hallittavissa, eli ei ehkä tarvisi venyttää jousta ja se nippakin ehkä saisi olla oikeinpäin??? jolloin moottori enemmän alkuperäisellä tavalla.

Eli se ahtopaineen nousu ei pienentäisi syöttöjä tai jos sen jousen venyttää liian pitkäksi niin silloin taas kakkua menee koneeseen osakuormalla tarpeettoman paljon.

Vai mitä mieltä muut on asiasta???
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
palde
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: Kuru

Viesti Kirjoittaja palde »

Nyt vasta on nippa "oikeessa" asennennossa !
Ei ollut aivan sama missä kulmassa se on ...on aivan pirun tarkka asennosta !
Eli aikaa ja vaivaa tarvii säätöjen kanssa ... ja pinnaa !

Vielä tässä tulossa tuon kalvon "vastajousen" suhteen virittelyä ...
Ajatuksena on tehdä tuosta säädettävä , ja vielä kantta irrottamatta/ avaamatta .

Saas nähdä joko on saatu hullunmaine ... :shock: :roll:
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

HJ:n kaasuläppä sopii tuohon imusarjaan pikku säädöllä. Eli niitä neljää kiinnitysreikää kun pirralla hieman avarrat niin sopii paikalleen. Ja tiivistepintaakin siinä on riittävästi. Sitten imusarjaa voit myös hieman avartaa siitä imuilman tulokauluksesta.

Tämän lisäksi HJ:n kaasuläpässä on yksi ylimmäräinen letkulähtö ( tais olla venekopalle) joka tulee tulpata. Vaikka kumisella veneen pohjaropulla ;)
Blue skies and headdown
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

No niin, nyt olis pakosarja tehty ja kone muutenkin purettu laakerien vaihtoa varten. Tuli vaan yks pieni onkelma. Paikallisista varaosaliikkeistä ei saa sopivia kampiakselin laakereita. (paikalliseen toyota liikkeeseen en aio mennä...) Elikäs, liukulaakereissa on yläpuolella lukituskolo eri puolella, kuin alapuolella. Paikallisista liikkeistä ei löydy kuin samalla puolella olevat lukitukset.
Onko kukaan törmännyt samaan ongelmaan? Jos on, niin vois kertoa mistä
laakerit löytyy. Ja konehan oli tämä 3B -87.
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

No, niin. Nyt löytyi sitten laakerit, ja eikun kun konetta kasaamaan...
Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

Oliko laakereissa mitään näkyvää vikaa? Onko tietoa paljonko koneella ajettu ennen veneeseen siirtymistä ja sen jälkeen? Kiinnostaa vaan kun nämä koneet ei ole tunnettuja laakeri ongelmista mikäli vähänkään öljynvaihdoista on pidetty huolta, ja itse jätin tuon 3b:n laakeroimatta kun survoin paikalleen ja turbotin.. :oops: B kone tuli aikaisemmin aukaistua ja laakerit oli todella siistit.

Ai niin, onhan siinä 3b koneessa hieman eroa tuohon b-moottoriin mitä tuohon turbon herättelyyn tulee, herää tosi alhaalta nyt tuo ahdin kun vain vähänkin vetoja/rasitusta tulee. Syöttöjä ei paljoa tullut lisäiltyä kun ahdin on mallia hukkaportiton ja ahdot tarkoitus pitää alle kilon, ja mikäli syöttöjä lisää ahdot hyppää pikkupolkaisulla yli kilon. Savua ei tullut yhtään alakierroksilla tuossakaan vaiheessa. Mitään muuta säätökikkailua ei tullut tehtyä kuin kääntää se kaasuläpän nippa 180 astetta josta letku menee kalvon takapuolelle, pikku reikää letkussa kokeilin viikon verran myös mutta oli turhan hyökkäävä. Näin on ihan hyvä jos vain kestää nipussa..? :roll: Ja vielä vinkiksi niin tuo puolen tuuman hydrauliletku liittimineen turbon öljynpaluussa riittää ainakin itsellä vallan hyvin, jos haluaa vieläkin varmistella niin tuo 90asteen nippa öljypohjassa joka itsellä on kannattaisi kuulemma korvata suoraan vinoon hitsatulla tulolla öljypohjaan. (virtaisi kai paremmin) Itsellä siis ei kyllä mitään ongelmia.
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Eipä noissa laakereissa paljon kulumaa ollut, mutta piti kuitenkin ottaa kone pois paikoiltaan, että sai öljyn paluu putken tehtyä (hitsasin öljypohjaan). Samalla vaivalla vaihdoin laakerit. Ei ole iso investointi. Koneella oli muistaakseni ajettu 180 tkm ja veneessä ollessaan n. 100 h. Täytyypi sitten keväällä taas vähän virkistää muistia näiden säätöjen kanssa, jos nyt syksyn/talven aikana sais koneen muuten valmiiksi...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Kone olis sitten kasattu odottamaan talvea. Yksi juttu tuli tuossa vielä mieleen... Tuossa aikaisemmin oli juttua puristussuhteen laskemisesta, koska kone on veneessä. Osaisko joku kertoa minkä paksuista alumiinilevyä
kannen ja lohkon väliin pitäis sovittaa?
Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

En kyllä menisi nostamaan kantta ellei jollain ole selvää faktaa miksi näin pitäisi tehdä ja sen vaikutuksista.. Kannen nosto vie kuitenkin tehoja ennen ahtojen nousua, ja nyt kun turbo on isohko koneelle voi käydä niin ettei vene jaksa nostaa kierroksia niin pitkälle että rupeaisi edes ahtamaan kunnolla. Ei ole mielestäni itua tuossa hommassa, näitä koneita ja jopa b-mottia on käytetty ahdettuna offi hommissa jopa 1.7 kilon ahdoilla kun huudatetaan autoa suossa neliveto päällä eikä tunnu antautuvan nämä koneet silläkään. Huom! B-moottorissa on vielä hieman korkeampi puristus suhde kuin 3b koneessa ja 3b on lisäksi öljysprayt männille jäähdykkeeksi..

Offipuolella tunteja ei karmeasti synny mutta tuskin veneessäkään paljon enempää, ja nyt kun muuten kone on hyvässä iskussa ja turbo valittu isosta päästä jolloin lämpökuorma on pienempi niin ei mahda olla itua kerran tehoa ollaan hakemassa.. Jos haluaa apinoida täysin tuota 13bt konetta niin wiki antaa puristus suhteeksi 17.6:1, b-ja 2b- koneessa joita on ahdettu paljon jälkikäteen ruttuja on 21:1 kun 3b:ssä on 20:1.

Joku viisas osaisi varmaan laskea paljonko pitäisi nostaa mihinkin puristus suhteeseen mutta osaako kuka laskea paljon tehoa tippuu alhaalta ja nouseeko vene plaaniin enää ollenkaan, veneillä kun ei paljo kepitellä jos ei jaksa vetää ja kuormaa on paljon jo lähdöstä alkaen.. Oma mielipiteeni on että jäähdytys kunnollinen (myös ahtoilmalle) joka ei veneessä ole ongelma ja eikun nauttimaan! :wink:

Siinä pähkäiltävää itikalle illan ratoksi! Ja muista että mikäli noihin modifikaatioihin lähdet niin konsultoi joitain turbo diesel moottorialan ammattilaisia niin ei tarvitse katua jälkeenpäin, arpomalla en lähtisi tuohon.
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

On vaan tuossa tullut esille tämä asia. Turbohan puhaltaa ilmaa aika paljon enemmän sinne männän päälle, eli siellä voi tulla ahdasta. Vene käytössä koneen kierrokset on jatkuvasti siellä 3000 paikkeilla, joskus useita tunteja kerrallaan. Autossa harvemmin ajetaan noilla kierroksilla (ainakaan pitkiä aikoja). Joku oli jossakin topicissa sorvauttanut männän päältä tavaraa pois, mutta mm:stä ei tässäkään ole tietoa, ja mäntää en muutenkaan alkais sorvaamaan, koska männän pää ei ole tasainen...
Vastaa Viestiin