Kuva Kuva

12H-T:n tyhjäkäyntikierrokset.

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

12H-T:n tyhjäkäyntikierrokset.

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Huomasin tänään seuraavanlaisen seikan auton tyhjäkäynnin kanssa.
Eli moottori oli kylmä, ja kylmäkäynti tyhjäkäyntikierrokset oli normaalisti siellä 1100rpm korvilla. Jouduin kuitenkin laittamaan jakovaihteistosta ns. "pikku puolen" päälle, niin tästä seurasi muutaman sekunnin ajan tyhjäkäynnin putoaminen ns. normaaleille tyhjäkäyntikierroksille, eli sinne 600rpm korville, muutaman sekunnin kuluttua kierrokset nousivat takaisin sinne 1100 rpm paikkeille.
Eli pitääkö tuon tyhjäkäyntikierrosten pudota alas tuon kepin siirron ajan, vai oliko tuo nyt jonkinlainen sähkövika?

Sitten toinen "ongelma" on se, että kun moottori on normaali lämmössä ja tyhjäkäyntikierrokset on normaalit. Kun kaupungissa ajellessa polkaisee kytkimen pohjaan, esim. vaihteenvaihdon, tai muun syyn takia. Niin tästä seuraa se, että moottorin kierrokset putoaa todella alas, niin että miltei moottori sammuu, mutta kuitenkin sitten nousee normaalikierroksille.
Eli onko tuossa säätimessä jonkinlaista häiriötä, vai onkohan nuo tyhjäkäyntikierrokset turhan alhaalla?
Saikos tuota tyhjäkäyntiä säädettyä siitä kylmäkäyntiventtiiliä kiertämällä, vai onko siellä oikein jotain muuta rajoitintappia sille tyhjäkäynninsäädölle?
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Hj:stä mitään tiedä mutta kuulostaa alipaineen puutteelta.

Eli onkos tuosta heitetty se alipainesäiliö hiiteen,tai vuotaako se systeemi jostain???
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Niin, kumpaanko kysymykseen tuo alipaine vastaus oli?
Jos tuohon ensimmäiseen kysymykseen, niin en usko alipainevuotoon. Relerasiasta kuului aina naksaus, kun pikku keppiä siirteli asennosta toiseen ja sitten aina kierrokset putosi muutaman sekunnin ajaksi tyhjäkäynnille, josta ne sitten nousi takaisin sinne nopeutetulle tyhjäkäynnille.
Tuo ei mitenkään käytännön toimia häiritse, ainoastaan huomasin, että noinkin näköjään tuo auton "sielu" toimii...
Alipaine säiliö on paikoillaan, ja tehostus toimii hyvin, joten luultavasti ei ole suurempia alipainevuotoja.
---------
Epäilen tuon tyhjäkäynnin olevan turhan alhaalla, nyt sattumoisin tyhjäkäynti kierrokset näytti olevan siinä 700rpm kohdalla, eikä ajossa esiintynyt nyt sitä moottorin mieltei sammumista.
Luultavasti säädin ei ehdi enään mukaan noin matalilla kierroksilla jonka takia sitten kierrokset pääsee hetkellisesti putoamaan liian paljon..
Paikoillaan tuota kokeiltaessa ei moottorin kierrokset pääse putoamaan liian alas, vaan kierrokset jää suoraan siihen 600 kierrokseen kohdalle.
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Arvaus liittyi molempiin kysymyksiin.

Tuossahan vissiin on nappi nelikko joka kytkeytyy alipaineella.
Samoin kuin kytkimessä on alipainetehostaja.

Ja kun laitat kepistä pikkupuolen päälle niin nelikko menee automatic päälle myös.

Myöskin alipaine käyttää sammutinta??? Ja sitä tyhjäkäynnin korotusta????Nämä puhtaita arvauksia.

Eli kun heilautat sitä keppiä niin alipaine laskee hetkellisesti koska nelikko kytkeytyy???Jolloin sammutin vetää???

Samoin kun kytkintä painettaessa???

Eli vaikka se säiliö on paikallaan niin onko se letkuissa kiinni kun nuo alkaa olla jo sen ikäisiä laitteita että se säiliö ruostuu puhki.

Ja se taas on nopeasti korjattu joko tulppaamalla letku tai ohittamalla säiliö kokonaan.Kaikki toimii mutta oireet saattavat olla juuri kuvaamasi.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Alipainevuoto sanon minä
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Olette oikeassa, alipainehan sieltä vain tilapäisesti loppuu.
Säiliössä riittää alipainetta auton seistessä useampaan kytkimen/jarrun polkemiseen, ennenkuin poljinvoima muuttuu raskaammaksi, eli alipaine säilyy hyvin siellä pöntössä.
Mutta ilmeisesti se nelikon alipainekytkin vie niin paljon sitä alipainetta, että kierrokset pääsee putoamaan hetkeksi aikaa, kunnes sitten taas nousee.
Tuohon "testiin" riitti kun painoi pelkästään sen nelikon napin pohjaan, niin silloinkin jo kierrokset putosivat normaali tyhjäkäynnille.




Sitten tuohon sammumis oireiluun, siihen riitti ainoastaan kun nosti tyhjäkäyntiä muutaman sadankierroksen verran ylöspäin. Eipä ollut enään sammumisoireita. :wink:

Mutta jos moottoria ryntäytti paikoillaan melko korkeille kierroksille, ja sieltä päästi tyhjäkäynnille, niin tuo sama "miltei sammuminen" esiintyi, mutta nyt normi ajossa tuosta ei ole enään haittaa/esiintynyt.
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Tuolta ohjeet tyhjäkäynnin säätöön, n. 10:s viesti, SJV:n kirjottama.

http://slck.net/viewtopic.php?t=5144
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Kontio »

SJV kirjoitti:Pumpun penkityksen/takaisinkiinnityksen jälkeen tyhjäkäynti tulee säätää moottorin käydessä. Ison kupumutterin (iso nuoli) alla oleva joutokäynti säädin pyöritetään auki. Tyhjäkäynti säädetään omasta ruuvista (pieni nuoli) 700rpm. Tämän jälkeen tyhjäkäyntisäädintä kiristetään niin että tyhjäkäynti asettuu noin 750-800rpm. Kaasuvivusta "ryntäyttämällä" todetaan ettei moottori sammu. Mikäli sammuu, niin tyhjäkäyntisäädintä kiristetään viellä vähäsen, ja tyhjäkäyntiä piennenetään.

Kuva

Terveisin PikkuF..
Tein tämän ohjeen mukaiset "temput", mutta en saanut säädettyä tyhjäkäyntiä niin etteikö sitä miltei sammumista esiintyisi.
Sain kyllä sen kupukannan alla olevasta ruuvista pudotettua korvakuulolta n.100 kierrosta alaspäin moottorin kierroksia, mutta vaikka kuinka kiersi sisäänpäin sitä ruuvia, niin ryntäytyksen jälkeista sammumista en saanut pois, -toisinsanoen siitä ruuvista loppui kierteet, että olisi saanut kierroksia nousemaan...

Sain sillä pelkällä tyhjäkäynnin nostamisella (siis sillä pikkuruuvilla) jo paljon helpotettua sammumisoireita, mutta jos vähänkään nopeammin haluaa lähteä liikenteeseen, niin oire vaivaa.

Mikä neuvoksi?
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Käytä pumppu jossain pajalla.

Piristyy,ja pienenee kulutus siinä samalla. Siinä on sitten varmaan sinne sisä kaluihin kulunu kolo siihen kohtaan missä se yleensä on sitä joutavaa käynyt.

Näillä dieselin hinnoilla saattaa maksaa ittensä takaisin jo nopeastikkin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Ihan ensin tulis tarkistaa se alipainevuodon mahdollisuus. Jos vuotoa on niin tuo tyhjäkäyntiongelmakin korjaantuu samalla.
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Kaveri, jolta tuon auton ostin, oli käyttänyt kuulemma tuon auton pumppua dieseli pajalla, juuri tuon säätimen hajoamisen takia. Luulisi, että säädin pitäisi olla kunnossa. Plommilanka ainakin oli paikoillaan, joko se oli aivan alkuperäinen , tai sitten se on lisätty rempan jälkeen... mene ja tiedä.

Milläs sitten tuon alipainevuodon voi todeta pumpun suunnalta?
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Ei sitä siitä pumpusta tarvitse sen kummemmin etsiä vaan siitä alipainelinjastosta yleisesti. Itse kävisin järjestelmällisesti jokaisen letkun läi vaikka ihan yksi kerrallaan irti ja tarkistaa eittei ole halki tai huonosti kiinni.

Eli esimerkiksi se varsinainen vika voi olla siellä jakolaatikon alipainetoimilaitteessa, joka esim. vuotaa vain silloin kun moottoria ryntäyttää ja alipainen on kovimmillaan.
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Kontio »

PETEBJ75 kirjoitti:Ei sitä siitä pumpusta tarvitse sen kummemmin etsiä vaan siitä alipainelinjastosta yleisesti. Itse kävisin järjestelmällisesti jokaisen letkun läi vaikka ihan yksi kerrallaan irti ja tarkistaa eittei ole halki tai huonosti kiinni.
Niin, tarkoitinkin tosiaan ruiskutuspumpun ympäristöä, en alipainepumppua/laturihässäkkää.
Onkohan kukaan muuten laskenut, kuinka monta letkua siinä ruiskutuspumpun luona oikein menee. Melkoinen letkuviidakko :x



PETEBJ75 kirjoitti:Eli esimerkiksi se varsinainen vika voi olla siellä jakolaatikon alipainetoimilaitteessa, joka esim. vuotaa vain silloin kun moottoria ryntäyttää ja alipainen on kovimmillaan.

Niin, tosiaan tuokin on sitten eräs vuotopaikka. Tuonkin saisi ohitettua, kun vetäisi sen napin ohjaukselle tuleva alipaine suoraan sieltä pöntöltä...

Pitää oikein ottaa auto tässä pukeille, jahka nyt ensin katsastetaan se.
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tai kytkimen tehostajassa,eli siellä on kalvolle käyny kun entiselle tytölle.

No varmin tapa saada vielä huonommin toimiva toyota on ruveta summamutikassa ohittelemaan niitä alipainehässäköitä.

Mutta jos kättää ekaksi täydet alipaineet,ja sammuttaa koneen niin sitten eri toimintoja voinee testata siten että laittaa virrat päälle ja testailee miten mikäkin toimii.

Eli jos vaikka painaa kytkintä,ja ekalla polkaisulla kun hetken on pitänyt sitä kykintä pohjassa,syttyy se jarru merkkivalo,ja tehostus tuntuu häviävän niin vika saattoi löytyä.

Ja samoin käy kaikki alipaine laitteet läpi. Olikos sen nelikon kytkennässä se alipaine pelissä molempiin suuntiin?? Jos niin sen sylinterin kunto selviää että kokeilee sormella että tuntuuko imua sylinterin liittimessä kun toinen letku on irti.

Ja kuuntelemalla tietysti että suhiseeko joku selvästi pitempään kuin vain kytkennän ajan.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tuli huomioitua tänään, kun kokeilin noita eri alipainelaitteita jarru/kytkin yms. auto sammutettuna, niin alipaine riitti useampaan polkimien polkemiseen, ennenkuin varoitusvalo syttyi kojelaudassa, eikä autosta kuulunut mitään erikoisia vuotosuhinoita..
No tuon testin jälkeen lähdin sitten ajelemaan, ja kokeilin jälleen kerran ryntäyttää moottoria useaan kertaan, niin nyt ei sitten esiintynyt ollenkaan enään sitä sammumis taipumusta. Että mikä ihme tuon nyt sitten on aiheuttanut.

Tosin tuo ei kylläkään haittaa enään millään tavalla :D
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Vastaa Viestiin