Kuva Kuva

Uskaltaakohan avata suunsa?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Blondi
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 10:02 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Uskaltaakohan avata suunsa?

Viesti Kirjoittaja Blondi »

No niin, olen siis upouusi onnellinen HJ -60 omistaja ja niin tietämätön kun voi olla. Olen vasta pari päivää päässyt ajelemaan toteutuneella unelmalla, ja nyt sitten kyselisin jo tyhmiä: auto on siis vm.82, siinä on 4-vaihdetta...ja jotenkin tuntuu että se huutaa pirusti nelosvaihteella. Ja muutenkin kun vaihtaa, niin tuntuu että ykkös ja kakkos vaihde on melkein turhia ns. normaaliajossa kun ei ehdi tarpeeksi nopeasti vaihtaa ettei jo ehtis nostaa kierroksia turhan ylös. Millainen homma olisi vaihtaa siihen 5-vaihteinen laatikko? Ja voiko sitä edes vaihtaa? Kysyjä on siis oikea blondi että vääntäkää rautalangasta kiitos. :lol:
Auto on ihan käyttöautona, maantieajoa mutta myös maastossa (että pääsee koirien kanssa maastoon myös umpitalvella). Ja sitten, minkäs kokoiset renkaat tämmöiseen saa (laillisesti) laittaa? Ja mitkä ois parhaat että pääsee maastossa mutta pitäisi pysyä myös tienpäällä? En halua kovin montaa pikkuautoa rutata liikennevaloissa.

Kiitoksia jo etukäteen fiksuista vastauksista :)
Avatar
Hurrigane
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 9:20 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Hurrigane »

Jos pirusti huutaa nelosella... siis kyllähän nämä normaalistikin ääntä pitävät verrattuna johonkin corollaan... niin voi olla laakeri remontin aika.

Laatikkoremppa on hankalampaa kun täytyy myös purkaa koko jakolaatikko eikä sekään ole ihan pieni homma, vai eikö tarvi? Käsittääkseni täytyy, jotta sen saa irti vaihteistosta. Sen irroittamiseen tarvitaan erikoistyökalu joka hankaloittaa hommaa. Näin itse ymmärsin kun juuri vaihdoin jakiksen tiivisteitä.

Vai on ensimmäiset vaihteet turhia, eihän sulla ole lyhyt neliveto päällä? :D Ja onhan ne vaihteet hlö-autoon verrattuna lyhyet.

Laillisesti saa helposti 31" ja 33" saa myös, mutta täytyy pystyä todistamaan että HJ61 malliin on saanut 10-R15 rengasta jonka perusteella 33":set käy. 10-R15 on 2 mm liian matala mutta AKE sanoo että käy silti, tätä voi olla vaikea katsurille selittää. Katsastajien PITÄISI tietää että HJ61 on samaa mallisarjaa.

Itsellänikin vielä edessä tuo rengas touhu.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Nuo 33" menee alle, täältä ja offipalsta.com kun katsoo haulla vaikkapa hj 33 niin löytyy tietoa ja juttua asiasta.

Oliko siis nelosella huutamisessa kyse laatikon möykkäämisesta, vai moottorin huutamisesta? Jos kyse oli moottorin kierroksista, niinkuin alunperin ymmärsin, niin minkä kokoiset renkaat alla nyt on? Itsellä -81 nelivaihteinen ei vielä isommin huuda, kun alla on nuo 33 x 12,5R15, 80 vauhdissa kierroksia on n. 2100. Tietysti, jos alla on 235/75R15, joita olen valitettavan paljon HJ:n alla nähnyt vaikka kyseessä on Suzukin rengaskoko, huutaa kone varmasti hoosiannaa maantienopeudessa.

Viisivaihteiseen vaihtamisessa en näe järkeä, kun se viitonen on surullisen kuuluisa heikkoudestaan, ja siinä on lyhyemmät pikkuvaihteet kuin nelivaihteisessa.

BfGoodrich All Terrain on ollut oikein mainio yleisrengas, mukava ajaa maantiellä, pitää aika hyvin myös talvella (suosittelen silti oikeita talvirenkaita, nastallisia), toimii mainiosti monilla alustoilla myös metsässä (hyvin pärjättiin Lapland Trophyssäkin) ja mm. umpihangessa pelaa mielestäni paremmin kuin Mud Terrain.

Rengasasioissa on yhtä monta mielipidettä kuin kertojaakin.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ainahan sitä suunsa uskaltaa avata, sitä piti sanoa. Ainoa tyhmä kysymys on se joka jätetään kysymättä, tyhmiä vastauksia saattaa tosin tulla.

Tuolla http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=17510 on niistä renkaista mun ottama kuva tuosta lapusta jolla ne 33" saa alle.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Blondi
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 10:02 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blondi »

Kiitos vastauksista, ihana kun heti löytyy tietoa ja mielipiteitä :)
Tarkoitin sillä 4- vaihteen huutamisella just sitä että kone "huutaa" isoäänisesti, en ole ennen edes ajanut nelivaihteisella joten ajattelin automaattisesti että tarvis sen viidennen vaihteen. Ja muuten, Corollaa en koskaan kyllä ole ajanut joten en osaa verrata :P mutta ajattelinkin että tämä on "normaalia" isoäänisyyttä, se vain että pelkäsin et jos laatikko ei kestä? Kun tulee kuitenkin tuota maantieajoa aika paljon kun asuu täällä jumalan selän takana.

Kyllä mulla ihan se H2 on normaaliajossa päällä mutta jotenkin tuo 1 ja 2 vaihde on sellaisia että en meinaa liikennevaloissa päästä mihinkään kun tuntuu että pitäis niin nopsasti vaihtaa kolmoselle että uskaltaa kiihdyttää. Seuraan kyllä kierroslukumittaria ainas välillä mutta tuntuu että kuinka paljon sais olla kierroksia esim kakkosvaihteella ennen kun vaihtaa kolmoselle ilman etten hajota tuota laatikkoa ennen kun opin ajamaan? Masentavaa... Lisää hyvin viisaita kysymyksiä :oops:

Ja kiitos rengasvastauksista. Viime talvena ajoin jonkunverran maastoon tuolla mun miehen Pajerolla jossa on sellaset Mud Terrainit (35/12,5 kuulemma tän kokoiset) alla mutta ne ei tiellä pitäneet yhtään mitään. Metsässä kyllä. HJssä on nyt alla vakiorenkaat 205/16 ja isommat haluaisin että ei tarvitse traktoria soitella hinaamaan mua metsästä pois ensi lumien aikaan. Pitääpä alkaa selailemaan noita linkkivinkkejä.
Grau
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 3:37 am
Paikkakunta: HKI, ytimessä

Viesti Kirjoittaja Grau »

En usko että saat laatikkoa hajotettua liian paljolla huudattamisella, enemmän mua huolettaa liian isoilla vaihteilla ajaminen (Tästä johtuu 5-vaihteen hajoaminen uudemmissa lähes poikkeuksetta).
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

33" renkaat kun laitat niin koneen kierrokset laskee mutta kiihtyvyys huononee. Mielestäni sen kuulee koska on sopivaa vaihtaa. Jos vain lumisissa oloissa maasto-ominaisuuksia tarvit, niin mielestäni 205/16 renkaat ovat ihan sopivat jollain hakkapelita kuviolla.
Tosiaankin noiden viisivaihteisten maine heikompina johtuu mielestäni käyttövirheestä, eli on vääntävällä koneella ajettu liian pienillä kierroksilla jolloin voitelu on ollut riittämätöntä. Itse pyrin viitosella pitkäaikaisesti ajaessa pitämään n. 2000 rpm.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Lumisiin olosuhteisiin oikea talvirengas on moneen paikkaan se paras, ja tosi umpihankeen on aivan sama mitkä renkaat alla pyörii kunhan niiden ympärillä on sopivan kokoiset ja riittävän järeät ketjut.

Olen suunnitellu itelle talvirenkaiksi semmosta kokoa kun 235/85R16, ei liian leveä ja silti tarpeeksi korkea, tuon korkeushan on tuumissa aika liki 32", tais mennä hitusen yliki.

33" nelosella kone pyörii 80 vauhdissa (tod.nop.) melko tarkkaan 2000 ja 100 vastaavasti n. 2500, en sitä vielä huutamiseksi sanois.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
typerys

Viesti Kirjoittaja typerys »

Saako tuollaiset 235/85 r16. renkaat olla bj 40 autossa ?
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

typerys kirjoitti:Saako tuollaiset 235/85 r16. renkaat olla bj 40 autossa ?
Saa.
Project Kekkonen
Typerys
Viestit: 4
Liittynyt: To Loka 20, 2005 6:55 am
Paikkakunta: Ankkalinna

Viesti Kirjoittaja Typerys »

eikö mä vaan aattelin ko rek. otteessa on renkaiksi mainittu: 7.00-16/6pr tai 205r16. aattelin jotta uskaltaako viiä katastukseen noilla kummeilla, mut jos oot oikeessa, niin sekin ropleemi selkis! kiitokset tiijosta. ja turvallista matkaa...
täysillä päin, ja paareilla pois!
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Renkaan leveys saa muuttua 30 mm ja/tai vannekoko 1 tuuman ilman että tarvii muutoskatsastaa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

BJ:n alkuperäisasennus rengas on ainakin vanhemmissa 7,5-16, joka on lähes identtinen tuon 237/85-16:n kanssa.
Project Kekkonen
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Juu. Onnea vaan "uudelle" hojolle ja omistajalle myös. Itsellänihän on samanmoinen nelivaihteinen katiska. Talvirenkaiksi suosittelen lämpimästi 235 85 16 kokoa esimerkiksi hakkapeliitan Lt jos vielä tehdään. Jos tutulta rengaskauppiaalta vielä eksyy jakeluauton pitkärunkoiset nastat sekaan, niin parempi. Metsätiet ovat aika kenkkuja keskitalvella, jos on satanut pari päivää vettä...

Mikko
karra
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 1:20 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

pikkujussi kirjoitti:BJ:n alkuperäisasennus rengas on ainakin vanhemmissa 7,5-16, joka on lähes identtinen tuon 237/85-16:n kanssa.
Kokeilin haullakin mutta en löytänyt juuri tällaista tietoa: eli mikä on alkuperäisen BJ40 vanteen leveys? Ohjekirjassakaan ei ko. tietoa ollut.

Minulla olisi tiedossa käytetyt 225/75 R16 renkaat autooni mutta onkohan orkkisvanne noille liian kapea?
Chevrolet Tahoe 350cid 4X4 1995 - MB 280 SE C 1968 - MB 280 SE 1984
Vastaa Viestiin