Kuva Kuva

24v/12v virran muunin?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Arwi
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 10:02 am
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Arwi »

hj60 kirjoitti:No ei alkuperäsiä, mutta mie oon ollu siinä ymmärryksessä että maahantuojan laittamia, ainaki suurin osa.
Myyjäliikkeessä varusteltu ja useempaa mallia muuntajia oli käytössä osa jopa suomessa tehtyjä luultavasti vielä toimivat pääosin juuri suomalaisia.
SLCK#419
- MMC -
-MAC-
Kuva
sovpow
Member
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 8:20 am
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja sovpow »

Voisko ajatella semmosta, että laittais 12V akun erikseen ja lataisi sitä tuommosella jänniteen 24V->12V muuntimella. Ainakin tämä minkä motonetista ostin kestää 15A jatkuvaa virtaa. Voishan tohon vielä patentoida jännitteensäätäjän ettei kokoajan lataa sitä akkua täysillä.
Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? »

sovpow kirjoitti:Voisko ajatella semmosta, että laittais 12V akun erikseen ja lataisi sitä tuommosella jänniteen 24V->12V muuntimella. Ainakin tämä minkä motonetista ostin kestää 15A jatkuvaa virtaa. Voishan tohon vielä patentoida jännitteensäätäjän ettei kokoajan lataa sitä akkua täysillä.
Sanoisin että ainut järkevä vaihtoehto 12V akun kaveriksi on oma 12V laturi pellin alle.
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81
Avatar
Arwi
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 10:02 am
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Arwi »

peLoGo? kirjoitti:
sovpow kirjoitti:Voisko ajatella semmosta, että laittais 12V akun erikseen ja lataisi sitä tuommosella jänniteen 24V->12V muuntimella. Ainakin tämä minkä motonetista ostin kestää 15A jatkuvaa virtaa. Voishan tohon vielä patentoida jännitteensäätäjän ettei kokoajan lataa sitä akkua täysillä.
Sanoisin että ainut järkevä vaihtoehto 12V akun kaveriksi on oma 12V laturi pellin alle.
Komppaan! Eikä oo mahottoman hintanen vaikka laittas uuden laturin. 4 relettä ja sitten on perävaunusähköt. Samalla saa radiolle ja vaikka työvaloille sähkön jota voi ilman vahingonpelkoo antaa vaikka naapurin samaran käynnistykseen.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Arwi kirjoitti:
peLoGo? kirjoitti:
sovpow kirjoitti:Voisko ajatella semmosta, että laittais 12V akun erikseen ja lataisi sitä tuommosella jänniteen 24V->12V muuntimella. Ainakin tämä minkä motonetista ostin kestää 15A jatkuvaa virtaa. Voishan tohon vielä patentoida jännitteensäätäjän ettei kokoajan lataa sitä akkua täysillä.
Sanoisin että ainut järkevä vaihtoehto 12V akun kaveriksi on oma 12V laturi pellin alle.
Komppaan! Eikä oo mahottoman hintanen vaikka laittas uuden laturin. 4 relettä ja sitten on perävaunusähköt. Samalla saa radiolle ja vaikka työvaloille sähkön jota voi ilman vahingonpelkoo antaa vaikka naapurin samaran käynnistykseen.
Ja kaiken maailman kompurat, invertterit yms tuppaa olemaan virtamääristä huolimatta myyntimäärien takia halvempia 12 V versioina. Näinhän mulla on violetissa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
sovpow
Member
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 8:20 am
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja sovpow »

peLoGo? kirjoitti:
Sanoisin että ainut järkevä vaihtoehto 12V akun kaveriksi on oma 12V laturi pellin alle.
Mihin olette laittaneet 12V laturin? Mites jos laittaisi sen 24V laturin tilalle 12V laturin ja siitä laturista latausjohto molemmille akuille? Ei olisi väliä vaikka vetäisi toisesta akusta välistä koska molempia ladattaisiin 12V:lla.
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

sovpow kirjoitti:
peLoGo? kirjoitti:
Sanoisin että ainut järkevä vaihtoehto 12V akun kaveriksi on oma 12V laturi pellin alle.
Mihin olette laittaneet 12V laturin? Mites jos laittaisi sen 24V laturin tilalle 12V laturin ja siitä laturista latausjohto molemmille akuille? Ei olisi väliä vaikka vetäisi toisesta akusta välistä koska molempia ladattaisiin 12V:lla.
Eihän siinä muuta,mutta menee releet,hehkujärjestelmä,mittaristo,lämmityslaitteen moottori,pyyhkijän moottori ja kaikki polttimot vaihtoon ja startille pitää olla vaihtorele...Eli erillinen 12V järjestelmä on helpompi.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
sovpow
Member
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 8:20 am
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja sovpow »

Joo, mulla on ilmastoinnin kompura tossa kohtaa. No, pitää tutkia. Autona siis HJ61
joppek53
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 5:42 pm
Paikkakunta: Padasjoki 17500

Viesti Kirjoittaja joppek53 »

Nyt löytyi oikeeta tietoa jännitteenmuuntimesta!
Laite on kotimainen PYRY TUOTTEEN Tekemä
Kun siinä on ne kaksi liitintä niin MUSTASTA 24v sisään ja valkoisesta 12v
ulos 4a per kanava ja niitä voi yhdistää jos tarttee enemmän.
Kiitos kaikille jotka olivat kiinostuneita aiheesta!!!!!
Terv: Jorma Koivikko
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

mulla on kans hjssa tollanen 5 kanavainen muunnin.
ainoastaan 3 kanavaa pelaa, joten jarruvalot jäi ilman virtaa.
mitähän vikaa tollasessa muuntimessa vois olla?
että saisko sitä korjattua? joku käämi poikki? (en kyllä tie minkä näkönen on sisältä)

tai jos laittais 12v 55w polttimon esivastukseksi? toimis siis sarjassa jarruvalojen kans?
sovpow
Member
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 8:20 am
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja sovpow »

pemaripoju kirjoitti:mulla on kans hjssa tollanen 5 kanavainen muunnin.
ainoastaan 3 kanavaa pelaa, joten jarruvalot jäi ilman virtaa.
mitähän vikaa tollasessa muuntimessa vois olla?
että saisko sitä korjattua? joku käämi poikki? (en kyllä tie minkä näkönen on sisältä)

tai jos laittais 12v 55w polttimon esivastukseksi? toimis siis sarjassa jarruvalojen kans?
Itsekin korjailin omaani, mikälie Anodi-merkkinen Suomessa tehty. Hain elektroniikka liikkeestä samanlaiset komponentit, vanhasta käytin vain piirilevyn. Muutama piirilevyistä oli palanut niin karrelle, ettei pystynyt käyttämään. Tutkein joskus sen toimintaa ja jos sulake on 24V-tulo, ja kärrylle menevät 12V:n karvat ovat oikosulussa niin ei polta sulaketta vaan oikosulussa olevan piirin regulaattori kuumenee kunnes palaa karrelle. Eli sulakkeen pitäisi olla 12V muunnospuolella, mielestäni max.5A.
Vastaa Viestiin