HJ-61turbo 12ht MLS terästiiviste
Valvoja: Käyttäjä
Tunnetuin lienee aikaisempi Yanmar (320hv), sitten on olemassa tuo Nanni ja Yamaha ja joku muukin oli mutten muista mikä. Noissa kaikissa kai on nelireikänen kansi, alakerta sama, mutta ei se sinällään dieselissä vaikuta tuohon puristussuhdeasiaan. Ja kaikissa noissa on vielä eri puristussuhde, ei ne ihan peruskattiloista ole. Ainakin Yamahalla on ollu myös 12H-T:stä tehty 240Hv sisäperä, olen nähny. Siitä kannattaisi kaivella tietoja.
On se suhde varmaan jollain tavalla sidoksissa moottorin muihinkin rakenteisiin, Volvolla on yli 17 suhteita ja kyllä pahviongelmiakin tainnu olla. Kaverin tuliteristä KAD 43:ta tuli takavuosina glykolit pilssiin pahvien välistä heti kättelyssä, ei ne sentään palaneet vielä mutta tais olla tapit tiukoilla. Vetääkö ne mersumiehet 21 suhteilla 600hv tehoilla aamusta iltaan kaasu auki (veneessä)? Hyvin kestää jos näin on. Juttelin tuosta aiheesta yhen professorin kanssa joka on merimoottorien kanssa tekemisissä, oli vahvasti sitä mieltä, että 16 pintaan jos haluat että se kestää kasassa enemmän kun kesän. Muitaki hyviä neuvoja tuli. Ja ilman muuta pakolämmöt eli paineet pitää olla aisoissa.
Vetolaite on vähän kriittinen piste tuossa minun tapauksessa. Se on nyt Alpha gen2 sillä uudemmalla eli vähän vahvemmalla alapäällä ja isolohkon 1,3:1 HD välityksellä. Sillä kierroslukualue sattuu samoihin mitä se on pikkulohkolla 1,5:1 välityksellä. Minkäänlaista ennustetta tuolle ei voi antaa, mutta vene painaa n. tonnin ja lähtee liukuun vähällä teholla, ehkä se saattaa pienellä järjenkäytöllä aikansa kestää. Ei tule kestämään kahva pohjaan lähtöjä, se on varma. Sen jälkeen se on sitte Bravo tms. ja +20kg perälaudan takana. Tarkottaa sitä että siirrytään trailerisäilytykseen, ei uskalla enää jättää omineen veteen. Blackhawkki olis kyllä oikee peli tuohon, kun oon ollu cruiserimiehiä(Merc) vesilläkin. Tuosta dieselistä tulee muuten aavistuksen kevyempi kun pikkulohko alunperin on.
Mäntiä muuten on, vahvistettuja, en ole niitä keskenään vertaillut mutta tappi on ainakin paksumpi 1HD-T:ssä. Jos on kiinnostusta ota yhteyttä, äkkiähän nuo on vertailtu.
On se suhde varmaan jollain tavalla sidoksissa moottorin muihinkin rakenteisiin, Volvolla on yli 17 suhteita ja kyllä pahviongelmiakin tainnu olla. Kaverin tuliteristä KAD 43:ta tuli takavuosina glykolit pilssiin pahvien välistä heti kättelyssä, ei ne sentään palaneet vielä mutta tais olla tapit tiukoilla. Vetääkö ne mersumiehet 21 suhteilla 600hv tehoilla aamusta iltaan kaasu auki (veneessä)? Hyvin kestää jos näin on. Juttelin tuosta aiheesta yhen professorin kanssa joka on merimoottorien kanssa tekemisissä, oli vahvasti sitä mieltä, että 16 pintaan jos haluat että se kestää kasassa enemmän kun kesän. Muitaki hyviä neuvoja tuli. Ja ilman muuta pakolämmöt eli paineet pitää olla aisoissa.
Vetolaite on vähän kriittinen piste tuossa minun tapauksessa. Se on nyt Alpha gen2 sillä uudemmalla eli vähän vahvemmalla alapäällä ja isolohkon 1,3:1 HD välityksellä. Sillä kierroslukualue sattuu samoihin mitä se on pikkulohkolla 1,5:1 välityksellä. Minkäänlaista ennustetta tuolle ei voi antaa, mutta vene painaa n. tonnin ja lähtee liukuun vähällä teholla, ehkä se saattaa pienellä järjenkäytöllä aikansa kestää. Ei tule kestämään kahva pohjaan lähtöjä, se on varma. Sen jälkeen se on sitte Bravo tms. ja +20kg perälaudan takana. Tarkottaa sitä että siirrytään trailerisäilytykseen, ei uskalla enää jättää omineen veteen. Blackhawkki olis kyllä oikee peli tuohon, kun oon ollu cruiserimiehiä(Merc) vesilläkin. Tuosta dieselistä tulee muuten aavistuksen kevyempi kun pikkulohko alunperin on.
Mäntiä muuten on, vahvistettuja, en ole niitä keskenään vertaillut mutta tappi on ainakin paksumpi 1HD-T:ssä. Jos on kiinnostusta ota yhteyttä, äkkiähän nuo on vertailtu.
TP
yanmar kun esitteli -90 luvulla nuo mallit niin 260hv asti moottorit olivat 12venttiilisiä (6LP-DTE) ja vain 315hv malli oli 24 venttiilinen (6LP-STE) jossa oli ainakin alkusarjassa jotain venttiili ongelmia. Ýanmarinhan käytti näissä bravo 3 vetareita. Veneesi paino melko kevyt joten vetari pääsee hieman helpommalla.
Juu! 600hv ei todellakaan ajella tuntikausia kaasupohjassa, mutta tuo mitä itselleni rakentelen on ajatuksena n.300hv lukemat ja tuollaisilla tehoilla ovat ajelleet jo Euroopan moottoriteillä pitkähköjäkin matkoja isoakovaa. Eipä tuolla veneelläkään tule ajeltua kuin liukuunlähdössä kaasupohjassa ja matka-ajossa vain 2/3 kaasulla.
Juu! 600hv ei todellakaan ajella tuntikausia kaasupohjassa, mutta tuo mitä itselleni rakentelen on ajatuksena n.300hv lukemat ja tuollaisilla tehoilla ovat ajelleet jo Euroopan moottoriteillä pitkähköjäkin matkoja isoakovaa. Eipä tuolla veneelläkään tule ajeltua kuin liukuunlähdössä kaasupohjassa ja matka-ajossa vain 2/3 kaasulla.
Lenkki tehty ongelmitta.sikryj kirjoitti:No niin.. Ajettu pari tuntia ja tuntuu toimivan n.60km. Nyt käytössä 1.5 kiloa ahtoja ja soppa ruuvit veivattu "loppuun". Tuo minun pumppu on käynyt dieselpajalla ja ukko meinasi jos kaiken polttaa pitäisi olla 230hv-260hv välillä tehot. Ja ainakin nyt tuntuisi potkurit jäävän pieniksi..
Antelen tälläviikolla palautetta tehtaalle, joten jos joku on jo koittanut tilata eikä vastausta ole kuulunu se johtuu siitä että odottavat palautettani tiivarista... Painelen huomenna jonkun 100km lenkin niin saa vähän lisä varmuutta.
Kyllähän terästiiviste voi kestääkkin siinä ihan hyvin, on se paljon vahvempi kun massatiiviste. Toivotaan parasta, säästyisi paljolta vaivalta.
Jaa ne ensimmäiset oli kaksireikäisiä, viimeinen Yanmarinin versio oli jo 320hv, se oli nelireikänen ja siitä löysin tarkempia teknisiä tietoja. Neliventtiilisen venttiilikoneisto melkoisen erikoinen rakennelma, ei tosiaankaan houkuttele yhtään. Nythän se teholuokka on korvattu Yanmarinilla BMW:n 3 litrasella alumiinikoneella, miten lie se pitemmän päälle kestävä, on se ainakin kevyt.
Jaa ne ensimmäiset oli kaksireikäisiä, viimeinen Yanmarinin versio oli jo 320hv, se oli nelireikänen ja siitä löysin tarkempia teknisiä tietoja. Neliventtiilisen venttiilikoneisto melkoisen erikoinen rakennelma, ei tosiaankaan houkuttele yhtään. Nythän se teholuokka on korvattu Yanmarinilla BMW:n 3 litrasella alumiinikoneella, miten lie se pitemmän päälle kestävä, on se ainakin kevyt.
TP
Itselläni tuo mersu projekti myös vain 3litrainen 24v ja on myöskin kevyt, keveys/koko tuossa minua kiehtoo saisi tuon teho/paino suhteen steyerin moottorin tasolle. Mutta saa nähdä miten toimiitimop kirjoitti:Kyllähän terästiiviste voi kestääkkin siinä ihan hyvin, on se paljon vahvempi kun massatiiviste. Toivotaan parasta, säästyisi paljolta vaivalta.

Alumiinikone olis tosiaan hyvä painonsa puolesta, mutta se kestävyys niissä vielä askarruttaa. Nuo jenkkikasit on ihan järkyttävän painosia, pelkät sarjat yhteensä 60kg, koko kattila suunnilleen 360 kg ilman vetolaitetta. 1HD:n saa puristettua alle sen. Minkälainen välijäähy sinulla on 12H-T:ssa, se valmis pakosarjapaketti? Minä tein hapokkaan vesijäähdytetyn sarjan, 5kg, välijäähy on vielä visioasteella kun en oikein sulata mitään 30kg valurautamurikoita. 3 kiloo max.
TP
Mulla on toi välijäähy kotoisin pentan 230hv moottorista ja ei ole kevyt sekään vaikka kuori on alumiinia tyhjäpaino varmaankin lähellä 10kg märkäpaino n.15kg. Tuollaista olen miettinyt itselleni seuraavaan projektiin : http://www.kiinahdin.com/hive/tuotteet. ... g=0&tid=48timop kirjoitti:Alumiinikone olis tosiaan hyvä painonsa puolesta, mutta se kestävyys niissä vielä askarruttaa. Nuo jenkkikasit on ihan järkyttävän painosia, pelkät sarjat yhteensä 60kg, koko kattila suunnilleen 360 kg ilman vetolaitetta. 1HD:n saa puristettua alle sen. Minkälainen välijäähy sinulla on 12H-T:ssa, se valmis pakosarjapaketti? Minä tein hapokkaan vesijäähdytetyn sarjan, 5kg, välijäähy on vielä visioasteella kun en oikein sulata mitään 30kg valurautamurikoita. 3 kiloo max.
Eli tuota isompaa mallia, mulla tuo vene lilluu järvessä niin tuon materiaalin ei tarvitse olla merialumiinia. Vaikka tuo Suomen merivesi melkein järvivettä onkin suolapitoisuudeltaan.
Just tuolla periaatteella meinasin tehdä, mutta saahan noita näköjään valmiinakin, pitää harkita tuota. Ja se vesimäärä on yksi asia mitä olen suuresti ihmetellyt noissa kaupallisissa tuotteissa, kilo per litra lisäpainoa ajossa, Moottoreiden todellinen paino on jotain ihan muuta mitä ilmoitetaan. Minulla menee pakosarjaan 1,5 litraa. Huomenna vene roikkuu puntarissa jos Vilske 1100 jaksaa nostaa sen. Epäilen kyllä.
Edit:Melkein nousi. Keulaa piti keventää vielä käsin arviolta 30 kg ja sitten irtosi trailerista. Vaaka näytti 977kg, melko tarkalleen tonnin se on tankki puolillaan ja varusteet kyydissä. Puntarilla voi roikottaa 3200 kg, sillähän voisi mitata vaikka Cruiserin jos on tarvis, kilon tarkkuudella näyttää.
Edit:Melkein nousi. Keulaa piti keventää vielä käsin arviolta 30 kg ja sitten irtosi trailerista. Vaaka näytti 977kg, melko tarkalleen tonnin se on tankki puolillaan ja varusteet kyydissä. Puntarilla voi roikottaa 3200 kg, sillähän voisi mitata vaikka Cruiserin jos on tarvis, kilon tarkkuudella näyttää.
TP