Terve.
Lähdetäänpäs tältäkin palstalta kyselemään, että sattuuko kukaan tietämään otsikon mukaisen auton etuperän hammasvälystä, ja laakerivälyksiä?
Pitäisi ilmeisesti ottaa auki (taas) tuo perä koittaa säätää se välyksettömäksi, kun ujj ujj ujeltaa pirusti jo 80kmh nopeudella, mutta nyt olisi hyvä saada tarkat tiedot noista välyksistä.
Tämä auto on siis isännällä ollut uudesta asti ajossa vm-90, 508tkm, ja siihen on monia vuosia sitten laitettu täysin uusi etuperä väljyyksien vuoksi, myös taka-akselin perä on laitettu joitakin vuosia sitten, mutta nyt viime vuosina tuo etuperä on alkanut huutaa, joten enään ei viitsisi uutta perää laittaa, vaan koittaisi säädöllä saada se hiljenemään...
Tämä on nyt tälläinen välitetty viesti, kun tosiaan isäntä pyysi etsimään tietoa netistä, kyse siis ei ole omasta autosta, itse tyyräilen vaan -04 hiluxilla.
Sen verran mitä oon kuullu juttuja, niin ainakin käyttöauto kannattaa viedä pajalle joka osaa säätää hammaskosketukset kohdalleen, ei taida onnistua ihan joka pojalta väriaineiden kanssa säätäminen. Josko mahtaa ees korjautua pelkällä säätämisellä.
Alkaa tuo käyttöauto olemaan jo sen ikäinen että tuosta ei nyt enään suurta vaaraa koidu vaikka sen nyt itsekin säätää.
(Ja tuskinpa tuo nyt enään pahemmaksikaan menee).
Olen jokunen vuosi sitten kuitenkin laittanut erään kuorma-auton perän, tosin siinä oli oikein autonvalmistajan oma huoltomies neuvomassa miten tehdään, niin siitä sain ainakin sen käsityksen että ei se nyt niin suurta salatiedettä ole
Nostetaanpa vanha aihe ylös. Nyt (jo) on etuperä saatu irti, mutta löytyisikö keltään minkäänlaista mittatietoja tästä perästä?
Eli olisi tarvetta saada tietoa poskilaakereiden esijännityksestä ja hammasvälyksestä.
Esijännityksiä en muista ulkoa, mutta ne voin myöhemmin tarkistaa. Ne on se toinen tärkeä asia kestävyyden ja hammaspyörien keskinäisen aseman säilymisen =äänettömyyden kannalta. Mutta, mutta...
Unohda se hammasvälyksen ohjearvo suosiolla kokonaan, siihen tuijotetaan ihan liikaa. Se on UUTENA n. 0,15mm ja sitä voi vanhassa välityksessä pitää miniminä. Tuonverran ajetussa se tulee olemaan ilman muuta enemmän silloin kun kosketuskuvio on oikein. Jos haluat siitä hiljaisen, säädä kosketuskuvio huolellisesti kohdalleen, jos hammasvälys jää silloin alle puolen millin niin se on hyvä. Se ei vielä tunnu voimansiirron välyksenä millään tavalla kun on niin isolla kehällä.
Asian ymmärtämiseksi on hyvä tiedostaa: uusissa hammaspyöräpareissa kosketus on koneistettu (tai hiottu) kohdalleen (=äänettömäksi) tietyllä hammasvälyksellä, ja kuvio on täysin kohdallaan vain sillä yhdellä ainoalla välyksellä. Välystä ei siis "säädellä", se on kiinteä ja määräytyy kyseisten hammapyörien mukaan oikealla kosketuskuviolla. Tietty välys tarvitaan voitelun takia, suurempi aiheuttaa suurempia iskukuormituksia suunnanmuutoksessa, ei muuta. Käytössä välitys alkaa heti kulua ja välys kasvaa, mutta kosketuskuvio on edelleen kohdallaan, ja edelleen vain ja ainoastaan sillä yhdellä ainoalla senhetkisellä kuluneella hammasvälyksellä. Ääni tulee mukaan kuvioihin silloin kun hammaspyörien keskinäinen asema muuttuu, eli kosketuskuvio muuttuu, =laakerit kuluu.
Siis: Ääni tulee kosketuksesta, ei välyksestä. Jos kosketuskuvion saa kohdalleen, välitys ON äänetön, välys voi olla periaatteessa mitä tahansa. Välystä voi yrittää säätää "keinotekoisesti" pienemmäksi kosketuskuvion kustannuksella, mutta en näe siitä mitään käytännön hyötyä, pelkästään haittaa. Jos välitys on niin kulunut, että välys on millejä, on ehkä syytä harkita onko se enää käyttökelpoinen ollenkaan ja on tietysti mahdollista, että välitys on kulunut jollain tavalla niin epämuotoiseksi ettei kosketusta ole enää mahdollista saada hyväksi. Etenkin jos sillä on iät ja ajat ajettu "huutavana", tojon välitykset tosin kestää sitäkin uskomattoman pitkään.
Noilla periaatteilla siitä tulee hiljanen, on ainakin tähän asti tullu ilman poikkeuksia.
Kiitoksia vastauksesta.
Perä on nyt täysin purettuna, vanhasta perästä on nyt siirretty tähän nykyiseen perään siellä tasauspyörästön hammaspyörien molemminpuolin olevat pooriholkit, nykyiset poorit olivat erittäin kuluneet, milteipä "kaatuneet".
Perä tarkastettiin sinivärillä, ja se paljasti kosketuksen olevan nyt lautaspyörän hampaiden sisäkehälle, eli siis kosketus on väärä.
Mutta huomenna projekti jatkuu, pitää käydä hakemassa vähän eripaksuisia shimmilevyjä murikka-akselin laakerin alle, ja alkaa siirtämään kosketusta oikeaan paikkaan.
Jos voisit tosiaan tarkistaa ne esijännitys tiedot, niin se auttaisi tuota projektia.
Pinionin laakerien esikuormitus on saavutettava mutterin kiristysarvolla 196-343Nm. Tämä siksi, että saadaan pienelle laakerille riittävä lukitus akselille. Rymppiholkin tarkoitus on tämä, koska pienellä laakerilla on liukusovite akselille purettavuuden takia.
uudet laakerit 0,9-1,6Nm
vanhat laakerit 0,5-0,8Nm
Tasauspyörästön laakerien esikuormitus on 0,5-0,8Nm, ei ole eritelty onko uudet vai vanhat.
Sen voi mitata siten, että mitataan liikkeellelähtömomentti pinionilta hammasvälys pois "käännettynä" = kumpikin lähtee yhtäaikaa liikkeelle. Arvosta vähennetään pinionilta mitattu arvo ja saadaan tasauspyörästön arvo.
Se vetopyörien hammasvälyksen ohjearvo on 0,13-0,18mm ja jos arvo jää alle tuon on syytä olettaa että kaikki ei mennyt ihan putkeen. Kuten sanottu, vanhoilla välityksillä arvo on tuolla ylärajalla tai reilusti ylikin, mutta ei haittaa.