Kuva Kuva

CT-20 ja B-moottori ne yhteen soppii...

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

CT-20 ja B-moottori ne yhteen soppii...

Viesti Kirjoittaja A-P »

...vai soppiiko? Onko tuo CT-20 liika pieni B-moottorille?
Maalaisella ajattelulla keksin, että jos CT-26 menee nelilitraiseen jo tehtaan mielestä, niin pakkohan tuollaisen pikkuturbon on sitten sopi kolmilitraiseen.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Ainakin CT-26:sia on vaikka minkälaisia, saman nimikkeen alle menee tosiaan mm. Supran ja HJ-61:n turbot, mahdollisesti HDJ:nkin.

Mistä tuo CT-20 on peräisin? Jostain 2- vai 2,4-litraisesta? Vaikken mistään mitään tiedä, niin neuvoisin olemaan laittamatta liian pientä turboa. 3B-koneen kanssa toimi ihan kelvokkaasti Cumminsin 5,9-litraisen dieselin turbo, joskin ilman hukkaporttia. B-sarjan koneiden alavääntö on itsessään sen verran hyvä että turha yläkierroksia on liian pienellä pakopesällä ahdistaa, kuten olen kuullut käyneen erinäisten BJ:den kohdalla Tampereen ja muistaakseni Lahdenkin suunnalla.

Pakokaasun lämpömittari ja mahdollisesti pakopainemittarikin olisi hyvä laittaa niin osaa olla kärventämättä moottoria ja näkee onko ahtimen koko sopiva.

Tehtaiden mitoituksesta vielä sen verran, että yleensä tehtaalla mitoitetaan turbo juuri niin pieneksi kuin vain mahdollista jotta kompressori toimisi yläkierroksilla hötysuhteensa äärirajoilla. Tämä jotta mahdollisessa vikatilanteessa (esim. hukkaportti jumittaa, hukkaportin letku irtoaa tms) ei kompressori saisi kehitettyä kovinkaan paljoa ylimääräistä ilmaa moottoriin, joka ainakin bensakoneissa on paljon turmiollisempaa seossuhteen laihenemisen kannalta kuin tilanne, jossa kompressori vain lämmittää ilmaa, josta on pienempiä vaurioita tiedossa vaikkei sekään pidemmän päälle hyvää tee.

Pitkä tarina lyhyeksi: tehtaan asentamat ahtimet ovat pääsääntöisesti valmiiksi alakanttiin jos moottoria yhtään kiinnostaa virittää. 61:n turbo olisi varmaan ihan sopiva B-koneeseen.
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: CT-20 ja B-moottori ne yhteen soppii...

Viesti Kirjoittaja Hilari »

en edes haaveilis tuon laitamista yhtään mihinkään :roll:
oikea nyrkkiturbo, pirun pieni, mun mielestä 3 litrasessa tuosta vois olla iahn alhaalla marginaalinen hyöty, mutta siinäpä se onkin, kulkee varmaan pian ilman tuota yläkierroksilla paremmin :lol:
sen pakopesä on sairaan ahdas...
tuolla paistaa helposti niin läjän kuin hiluxin koneen missä niitä on vakiona...
hommaa suosiolla isompaa potkuria niin tulee hyvä :D
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

No höh, menee sitten Suzukiin juurikin hyvin. Tai Skodaan... :lol:
Toinen ääripää Garrett T04 olis hyllyssä. Luulin valtavaksi, kun on kotoisin Valmetin reilu kuus'litraisesta.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

juuri viimeviikolla turasin b moottoriin tollasen garretin to4 kiinni,
varmaan 1,5tunnin homma.
olen lomautettuna niin on aikaa kokeilla järjettömiä päähänpistoja :D
ahtoletkua ei vielä ole, mutta kun käytin sitä paikoillansa, niin kyllä se puhalsi pirusti ku kaasua anto, ja jos tulppas painelähdön kämmenellä niin tunsi että tulee painetta jonkin verran.
ei varmaan pikkukierroksilla mukaan lähde millää, mutta voi kiekua yläkierroksilla mukavasti, vaikka ahtojakaan ei olis ku puolikin kiloo.
imusiipi oli 44mm, pako 59mm, ja pakopesän ar1,13
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Vaikka oliskin isompi turbo, niin säilyyhän siinä silti se miellyttävä alavääntö. Kerro vaan lisää kun kokeilu kasassa!
Hjaa, tarttis laittaa BeeJii pyörilleen, niin voisi alkaa askartelemaan tätä kaikkea pientä...
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Se meikäläisen TO4 oli jostain 4 litrasesta nelos new hollandista eikä se antanut kuin jotain 0.6 baria maksimi rähinöillä.

No mutta ei se ainakaan ahista.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Muovimies
Viestit: 5
Liittynyt: To Elo 27, 2009 10:46 am
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Muovimies »

Mulla omassa BJ:ssä on puhaltimena Mitsun TD04-15H,onko tuttu kenellekkään? Saabissa käyttävät(95 aero ja 93viggen). On pienennäköinen pakopesä ja hieman epäilyttää..Niin ja koneena 3B.
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

No, miten toimii?
Muovimies kirjoitti:Mulla omassa BJ:ssä on puhaltimena Mitsun TD04-15H,onko tuttu kenellekkään? Saabissa käyttävät(95 aero ja 93viggen). On pienennäköinen pakopesä ja hieman epäilyttää..Niin ja koneena 3B.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Muovimies
Viestit: 5
Liittynyt: To Elo 27, 2009 10:46 am
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Muovimies »

Vaikea sanoa, kun ei ole kokemusta laitteesta ilman puhallinta. Mun mielestä alavääntö on kyllä kohdallaan samoin pakolämmöt (välillä 250-500,ajosta riippuen). Sitä, ahistaako yläpäässä en oikeen osaa sanoa, kokemusta autosta vain n.300km(kesäksi ajoon).
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Mitäs turbogurut sanoo, 3B ja masterpoweri 54mm imu ja 50mm pako, Toimiiko yhtään? toisena vaihtoehtona turposaapin garretti.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Vastaa Viestiin