Kuva Kuva

mitä vaseliinia olette käyttäneet naparemontissa?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Tarvis ulomman vetotikun päähän porata murrosmaljaan ylettyvä reikä ja nippa päähän,olis hienoo lisäillä tuoretta vassua oikeeseen kohtaan sillontällön ja toisinaan.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

JF kirjoitti:Mölyrasvaa ei suositella käytettäväksi vierintälaakerien kanssa, ainakaan pyörän laakereissa.
Eikös Toyotan alkuperäisohjeissa kuitenkin kehoteta käyttämään pyöränlaakereissakin molyrasvaa?
#428
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

sellasen mutaman millin reijän poraminen siihen murroksen akseliin ei varmaan heikentäis sitä juuri ollenkaa! työpaikalla vois olla pitkiä 5,2mm kopoltti teriä. sellasella menis varmaan nätisti. tarvis varmaan vaan sorvissa porta ku vois käsiporalla tulla kurkkaan terä kyljestä pihalle:D

sellasta joskus mietin että vois niihin käätölaakerin lätkiin kans porata nipalle reijän siihen laakerin rullien linjaan! sais rasvattua!

samalla kun noita napoja aukoo taidan porata niille higsteerin varsille sen ylimääräsen reijän sivuun ja laittaa yhden M12 pultin lisää!

mitähän jos tekis tosta mos2 ja molysta sekotuksen pyöränlaakeriin?
tai siis painelis prässeistä vuoronperään kumpaaki laakereihin, kun on vissiinki toi pyöränlaakeri hivenen nopeenpaa pyörivä kuin 50000mm/min
siis niitten laakeri kehien liike nopeus!
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Laskeskelin, että 33" pyörillä 100 km/h vauhrisa ja jos laakeri olis halkaisijaltaan 70 mm( joka alle vierintäpinnan halkaisija jää) nopeudeksi tulis semmonen 36265 mm/min...........
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

shellin retinaxia aika usein tukkinu noihin pyötän laakereihin ja nyt tuohon hdj:n murroksiin tukin kerniten nlgi 1 sinistä sitkasta ja hyvin veden kestävää vaseliinia. 1 siksi, koska tuon valmistajan 2 on niin jäykkää talvella, että ei varmaan menestyisi laakereissa.
eli laakereihin ja murroksiin puhdistuksen jälkeen uudet rasvat ja kääntöpäähän kans kunnon putsaus ja olkalaakereihin samaa mönjää ja vielä tukin sen kääntöpäänkin sitten täyteen, että ei ainakaan ole rasvasta uupelo.

nippahan se sais olla noihinkin niin sais painaa uutta rasvaa rässillä aina kun kun käy uittamsaa kampetta...
kääntöpäähän sen nipan sais helposti, mutta eipä se uusi rasva välttämättä eksy sinne murrokseen saakka, mutta ainakin olkalaakerit sais vähän tuoreempaa voidetta nuin...
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Jatketaan samaan ketjuun, kun liippaa sen verta läheltä. Eli miten päin pitäisi kääntökuulien tiivareiden tulla hdj:ssä. Lähinnä tuon kumin ja sen metallirinkulan paikat askarruttaa. Olen nähnyt noita räjäytyskuvia joissa kumi on ensimmäisenä siihen kääntopäähän nähden ja sitten olen myös nähnyt kuvan jossa tuo metalli on ensin. Itse järkeilisin niin, että tuo kumi olisi ensimmäisenä tiivistämässä sen kääntöpään. Se myös sopii siihen uraan täydellisesti. Sen jälkeen tuo metallirinkula, joka jakaa ruuvien puristuksen tasaisesti koko kehälle. Sitten tietysti huopa ja metallisen kaaret.
parta
Viestit: 35
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 10:54 am
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja parta »

voihan sitä laittaa vaikka kerniteä jos haluaa vehkeet rikki!!!!! :twisted:
kernite tukkii kaikki nipat kestää kyllä hyvin vettä sitä ei voi kieltää
mutta kaverin kaivinkoneen kääntökehän kaikki nipat tukkeutuivat kyseisellä rasvalla ja toisella uudesta pöllinosturista kans nipat tukkoon parissa viikossa! :evil: itse laitan x1r joka paikkaan pysyy js toimii! olen käyttäny retinaxiakin kun ei muuta ole ollu mutta ei hyvä ei pysy niin hyvin. laittaa kuka mitäkin haluu mutta en suosittele kerniteä enkä kyllä retinaxiakaan vaikka pitäs työnpuolesta mainostaakin :wink:
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Valtran olkalaakereissa oli yksi rasvanippa ulkopuolella ja toinen sisäpuolella. (en tiedä onko työkoneissa tavallinen ratkaisu)Mutta idea toimi hienosti koska uutta rasvaa pumpatessa tuli toisesta vanhat pihalle :D

Ei varmaan huono idea näihin savikoneisiinkaan..?
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
JES
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja JES »

Toyotan korjaamokäsikirjassa kehoitetaan laittamaan molyrasvaa olkalaakereille ja tavallista vaseliinia pyöränlaakereille.
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

tuli vaihdettua kuskinpuolelle kaikki hilpeet! laitoin ojausvarrelle 12mm lisäpultin siihen navanpäälle sivuun, ja hitsasin sen lisäpalikan siihen ohjausvarteen kinni! toivottavasti nyt rupee pysyyn navanpultit kireellä!
on aika vittumainen laittaa hd murros hivenen kireeseen kääntöpäähän, ei tullut aikanaan varmaankaa vingutettua riittävästi asennustilaa.
paikallanollessa kyllä kääntyy ja pyörii hyvin!
hivenen jo naputti 2vuotta vanhat hd nivelet, mutta niistä oli kyllä vaseliinit hukkunu ja öljyä tilalla, otin vetarin pois ja laitoin murrokseen sisällekin uutta vaseliinia!

laitoin sinne murrokseen ja kääntöpäähän sitä punasta paksua vaseliinia, ja pyöränlaakereihin molyä.
taidan laittaa toiselle puolelle sellasta vaaleenkeltasta pyöränlaakereihin niin näkeeajanmitaan kumpi on parempaa!

en jaksanut alkaa poraileen ylimääräsiä nippoja, toiselle puolelle vois laittaa jos jaksaa!
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

parta kirjoitti:voihan sitä laittaa vaikka kerniteä jos haluaa vehkeet rikki!!!!! :twisted:
kernite tukkii kaikki nipat kestää kyllä hyvin vettä sitä ei voi kieltää
mutta kaverin kaivinkoneen kääntökehän kaikki nipat tukkeutuivat kyseisellä rasvalla ja toisella uudesta pöllinosturista kans nipat tukkoon parissa viikossa! :evil: itse laitan x1r joka paikkaan pysyy js toimii! olen käyttäny retinaxiakin kun ei muuta ole ollu mutta ei hyvä ei pysy niin hyvin. laittaa kuka mitäkin haluu mutta en suosittele kerniteä enkä kyllä retinaxiakaan vaikka pitäs työnpuolesta mainostaakin :wink:
joo, jos tuo rasva on ollut nlgi 2 niin ei kummakaan jos tukkii, on aika jämäkkää ja pakkasella menee ihan mahdottoman jäykäksi, ei puhettakaan, että tulis rässistä ulos. samanlaisia nippaongelmia tuli aikanaan talvisaikaan LE:n punaisen vaseliinin kans...
tämä vaseliini homma on aina vähän semmonen juupas eipäs aihe, mutta yleensä kun sitä vain on ja rasvataan tiheään, on melkein ihan sama mitä rasvaa käytetään, kunhan ei tukita laakereihin tappirasvaa... tiheällä rasvauksella kohde puhdistuu ja tuoretta voidetta riittää...
tuota kerniteä en ole laittanut muualle kuin semmoisiin kohteisiin, jotka on veden kans aika paljon tekemisissä, mm. traktorin ja chideshopperin nipat kun niitetään merenrantaa ja välillä uidaan niin, että eturenkaat katoaa...
sama homma hdj.n kans, murrokset ja olkalaakerit sai kernitet kun tuntuu olevan aika vedenkestävää ja pysyy yhtä hyvin kohteessa kuin esim. LE:n punainen raketti rasva.
muuten en ole noiden sitkoliima rasvojen kannattaja, sotkevat sitten koko koneen niin, että pestessä tekisi mieli mennä höyrypesun puolelle, että saa kunnolla puhdasta ja ilman kunnon pesuainetta ei kannata edes yrittää. tavan vaseliinit lähtee paljon nätimmin irti ja hankinta hinta edukkaampi kuin näissä hipo rasvoissa... tynnyri vs. astia
Vastaa Viestiin