hj 60 ahtaminen.
Valvoja: Käyttäjä
hj 60 ahtaminen.
Nyt olisi kysymys aiheesta hj 60 ahtaminen. Eli kokemuksia on bensamoottorien ahtamisesta paljon,mutta diesel moottoreita ei ole tullut ahdettua. Perus periaatehan on se että ahtaessa vakio pumpulla(syöttöä lisätty) seos rikastuu kautta käyntialueen, MUTTA tämähän aiheuttaa sen että alakierroksilla moottori käy todella rikkaalla ja nostaa mäntien lämpötilaa suhteettoman paljon, sitten ajetaan matalalla ahdolla(koska en tiedä mitä kone kestää) palaminen on entistä kuumempi. tämähän yleensä sen männän sulattaa.
Eli toisin sanoen, Minkä kokoinen ahdin tulisi olla 4.0 diesel moottorissa. syöttöpumpun muuttaminen?? Vai onko edes mahdollista. mistä saisi tarvittaess hj 61 syöttö pumpun. ymymym.
Auttakaa tietämätöntä Ja neuvokaa
Eli toisin sanoen, Minkä kokoinen ahdin tulisi olla 4.0 diesel moottorissa. syöttöpumpun muuttaminen?? Vai onko edes mahdollista. mistä saisi tarvittaess hj 61 syöttö pumpun. ymymym.
Auttakaa tietämätöntä Ja neuvokaa
Minulle monesti tulee tyhjiä kohtia, jotka sitten hoksaan joskus aamuyön tunteina unen ja valveen rajamailla, mutta nyt en malta odottaa sinne asti, eli kysyn tässä:
Jos lisäät syöttöä, niin kyllä, seos rikastuu läpi käyntialueen, mutta miten se liittyy turboon? Siis perusmallina, jos et koske syöttöön ja lyöt vaan turbon kiinni, niin käsittääkseni kone käy laihemmalla, sitä laihemmalla mitä enemmän ahtoja, noin niinkuin periaatteessa. Toki enemmänhän siitä ruutia saa kun lisää syöttöä...
Tässä on varmasti nyt joku mitä en vaan käsitä...
Jos lisäät syöttöä, niin kyllä, seos rikastuu läpi käyntialueen, mutta miten se liittyy turboon? Siis perusmallina, jos et koske syöttöön ja lyöt vaan turbon kiinni, niin käsittääkseni kone käy laihemmalla, sitä laihemmalla mitä enemmän ahtoja, noin niinkuin periaatteessa. Toki enemmänhän siitä ruutia saa kun lisää syöttöä...
Tässä on varmasti nyt joku mitä en vaan käsitä...
syötön voi säätää myös turbon kanssa silleen ettei anna putken täydeltä savua.
turbon pumpussa se säätöhomma pienentää syöttöjä tyhjäkäynnillä ettei savuaisi ja kun tulee ahtoja niin se säätää syötöt normaaliin.
turbon koon voit selvittää paikallisen turbo huollon/korjaamon kanssa (riippuu paljon käyttö tarkoituksesta).
turbossa kannattaa ottaa myös huomioon mahdollinen pakoputki jos on turbon jälkeen monta jyrkkää mutkaa heti kannattaa sanoa turbon tekiälle siitä (en oo varma mut pitikö laittaa hf siipi)
kuopiossa pro motorssi piti mittatilaus turbolla 850ekee
no siinä ens alkuun......
turbon pumpussa se säätöhomma pienentää syöttöjä tyhjäkäynnillä ettei savuaisi ja kun tulee ahtoja niin se säätää syötöt normaaliin.
turbon koon voit selvittää paikallisen turbo huollon/korjaamon kanssa (riippuu paljon käyttö tarkoituksesta).
turbossa kannattaa ottaa myös huomioon mahdollinen pakoputki jos on turbon jälkeen monta jyrkkää mutkaa heti kannattaa sanoa turbon tekiälle siitä (en oo varma mut pitikö laittaa hf siipi)
kuopiossa pro motorssi piti mittatilaus turbolla 850ekee
no siinä ens alkuun......
Kyllä Jokke on ihan oikeella hajulla tossa pumpun säädössä. Jos ahdetun vaparin syöttö säädetään oikeaksi maksimiahdolla ilman ahtopaineen kompensaattoria, seos on liian rikas tyhjäkäynniltä lähelle maksimiahtoa. Ahtopaine kun ei kasva lineaarisesti moottorin kierrosluvun mukaan. Jos taas välialue säädetään järkeväksi, ei ahtamisesta saada täyttä hyötyä.
HJ61:n turbokoneen pumppu ei ehkä käy sellaisenaan, se kun on suorasuihku ja vapari on esikammiokone ja niissä voi olla erilaiset "käyrät". Ruikutuspaineet on suorasuihkussa paljon isommat, mutta sillä ei kai olisi merkitystä, pumppuhan vain polkee suutinta vasten ja suutin päästää läpi siihen säädetyllä paineella. Pumppujen säätöpäät on varmaan mahdollista "risteyttää", pumpun runko näyttää jokseenkin samalta.
Timo
HJ61:n turbokoneen pumppu ei ehkä käy sellaisenaan, se kun on suorasuihku ja vapari on esikammiokone ja niissä voi olla erilaiset "käyrät". Ruikutuspaineet on suorasuihkussa paljon isommat, mutta sillä ei kai olisi merkitystä, pumppuhan vain polkee suutinta vasten ja suutin päästää läpi siihen säädetyllä paineella. Pumppujen säätöpäät on varmaan mahdollista "risteyttää", pumpun runko näyttää jokseenkin samalta.
Timo
TP
Turbotuksesta sen verran, että omaa BJ:tä tehdessä turbolliseksi,
ei siitä tullut paljon tehoa lisää ilman syötön ruuvausta.
Koska entisestä alipaine kalvosta tulikin ylipaine, niin putkea joka
menee kalvolle pitää kuristaa.
Jos sen sulkee kokonaan, niin kierrokset nousee tappiin, muistaakseni 1,6-2mm reikä on hyvä, siis BJ:lle.
Toinen vaihtoehto on asentaa putken väliin kurisrus ventiili, jota
säätämällä löytyy hyvä asento?
Ahdin BJ:ssäni on rajusti ali kokoinen, koska autolla ajetaa lähes
pelkää maastoajoa, jotta se antaa täyden paineen heti tyhjäkäynnin jälkeen?
Ahtopaineet on hirveät, mutta kuitenkaan ei pakokaasujen lämpö
noussut mittauksessa yli 590 °C.
ei siitä tullut paljon tehoa lisää ilman syötön ruuvausta.
Koska entisestä alipaine kalvosta tulikin ylipaine, niin putkea joka
menee kalvolle pitää kuristaa.
Jos sen sulkee kokonaan, niin kierrokset nousee tappiin, muistaakseni 1,6-2mm reikä on hyvä, siis BJ:lle.
Toinen vaihtoehto on asentaa putken väliin kurisrus ventiili, jota
säätämällä löytyy hyvä asento?
Ahdin BJ:ssäni on rajusti ali kokoinen, koska autolla ajetaa lähes
pelkää maastoajoa, jotta se antaa täyden paineen heti tyhjäkäynnin jälkeen?
Ahtopaineet on hirveät, mutta kuitenkaan ei pakokaasujen lämpö
noussut mittauksessa yli 590 °C.
________________________
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Minkälainen ahdin olisi sopiva sitten tämän kokoiseen koneeseen.?? Kun tieselin ahtimia on tullut laitettua bensa moottoreihin mutta ei toisin päin.
lähinnä siitä syystä kysyn kun dieselmoottori kiertää vain murto-osan siitä mitä bensamoottori. ajatus olisi laittaa suht pieni ahdin jotta saisi sen heräämään mahdollisimman alhaalla, mutta mikä olisi sopiva? itselläni on garretin gt22 ja gt 18 ahdin ylimääräisenä mutta riittääkö siinnä tuotto 4.0 diesel moottoriin. vai täytyykö se laittaa kahdella ahtimella se ja rykäistä kasaan. kokeilla että ahtaako.??
Kun Tuo tieto taito ei riitä niin ei sitten millään saa sitä sopimaan kaaliin.
lähinnä siitä syystä kysyn kun dieselmoottori kiertää vain murto-osan siitä mitä bensamoottori. ajatus olisi laittaa suht pieni ahdin jotta saisi sen heräämään mahdollisimman alhaalla, mutta mikä olisi sopiva? itselläni on garretin gt22 ja gt 18 ahdin ylimääräisenä mutta riittääkö siinnä tuotto 4.0 diesel moottoriin. vai täytyykö se laittaa kahdella ahtimella se ja rykäistä kasaan. kokeilla että ahtaako.??
Kun Tuo tieto taito ei riitä niin ei sitten millään saa sitä sopimaan kaaliin.
Kaapataampa taas aihetta hieman. Ekana voisin sanoa että yhel kaveril on hj-60 ja joku muistaakseni switcherin turbo jostain 4L traktorista. Osti uutena ja oli halpa mutta siinä ei muistaakseni ole hukkaporttia. En enempää tiedä mutta toimii ja tässä yks kuva siitä.TOHJ61 kirjoitti:Turbotuksesta sen verran, että omaa BJ:tä tehdessä turbolliseksi,
ei siitä tullut paljon tehoa lisää ilman syötön ruuvausta.
Koska entisestä alipaine kalvosta tulikin ylipaine, niin putkea joka
menee kalvolle pitää kuristaa.
Jos sen sulkee kokonaan, niin kierrokset nousee tappiin, muistaakseni 1,6-2mm reikä on hyvä, siis BJ:lle.
Toinen vaihtoehto on asentaa putken väliin kurisrus ventiili, jota
säätämällä löytyy hyvä asento?
Ahdin BJ:ssäni on rajusti ali kokoinen, koska autolla ajetaa lähes
pelkää maastoajoa, jotta se antaa täyden paineen heti tyhjäkäynnin jälkeen?
Ahtopaineet on hirveät, mutta kuitenkaan ei pakokaasujen lämpö
noussut mittauksessa yli 590 °C.

Sitten itse asiaan eli tohon pumpun kalvolle menevän letkun kuristamiseen. Nyt itselleni on selvinnyt ettei bertta kierrä kunnolla kun kaasuläpältä ei tule ali?painetta tarpeeksi joka säätäisi pumpun ajoitusta? Letkuista kun imee ja puhaltelee niin johan löytyy ne kierrokset. Voisiko tuo kuristus auttaa mun tapauksessa? Kumpaa letkua pitää kuristaa? Mistäs tollanen hyvä kuristysventtiili sitten löytys?
Tässä kuvassa kaverin bertassa on ilmeisesti tuota kokeiltu. Yritin kysellä venttiilin tarkoitusta mutta sanoi että se oli vain kokeilu...

Sitten itse asiaan eli tohon pumpun kalvolle menevän letkun kuristamiseen. Nyt itselleni on selvinnyt ettei bertta kierrä kunnolla kun kaasuläpältä ei tule ali?painetta tarpeeksi joka säätäisi pumpun ajoitusta? Letkuista kun imee ja puhaltelee niin johan löytyy ne kierrokset. Voisiko tuo kuristus auttaa mun tapauksessa? Kumpaa letkua pitää kuristaa? Mistäs tollanen hyvä kuristysventtiili sitten löytys?
Tässä kuvassa kaverin bertassa on ilmeisesti tuota kokeiltu. Yritin kysellä venttiilin tarkoitusta mutta sanoi että se oli vain kokeilu...
[/quote]
Kun moottoria katsoo imusarjan puolelta, niin kuristus laitetaan
oikean puoleisseen letkuun.
Kuristusventtiili kuvassa on turhan suuri, siihen riittää pienempi
3-4 mm reijällä oleva pneumatiikka säätöventiili.
Itse kokeilin sopivaa asetusta sulkemalla kyseisen letkun kokonaan
muovi tulpalla, ja porasin siihen ensin 0,5 mm:n reijän.
Se oli liian pieni, isonsin reikää aina muutamalla kymmenyksellä
kunnes se oli jo liian iso.
Lopulliseksi kooksi jäi muitaakseni 1,6-2 mm ( aikaa tästä n: 4 v ).
BJ:stäni on muutama kuva sun PS.com profiilissa tunnuksella
"nasse"......
Tässä kuvassa kaverin bertassa on ilmeisesti tuota kokeiltu. Yritin kysellä venttiilin tarkoitusta mutta sanoi että se oli vain kokeilu...

Kun moottoria katsoo imusarjan puolelta, niin kuristus laitetaan
oikean puoleisseen letkuun.
Kuristusventtiili kuvassa on turhan suuri, siihen riittää pienempi
3-4 mm reijällä oleva pneumatiikka säätöventiili.
Itse kokeilin sopivaa asetusta sulkemalla kyseisen letkun kokonaan
muovi tulpalla, ja porasin siihen ensin 0,5 mm:n reijän.
Se oli liian pieni, isonsin reikää aina muutamalla kymmenyksellä
kunnes se oli jo liian iso.
Lopulliseksi kooksi jäi muitaakseni 1,6-2 mm ( aikaa tästä n: 4 v ).
BJ:stäni on muutama kuva sun PS.com profiilissa tunnuksella
"nasse"......
________________________
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
toi turbo on tarkoitettu alunperin 903 Valmettiin, ei ole hukkaporttia mutta ahtaa muistaakseni jotain 1.2bar...Kaapataampa taas aihetta hieman. Ekana voisin sanoa että yhel kaveril on hj-60 ja joku muistaakseni switcherin turbo jostain 4L traktorista. Osti uutena ja oli halpa mutta siinä ei muistaakseni ole hukkaporttia. En enempää tiedä mutta toimii ja tässä yks kuva siitä.
ja kyllähän pokkeri pyörii

maksoi uutena jotain 500€
mites se ny noi lipsahti???