Kuva Kuva

BJ42 starttimoottori pyörii kuten tyhjällä akulla

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

BJ42 starttimoottori pyörii kuten tyhjällä akulla

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Muistuttaa hieman tätä ongelmaa http://www.slck.net/viewtopic.php?t=296 ... E4ynnistys mutta en ole varma.

Välillä on käynnistynyt ongelmitta ja välillä taas kuulostaa siltä kuten olis virta loppumassa akuista. Tämä ongelma on tullut ihan yhtäkkiä päälle. Rekkaauto tuli starttiapuun yhtenä aamuna ja silloin starttas heti. Kun kääntää avainta niin kuuluu suurinpiirtein ohjaamon keskelta jokin naksahdus ja sitten starttimoottori pyörii hitaasti muutaman kerran.

Yhtenä päivänä pääsin töihin ja sieltä huoltoasemalle. Tankkauksen jälkeen moottori ei käynnistynyt. Otin aika pahasti hapettuneen kaapelikengän irti ja putsasin sen kuntoon. Tämän jälkeen auto käynnistyi heti. Pääsin kotiin mutta seuraavana aamuna taas sama ongelma. Tällöin tuli rekka starttiapuun ja pääsin taas töihin ja siitten vielä kotiin.

Ostin turhaan uuden akun sekä kaapelikengät. Molemmat akut olivat suhteellisen uusia joten vaihdoin vain sen josta oli napa "kulunut" pois. Ei vieläkään käynnisty vaikka akuta näyttävät 26-29V. Starttimoottorin piuhasta mitattu lähellä 27V.

Starttimoottori irti ja solenoidikärjet vaihtoon? Muuta mitä pitäisi vaihtaa/huoltaa samalla?
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Ajele jokukerta Porvooseen,niin testataan toisella startilla jatkuuko propleemi...
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Jos en ihan väärin muista niin solenoidin kärjet pystyi kääntämään ympäri niin on taas uudet kärjet.

Jos se vika nyt on siellä.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Niinpä, kunhan pääsisin ajelemaan niin ihan ilosta ajelisin vaikka Kemijärvelle ja takaisin ;)

Mulla oli muistaakseni kerran tuo startti poisrevittynä aiemmasta BJ45:sta jossa olis sama moottori. Kyllä kai sen voi tehdä ihan tässä kadulla ja kun kerran korkeutta riittää autossa niin ei tarvitse tunkkiakaan avuksi? Eikö ole suurinpiirtein parilla pultilla kiinni ja muutamalla kaapelilla? Sivusta, renkaan kohdalta kai on paras hyökätä tuon kimppuun?

Kiitos vinkeistä!
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

jhellen kirjoitti:Niinpä, kunhan pääsisin ajelemaan niin ihan ilosta ajelisin vaikka Kemijärvelle ja takaisin ;)

Mulla oli muistaakseni kerran tuo startti poisrevittynä aiemmasta BJ45:sta jossa olis sama moottori. Kyllä kai sen voi tehdä ihan tässä kadulla ja kun kerran korkeutta riittää autossa niin ei tarvitse tunkkiakaan avuksi? Eikö ole suurinpiirtein parilla pultilla kiinni ja muutamalla kaapelilla? Sivusta, renkaan kohdalta kai on paras hyökätä tuon kimppuun?

Kiitos vinkeistä!
Kyllä sen sivusta irrottaa mutta jos on vakiolokarit paikoillaan ilman "huoltoaukkoa" niin on vähän ahdas.
Ahdas se tila on muutenkin jos akut vakipaikoillaan.
Itte ajelin laikalla tiloja niin saapi hyvin pois ja tilkkeeksi kumimattoa niin ei mene kakka konetilaan niin helppoon.

Irroitetaan sitten ihan ensimmäisenä akkukaapeli pois niin ei räpsi.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

komk kirjoitti: Irroitetaan sitten ihan ensimmäisenä akkukaapeli pois niin ei räpsi.
Sorry, OT, Edicin tangosta saa hetkeks kivan tunnelmavalaisimen, kun se kaatuu startin napaan..
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Meinasin jo luovuttaa kun en saanut ylimpää pulttia auki. Kävin ostamassa hydraulitunkin ja sillä sai kiintolenkkiavaimeen kummasti lisäpoweria :) Kyllä oli todella ahdasta ja sai kääntää ja vääntää useamman kerran ennen kuin sai sen ulos sieltä. Nyt on startti avattu mutta hieman mietityttää noita osia että mitkä niistä pitäisi vaihtaa :?: Voisiko joku jeesata?

Tässä räjäytyskuva:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1981_T ... _1904.html

ja tässä Motonetin tavaraa:
SÄHKÖ JA POLTTOAINE / SÄHKÖJÄRJESTELMÄ / KÄYNNISTYS / KÄYNNISTINMOOTTORIN OSAT / BENDIXLAITTEET
Bendix+ratas Denso+ALV Diesel 11-7680 LandCruiser-Diesel jos Denso+ALV (ratas+Bendix) 64.50 €

SÄHKÖ JA POLTTOAINE / SÄHKÖJÄRJESTELMÄ / KÄYNNISTYS / KÄYNNISTINMOOTTORIN OSAT / HIILET
Start-hiilet Denso 7x12x19mm 11-8014 Bensa 69->84 jos Denso 7x12mm [1969 - 1984] 4.90 €
Start-hiilet Denso-D 8x25x21mm 11-8149 Diesel 77-> Denso+alv (8x25mm) 6.90 €
Starttihiilisilta Denso-Diesel 11-9108 Diesel 77-> Denso+alv koko hiilipääty 19.90 €

SÄHKÖ JA POLTTOAINE / SÄHKÖJÄRJESTELMÄ / KÄYNNISTYS / KÄYNNISTINMOOTTORIN OSAT / SOLENOIDIT
Solenoidi Denso 3nap/irtop/Úpä 11-5712 Bensa ->86 jos 3-napainen (ei ALV) 19.90 €
Solenoidikärjet Denso ToyoDies 11-5997 Diesel ALENNUSvaihteella solenoidin kärjet ->91 3.50 €
Solenoidin mäntä Denso/Diesel 11-5993 Diesel ALENNUSvaihteella solenoidin mäntä 6.90 €
Solenoidi ToyotaDiesel-2,5kW 11-5991 Diesel-2,4 Koko solenoidi (2,5kW-starttiin) 65.00 €[/b]
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

jhellen kirjoitti: Solenoidikärjet Denso ToyoDies 11-5997 Diesel ALENNUSvaihteella solenoidin kärjet ->91 3.50 €
Oiskohan noi mitä vaihtelee. Ainakin ite tul net vaihettua. kutsutaan myös nimellä kynnet.

Toisekseen kannattaisi aina starttiongelmien aikana vetää starttiapukaapelit niin että yhdistää eli maadoittaa korin runkoon -> rungon moottoriin sekä vielä korin moottoriin. nuin saadaan eliminoitua mahdolliset maadoitusviat. Tosin jos startinpään lenkki on hapettunut niin siellä käy ruuvaileen vähän auki ja putsaa sekä uudestaan kiinni -> testi.

tietty akku pitää olla kunnossa. kannattaa tarkistaa myös akun välinen kaapeli miten se siellä on. Hapettumaa jne...

Yksinkertaistettuna. Tarkistaa kaikki paksut sähkökaapelit konehuoneessa.

Mullon ollu melkein poikki oleva koneen ja rungon välinen kaapeli. Sitten on ollut akkujen välinen kaapeli kans huonona... Net aiheutti starttivaivaa jopa niin että piti turhaan jättää auto väärään parkkiin kun yksinkertainen kiristys olisi riittänyt.
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Heh, Takku ajeli raajärveltä toissa syksynä hermostuksissaan kotia kun auto ei startannut sen jälkeen ku sammutti sen suolle. No ajoi kotia kun saatiin hinattua käyntiin.Kotona( 180km päässä) alkoi tutkia starttia niin huomasi että startin johto hapettunut poikki. Ulkoisia vaurioita ei ollut. Johto kuntoon ja rock'n roll.

Itselläni oireilee solenoidi. Ei aina tarttaa kunnolla ja pyörittää pirun laiskasti. Pikkusen kun kopauttaa kirveen hamaralla niin tarttaa taas hienosti. Ja kopauksen ei tarvi olla kova. Ei sen tähden viitti tarttia repiä irti.
Blue skies and headdown
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Oli aika täynnä hiilipölyä tai jotain tuo mun startti joten eiköhän kuitenkin ollut ihan hyvä avata ja käydä läpi :)

Aion tehdä nuo testit yleismittarilla mitä lukee tuossa Toyotan korjausoppaassa, ennen asennusta siis. Tällöin pitäisi olla melko varma että toimii :)

Kuvia:
http://www.flickr.com/photos/jukka/sets ... 495190474/
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Mites nuo hiilet kun ei noista kuvista oikein saanut selvää,eli onko pituutta tarpeeksi?

Ja ne käännä/vaihda ne solenoidin kärjet nyt kun osa on pöydällä.

Ja kun saat sen kasaan,niin testaa se siten että akuista startti kaapelit silviisii et miinus runkoon,ja plus siihen plus napaan,ja sitten solenoidin,ja plussan kun yhdistää niin silloin pitäisi startin rynnistää oikein kunnolla.
Ja jos ei niin sitten suoraan plus siihen käämille menevään napaan ja jos toimii,niin vika on edelleen solenoidissa,ja jos ei niin sitten tarkistetaan kytkennät ja jos ei vieläkään, niin sitten se ei toimi,ja kannattaa ottaa yhteyttä esim.johonkin autosähköliikkeeseen.

Noita vielä ehkä kannattaa korjatakkin,tai sitten ei mutta se selviää kysymällä.

Ja jos et ole ennen starttia kasannut,niin ne hiilet laittaa hanttiin jos niitä ei "venytä ylös".En muista miten se tuossa startissa tehtiin mutta sieltä kirjasta se selvinnee...

Lykkyä ja malttia...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Kiitos vihjeistä! Nuo hiilet oli 15mm ja minimi siinä korjausoppaassa oli 13mm ja uusissa 22mm. Eli voisin vaihtaa ne samalla.
Nikkari
Viestit: 232
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 12:21 pm
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Nikkari »

Kannattaa kyllä samalla aukaisulla tehdä homma huolella, kun kerran itselle omaan autoon tulee, hiilet eivät paljoa maksa.

Eipähän tarvitse sitten enää vähäänaikaan saman homman kanssa "voimistella"...
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Lisäsin muutamia kuvia solenoidista. Miten nuo kärjet otetaan irti? Muttereiden ympärillä on mukavasti suojaava muovi joten siitä ei saa otetta oikein millään. Uskaltaako sitä muovia poistaa sen verran että saa otteen kiintolenkkiavaimella? :roll:

Ja miten ihmeessä ne käännetään jos kärkien profiili on L-muotoinen? Käyn kyllä halkemassa uudet mutta ihmettelen vaan.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No sitten ne ei liene käännettävät.

Villi veikkaus että sieltä sisältä päin saapi otteen tms. Koska yleensä ottaen bertassa ei ole montaakaan osaa mikä ei oisi korjattavissa tavan työkaluilla.

Ja taas menee muisteluksi, mutta pitiköhän sieltä solenoidilta tinata se
Herätin piuha irti sieltä käämistä,että se purkeentuu?
Tai pitokäämi?
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin