Kuva Kuva

Bj-40 Koneremonttia vailla.

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ei koske ihan samaa moottoria, enkä tilannu motonetistä, mutta 2H:n remppasin tarvikeosilla (paitti nokka-akselin laakerit ku ei saa tarvikkeena), ja tyytyväinen oon ollu.

Tarvikeliikkeen rengassatsi oli ok, ja tiivistesatsissa oli ylimääräsiäki (ois kai käyny myös 12H-T).

Motonetin hinnasto on hyvä, ku kattelee iltamyöhällä että mitä tarvikkeet maksaa. Tarvikeliikkeen listahinta on isompi, mutta monesti käteishinta on ollu pienempi, ku motonetin.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Hyvä! Tästä on hyvä jatkaa...

Onkos teillä ilmennyt koneistamistarvetta noissa nokka- tai kampiakselissa? Entäs tuo öljypumppu? Itellä tuossa ei vielä toistaiseksi oo ilmenny tuota sammuttelua, mutta ei kuitenkaan taida olla enää parraassa iskussa. Lämpimänä tiputtaa paineen aika alas. Kai pitäsi vielä mekaanisellamittarilla mittailla! Oon ymmärtänyt, että pelikillä rattaiden vaihdolla ei valitettavasti saada pumppua iskuun, vaan ois joko hommattava uus kotelo tai koneistettava tuo vanha! Minkälainen operaatio tuon öljypumpun kotelon koneistaminen oikein on! Tuommoisen koneistetun kotelon jos jostain löytäisikin :wink: :wink:
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Rattaat ei pelasta jo huonoa öljypumppua eli niitä ei tarvinne hankkia.

Suurin syy alhaisiin öljynpaineisiin on pitkittäinen välys jakopään kopassa ja pumpun teräslevyssä.

Koneistamalla madalletaan siis jakopäänkoppaa ja oikaistaan tarvittaessa se levy.

Itte kavennutin 3B koneen rattaista sorvarilla ja tuli tosi jämäkkä pumppu. Ne rattaat on vaan katselussa.

Tuolta lisää: http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=17222
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
savinen
Viestit: 11
Liittynyt: To Elo 31, 2006 2:38 pm
Paikkakunta: liplijan

Viesti Kirjoittaja savinen »

jos aijot motonetista tilata kannattaa nyt jo tehdä tilaus itse koetin sieltä tilata ja kun kyselin milloin osat tulee oli vastaus että osia on vaikea saada ja voi mennä kuukausia jos saadaan ollenkaan.
carry800
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 10:25 pm
Paikkakunta: Raahe

Re: Bj-40 Koneremonttia vailla.

Viesti Kirjoittaja carry800 »

mikkohen kirjoitti:Moro!

No niin ensimmäinen mehtuu viikko takana uuden karhealla vm-79 Bj:llä. Rupesin heti viisaammilta kyselemään, jotta mikäs vikana, kun tuntuu tuo reilusti puskevan sinistä seisottuaan esim. yön yli. Normaali lämmöissä ei tuollaista ongelmaa. Kone käy siistististi ilman ylimääräisiä kolinoita ja vääntökin näyttäis olevan kohillaan. Öljyä kone tuntuu polttelevan kohtuu reilusti. Mistä lähden vikaa ehtimään!? Voiko pelkästään venttiilinvarren kumit aiheuttaa tuon. Sen verran sankka on on tuo savu, ettei viiti oikein ihmisten ilmoilla kylmänä käyntiin laitella ;). Millainen homma on vaihella nuo kumit!?

Jos isompi remontti edessä, niin täytyy laittaa harkintaan kokonaan uuden koneen hommaaminen. Käykö tuo 3B kone suoraan keulille ilman muutoksia jakolaatikkoon ja vaihdelaatikkoon. Ne on nimittäin kunnostettu edellisen omistajan toimesta. Nykyinen on mallia B.

Mun bj-40:n savuttaa myös kylmänä mutta johtuu hehkuista. Jos malttaa hehkutella tarpeeksi nii ei savuttele. Ruukaan hehkutella muutaman kerran käynnistyksen jälkeenkin,mutta en tiedä onko kaikissa bj:ssä semmosta mahdollisuutta
koomoi
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 10:47 am
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja koomoi »

Yleinen BJ:n savutuksen syy: Syöttöpumpun päässä olevassa kalvossa on reikä jolloin vetää öljyä syöttöpumpun kautta sekaan. Tarkistaisin ehdottomasti sen ensin, ennen kuin avaan koneen.
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Heh... Nyt on sitten moottoria hiukan availtu! Täytyy vain todeta, että ihme peli tämä Cruiserin B-motti! Noinkin nätisti käyvä kone voi olla sitten tuossa kunnossa!? Ei vain voi ymmärtää! :oops:

Elikäs! Syy savuutukseen taisi sitten löytyä! Renkaita poikki, jostain männästä puuttui palasia!? Tai ainakin tuollaisen mailin sain sitten tuolta koneen purkajalta!

Eli putkitettava uudelleen ja uudet männät! Kai ei ollu enempää rikkoutunut kun, noilla kerran saavat kuntoon! Hinta-arvio noin 1500€, sisältäen uudet männät, putket, tiivisteet, kytkinlevy, painelaakeri, laakerointi jne. sisältäen työt! Saishan tuolla jo montakin vaihtokonetta, mutta jos ne kaikki "yhtänätistikäyvät" koneet on tuossa kunnossa niin taidan pelata varmanpäälle!? Toivottavasti ei löydy enää enempää korjattavaa, muuten alkaa paikat hampaista lohkeilemaan! :lol:

Ps. Hätäilinkin jo tuossa, että minne tuota ylimääräistä rahaa alkaisi syytämään :wink:
Viimeksi muokannut mikkohen, To Joulu 07, 2006 5:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

No huh huh...
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Savuttaminen

Viesti Kirjoittaja werzu »

Itsellänikin oli aikoinaan koneessa rengas poikki ja pala pois männästä.Tietysti sylinteriputkeen oli tullut pakolliset orkoset.Itse vaihdoin silloin toisen alakerran.Otin sen myyjältä sillä kaupalla että sai purkaa ennen maksua.Ei sitä vikaa käynnistä kuullut.Syyksi vaurioon epäilivät että joku oli joskus ajanut ilman vesiä.Tollaisia vaurioita oli kuulemma yleensä Dynassa jos ajettiin vähillä vesillä.

T:Jarkko Pasanen #14
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Muutamia kuvatuksia tästä projektista paljastuu linkin takaa, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan... :wink:

http://kuvablogi.com/blog/2396/1/
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Ettei tämä olisi nyt sitten esimerkki siitä nokileikkaamisesta?
Valmetin männissä on paljonkin noita leikkaumia, jotaka johtuvat tyhjäkäynnillä mäntään kertyvästä noesta. Näissä meidän sotakoneissa kun 90% käytöstä on tyhjäkäyntiä... Eli pitkässä juoksussa tyhjän pyörittäminen ei kannata! :twisted:
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Jatketaan tässä topikissa...

Remontti tuli tuolloin 3 vuotta sitten tehtyä ja hyvin pelasi, kunnes viimesyksynä lohko halkesi pituussuunnassa about 5-8cm. :evil: Kaikenlaista kikkailua kokeiltu hitsaamisesta "purkkapaikkoihin" vaan ei näytä asettuvan. Tässä jotain aiemmasta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52031

Uutta konetta tässä miettimässä ja haulla yritetty etsiä jotain tietoa. Varmennusta vielä näihin olettamuksiini haluaisin, niin täytyy turvautua nyt palstalaisten apuun :oops:

Eli mielessä ois seuraavat vaihtoehdot(B-moottori unohdetaan);

3B, kävisi ilmeisesti melkkolailla suoraan tuohon, jolloin ei tarttis laatikkopaketille tehdä mitään. Ns. helpoin vaihtoehto? Turbotettuna varmaankin

2H tubotettuna, jolloin laatikkopaketin kanssa tulee ongelmia. Ilmeisesti kuitenkin HJ:n kytkinkopalla ja sovitelaipalla joku saanut tällaisenkin laitettua. Toinen vaihtoehto ois käyttää HJ:n laatikkopakettia (4-v), mutta tarttis suunnitella sitten jonkinlainen kardaanikäsijarru (akseleita ei nyt ois tarkoitus lähteä vaihtamaan)

13B-T, käy erään rakenteluprojektin mukaan helposti BJ42:sen 3B:n tilalle, mutta kuinka helposti menee B-moottorin korvaajaksi.

Auto siis BJ40 vm79. Noita vaihtoehtoja oon harkinnu ja miettiny. Mielellään nyt ottaisin vastaan vinkkejä moottorivaihtoja tehneiltä, jotta säästyis mahdollisimman monelta ongelmalta/päänsäryltä :lol:
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Vastaa Viestiin