Kuva Kuva

BJ:n renkaat kuluvat epätasaisesti

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Mikko
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 7:47 am
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Jeps.
Olipa auraus kunnossa tai ei... Vilkaisepa jousten kiinteän pään puslien kunto. Väljät tai puuttuvat puslat päästävät koko akselin kääntymään. Katso siis molremmat akselit.
Omat katistat ovat joskus kulkeneet kylkimyyryä. Syy on toistaiseksi ollut aina puslissa.
Pötky
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2007 9:46 am
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pötky »

Vaan alakaapa hyvinki, ja pikku viisastelu piristää aina! :)
Eikös se muuten ole rattiakseli, joka on ratin ja simpukan välissä?
Mites se ohjausiskari sinne kiinnittyy vai onko kielimuuri syynä moiseen :wink:

Joo, loppuu tämä topikin muuttaminen chitchatiksi ja ensimmäiselle kysyjälle vastauksena: voi. myös jostain syystä pielessä oleva camber- tai casterkulma voi tämmöstä vikaa tehdä kuten berttajätkä jo totesikin.

Jos sinne kerran on muuten uusittu ne olkalaakerit, niin olikohan shimmilevyjä nakeltu ajan saatossa minkäverran pois ja vaikuttaisko tuon verran camberiin?

Toinen homma, kun se korotus on tehty, onko käännetty casteria kohdalleen? Eli jos pitävällä pinnalla kääntyilee reilusti enemmän toiseen suuntaan, siis ajelee ympyrää nakkikioskilla, ja rengas "sortaa" koko ajan alle kääntäessä voisi tämäkin vaikuttaa renkaan kulumiseen epätasaisesti.

Nämä ne vissiin oli B.j.:n ideat tuossa aikasemmin.

Entäs u-pultit sitte, onko päässy löystymään?

Ja voihan se tietty olla joku renkaan vyökin rikki, tai se akseliputki kierossa, onhan tuossa jo tullu moneltakin ideoita joita pääsee tutkimaan näin alkuun.
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Jess kiitoksia, näillä vinkeillä on hyvä jatkaa.... :lol: Täytynee viikonloppuna yrittää taas mittailla ja katella noita säätöjä kohilleen. Korotuksen jälkeen ei sen kummempaa säätöä ole tehty... Pientä "nakkikioski" -ilmiötä havaittavissa maantiellä ko tahtoo nimenomaa puoltaa hieman tuonne apparinpuolelle, joten parempi pitää ratista kiinni :) Ei kuitenkaa woblaa tms....

Olkalaakereiden simmityksestä senverran, että molemmin puolin tuli uudet simmilevyt about yhtä paksut ko sieltä purin... Näillä sain tuon säädön sopivan "nihkeeksi"... Pyöränlaakereita en uusinut tuolloin....
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Berttajätkä
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 05, 2009 9:28 am

Viesti Kirjoittaja Berttajätkä »

No kielimuurihan se :)
Ohjausiskarihan kiinnittyy akseliin joka tulee kiinni vänkärin puolen raidetangon päähän. Eli vänkärin puolelta lähtee tietysti kaksi akselia.
ja tämä toisen akselin pää kiinnittyy rattiakseliin.
Tässä rattiakselille menevässä tangossa on sitten kiinni ohjausiskarin toinen pää. Ja ohjausiskarin kiinnityskohta rungoon ja sen akselin säätö vaikuttaa tietty aikas paljon taas koko tsydeemiin.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Jos kerran puoltaakin,niin onko vanteet samanlaiset? Jos kuluu nappuloiden välistä niin mm. laakeri välys aiheuttaa juuri sitä.

Ja jos renkaat on vanhat,tai pinnatut,niin kudos vaurio on myös mahdollinen.

Ootko koittanu vaihtaa pyöriä puolelta toiselle?

Laahaako jarru?

Pieni puolto ojan suuntaan lienee kohtuu normaalia varsinkin leveämmillä kumeilla.

Nakkikioski ilmiö on semmonen että jo pienessäkin vauhdissa eteenpäin ajettaessa kun pyöriä kääntää vähänkin niin ratti pyörii laitaan itsestään.(kuten peruutettaessa) Ja jos tällaista ilmenee niin ennenkuin rupeaa rälläköimään akseleita ja kääntelemään napoja,niin voi vaikka viilailla semmoiset kiilat akselin ja jousen väliin.

Mutta tuo on jo toista asiaa.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Vanteet on samanlaiset joka kulmalla ja ainakaan käsipelissä ei välystä oikein tunnu.

Renkaat on aika uudet, noh parisen vuotta alla pyörineet, mutta kilometrejä aika helposti alle 10 000. Koko on 33-12.5-15 Super Swamper TrXus. Pyöriä ei ole vaiheltu keskenään.

Jarrut ei laahaa...

Kai se tuo pieni puoltaminen voidaan lukea sitten tuohon normaali ilmiöön. Tuota edellämainitun kaltaista nakkikioski ilmiötä ei ole havaittavissa.

Tässähän on tullutkin jo niin paljon vinkkejä, että kaikki kun käy läpi niin vika todennäköisesti löytyy... Kiitokset näistä
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Nii ja sitten semmonenkin juttu,että jotkut nappula renkaat vaan kuluvat asfaltti ajossa "nappuloiden välistä" (siis joka toinen nappula).

Mutta jos rengas kuluu voimakkaasti ulkolaidalta niin silloin on kyllä vikaa.
Kuten on jo tullut todettuakin monesta suusta. :shock: :shock:
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Dodii

Pitkään kesti ennenko pääsin mittailemaan ja säätelemään :oops: Aurausta löyty 15mm verran, joten ohjekirjan mukaan aika reilusti pielessä... Katotaan josko auttoi ongelmaan. Sitä en tiedä, miks se vain söi/syö tuota toista eturengasta.
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Vastaa Viestiin