HJ61 ahdonalaisen syötön säätö
Valvoja: Käyttäjä
"Ja kuten huomattiin, tuo nimitys savutuksenesto on täysin harhaan johtava, laite kun ei estä eikä rajoita mitään, vaan päinvastoin lisää syöttöä ahtopaineen mukaan."
Tuo on nimenomaan savunrajoitin. Selittetäänpä hieman: Kun laitetaan nopeasti kaasu pohjaan ahtopaineet ovat silloin vielä alhaalla, rajoittaa LDA säädin jo tällöin syöttömäärän tuohon alaainemäärään. Kun ahtopaine alkaa nousta voittaa sen paine kalvon toisella puolella olevan jousen jännityksen, jolloin säätötanko pääsee suuremman syötön suuntaan. Kun jossain vaiheessa ahtopaine on tarpeeksi suuri LDA säädin ei tällöin rajoita enää lainkaan säätötangon liikematkaa. Tällöin säädinvivusto pääsee liikuttamaan säätötangon maksimiasentoonsa, joka rajoitetaan maksimisyöttöruuvilla. Ja tämä toimii myös toisinpäin ahtopaineen laskiessa LDA alkaa taas rajoittaa syöttömäärää.
Jotta kaikki tämä tapahtuisi tarvitaan keskipakosäädin ja sen voimaa vastustava Pääjousi ja niiden säädöt, mutta sehän on sitten jo ihan toinen juttu.
Tuo on nimenomaan savunrajoitin. Selittetäänpä hieman: Kun laitetaan nopeasti kaasu pohjaan ahtopaineet ovat silloin vielä alhaalla, rajoittaa LDA säädin jo tällöin syöttömäärän tuohon alaainemäärään. Kun ahtopaine alkaa nousta voittaa sen paine kalvon toisella puolella olevan jousen jännityksen, jolloin säätötanko pääsee suuremman syötön suuntaan. Kun jossain vaiheessa ahtopaine on tarpeeksi suuri LDA säädin ei tällöin rajoita enää lainkaan säätötangon liikematkaa. Tällöin säädinvivusto pääsee liikuttamaan säätötangon maksimiasentoonsa, joka rajoitetaan maksimisyöttöruuvilla. Ja tämä toimii myös toisinpäin ahtopaineen laskiessa LDA alkaa taas rajoittaa syöttömäärää.
Jotta kaikki tämä tapahtuisi tarvitaan keskipakosäädin ja sen voimaa vastustava Pääjousi ja niiden säädöt, mutta sehän on sitten jo ihan toinen juttu.
Kyllä sen voi noinkin ajatella, samasta asiastahan siinä pohjimmiltaan on kyse, ja noin se varmaan on totuttu "dieselmaailmassa" ajattelemaankin. Sehän kai periytyy niiltä ajoilta kun moottoriin pultattiin ahdin ja ruuvattiin maksimisyöttöä isommalle, ja sitten vähän välialuella savutti. Ja sitten herra Bosch keksi savunrajoittimen.
Mutta, toinen ajattelutapa. Jos verrataan vaparin pumpun säätöjä (eli todellisuudessa polttoaineen tarvetta) täsmälleen samanlaisen turbotetun koneen säätöihin sen toimiessa ilman ahtopainetta, niin nehän ovat samat? Jos sitten ahtopaine nousee ja kone saa lisää ilmaa, niin sinnehän pitää tietenkin saada lisää polttoainetta, ainakin jos kerran halutaan lisää tehoa. Ja tämän tekee ahtopaineen kompensaattori lisäämällä syöttöä. Tietenkin maksimisyötön säätö pitää olla isommalla, ei sitä syöttöä muuten saada lisää.
Tämä on täsmälleen sama asia, käsitteistä voidaan tietysti ola erimieltä, mutta jälkimmäinen tapa on se, miten säätötekniikan koulutuksen saanut sen ajattelee. Ja ilmeisesti näin sen ajattelee myös näiden kulkineittemme valmistaja, koska käyttää alkuperäisessä englanninkielisessä opuksessa nimitystä "boost kompensator". Ei ole siellä herra Boschin aivopesemä suomentaja päässyt väliin.
Eikös muuten tuo maksimisyötön säätöruuvi ole pikemminkin rajoitin, sehän rajoittaa säätötangon maksimiliikkeen?
Timop
Mutta, toinen ajattelutapa. Jos verrataan vaparin pumpun säätöjä (eli todellisuudessa polttoaineen tarvetta) täsmälleen samanlaisen turbotetun koneen säätöihin sen toimiessa ilman ahtopainetta, niin nehän ovat samat? Jos sitten ahtopaine nousee ja kone saa lisää ilmaa, niin sinnehän pitää tietenkin saada lisää polttoainetta, ainakin jos kerran halutaan lisää tehoa. Ja tämän tekee ahtopaineen kompensaattori lisäämällä syöttöä. Tietenkin maksimisyötön säätö pitää olla isommalla, ei sitä syöttöä muuten saada lisää.
Tämä on täsmälleen sama asia, käsitteistä voidaan tietysti ola erimieltä, mutta jälkimmäinen tapa on se, miten säätötekniikan koulutuksen saanut sen ajattelee. Ja ilmeisesti näin sen ajattelee myös näiden kulkineittemme valmistaja, koska käyttää alkuperäisessä englanninkielisessä opuksessa nimitystä "boost kompensator". Ei ole siellä herra Boschin aivopesemä suomentaja päässyt väliin.
Eikös muuten tuo maksimisyötön säätöruuvi ole pikemminkin rajoitin, sehän rajoittaa säätötangon maksimiliikkeen?
Timop
TP
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 9:15 pm
- Paikkakunta: Tuuri
Tuo LJ:n pumpun kara näköjään on aika kätevän näköinen kun alkaa isommilla ahdoilla taas pienentää syöttöä. Tekstin mukaan liiallisten ahtopaineiden välttämiseksi.
Tämähän taas aiheuttaa sen että LJ:ssä ahtopaineiden nostaminen ei vaikutakaan ollenkaan niin paljon kuin muissa autoissa, siis vaikka söyttöruuvista kääntäisi lisää.
Tuolla on muuten hieman juttua tuosta syöttöpumpun ruuvaamisista ja muuastakin virittämisestä, Boschin pumpuista kylläkin mutta samat temput niissä toimii. http://www.netikka.net/vepiku/ruuvailu.htm
Tämähän taas aiheuttaa sen että LJ:ssä ahtopaineiden nostaminen ei vaikutakaan ollenkaan niin paljon kuin muissa autoissa, siis vaikka söyttöruuvista kääntäisi lisää.
Tuolla on muuten hieman juttua tuosta syöttöpumpun ruuvaamisista ja muuastakin virittämisestä, Boschin pumpuista kylläkin mutta samat temput niissä toimii. http://www.netikka.net/vepiku/ruuvailu.htm
En ole 61:n pumpusta irrottanut kalvoa, mutta HDJ:n pumpussa kalvon akseli ei mene enää takaisin paikalleen, ennenkuin kartioon nojaava tappi saadaan painettua sisään. Käytännössä aiheuttaa pieniä purkutöitä.
Kalvon päälle laitettu jousi vaikuttaa kyllä mekaanisesti oikeaan suuntaan, mutta syötönlisäys on alussa suurempi kun lisäjousi on enemmän puristuneena, ja pienenee ahtopaineen noustessa kun lisäjousen pituus kasvaa ja puristusvoima pienenee. Ei kovin hyvä ratkaisu, säätökäyrän kaltevuus muuttuu väärään suuntaan.
Yksinkertaistettuna, lisäjousi aiheuttaa suuremman lisäyksen pienillä ahdoilla kuin suurella.
Kalvon päälle laitettu jousi vaikuttaa kyllä mekaanisesti oikeaan suuntaan, mutta syötönlisäys on alussa suurempi kun lisäjousi on enemmän puristuneena, ja pienenee ahtopaineen noustessa kun lisäjousen pituus kasvaa ja puristusvoima pienenee. Ei kovin hyvä ratkaisu, säätökäyrän kaltevuus muuttuu väärään suuntaan.
Yksinkertaistettuna, lisäjousi aiheuttaa suuremman lisäyksen pienillä ahdoilla kuin suurella.
TP
Tässä yhdet ohjeet 1 HD-FT:n säätöön, toiminee myös 1HD-T:lle.
http://www.lcool.org/technical/80_serie ... p_adj.html
http://www.lcool.org/technical/80_serie ... p_adj.html
Nostetaan taas pinnalle. Itse kaipaisin lisää syöttöä koko kierrosalueelle, ehkä erityisesti alakierroksille. Savuarvo oli leimalla 0,97, joten varaa olisi nostaa.
Paljon on asiaa ollut, mutta veikkaan, että monelle on homma jäänyt epäselväksi.
Eli olisiko jollakulla esim valokuvia säätökohteista, joita pekkaperusmies voi mennä kokeilemaan? Valokuvassa voisi olla numero ko säädön päällä, ja kertomus, mitä siitä numerosta tapahtuu.
Erään dieselkorjaamon ohjeiden mukaisesti säädin "syöttöä", mutta kyseessä oli toisen dieselkorjaamon mukaan herkkyyssäädin... Säätimen palautin perusasentoon takaisin, syöttöä siitä ei siis saanut. Tämä jälkimmäinen dieselkorjaamo neuvoi kääntämään pumpun kyljessä kaasuvaijerin kiinnittimen alla olevaa isoa mokkulaa siten, että siirtyy koppiin päin. Tätä kokeilin, enkä huomannut mitään eroa mihinkään, vaikka kuinka sääteli. Sekin nyt lähes perusasennossa.
Tai mikäli pk-seudulta / lähistöltä löytyy joku, ketä olisi halukas neuvomaan / auttamaan, niin olisin kiinnostunut.
Paljon on asiaa ollut, mutta veikkaan, että monelle on homma jäänyt epäselväksi.
Eli olisiko jollakulla esim valokuvia säätökohteista, joita pekkaperusmies voi mennä kokeilemaan? Valokuvassa voisi olla numero ko säädön päällä, ja kertomus, mitä siitä numerosta tapahtuu.
Erään dieselkorjaamon ohjeiden mukaisesti säädin "syöttöä", mutta kyseessä oli toisen dieselkorjaamon mukaan herkkyyssäädin... Säätimen palautin perusasentoon takaisin, syöttöä siitä ei siis saanut. Tämä jälkimmäinen dieselkorjaamo neuvoi kääntämään pumpun kyljessä kaasuvaijerin kiinnittimen alla olevaa isoa mokkulaa siten, että siirtyy koppiin päin. Tätä kokeilin, enkä huomannut mitään eroa mihinkään, vaikka kuinka sääteli. Sekin nyt lähes perusasennossa.
Tai mikäli pk-seudulta / lähistöltä löytyy joku, ketä olisi halukas neuvomaan / auttamaan, niin olisin kiinnostunut.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
- Paikkakunta: pälkäne
sen ison mokkulan yläpuolella on pienempi mokkula jossa tod.näk plommi,avainkoko 12mm,pitkä mutteri auki siten että toisella avaimella pitää kiinni siitä kapeammasta joka on pumppua vasten.alta löytyy ruuvi jota sisäänpäin kiertämällä lisää ainemäärää.melkein vastapäätä pumpun toisella puolella vastaava osa jossa 10mm kanta joka osoittaa syyläriä kohden,sitä ulospäin ottamalla saadaan lisää ahdonalaista ainetta.molempien ns.hattujen eli niiden pitkien muttereiden alta löytyy kuparitiivisteet jotka haluavat pudota heti kun mutteri on saatu kokonaan auki.sitten on mukavaa konttailua luvassa jos hommaa suorittaa hiekkapihalla.
.perusainetta lisäsin kolme kierrosta ja ahdonjne. viis.tuli alavääntöjä reilusti lisää.

maaristeilijä
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2008 8:34 pm
- Paikkakunta: laukaa
hj-61
tälle osiolle olis kiva saada uutta tietämystä
Re: hj-61
Jos kiinnostusta on niin voisin heittää 12ht konemanuskasta tuon pumppuosion eetteriin, siinä on n. 70 sivua pumpun säätöä, kasausta, tarkistusta yms... lontooksi tietenkinbj-hj bertta kirjoitti:tälle osiolle olis kiva saada uutta tietämystä
HJ61 -87
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
siis ymmärsinkö oikein että siellä on 5kpl ruuveja jotka vaikuttavat syötöön? oma pumppu tuli kyllä säädätettyä hp-dieselis ja se antaa tasasesti lisää ruokaa 1,5bar asti
syöttöä 0bar/45mm kuutio milliä
0,5bar/60mm
0,8bar/80mm
max syöttö 1,5bar/110mm
sitä en tie onko hyvä kun en ole päässyt koittaan vie!
mutta kotikonstein saa kuulemma monesti liikaakin tehoo noilla pumpuilla!
syöttöä 0bar/45mm kuutio milliä
0,5bar/60mm
0,8bar/80mm
max syöttö 1,5bar/110mm
sitä en tie onko hyvä kun en ole päässyt koittaan vie!
mutta kotikonstein saa kuulemma monesti liikaakin tehoo noilla pumpuilla!
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
pitääkö suurimman annostuksen säätöruuvia kiristää vai löysätä jos haluis vähän lisää syöttöö?
vai mistä sais perussyöttöö lisää ku se iso mokkula pumpun kyljestä on jo ihan auki! ei herää ahdin eikä tuuppaa mustaa oikeestaan yhtää missään vaiheessa, vaikka tehookin löytyy reilut 200konia... jos vähän vielä sais lisää mustolan jäljililtä
vai mistä sais perussyöttöö lisää ku se iso mokkula pumpun kyljestä on jo ihan auki! ei herää ahdin eikä tuuppaa mustaa oikeestaan yhtää missään vaiheessa, vaikka tehookin löytyy reilut 200konia... jos vähän vielä sais lisää mustolan jäljililtä

Siellä pumpun takaosassa on taaksepäin osottava, lättäpäisellä ruuvimeisselillä oleva ruuvi (suojamutteri päällä), josta saa ainakin alasyöttöä lisää ja savuakin tulemaan. Kiinnipäin meni muistaakseni syöttö isommalle. Ihan hyvin silläkin sai vetoa lisää vakioon verrattuna.pemaripoju kirjoitti:pitääkö suurimman annostuksen säätöruuvia kiristää vai löysätä jos haluis vähän lisää syöttöö?
vai mistä sais perussyöttöö lisää ku se iso mokkula pumpun kyljestä on jo ihan auki! ei herää ahdin eikä tuuppaa mustaa oikeestaan yhtää missään vaiheessa, vaikka tehookin löytyy reilut 200konia... jos vähän vielä sais lisää mustolan jäljililtä

hj 60
hj 61
hj 61