hdj 80 kk-laakerit
Valvoja: Käyttäjä
Nyt on uudet laakerit vaihdettu Auto- ja konekorjaamo Ari Vainion (Velaatta City) toimesta.Autolla oli ajettu 311000 km ja 4:s ja 6:s pyttyjen laakerit (Ylimmäiset) oli alkanut pykimään samalla tavoin , kuin tällä topicilla kuvista olemme nähneet.
Toyotalta tuli Euroopasta uudet pultit muutamassa päivässä rungon numeron perusteella.
Väärät pultit olisi tullut , jos ei rungon numeroa olisi ollut tiedossa niitä tilatessa.On kuulemma monenmoisia tarjolla.
Pultit ovat venyvää sorttia ja tulee AINA vaihtaa avauksen jälkeen!
Niin ja kiitokset vielä timopeelle laakereista!!
Toyotalta tuli Euroopasta uudet pultit muutamassa päivässä rungon numeron perusteella.
Väärät pultit olisi tullut , jos ei rungon numeroa olisi ollut tiedossa niitä tilatessa.On kuulemma monenmoisia tarjolla.
Pultit ovat venyvää sorttia ja tulee AINA vaihtaa avauksen jälkeen!
Niin ja kiitokset vielä timopeelle laakereista!!
Höpö höpö, ei niitä pultteja tarvi vaihtaa joka aukasun yhteydessä...
silloin ne vaihdetaan, jos ne on venyneet liikaa eli toisin sanoen korjaamokäsikirjassa pitäisi olla annettuna mitta pultin päästä mistä pultin halkaisija mitataan ja tätä mittaa sitten tuijotetaan onko se paksumpi kuin pulteille annettu raja-arvo...
sama homma monessa koneessa kansipulttien kanssa...
voisin ne pulttien mitat tarkistaa aapisesta joku päivä, veikkaan, että Masallakin jäi jokunen varapultii jemmaan
silloin ne vaihdetaan, jos ne on venyneet liikaa eli toisin sanoen korjaamokäsikirjassa pitäisi olla annettuna mitta pultin päästä mistä pultin halkaisija mitataan ja tätä mittaa sitten tuijotetaan onko se paksumpi kuin pulteille annettu raja-arvo...
sama homma monessa koneessa kansipulttien kanssa...
voisin ne pulttien mitat tarkistaa aapisesta joku päivä, veikkaan, että Masallakin jäi jokunen varapultii jemmaan
Nojoo , Höpöhöpö vaan itte kullekkin.
Kyllä täytyy sanoa , että kun vertasi uusia pultteja ja vanhoja pultteja , niin pituudessa oli julmettu ero.
Vanhan pultin varteen oli tullut suhteellisen pitkälle matkalle huomattava kavennus josta pultti oli venynyt ja jolla se myös oli varmistanut kiinni pysymisensä.
Mistähän kuvittelet vanhan pultin venyvän kun väännät sen momentin jälkeen 90 astetta kaakkoon!Se venyy tasan heikoimmasta kohdasta , jos ei murru ennen sitä tai sano Naks.
Siitä vain laittamaan vanhat pultit takaisin jos on pelimannihenkeä siihen ruveta.
Ammattimies korjaamolla ei olisi mistään hinnasta olisi suostunut vanhoja enää takasin laittamaan.
Aina kannataa säästää , mutta ei väärässä paikassa.
Kyllä täytyy sanoa , että kun vertasi uusia pultteja ja vanhoja pultteja , niin pituudessa oli julmettu ero.
Vanhan pultin varteen oli tullut suhteellisen pitkälle matkalle huomattava kavennus josta pultti oli venynyt ja jolla se myös oli varmistanut kiinni pysymisensä.
Mistähän kuvittelet vanhan pultin venyvän kun väännät sen momentin jälkeen 90 astetta kaakkoon!Se venyy tasan heikoimmasta kohdasta , jos ei murru ennen sitä tai sano Naks.
Siitä vain laittamaan vanhat pultit takaisin jos on pelimannihenkeä siihen ruveta.
Ammattimies korjaamolla ei olisi mistään hinnasta olisi suostunut vanhoja enää takasin laittamaan.
Aina kannataa säästää , mutta ei väärässä paikassa.
Tuo käsitys pulteista on tässä tapauksessa väärä. Uusien pulttien vaihtaminen ei tietenkään ole huono asia, silloinhan ne on varmasti ok.
Moottorin valmistajan, eli siis Toyotan mukaan pultti tarvitsee vaihtaa ainoastaan siinä tapauksessa, jos sen halkaisija on pienentynyt liikaa. EI siis automaattisesti tarvitse aina uusia. Pituuteen ei valmistaja ota mitään kantaa, se onkin ymmärrettävää, koska pultin päätä ei ole koneistettu kierteityksen jälkeen ja täsmällistä mitaa ei alunperinkään muodostu. Jospa ne uudet oli kuitenkin alunperinkin erilaiset? Pultin sileällä sorvatulla osalla uuden pultin ilmoitettu paksuus on 8,2 - 8,3mm ja ilmoitettu raja-arvo on 7,9mm, jos paksuus alittaa tämän, pultti on vaihdettava valmistajan ohjeen mukaan. Myöskään kannen- ja runkopukin pultteja ei tarvitse valmistajan mukaan automaattisesti vaihtaa, eikä mitään muutakaan pulttia HDJ:n moottorissa.
Olen aina mitannut pultit, ja ne kuuluu mitata, yhtään ainoaa pulttia en ole löytänyt, joka olisi poikennut UUDEN pultin mitoista millään tavalla tai olisi pitänyt vaihtaa. Olen myös kokeillut kiristää yhtä ja samaa pulttia kymmeniä kertoja oikealla menetelmällä, tulos: ei muutu miksikään. Jos sensijaan pultti kiristetään vahingossa 39Nm ja kaksi kertaa 90 astetta yhden sijasta, pulttiin tulee jo selvä silminnähtävä kuroutuma. Silloin siihen tulee kylläkin jo lähemmäs kaksinkertainen veto. Ehkä moottoriin oli jo joskus vaihdettu laakerit ja kyse oli tästä? Pultti kieltämättä näyttää uutenakin hiukan epäilyttävältä, kun sen varsi on sovattu ohuemmaksi kuin kierre.
Monet ammattimiehetkin luulee, että astekulmana annettu kiristysarvo tarkoittaa automaattisesti sitä, että pultit pitää aina vaihtaa. Väärin, se ei liity asiaan millään tavalla. Astekulmakiristykseen on menty tarkemman lopputuloksen takia, pienellä esimomentilla saadaan ensin kappaleet kiinni toisiinsa ja astekulmakiristyksellä tarkka vetovoima aikaan kun kierteiden ja pultin kannan kitka ei vaikuta pultin kiertymiseen. Tuossahan perimmäinen asia ei ole se millä vääntömomentilla pulttia kierretään, vaan se, millä voimalla pultti vetää kappaleita toisiaan vasten. Jonkun ooppeleiden yms. pultit ehkä vedetään pultin materiaalin pysyvän muodonmuutoksen alueelle (?), ja ne on vaihdettava sen takia. Parempilaatuisissa pulteissa näin ei automaattisesti ole.
Korjaamoilla myös luotetaan sokeasti Autodataan, useammin kuin kerran sieltä on löytynyt poikkeavaa tietoa Toyotan omiin korjaamokäsikirjoihin verrattuna, ei tarvita sen harvinaisempaa esimerkkiä kun 4A-FE, viime kesältä karvas kokemus autodatasta, en luota enää sokeasti siihen.
Loppu hyvin kaikki hyvin, jos asiassa on pienintäkään epävarmuutta, pultit on ehdottomasti varmempaa vaihtaa.
Mutta, siitä vain laittamaan vanhat pultit takaisin, ilman huolta mittauksen jälkeen. Pelimannihenkeä on hyvä olla, mutta ei sitä tähän tarvitse tuhlata.
EDIT: Haluan vielä tarkentaa, etten milläänlailla halua väheksyä kenenkään ammattitaitoa. Kun noissa on merkki ja mallikohtaisia eroja, eikä läheskään aina ole mahdollista saada minkäänlaista tietoa asiasta, on ehdottomasti ammattitaitoista vaihtaa pultit jos on pieninkin epävarmuus asiasta. En minäkään tiedä tuota tehtaan ohjetta kun tämän moottorin osalta. Ehkä tämäntakia autoalalle on iskostunut ikäänkuin yleisohjeena että vaihdetaan aina.
Moottorin valmistajan, eli siis Toyotan mukaan pultti tarvitsee vaihtaa ainoastaan siinä tapauksessa, jos sen halkaisija on pienentynyt liikaa. EI siis automaattisesti tarvitse aina uusia. Pituuteen ei valmistaja ota mitään kantaa, se onkin ymmärrettävää, koska pultin päätä ei ole koneistettu kierteityksen jälkeen ja täsmällistä mitaa ei alunperinkään muodostu. Jospa ne uudet oli kuitenkin alunperinkin erilaiset? Pultin sileällä sorvatulla osalla uuden pultin ilmoitettu paksuus on 8,2 - 8,3mm ja ilmoitettu raja-arvo on 7,9mm, jos paksuus alittaa tämän, pultti on vaihdettava valmistajan ohjeen mukaan. Myöskään kannen- ja runkopukin pultteja ei tarvitse valmistajan mukaan automaattisesti vaihtaa, eikä mitään muutakaan pulttia HDJ:n moottorissa.
Olen aina mitannut pultit, ja ne kuuluu mitata, yhtään ainoaa pulttia en ole löytänyt, joka olisi poikennut UUDEN pultin mitoista millään tavalla tai olisi pitänyt vaihtaa. Olen myös kokeillut kiristää yhtä ja samaa pulttia kymmeniä kertoja oikealla menetelmällä, tulos: ei muutu miksikään. Jos sensijaan pultti kiristetään vahingossa 39Nm ja kaksi kertaa 90 astetta yhden sijasta, pulttiin tulee jo selvä silminnähtävä kuroutuma. Silloin siihen tulee kylläkin jo lähemmäs kaksinkertainen veto. Ehkä moottoriin oli jo joskus vaihdettu laakerit ja kyse oli tästä? Pultti kieltämättä näyttää uutenakin hiukan epäilyttävältä, kun sen varsi on sovattu ohuemmaksi kuin kierre.
Monet ammattimiehetkin luulee, että astekulmana annettu kiristysarvo tarkoittaa automaattisesti sitä, että pultit pitää aina vaihtaa. Väärin, se ei liity asiaan millään tavalla. Astekulmakiristykseen on menty tarkemman lopputuloksen takia, pienellä esimomentilla saadaan ensin kappaleet kiinni toisiinsa ja astekulmakiristyksellä tarkka vetovoima aikaan kun kierteiden ja pultin kannan kitka ei vaikuta pultin kiertymiseen. Tuossahan perimmäinen asia ei ole se millä vääntömomentilla pulttia kierretään, vaan se, millä voimalla pultti vetää kappaleita toisiaan vasten. Jonkun ooppeleiden yms. pultit ehkä vedetään pultin materiaalin pysyvän muodonmuutoksen alueelle (?), ja ne on vaihdettava sen takia. Parempilaatuisissa pulteissa näin ei automaattisesti ole.
Korjaamoilla myös luotetaan sokeasti Autodataan, useammin kuin kerran sieltä on löytynyt poikkeavaa tietoa Toyotan omiin korjaamokäsikirjoihin verrattuna, ei tarvita sen harvinaisempaa esimerkkiä kun 4A-FE, viime kesältä karvas kokemus autodatasta, en luota enää sokeasti siihen.
Loppu hyvin kaikki hyvin, jos asiassa on pienintäkään epävarmuutta, pultit on ehdottomasti varmempaa vaihtaa.
Mutta, siitä vain laittamaan vanhat pultit takaisin, ilman huolta mittauksen jälkeen. Pelimannihenkeä on hyvä olla, mutta ei sitä tähän tarvitse tuhlata.
EDIT: Haluan vielä tarkentaa, etten milläänlailla halua väheksyä kenenkään ammattitaitoa. Kun noissa on merkki ja mallikohtaisia eroja, eikä läheskään aina ole mahdollista saada minkäänlaista tietoa asiasta, on ehdottomasti ammattitaitoista vaihtaa pultit jos on pieninkin epävarmuus asiasta. En minäkään tiedä tuota tehtaan ohjetta kun tämän moottorin osalta. Ehkä tämäntakia autoalalle on iskostunut ikäänkuin yleisohjeena että vaihdetaan aina.
TP
joo, ei ne pultit maksa mitään siihen verrattuna jos tuon moottorin räjäyttää niitä säästellessä...Masa kirjoitti:Vanha pultti (satunnaisesti valittu tusinasta) 8,3 milliä sorvatulta osalta.
Venyneeltä osalta 7,3 milliä.
omassa ne oli valmistajan antamien mittojen sisässä kun viime kesänä veivin laakerit vaihdoin... konetta ei ole vielä käytetty sen jälkeen kun on vielä projekti asteella. Mittarissa oli 190000 ja kaikki pitäs olla siinä ja kahdella kaulalla oli tuossakin pykimää ja yhdessä tai kahdessa pientä alkua, pari laakeria oli hyviä...
Oho, nuo Masan pultit on tosiaan ollutkin selvästi vaihtokunnossa, ja kaikki oli samanlaisia? Se on ollu joskus auki ja kiristetty väärin, tai huono pulttisaja sattunut, muuten ei mene noin. Suunnilleen tuon paksuinen siitä tulee jos vetää 2x90astetta. Ei se mittausohje näköjään turhaan ole korjauskäsikirjassa.
Just eilen vedin veneeseen tulevaan moottoriin kanget kiinni, ja vanhoilla pulteilla vaikka on tarkotus aikanaan kattoa paljonko siihen pannuun on piilotettu tehoja. Kaikki pultit 8.29mm koko sorvatun osuuden pituudelta, ei edes satasen heittoa yhdessäkään.
Just eilen vedin veneeseen tulevaan moottoriin kanget kiinni, ja vanhoilla pulteilla vaikka on tarkotus aikanaan kattoa paljonko siihen pannuun on piilotettu tehoja. Kaikki pultit 8.29mm koko sorvatun osuuden pituudelta, ei edes satasen heittoa yhdessäkään.
TP
Joo ne oli ns. kypsiä tapauksia , vaikka mikään ei viitannut siihen , että
öljypohja olisi ollut auki. Tiedä häntä?
Sitä vaan aloin miettiin , Toyota Tammerauton setä sanoi niistä pulteista
, että niitä on monenlaisia tarjolla ko. autoon ja että ilman rungon numeroa olisi tilannut väärät???
Mitkä ja minkälaiset on nämä ns "väärät" pultit?
Auto on Saksan tuonti VX ja tiedot löytyi hyvin Toyotan tietokannasta.
Kertoisin jos tietäisin!?
öljypohja olisi ollut auki. Tiedä häntä?
Sitä vaan aloin miettiin , Toyota Tammerauton setä sanoi niistä pulteista
, että niitä on monenlaisia tarjolla ko. autoon ja että ilman rungon numeroa olisi tilannut väärät???
Mitkä ja minkälaiset on nämä ns "väärät" pultit?
Auto on Saksan tuonti VX ja tiedot löytyi hyvin Toyotan tietokannasta.
Kertoisin jos tietäisin!?
Ei ole minullakaan tietoo mitä eroja niissä pulteissa sitten on, ei ole tarvinnu tilata. Moottorit on ollut -90 - -94 malleja ja niissä ei ainakaan silmämääräisesti ole eroa, uudemmista en osaa sanoa.
Meinaa luiskahtaa OT, pitää varmaan jatkaa Hilarin kanssa yleisellä puolella jos kiinnostusta enemmälti on, mutta tulee joo isommat kärjet, ei ole tilattu vielä mutta yksi 8- reikänen tyyppi on vahvasti ehdolla, jos sillä pysyisi jotenkin savutuskin kurissa kun puristussuhdetta on pudotettu aika radikaalisti. Nestepää riittää kyllä mutta miten lienee tuleeko vakionokkalevyllä liian pitkä ruiskutusaika? Tietääkö kukaan paljon Yanmarinin 300hv nokkalevyssä on nostoa? Vesijäähdytetty pakopesä on minulla ehdoton edellytys, Pentan K27 siihen on nyt ensalkuun, pienenpuoleinen se kyllä on. Aikaa on tähän niin rajallisesti ettei tuo taida keretä veneen kyytiin vielä tänäkään kesänä, mutta nippuunpäin jo menossa sentään.
Meinaa luiskahtaa OT, pitää varmaan jatkaa Hilarin kanssa yleisellä puolella jos kiinnostusta enemmälti on, mutta tulee joo isommat kärjet, ei ole tilattu vielä mutta yksi 8- reikänen tyyppi on vahvasti ehdolla, jos sillä pysyisi jotenkin savutuskin kurissa kun puristussuhdetta on pudotettu aika radikaalisti. Nestepää riittää kyllä mutta miten lienee tuleeko vakionokkalevyllä liian pitkä ruiskutusaika? Tietääkö kukaan paljon Yanmarinin 300hv nokkalevyssä on nostoa? Vesijäähdytetty pakopesä on minulla ehdoton edellytys, Pentan K27 siihen on nyt ensalkuun, pienenpuoleinen se kyllä on. Aikaa on tähän niin rajallisesti ettei tuo taida keretä veneen kyytiin vielä tänäkään kesänä, mutta nippuunpäin jo menossa sentään.
TP
Mistä kk-laakerit?
Kävin tossa kyseleen varaosakeskuksesta laakereita ja kyselin vähän valmistajaa (ei toyotan varaosaliike) ja sanoivat että alkuperäis valmistaja eli Daido Metals:in kk- laakerit ja hintaa 42€! Toyotalta 180€ kk-laakeri sarja! Siinä on hinta ero lievä!
Jostakin nyt sit pitäs saada kk-laakerit vähän edullisemmin kuin noi toyotan..?
Jostakin nyt sit pitäs saada kk-laakerit vähän edullisemmin kuin noi toyotan..?