Kuva Kuva

HJ60 hehkun toiminta

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

HJ60 -83
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 5:42 pm
Paikkakunta: Noormarkku

HJ60 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja HJ60 -83 »

Minulla on HJ60 -83 , hehkureleen rikkoonnuttua edellinen omistaja ottanut vain toisesta
akusta sähkön hehkutulpille (14V) painonapilla ja tavallisella releellä. homma toimii, mutta käy akun päälle.

Nyt haluaisin laittaa hehkun toimimaan 24V:lla, ei haittaa vaikka olisi edelleen painonapilla.

Voiko joku auttaa?
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Voiskos siihen laittaa vaikka ehjän hehkureleen?
Tai sitten muuntajan kautta sähkö hehkuille.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
HJ60 -83
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 5:42 pm
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja HJ60 -83 »

tepa78 kirjoitti:Voiskos siihen laittaa vaikka ehjän hehkureleen?
Tai sitten muuntajan kautta sähkö hehkuille.
voisin laittaa ehjän hehkureleen, mutten tiedä kuinka paljon vanhoja johtoja on purettu. Eli mihin kaikkialle uuden hehkureleen johdot tulevat?

"muuntajakin" ihan riittäisi minulle, mutta virta taitaa olla jotakin 60 amppeerin luokkaa. en ole keksinyt miten saisin jännitteen pudotettua 24V:sta 12-14V:iin noilla virroilla.
pyyvama
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 5:47 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pyyvama »

Vaihda 19V hehkutulpat.

Tai sitten laitat vaan 14V tulpille 24V ja hehkutat sen 7 sekunttia.

Alkuperäsessä "superglow" systeemissä hehkurele hehkuttaa lämpö-
tilasta riippuen 24V:lla hetken aikaa ja startin jälkeen imusarjassa
olevan vastuksen kautta viellä vähän aikaa 14 voltilla.

Vanhemmissa oli vaan noi 19V tulpat ja pitempi hehkutusaika.

Matti
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

pyyvama kirjoitti:Vanhemmissa oli vaan noi 19V tulpat ja pitempi hehkutusaika.
Tahikka 21 volttiset.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
HJ60 -83
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 5:42 pm
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja HJ60 -83 »

pyyvama kirjoitti:Vaihda 19V hehkutulpat.

Tai sitten laitat vaan 14V tulpille 24V ja hehkutat sen 7 sekunttia.

Alkuperäsessä "superglow" systeemissä hehkurele hehkuttaa lämpö-
tilasta riippuen 24V:lla hetken aikaa ja startin jälkeen imusarjassa
olevan vastuksen kautta viellä vähän aikaa 14 voltilla.

Vanhemmissa oli vaan noi 19V tulpat ja pitempi hehkutusaika.

Matti

Kaveri puhui jostakin etuvastuksista, ja ettei 14V tulpille sais laittaa suoraan pieneksikään aikaa 24V:a. Voi kuulemma sulaa, ja nokareet putoo männän päälle. Tiedä sitten pitääkö paikkansa.

Mahtaako 19V tulpat sopia mekaanisesti, ja onko niissä vanhemmissa ollut etuvastusta, vai menikö 24V suoraan 19V tulpille.
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Vanhemmissa, vuoteen 82 asti, 24v tuli suoraan hehkuille.
Kaikki BJ/HJ:n hehkut on ulkoisesti samanlaisia.
Etuvastus on se varsinaisten ja jälkihehkujen välissä oleva latta, jonka molemmissa päissä on johto.
Jos et aijo korjata systeemiä, niin poista tämä latta.
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
HJ60 -83
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 5:42 pm
Paikkakunta: Noormarkku

kiitos...

Viesti Kirjoittaja HJ60 -83 »

...tiedoista

laitoin uudet tulpat (23v) ja sähkö suoraan akuilta. turvatoimena lisäsin painonapin lisäksi aikareleen, joka ei anna hehkuttaa kerrallaan kuin max 20 sekunttia...

toimii hyvin ainakin näin lämpösillä keleillä.
Vastaa Viestiin