HJ60 hehkun toiminta
Valvoja: Käyttäjä
HJ60 hehkun toiminta
Minulla on HJ60 -83 , hehkureleen rikkoonnuttua edellinen omistaja ottanut vain toisesta
akusta sähkön hehkutulpille (14V) painonapilla ja tavallisella releellä. homma toimii, mutta käy akun päälle.
Nyt haluaisin laittaa hehkun toimimaan 24V:lla, ei haittaa vaikka olisi edelleen painonapilla.
Voiko joku auttaa?
akusta sähkön hehkutulpille (14V) painonapilla ja tavallisella releellä. homma toimii, mutta käy akun päälle.
Nyt haluaisin laittaa hehkun toimimaan 24V:lla, ei haittaa vaikka olisi edelleen painonapilla.
Voiko joku auttaa?
voisin laittaa ehjän hehkureleen, mutten tiedä kuinka paljon vanhoja johtoja on purettu. Eli mihin kaikkialle uuden hehkureleen johdot tulevat?tepa78 kirjoitti:Voiskos siihen laittaa vaikka ehjän hehkureleen?
Tai sitten muuntajan kautta sähkö hehkuille.
"muuntajakin" ihan riittäisi minulle, mutta virta taitaa olla jotakin 60 amppeerin luokkaa. en ole keksinyt miten saisin jännitteen pudotettua 24V:sta 12-14V:iin noilla virroilla.
Vaihda 19V hehkutulpat.
Tai sitten laitat vaan 14V tulpille 24V ja hehkutat sen 7 sekunttia.
Alkuperäsessä "superglow" systeemissä hehkurele hehkuttaa lämpö-
tilasta riippuen 24V:lla hetken aikaa ja startin jälkeen imusarjassa
olevan vastuksen kautta viellä vähän aikaa 14 voltilla.
Vanhemmissa oli vaan noi 19V tulpat ja pitempi hehkutusaika.
Matti
Tai sitten laitat vaan 14V tulpille 24V ja hehkutat sen 7 sekunttia.
Alkuperäsessä "superglow" systeemissä hehkurele hehkuttaa lämpö-
tilasta riippuen 24V:lla hetken aikaa ja startin jälkeen imusarjassa
olevan vastuksen kautta viellä vähän aikaa 14 voltilla.
Vanhemmissa oli vaan noi 19V tulpat ja pitempi hehkutusaika.
Matti
pyyvama kirjoitti:Vaihda 19V hehkutulpat.
Tai sitten laitat vaan 14V tulpille 24V ja hehkutat sen 7 sekunttia.
Alkuperäsessä "superglow" systeemissä hehkurele hehkuttaa lämpö-
tilasta riippuen 24V:lla hetken aikaa ja startin jälkeen imusarjassa
olevan vastuksen kautta viellä vähän aikaa 14 voltilla.
Vanhemmissa oli vaan noi 19V tulpat ja pitempi hehkutusaika.
Matti
Kaveri puhui jostakin etuvastuksista, ja ettei 14V tulpille sais laittaa suoraan pieneksikään aikaa 24V:a. Voi kuulemma sulaa, ja nokareet putoo männän päälle. Tiedä sitten pitääkö paikkansa.
Mahtaako 19V tulpat sopia mekaanisesti, ja onko niissä vanhemmissa ollut etuvastusta, vai menikö 24V suoraan 19V tulpille.
Vanhemmissa, vuoteen 82 asti, 24v tuli suoraan hehkuille.
Kaikki BJ/HJ:n hehkut on ulkoisesti samanlaisia.
Etuvastus on se varsinaisten ja jälkihehkujen välissä oleva latta, jonka molemmissa päissä on johto.
Jos et aijo korjata systeemiä, niin poista tämä latta.
Kaikki BJ/HJ:n hehkut on ulkoisesti samanlaisia.
Etuvastus on se varsinaisten ja jälkihehkujen välissä oleva latta, jonka molemmissa päissä on johto.
Jos et aijo korjata systeemiä, niin poista tämä latta.
________________________
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
kiitos...
...tiedoista
laitoin uudet tulpat (23v) ja sähkö suoraan akuilta. turvatoimena lisäsin painonapin lisäksi aikareleen, joka ei anna hehkuttaa kerrallaan kuin max 20 sekunttia...
toimii hyvin ainakin näin lämpösillä keleillä.
laitoin uudet tulpat (23v) ja sähkö suoraan akuilta. turvatoimena lisäsin painonapin lisäksi aikareleen, joka ei anna hehkuttaa kerrallaan kuin max 20 sekunttia...
toimii hyvin ainakin näin lämpösillä keleillä.