Kiitoksia valistuksesta
Tais sitten käydä joulu ja se holkki jäi paikoilleen,kun vetari meni aika helposti paikoilleen..... Ei siellä ainakaan mikään vastaan pistänyt,ja lopuilleen loksahti paikalleen kun hiukan kardaanista pyöritti! Eikä ainakaan ole mitään isompaa metallista rouhimisääntä kuulunut... ainakaan vielä
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta
Tuossa on murikat pöydällä. Kyllä sille näyttäisi, että jos lukko kytkemättömänä pääsee se holkki tipahtamaan haarukasta, niin vetaria tuskin saa paikalleen murikkaa irroittamatta. Hyvä tuuri siis käynyt.
killerwo kirjoitti:Sen verran on kommentoitavaa tuohon nivel keskusteluun että TML HD nivelinä mainostetut nivelet ovat samankokoiset kuin LJ70 90-> normaali nivelet(HZJ73 samat nivelet). Eli kun menee varaosapuljuu ja tilaa lj70 90-> nivelet nyt sitten vaikka löbrolta saa juurikin samankokoiset nivelet kuin TML HD ovat. Itse ole käyttänyt kyseisiä niveliä 4v ja hyvin on ketänyt 37"( toki muutama porsinut mut omaa hölmöyttä lukkojen kanssa kikkailua).
Ja sitten toinen tapa päästä murrokseen käsiksi on seuraava;
-Napalukkon kansi irti
-vetonivelen sokka irti( napalukon kannen alla)
-olkanivelen huovat irti(8kpl 6mm pultteja)
-jarrusatula irti
-ylempi kääntövarsi irti ( 4kpl pinnapultteja ja niissä kartio prikat)
-sitten kääntövarsi pois ja pyöräytetään koko napa syliin.
-siinä se nivel sitten on valmiina käsittelyyn
jahas.. tultiinpa sitten mökkireissulta hinauksessa pois isomman tien laitaan, josta sitten lavetille, kun se siellä metsässä olisi ollut turhan vaikeaa näin viikonlopun kynnyksellä alkaa korjaamaan ilman varaosia. Takavetarin pultit menny poikki -> takana ei juurikaan vetoa, muulloinkuin takalukko päällä ja bout viikko sitten vaihdettu kuskinpuolen vetonivel teki oharit ihan helpossa paikassa käännettäessä -> veti kyseisen rattaan tönkkiin ja ohjaaminen mahdotonta. Onneksi oli lunta, niin rengas luisti siinä lumen päällä ihan mukavasti. Melkosta rutinaa se pietti yhteen väliin, mutta loppui hetken päästä. Saas nähä huomenna tai ylihuomenna kun kerkiän sen purkamaan, että minkälaista vauriota löytyy. Toivottavasti ei kovin kallista/isoa.
2 "autolla" (pajero ja kingcab) sitä piti kiskoa, muuten ois liikkunu yhtään.
Jos on taas murros rikki, niin offroad tarvikkeelta saa sitä cromomurrosta (175€/kpl), minkä pitäis ketstää sit heti huomattavasti paremmin.
Plus että se on originaalin kokoinen, joten ei tarvii vinguttaa niitä akselinpäitä suuremmaks.
No niin ensinnäkin tarvii takavetariin 6kpl pinnapultteja 8mm 10.9 tai 12.9 kovuudella ja sitten ne kartiorikat 6kpl. Marmoritiskillä oli aika suolanen se hinta kun 5€/kpl rikoilla ja pultitkin 4€ luokkaa huh huh... raudan hinta kohdallaan taas
Jeps hojo on ajossa taas vanhalla naputtavalla nivelellä vielä, mutta mutta..
Seuraavanlaista ongelmaa on nyt, että takaperän lukko ei kytkeytynyt eilen kun peruutin hitusen liian pitkälle ja liian vauhdikkaasti penkanpuolella ja yritin pois ensin ilman lukkoja -> lukot päälle ja samalla ovesta seuraten renkaitten pyörimistä. Etupää oli ainakin vetänyt kummallakin rattaalla tasaiseen tahtiin, mutta takapää ei vetänyt samaan tahtiin vaan ainakin siinä tilanteessa hanttarin takarengas veti ja kuskin rengas hieman vain yritti nytkähdellä mukana. Mitähän hajonnu vai oisko jotain asennettu väärin?
Käännöksissä auto hyppii samallalailla kuin pitävällä pinnalla ajaisi takalukkopäällä (kokemusta kemppi lukko perästä samaisessa vehkeessä ostettaessa) tekeekö muilla nuin? Takaperä öljyt vaihdoin tänään, eikä sieltä mitään palasia ainakaan tullu mukana, kun sihdin läpi kaadoin jäteöljy astiaan, tietenkin ne palasethan jos niitä on niin voi jäädä sinne perään hillumaan, kun tyhjennys roppu on hitusen ylempänä, kuin alinkohta perässä, mutta kun ei tullut juuri metalli hilettäkään öljyjen mukana.. Huonosti ehkä selitetty, mutta koittakaa ymmärtää..
Luultavasti sulla ei mee lukko päälle kunnolla.
Kato, ettei siä oo jäätä tai jotain muuta mikä estäis sen lukon kytkeytymisen kunnolla päälle asti.
Sitä ennen ei hirveästi kannata ajella, koska jollei se lukko kytkeydy kunnolla, niin saattaa mennä se lukonpuolen vetarin pää murikan päästä rikki, tai boorit ainakin vauriotua.
Mitenkäs tuossa kun olis tarkoituksena ottaa edestä vasemmalta murros irti, että saa kääntöpään laakerien ulkokoolit irti niin pitääkö sen etuperän lukon olla ihan kytkettynä että pyörittelee renkaita ja varmistaa että se on päällä vai riittääkö pelkkä vivusta vetäisy varmistamaan jos vetari lähtee murroksen mukana ettei tuo lukon kytkentäratas putoa murikan pohjalle?