Akkujen lataus HJ60
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: Su Syys 14, 2008 7:59 pm
- Paikkakunta: Loppi
Akkujen lataus HJ60
Näyttää olevan tarpeen ladata akut jokaiseen käynnistykseen näin pakkasilla. Hommasin nyt toisenkin laturin että saa molemmat akut lataukseen samalla kertaa. Mietin vain, että onko tarpeen irroittaa akunkenkiä (ainakin toisesta) latauksen ajaksi vai voiko tollasessa 24 V:n järjestelmässä(kin) laittaa laturit vaan suoraan kumpaankin akuun?
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: Su Syys 14, 2008 7:59 pm
- Paikkakunta: Loppi
Re: Akkujen lataus HJ60
Lakelander kirjoitti:Näyttää olevan tarpeen ladata akut jokaiseen käynnistykseen näin pakkasilla. Hommasin nyt toisenkin laturin että saa molemmat akut lataukseen samalla kertaa. Mietin vain, että onko tarpeen irroittaa akunkenkiä (ainakin toisesta) latauksen ajaksi vai voiko tollasessa 24 V:n järjestelmässä(kin) laittaa laturit vaan suoraan kumpaankin akuun?
Käteviä vaihtoehtoja kyllä nykyisin löytyy akkujen lataamiseen/ylläpitoon, tässä voisi olla yksi varteenotettava ratkaisu, joka pikkuisen vaatii askartelua. Hyviä kokemuksia Ctek'eistä on ylläpitolatureina paljon mm. moottoripyörien akkujen osalta.
www.flinkenberg.fi/batteries/ctek.html
(Ctek multi XS 14000 24V/14A, taikka sitten XS 7000 12V - latureita 2kpl).
Taikka EHS AccuPro - merkkiset ajoneuvokäyttöön suunnitellut 24v laturit olisivat myöskin varsin vaivattomia asentaa ja käyttää:
http://www.solentia.composer.fi/images/ ... aturit.pdf
Asiallisia laitteita ovat, ja varsinkin jos vielä sattuu saamaan jostain käsiinsä sopuhintaan...
Ja nythän noista Ctekeistä näyttää olevan kiinalaisia versioita kaupoissa. Tosin hinta ei ole välistävedosta johtuen sen alempi.
Itsellä on Mascotin 24V/10A laturi, ja aika haipakkaa lataa. Matti-akkuvaraajiakin löytyy 24 volttisina. Toiminta noissa molemmissa sama ylläpitävä ja elvyttävä(kin).
Ei se ole ihan ilmainen tuo Ctekkään 24 volttisena!
Itsellä on Mascotin 24V/10A laturi, ja aika haipakkaa lataa. Matti-akkuvaraajiakin löytyy 24 volttisina. Toiminta noissa molemmissa sama ylläpitävä ja elvyttävä(kin).
Ei se ole ihan ilmainen tuo Ctekkään 24 volttisena!
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Kyseessä taitaa olla Benton BX-1 laturi, näitä näyttäisi saavan tarjouksena useastakin paikasta hieman edullisemmin - ainakin Ctek'iin verrattuna.A-P kirjoitti:Tuli tuon lahden megaostarin mainoslehtinen tänne meillekkin asti. Siinä oli tuollainen Ctekmallinen laturi pariin kymppiin. Eli niitä jos kaksi laittaa (kiinteesti), niin jo soi!
Tosin löysinpä näihin Bentoneihin liittyvän keskustelunpätkän, halvalla ei näyttäisi saavan hyvää tässäkään tapauksessa.
Muistan jo hiukkasen aiemmin eräässä akkuliikkeessä käydessäni näitä hyllyssä nähneeni, ja tuolloin kauppiaan kanssa jutellessamme hän toi esiin myös sen seikan, jotta aina jännitteen katkettua nämä hukkasivat asetuksensa. Eli ylläpitolatureina jatkuvassa käytössä sinänsä ok, mutta ilmeisemmin ei välttämättä arkikäytön kannalta niin vaivattomia kuin "älykkäämmät mallit".
Omakohtaista kokemusta ei kyllä ole, mutta tuossa linkki viestiketjuun, jossa näistä lisää tarinaa:
www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8258
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: Su Syys 14, 2008 7:59 pm
- Paikkakunta: Loppi
Jouduin nyt ottmaan Cruiserini väliaikaisesti työmatka-ajoon kun pakusta hajos kytkin.
Virittelin sellaisen systeemin, että nostan illalla konepellin ylös ja laitan laturit ja lämppärinjohdon valmiiksi paikoilleen. Sitten vaan jatkojohdon töpseli ajastimeen kiinni ja koko paketti seinäpistorasiaan. Hyvin pöpähtää kone käyntiin kolmen tunnin ajastuksen jälkeen.
Mikä muuten on noiden lisälaitteiden idea? Onko siitä jotain etua, että akkua pidetään (ylläpito)latauksessa. Eikö se vaan piisaa, että tyhdentynyt akkulaitetaan laturiin ja sittenlähetään ajeleen


Mikä muuten on noiden lisälaitteiden idea? Onko siitä jotain etua, että akkua pidetään (ylläpito)latauksessa. Eikö se vaan piisaa, että tyhdentynyt akkulaitetaan laturiin ja sittenlähetään ajeleen

Eikö tuo olis helpompi pitää hehkut, akut ja auton oma laturi kunnossa niin ei tarttis viritellä kaikenkarvasia Ctekkejä ja muuta sälppää?
Auto lohkolämppäriin muutamaksi tunniksi ja solalle.
Kaveri poltti harrastelavurinsa just semmosella "älykkäällä" laturilla kun se ei pelannut ihan niinkuin olisi pitänyt.
Itte tasailen silloin tällöin akuista jännitteet niin hyvin on laulanut. Omat kaapelit irti. Starttikaapelit akkujen väliin ja 12V laturi yön yli niin on molemmissa sama jännite.
Nyt on ollu samat akut reilu 5 vuotta niin alkavat pehmenemään.
Auto lohkolämppäriin muutamaksi tunniksi ja solalle.
Kaveri poltti harrastelavurinsa just semmosella "älykkäällä" laturilla kun se ei pelannut ihan niinkuin olisi pitänyt.
Itte tasailen silloin tällöin akuista jännitteet niin hyvin on laulanut. Omat kaapelit irti. Starttikaapelit akkujen väliin ja 12V laturi yön yli niin on molemmissa sama jännite.
Nyt on ollu samat akut reilu 5 vuotta niin alkavat pehmenemään.
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
aivan miks ostaa tollasii ylläpitolatureita .itekki ostin motonetista jotkut zap merkkiset akut 80e kipale tosin kaverin huoltamokortilla eli 10 proassan alella,nyt ku oli 3na yönä tossa pakasta yli 20 ja autolla en ajanu yhtää 3 päivvän ni käymää lähti ku palmun alta.. eli asian ydin on et kannattaa laittaa ekaks oleellinen kuntoo ja jos se ei riitä ni sit vast tehä tollasii virityksii tiätty jos tykkää rakennella tollasii himmeleit ni mikäs siin



Sehän nyt on selvää, jos auton sähkölaitteissa on jotain vikaa mikä aikaansaa akkujen varauksen purkaantumista omia aikojaan, niin ne on ensisijaisesti syytä mittauksin selvittää.
Ja mikäli asian kuntoonlaittamisessa pelkillä akkujen uusimisilla selvitään, niin se on varmasti eräs helpoimmista "korjaustoimenpiteistä" - asentaa uudet, kapasiteetiltään riittävän suuret akut paikoilleen. Ei tarvitse tuolloin vähään aikaan murehtia saman asian kanssa, vaikkakin laatuakuilla hintaa onkin. (tämä edellyttäen tietenkin, että auton oma latausjärjestelmä on muuten kunnossa, ja jännitteenalenninta käytetään järjestelmästä 12v ottamiseen)
Akut ovat kyllä niitä, joista ei välttämättä kannata liikaa nuukailla - omakohtaisia kokemuksia on kyllä plakkarissa yllinkyllin, mitä harmia saattaa aiheutua myöhästymisineen, ja mahdollisien pysäköintisakkojenkin saannin muodossa lopulta. (olen automaattivaihteistollisilla autoilla paljon ajellut, ja oppinut lopulta pitämään kantapään kautta akuista huolta)
Mutta mikäli kaikki olisivatkin muuten ok, niin lisälataukselle tarvetta saattaa olla talviaikaan varsinkin silloin kun autossa on asennettuna polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Helposti katkonaisessa "nurkka-ajossa" pyöriessä useine pysähdyksineen ja starttauksineen, hyvätkin akut saattavat tarvita pientä elvytystä aika-ajoin. Eikä se lainkaan pahitteeksi silloin tällöin ole, oikeilla komponenteilla turvallisesti toteutettuna, varmistamaan aamuiset käynnistykset.
Tämähän alkoikin jo hieman rönsyillä kun alkuperäisotsikkohan käsitteli HJ:tä, mutta samat asiathan/murheet kyllä koskevat lähestulkoon kaikkia harrasteautojensa kanssa puuhailevia.
Ja mikäli asian kuntoonlaittamisessa pelkillä akkujen uusimisilla selvitään, niin se on varmasti eräs helpoimmista "korjaustoimenpiteistä" - asentaa uudet, kapasiteetiltään riittävän suuret akut paikoilleen. Ei tarvitse tuolloin vähään aikaan murehtia saman asian kanssa, vaikkakin laatuakuilla hintaa onkin. (tämä edellyttäen tietenkin, että auton oma latausjärjestelmä on muuten kunnossa, ja jännitteenalenninta käytetään järjestelmästä 12v ottamiseen)
Akut ovat kyllä niitä, joista ei välttämättä kannata liikaa nuukailla - omakohtaisia kokemuksia on kyllä plakkarissa yllinkyllin, mitä harmia saattaa aiheutua myöhästymisineen, ja mahdollisien pysäköintisakkojenkin saannin muodossa lopulta. (olen automaattivaihteistollisilla autoilla paljon ajellut, ja oppinut lopulta pitämään kantapään kautta akuista huolta)

Mutta mikäli kaikki olisivatkin muuten ok, niin lisälataukselle tarvetta saattaa olla talviaikaan varsinkin silloin kun autossa on asennettuna polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Helposti katkonaisessa "nurkka-ajossa" pyöriessä useine pysähdyksineen ja starttauksineen, hyvätkin akut saattavat tarvita pientä elvytystä aika-ajoin. Eikä se lainkaan pahitteeksi silloin tällöin ole, oikeilla komponenteilla turvallisesti toteutettuna, varmistamaan aamuiset käynnistykset.
Tämähän alkoikin jo hieman rönsyillä kun alkuperäisotsikkohan käsitteli HJ:tä, mutta samat asiathan/murheet kyllä koskevat lähestulkoon kaikkia harrasteautojensa kanssa puuhailevia.