HJ60 moottoriöljy
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: La Marras 15, 2008 10:09 pm
- Paikkakunta: Keuruu
Todellakin tuo diamond diesel on edullinen ja hyvä öljy, on nimittäin jo kokemuksia siitä tuossa TDI pumppusuutikoneessakin.
Ja huomattavasti halvempaa kuin Mobil ESP long life öljy jota ennen käytin.
Vaihtoväli ei tietenkään ole niin pitkä mutta en kyllä ajanut kuin 15tkm sillä long lifellekaan.
No tuskin nyt kuitenkaan liian hyvää noin vanhaan moottoriin
Ja huomattavasti halvempaa kuin Mobil ESP long life öljy jota ennen käytin.
Vaihtoväli ei tietenkään ole niin pitkä mutta en kyllä ajanut kuin 15tkm sillä long lifellekaan.
No tuskin nyt kuitenkaan liian hyvää noin vanhaan moottoriin

Viimeksi muokannut automies560, La Joulu 13, 2008 5:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 8:48 pm
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: La Marras 15, 2008 10:09 pm
- Paikkakunta: Keuruu
No oli tuossa nyt muutamanpäivän akunkenkä irti ja kyllä lähti ilosesti käyntiin. no ilmakin oli nyt plussanpuolella.Hessu kirjoitti:Sähkövioista suurin osa tuntuu tulevan jälkiasennusvehkeistä. Ota jännitteenalentaja akusta irti pariks päiväks ja kato paraniko tilanne. Jos radio tai muita 12v laitteita on suoraan akussa kiinni, niin ne pitää kytkeä joka tapauksessa irti, jotta akut lataantuu oikein.automies560 kirjoitti:En tiedä hukkaa varmaankin jostain virtaa kun jännite on alhaalla ja hehkutkin vie parhaat mehut akuista.
Oliskohan se radio ja sen muuntaja syypää virrrankulutukseen?
Sitä jäin nyt vaan miettimään että missähän tämä ns. muuntaja mahtaa olla piilotettuna? Kun olen yleensä tottunut näkemään sen konehuoneessa jossakin lasipyyhkijöidenmoottorin alapuolella.
Ei ainakaan näytä siltä että radio olisi vedetty suoraan toisesta akusta joka on jo hyvä merkki sinänsä, mutta nyt vaan on pakko ottaa aina akunkenkä irti kun ei pysty muuntajaa irrottamaan.
Se on varmaankin niin että jos radio on kytketty toisesta akusta suoraan niin akut eivä todellakaan lataudu kunnolla ja jännite käynnistyksessä jää liian alhaiseksi.
Samaa kamaa ittellä, välillä ollut Diamond Dieselit koneessa.Hessu kirjoitti:Eilen vaihdoin mineraalien tilalle raskaan kaluston täyssynteettiset Teboil SUPER HPD 5W-40 -öljyt ja nyt käy kylmänä paaaljon notkeemmin.
Ja muillekkin tiedoksi jos pähkäilette Super HPD:n ja Diamond Dieselin välillä:
Tervehdys!
Diamond 5W-40 ja Diamond Diesel on valmistettu molemmat synteettisestä perusöljystä. Diamond Dieselin valmistuksessa on käytetty useampaa erilaista syntettistä perusöljyä, joiden ansiosta öljyn ominaisuudet on saatu optimoitua silmällä pitäen kevyen kaluston dieselmoottorin erityisvaatimukset. Lisäksi öljyjen lisäaineistukset eroavat hieman toisistaan. Diamond Dieselin lisäaineistus on tehty juuri dieselmoottorin vaatimia ominaisuuksia silmällä pitäen.
Se mitä öljyä kannattaa käyttää autossa riippuu ajoneuvon valmistajan suosituksista ja vaatimuksia. Mikäli valmistajan vaatimus on sellainen, että Diamond ja Diamond Diesel täyttää vaatimuksen silloin Diamond Diesel on parempi valinta, johtuen juuri dieselmoottoriin optimoitujen ominaisuuksien takia.
Yleensä kevyen kaluston dieselmoottoreissa ei suositella käytettäväksi raskaan kaluston öljyjä, koska moottorit ja ajosuoritteet ovat erilaisia. Kevyen kaluston moottoreissa mm. litra tehot ja käytettävät kierrosluku alueet ovat erilaisia. Osa moottorivalmistajista antaa kevyen kaluston dieselmoottoreihin, jotka on käytössä pakettiautoissa vaihtoehtona käyttää myös raskaan kaluston dieselmoottoriöljyä, johtuen raskaammasta ajosta kuin missä normaali henkilöauto on. Raskaan kaluston öljyissä on parempi noen vastaanotto kyky verrattuna kevyen kaluston öljyihin. Toisaalta taas kevyen kaluston öljyissä on parempi nokka-akselin kulumissuoja. Tätä ominaisuutta vaaditaan varsinkin kun ajetaan suuremmilla nopeuksilla ja kierrosluvuilla. Noen vastaanottokyky taas korostuu ajettaessa raskaalla kuormalla.
Ystävällisin terveisin
OY TEBOIL AB
Voiteluaineyksikkö
Ari Holmila
Neuvontainsinööri
Puh. 0204 700 780
Gsm. 040 827 0257
Fax. 0204 700 439
ari.holmila@teboil.fi
www.teboil.fi
Teboil-palautejärjestelmä
Palaute vastaanotettu 20.1.2006 20:32:31
Viesti:
Mitä eroa on Diamondilla ja Diamond Dieselillä? Pitäisikö dieselautoon laittaa mieluummin Diamond Dieseliä? Miksi? Onko haittaa laittaa henkilöauton dieselmoottoriin raskaalle kalustolle tarkoitettua öljyä, esim. Super HPD 5W-40:stä? Entä onko se parempaa kuin esim. tuo Diamond diesel?
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Taitavat Cruisereiden dieselmoottorit käydä sen verran matalammilla kierroksilla kuin henkilöautojen vastaavat, jotta raskaan kaluston öljy on varmaan parempi valinta.
Sinänsä jos katsoo esim. BJ:n ohjekirjasta moottoriöljyn laatuvaatimusta, CC, eli standardia vuodelta 1949, voi ehkä päätellä jotain siitä minkälaiselle "öljylle" laakeripinnat on mitoitettu.
Muistelisin lukeneeni joskus ulkomaisilta palstoilta että koska Land Cruisereita myytiin niin moneen eri maahan (ja erityisesti kehitysmaihin), ei moottoreita voinut suunnitella öljylaadun suhteen ronkeleiksi. Saksassahan on suunnilleen joka moottorilla oma öljylaatunsa (kärjistetysti).
Mutta omiin havaintoihin kuuluu mm. että öljynvaihdon jälkeen ei mennyt kauaa ennen kuin öljy oli taas pikimustaa, joten nokea pääsi kyllä reilusti puhaltamaan männänrenkaiden ohitse vaikka kone ei käytännössä yhtään vienyt öljyä vaihtovälillä.
Se, että uskaltaisiko näillä uusilla öljyillä pidentää vaihtoväliä 5000 kilometristä vaikkapa kymppitonniin on varmaan hyvä kysymys. Suomessa ei taida olla samanlaisia palveluja kuin Amerikassa, jossa saa lähettää näytteen vanhoista öljyistä analysoitavaksi? Siellä se ei kai maksa juuri mitään ja on hyvin yleinen käytäntö. Olisiko raskaan kaluston puolella työskentelevillä tietoa?
Sinänsä jos katsoo esim. BJ:n ohjekirjasta moottoriöljyn laatuvaatimusta, CC, eli standardia vuodelta 1949, voi ehkä päätellä jotain siitä minkälaiselle "öljylle" laakeripinnat on mitoitettu.
Muistelisin lukeneeni joskus ulkomaisilta palstoilta että koska Land Cruisereita myytiin niin moneen eri maahan (ja erityisesti kehitysmaihin), ei moottoreita voinut suunnitella öljylaadun suhteen ronkeleiksi. Saksassahan on suunnilleen joka moottorilla oma öljylaatunsa (kärjistetysti).
Mutta omiin havaintoihin kuuluu mm. että öljynvaihdon jälkeen ei mennyt kauaa ennen kuin öljy oli taas pikimustaa, joten nokea pääsi kyllä reilusti puhaltamaan männänrenkaiden ohitse vaikka kone ei käytännössä yhtään vienyt öljyä vaihtovälillä.
Se, että uskaltaisiko näillä uusilla öljyillä pidentää vaihtoväliä 5000 kilometristä vaikkapa kymppitonniin on varmaan hyvä kysymys. Suomessa ei taida olla samanlaisia palveluja kuin Amerikassa, jossa saa lähettää näytteen vanhoista öljyistä analysoitavaksi? Siellä se ei kai maksa juuri mitään ja on hyvin yleinen käytäntö. Olisiko raskaan kaluston puolella työskentelevillä tietoa?