HDJ:n korotuksesta
Valvoja: Käyttäjä
HDJ:n korotuksesta
Vastaavia aiheita löytyi kyllä searchilla, mutta en kuitenkaan saanut vastausta kysymykseeni.
Eli.
Tarkoituksena olisi hankkia autoon uusi alustasarja. Vanhat etujouset ovat jo niin väsyneet, että auton keula on huomattavasti alempana kuin takaosa, johtuen varmaan vinssistä.
Autoa on korotettu korin ja rungon välistä 71mm ja alla pyörivät lain sallimat 33" pyörät. Laillisesti saisi siis vielä 2" korottavan alustasarjan laittaa. Kysymys kuuluuukin, tuleeko autosta aivan koomisen näköinen noilla 33" renkailla ja noilla korotuksilla. Entä, jos sitten käyttää (suljetulla alueella tietenkin) isompia renkaita, niin tuleeko siitä kuinka kaatuma herkkä?
Tarjoilla olisi Ome:a ja Dobinsonin -sarjaa. Onko näissä suurta eroa?
Dobinsoniin taisi saada noin 1200€:lla koko alusta setin + puslat. Näin joku täälä palstalla kirjoitti. Ome:n saa samalla rahalla, mutta ilmeisesti puslat maksavat sitten reilu 300€ päälle.
Jenkki foorumeita selailessani törmäsin sellaiseen asiaan, että näillä korotussarjoilla (ainakin heavy duty) -sarjoilla tuo perä nousee enemmän kuin keula. Tätä sitten tasataan sorvaamalla joitakin kiekkoja etujousien alle. Onko tästä kenelläkään kokemusta. Ei jaksaisi uusien jousien alle heti tekemään virityksiä.
-Daniel
Eli.
Tarkoituksena olisi hankkia autoon uusi alustasarja. Vanhat etujouset ovat jo niin väsyneet, että auton keula on huomattavasti alempana kuin takaosa, johtuen varmaan vinssistä.
Autoa on korotettu korin ja rungon välistä 71mm ja alla pyörivät lain sallimat 33" pyörät. Laillisesti saisi siis vielä 2" korottavan alustasarjan laittaa. Kysymys kuuluuukin, tuleeko autosta aivan koomisen näköinen noilla 33" renkailla ja noilla korotuksilla. Entä, jos sitten käyttää (suljetulla alueella tietenkin) isompia renkaita, niin tuleeko siitä kuinka kaatuma herkkä?
Tarjoilla olisi Ome:a ja Dobinsonin -sarjaa. Onko näissä suurta eroa?
Dobinsoniin taisi saada noin 1200€:lla koko alusta setin + puslat. Näin joku täälä palstalla kirjoitti. Ome:n saa samalla rahalla, mutta ilmeisesti puslat maksavat sitten reilu 300€ päälle.
Jenkki foorumeita selailessani törmäsin sellaiseen asiaan, että näillä korotussarjoilla (ainakin heavy duty) -sarjoilla tuo perä nousee enemmän kuin keula. Tätä sitten tasataan sorvaamalla joitakin kiekkoja etujousien alle. Onko tästä kenelläkään kokemusta. Ei jaksaisi uusien jousien alle heti tekemään virityksiä.
-Daniel
no itellä omen 2" korottava alustasarja ja 50mm korinkorotus.
ja juuri sen takia myyn 33/12,5 talvirenkaat pois kun näyttää niin tyhmältä. normaalisti alla 37" renkaat niin aika korkea on. ei se kaatunu ole vaikka kallistuksen vakaajat puuttuu. mutta en sillä mielellää hirmu kallistuksiin ajele
ja takapää on korkeammalla kun etupää, mun mielestä se on paremman näkönenkin niin. Riippuu tietenki kuinka pahaan maastoon sen viet. turha korottaminen on ihan turhaan jos maastossa ajelet. painopiste nousee kuitenkin aina. mutta jos sillon tällön maastossa niinkuin inä niin onhan se komeempi korotettuna.
sitten on viellä se ettei pääse kaikkiin parkkihalleihin sisään. kattokorkeus muistaakseni ittellä 225 tai 230cm.
itte laittasin sen omen. sen lisäks itsellä on ironmanin puslasarja.
voithan tietenki ostaa minulta 2" omen niin ostan ittelle 4" tilalle ni mahtuu 39,5 alle.
voin sulle laittaa vaikka kuvan minkänäkönen se on 33" renkailla jos haluut. makuasia mutta mikkihiiri pyöritä ne minusta näyttää.
ja juuri sen takia myyn 33/12,5 talvirenkaat pois kun näyttää niin tyhmältä. normaalisti alla 37" renkaat niin aika korkea on. ei se kaatunu ole vaikka kallistuksen vakaajat puuttuu. mutta en sillä mielellää hirmu kallistuksiin ajele

sitten on viellä se ettei pääse kaikkiin parkkihalleihin sisään. kattokorkeus muistaakseni ittellä 225 tai 230cm.
itte laittasin sen omen. sen lisäks itsellä on ironmanin puslasarja.
voithan tietenki ostaa minulta 2" omen niin ostan ittelle 4" tilalle ni mahtuu 39,5 alle.
voin sulle laittaa vaikka kuvan minkänäkönen se on 33" renkailla jos haluut. makuasia mutta mikkihiiri pyöritä ne minusta näyttää.
Kuvat on aina kivoja
Luulin ensi, että tuossa omassakin oli joku korotus-sarja, mutta en ole enään niin varma. Vanhoilta näyttävät ainakin jouset ja iskarit. Takaa löytyy jotkun monroe -iskarit.
Tuossa hiukan huono kuva:
Osaako joku heittää näin suoralta kädeltä, onko tuossa muuta kuin tuo 71mm kori & rungon välissä, vai korottavatko jousetkin. Auto taisi olla aika tasan 2m korkea tuolta takaa.


Luulin ensi, että tuossa omassakin oli joku korotus-sarja, mutta en ole enään niin varma. Vanhoilta näyttävät ainakin jouset ja iskarit. Takaa löytyy jotkun monroe -iskarit.
Tuossa hiukan huono kuva:
Osaako joku heittää näin suoralta kädeltä, onko tuossa muuta kuin tuo 71mm kori & rungon välissä, vai korottavatko jousetkin. Auto taisi olla aika tasan 2m korkea tuolta takaa.

pistä säpö osotetta niin pistän kuvan en osaa tähän laittaa.
tuskin itään uuta korotusta kun ittellä 37 renkailla tuo kattokorkeus 225.
eli jos sulla 33 korkeus 2m ja 71mm korotusta.
mutta 37 eli 2" korottaa ne ja sit jouset 2" sit 50mm päälle, siitä pois tuo 20mm niin eli minun pitäis olla vajaa 6" korkeempi.
eli tuskin muuta kun korin korotus.
tuskin itään uuta korotusta kun ittellä 37 renkailla tuo kattokorkeus 225.
eli jos sulla 33 korkeus 2m ja 71mm korotusta.
mutta 37 eli 2" korottaa ne ja sit jouset 2" sit 50mm päälle, siitä pois tuo 20mm niin eli minun pitäis olla vajaa 6" korkeempi.
eli tuskin muuta kun korin korotus.
must kaikki hodarit on etukenos oli korotettu tai ei,pisti vaan silmään ku itel oli hodari ja samaan asiaan kiinnitin huomion.onkohan tos kuvan autos se mainittu vinssi räikkä warni?ettei ois kake sedän entinen täält meilt päin!miks niit renkait pitäs vaan suljetuil alueilla käyttää?tarpeeks leveet levikkeet niin kukaan ei tajuu renkaan kokoja ,hodari on iso auto,jossa pyörät nyttää pieniltä!täs pien tarina hodaristani kun ajelin kylällä ja alla oli 37kat mteeärrät ja ne tuli lokarist vähän ulos(ei ollu levikkeitä)ja seriffit ajeli peräs,ja ei aikaa ku valot rupes heilluun ja punanen sytty niin ei auttannut ku pysätä.normi paperin katsomisen jälkeen seriffi kysyy renkaista et ku ottees on 35 tuumaa leveet renkaat ja sul on alla 37 tuumaa leveet renkaat et miten tää on mahdollista?ilmotin vaan et kyl ajoneuvvo on leimattu 12,5 leeveelle renkaalle,jotenki meinas toi pokka mennä!!no ei tullu sakkoja,tuli vaan kehotus asentaa levikkeet!
Moro mulla on OMEn kahden tuuman korotussarja ja edessä lisäksi 10 mm kumikiekot jousien päällä, seisoo hienosti tasassa. Hommasin korotuksen jenkkilän nettikaupasta ja asennutin sarjan suomessa, tuli maksamaan kaikkine kuluineen pari kymppiä vajaa tonnin. Renkaat on lain sallimat korkeimmat 285 75 16.
Vanhat jouset oli niin väsyneet että korotus oli yli kymmenen senttiä navoista lokarin kaareen mitattuna. OMEn sarja on toiminut hyvin.
Vanhat jouset oli niin väsyneet että korotus oli yli kymmenen senttiä navoista lokarin kaareen mitattuna. OMEn sarja on toiminut hyvin.
HDJ 80 -91
HJ60 -83
HJ60 -83
Kyllä noi takajouset saattaa olla hieman korottavaa sorttia, HDJ on alunperin 187 cm korkea, joten 7 cm korikorotus ja siihen renkaista johtuva 3 cm lisää, niin ollaan 197 cm lukemissa.Daniel kirjoitti:
Tuossa hiukan huono kuva:
Osaako joku heittää näin suoralta kädeltä, onko tuossa muuta kuin tuo 71mm kori & rungon välissä, vai korottavatko jousetkin. Auto taisi olla aika tasan 2m korkea tuolta takaa.
Hepun persus näyttää myös laahaavan sen verran syvällä että voisi kuvitella myös auton rungon nousseen. Kuula tosin taitaa olla pykälää ylempänä...
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Kokeuden vertailukohdaksi, Toyotan oma painotuote (Chassis & body repair manual supplement RM315, 1992) kertoo, että euroopan versiossa mitta akselista rajoitinkumiin on takana 117mm ja edessä mahtavat 39mm. Niin siinä lukkee, ei ne vanhat jouset niin hirveen painuneita olekkaan yleensä. Edessä se rajoitinkumi on kylläkin niin pitkä ja painuu sen metallikartion sisään, että todellinen sisäänjousto on alkujaan toistasataa milliä kuitenkin. Takana taitaa olla aika harvoin enää kumeja mistä mittailla. Eri mittoja on ollut eripuolilla palloa, mutta euroopassa on jostain syystä kaikkein korkein takapää suhteessa etupäähän, mitat vaihtelee 92-117mm takana ja edessä 38-50mm. Jotain optioita on ollut lisäksi saatavana jossakin, ainakin australian option, mutta niistä ei ole kerrottu sen tarkemmin. Konttorille Matille selittämään että tässä on vaan australian optio.
Edit: eilen vaihtelin kk laakereita ja huomasin että edessähän on ne perinteiset kumitallatkin rungossa, ysinelosessa ainakin, en kyllä muista oliko -90 mallissa. Tuo 39mm tarkottaa siitä jousen keskeltä olevasta kumista jousilautaseen.
Edit: eilen vaihtelin kk laakereita ja huomasin että edessähän on ne perinteiset kumitallatkin rungossa, ysinelosessa ainakin, en kyllä muista oliko -90 mallissa. Tuo 39mm tarkottaa siitä jousen keskeltä olevasta kumista jousilautaseen.
TP
Palataanpa vielä aiheeseen.
Itsellä tuossa hodarin alla pitäisi olla OMEN 4" korottava "satsi". Keula aika reilusti alempana kun auton peräpää, ja nyt kun on vielä suunnitteilla hieman massiivisempi puskuri tuon muovisen orkkiksen tilalle. Niin saatta se keula pudota tonttiin päin entisestään.
Olen ajatellut hieman jos korottais vaan nostamalla etujousien sitä jousilautasta, vai mikä se nyt oikealta nimeltä oli? Mahtaako olla muilla kokemusta siitä hommasta? uusi lautanen siis vain siihen entisen päälle jne..
Olen ajatellut hieman jos korottais vaan nostamalla etujousien sitä jousilautasta, vai mikä se nyt oikealta nimeltä oli? Mahtaako olla muilla kokemusta siitä hommasta? uusi lautanen siis vain siihen entisen päälle jne..
Re: Palataanpa vielä aiheeseen.
Onhan niitä OMElla tuota varten tehtyjä uretaanispacereitä (Trim Packers), tulee jousen yläpään väliin. 5 mm tai 10 mm paksuja, voi latoa myös päällekkäin. Eikä maksa paljo mitään.HaMa kirjoitti:Itsellä tuossa hodarin alla pitäisi olla OMEN 4" korottava "satsi". Keula aika reilusti alempana kun auton peräpää, ja nyt kun on vielä suunnitteilla hieman massiivisempi puskuri tuon muovisen orkkiksen tilalle. Niin saatta se keula pudota tonttiin päin entisestään.
Olen ajatellut hieman jos korottais vaan nostamalla etujousien sitä jousilautasta, vai mikä se nyt oikealta nimeltä oli? Mahtaako olla muilla kokemusta siitä hommasta? uusi lautanen siis vain siihen entisen päälle jne..
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)