Kuva Kuva

HJ perien / akseleiden suojaus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

HJ perien / akseleiden suojaus

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt kun on nuo akselit tuossa työn alla, niin mietin, että mitenkäs niitä kannattaisi suojailla? Vai onko ylipäänsä tarvetta? Perämurikka näyttäisi olevan n 3mm kamaa eli ei kauhean paksua. Mutta onko kellään hajonnut tuo kuori ja minkälaisessa käytössä?

Tyhjennyspropun ympärille hitsasin jo isommasta putkesta tukevan kauluksen. Täyttöproppu taas tuli uusi ylemmäksi (akselin käännön takia).

Searchilla ei oikein löytänyt mitään aiheesta.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
tjl
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 5:46 pm
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja tjl »

paineastian pääty. niitä saa putkiliikkeistä. yhdestä saa etu, ja takaperään. tulloo hyvä.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Joo tuota olen miettinyt.

Kertokaas, jos joku noheva harrastaja tietää, mistä putkiliikkeistä noita sitten saa (pk-seudulla)? Ne, mistä olen kysellyt, myy eioota.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

tavan putkiliike varmaan myy eioota. kokeile jos löydät jonkun pajan joka tekee paineastioita, sieltä varmaan tärppää paremmin.

minä vuosi muutama sitten löysin erään haaskan ja toimitin aika monta pöntön päätyä, kokoja oli sillai että natsas hyvin pieneen että isoon tojon akseliin. ja tietysti muihinkin.

eväs oli jotakin 5-6mm hoppapoppa terästä joka kestää tuossa käytössä varmasti. ja yhden päädyn kun halkaisi niin siitä lähti molempiin päihin panssari. voisin kokeilla että vieläkö näitä löytyy järkevästi, jos ei mitään kuulu niin sit ei löydy.
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

lepoantti kirjoitti:voisin kokeilla että vieläkö näitä löytyy järkevästi, jos ei mitään kuulu niin sit ei löydy.
kysytään kuiteski :shock: mites kävi???
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Itse sain kaverilta vanhan kuorma-auton paineilmasäiliön, joka ruostunut alhaalta puhki. Päätyjen yläosat oli käytettävissä.
On noin 3mm kamaa, mutta toivottavasti kestää. Tein siihen pienen vahvikkeen lisäksi.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

täytyypä käydä kans tonkimassa...
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
Arppa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 10:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arppa »

Tosta kuvasta kun oikein tihrustaa näkee millaiset panssarit tein entisen autoni akseleihin. 6,3mm teräksestä eli kestää mitä vaan, ovat teräsputken kiinni hitsattavasta päädystä leikatut puoliskot. Ja helppo homma, leikkaa päädyn puoliksi, tekee öljyropun kolon, veden poisto reiän ja hitsaa vaan paikalleen.
Kuva
Avatar
Arppa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 10:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arppa »

Arkistojen kätköistä löytyi "paremmat" kuvat, joista idea selkeytynee.
Kuva
Kuva

hmmm.... :roll: nönnönöötä alustassa
Repro
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 1:39 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Repro »

Miulla kanssa paineastianpääty murikoiden suojana, se vedenpoisto reikä kannattaa tehdä tarpeeksi isoksi, siis niinkuin överi isoksi vaikka jollain aukkoporalla, ei mudat sun muu paska oikein mistää 16mm reiästä valu itekseen.
Toi vois onnistua myös jos tarpeeksi paksun lattaraudan taivuttaa mutkalle ja hitsaa sen lautaspyörän suojaks, voihan siihen vielä lisätä pari lattaa sivuille suojaksi.
Avatar
Arppa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 10:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arppa »

Juu, se on totta että sen kurareiän koko saa olla överi iso. Tosin jos tekee panssarin niinkuin noissa kuvissa, niin sen reiän(lue tekovaiheessa kolon) voi muotoilla rälläkällä panssarin alareunaan ennen kiinni hitsuuta. Noissa panssareissa mitä väkästelin jäi vedenpoisto reikä liian pieneksi, tosin alkuperäisideana olikin, että painepesurilla tuuttaan kurat panssarin ja perän kuoren välistä veke ja pesu vesi valuu pienestäkin aukosta. Lisäksi siihen vois miettiä semmoista paksusta latasta tehtyä suksea joka suojais takakardaanin lähtöä, se on mun mielestä se kaikkein arin paikka hojon akseleissa peränkuoren lisäksi, joka 37" kumeillakin riipii kiviä ja kantoja. Eli KYLLÄ panssarit kannattaa tehdä ihan vaan alkuperäis kysymykseen vastatakseni. Mun kokemusten pohjalta se perän kuori taipuu kovassa suorassa osumassa ja osuu sitten lautaspyörään, joka puolestaan syö kuoreen pienen viillon.
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

joo, ei ole järjestynyt lisää näitä päätyjä.

aiemmassa ajopelissä oli panssarointi toteutettu just tällä "kurapaskakeräys" tavalla, vaikka oli alareunassa reilusti koloja niin ei sieltä kokkelit osannu tulla ulos. turve, juuret ym. eväs tukkii koloset sillai että ei meinaa painepesurillakaan helposti lähteä puhtaaksi.

nykiseen ajokkiin tein umpeen koteloidun mallin, yläreuna tukkoon ja täyttöropun kohdalle kaunis kanaali halkaistusta putkesta. tällä tavalla jos tekee niin halutessaan vois vaikka öljytilavuutta lisätä, ei muuta kun orkkis koppaa sopivasti kaivaa auki.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Arppa kirjoitti:Lisäksi siihen vois miettiä semmoista paksusta latasta tehtyä suksea joka suojais takakardaanin lähtöä, se on mun mielestä se kaikkein arin paikka hojon akseleissa peränkuoren lisäksi, joka 37" kumeillakin riipii kiviä ja kantoja.
Itse leikkasin alareunaan perää vasten tulevaan osuuteen kolme parin sentin soiroa. Lisäksi vielä porasin alimpaan kohtaan vedenpoistoreiän, josta varmaan tuli liian pieni (mutta voihan sitä suurentaa). Minun panssarit ovat muuten saman näköiset, mutta ulottuvat hieman ylemmäs. Lisäksi öljypropuille ei tehty reikiä (proput hitsattu juntturaan), koska proppuja siirretään / siirrettiin ylemmäs, jotta pinionin laakeri saa SOA:n ja perien käännön yhteydessä riittävästi voitelua (näin on jotkut viisaat sanoneet).

Ai takakardaanin lähtö on arka paikka. Onko kukaan toteuttanut ko kohtaan suojausta? Tarkoitatko, että perämurikan pohjaan hitsattaisi "suksea" vai suojaa siihen kardaanin lähdön kohdille?
Nyt olisi helppo tehdä, kun akselit on irti.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin