Project HillCruiser
Valvoja: Käyttäjä
Project HillCruiser
Tällaista pientä projektia aloin päässäni pyöritellä, mutta nyt vähän neuvoja kaipailisin. Eli lähtökohtana -83 Hilux , johon jotain pientä jo väsättykin.
Koska projekti on melko laaja ajattelin kysellä vähän etukäteen mitä teknillisiä/juridisia ongelmia tulen kohtaamaan, vai kaatuuko koko projekti lähtöviivalle.
Ja muutenkin saa ehdotella, jos on hyviä ideoita (autoon liittyen)
Nimi muuten on yhteen kirjoitettuna koska koitin kuukelilla kattella olisiko saman nimistä projektia jo jollain ja HillCruiserin kohdalla Google kysyy "Tarkoititko Hellraiser?"
Taidan pistää tämän hetkisistä ideoista uuden viestin niin voitte lainata sitä ilman, että kuva tulee joka viestiin..
Koska projekti on melko laaja ajattelin kysellä vähän etukäteen mitä teknillisiä/juridisia ongelmia tulen kohtaamaan, vai kaatuuko koko projekti lähtöviivalle.
Ja muutenkin saa ehdotella, jos on hyviä ideoita (autoon liittyen)
Nimi muuten on yhteen kirjoitettuna koska koitin kuukelilla kattella olisiko saman nimistä projektia jo jollain ja HillCruiserin kohdalla Google kysyy "Tarkoititko Hellraiser?"
Taidan pistää tämän hetkisistä ideoista uuden viestin niin voitte lainata sitä ilman, että kuva tulee joka viestiin..
Ajatuksena olisi vaihtaa tuohon LJ70 moottori ja lootat ja HJ-61 lukkoaksilot. Vanteet sellaiset, että raideleveys ei muutu (pitänee olla vakio?).
Ohjaus tehostin jommasta kummasta. Tukivarret ja muut tangot Läjästä, kierrejouset.
Maastopakettiautoksi tuon kai saisi, jos painoa olisi 20 kg lisää nykyiseen, eiköhän järjesty sekin. (edit. Tuossahan olikin kyse korikorotuksesta, maastopakettiautoksi saa kun laittaa lukon tasauspyörästöön)
Lavaa lyhennetään/rakennetaan uusi, mikä mahtoi olla pienin sallittu pinta-ala lavalle? Onko sama maastopakettiautossa?
Akseliväli pitänee olla vakio? Saako siirtää molempia akseleita yhtä paljon?
Jos etuakselia saisi eteenpäiin, loiventuisi kardaanin kulma ja painopiste siirtyisi renkaisiin nähden taaksepäin.
Ja tietysti ulkopuoliset kaaret.
Muutakin on mielessä, mutta näillä olisi hyvä aloittaa..
Tarkoitus olisi tiellä ajella tulevaisuudessakin, joten sen mukaan noita modifiointeja olisi tarkoitus suorittaa.
Ohjaus tehostin jommasta kummasta. Tukivarret ja muut tangot Läjästä, kierrejouset.
Maastopakettiautoksi tuon kai saisi, jos painoa olisi 20 kg lisää nykyiseen, eiköhän järjesty sekin. (edit. Tuossahan olikin kyse korikorotuksesta, maastopakettiautoksi saa kun laittaa lukon tasauspyörästöön)
Lavaa lyhennetään/rakennetaan uusi, mikä mahtoi olla pienin sallittu pinta-ala lavalle? Onko sama maastopakettiautossa?
Akseliväli pitänee olla vakio? Saako siirtää molempia akseleita yhtä paljon?
Jos etuakselia saisi eteenpäiin, loiventuisi kardaanin kulma ja painopiste siirtyisi renkaisiin nähden taaksepäin.
Ja tietysti ulkopuoliset kaaret.
Muutakin on mielessä, mutta näillä olisi hyvä aloittaa..
Tarkoitus olisi tiellä ajella tulevaisuudessakin, joten sen mukaan noita modifiointeja olisi tarkoitus suorittaa.
Viimeksi muokannut FunJam, Su Kesä 01, 2008 11:47 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nii ellei sitten ota napoja kokonaan hiluxin akseleista holloin ohjauskamat pysyy vakiona. Burton taitaa olla näin hiluxiin jossa 61 akselit tehnyt.NymiS kirjoitti:Jos laitat 61:sen akselit niin joudut rakentamaan myös ohjauksen uusiks, sillä pienemmällä et:llä olevat vanteet ei sovi alle kun ottavat raidetangonpäähän kiinni.
Tällöikin tulee ongelmaksi raideleveyden muuttuminen liikaa jos leimalle haluaa...mikjus kirjoitti:Nii ellei sitten ota napoja kokonaan hiluxin akseleista holloin ohjauskamat pysyy vakiona. Burton taitaa olla näin hiluxiin jossa 61 akselit tehnyt.NymiS kirjoitti:Jos laitat 61:sen akselit niin joudut rakentamaan myös ohjauksen uusiks, sillä pienemmällä et:llä olevat vanteet ei sovi alle kun ottavat raidetangonpäähän kiinni.
mulla on täydelliset akselit jarruineeen yms. ainastaan kuskin puolen olkavarsi n hilusta. leveyttä saa tulla 10cm ja akselit levittää 6cm jten nou broplem ja leima pyöriks 61:sen vakio vanteet!
lavan minimi pituus 175cm tai 2,25 neliöö. ja lokasuojissa on tietyt pykälät, esim jos ylittää tietyn koon niin se miinustetaan lattia pinta-alasta. kiinteä työkalu laatikko lavalla vähennetään lavan koosta.
vinkkinä näin et välitykseeeet menee todella pitkiks....
lavan minimi pituus 175cm tai 2,25 neliöö. ja lokasuojissa on tietyt pykälät, esim jos ylittää tietyn koon niin se miinustetaan lattia pinta-alasta. kiinteä työkalu laatikko lavalla vähennetään lavan koosta.
vinkkinä näin et välitykseeeet menee todella pitkiks....
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
niin ja akseli väliä EI saa kasvattaa paitsi mallisarjan puitteissa, ja hilussa ne on siinä pidettävä missä ne on, ja tee traction bar!
ja jos teet sillä hiluksin ohjauksella niin laita se hiluksin akselin alkuperäinen tuki, muuten jarrutuksessa ohjaa suoraa väkisin ojaan!
ja jos teet sillä hiluksin ohjauksella niin laita se hiluksin akselin alkuperäinen tuki, muuten jarrutuksessa ohjaa suoraa väkisin ojaan!
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Akseliväliä ei ole tarkoitus muuttaa, vaan siirtää molempia akseleita eteenpäin.
Jos lava on 1,5m (sisäreunasta?) niin pitäisi olla 1,5m pitkä? Insinööriksi valmistun vasta ensi kuussa, mutta näin olin laskevinani..
Lavan syvyydellä ei liene rajoitusta (vrt. Flatbed). Ajattelin lavan pohjaa korottaa niin, että saa iskareiden yläpäätä ylemmäs.
Jos ohjaus tehostimen ottaa LJ:stä tai HJ:sta joitunee muutkin ohjaus romppeet pöllimään niistä, kun heiluu eri suuntaan se simpukan varsi, mikä sitten nimeltään hän onkin. Onnistuukohan?
Ja entäs jos sorvaa tuohon ne LJ:n tukivarret/kierrejouset? Olen antanut itseni ymmärtää, että silloin ei tarvitse traction baria? Menikö taas metsään? Saako tuota leimattua kiekurajousilla?
Ja vielä välityksistä. Auttaako LJ:n laatikosto tähän asiaan? Jos ostaa lyhyemmät välitykset (jakolaatikkoon), niin saako niin, että vain lyhyet lyhenee? Maantiellä tuo kyllä varmaan jaksaa puksuttaa LJ:n motilla..
Kiitoksia vastanneille.
Jos lava on 1,5m (sisäreunasta?) niin pitäisi olla 1,5m pitkä? Insinööriksi valmistun vasta ensi kuussa, mutta näin olin laskevinani..
Lavan syvyydellä ei liene rajoitusta (vrt. Flatbed). Ajattelin lavan pohjaa korottaa niin, että saa iskareiden yläpäätä ylemmäs.
Jos ohjaus tehostimen ottaa LJ:stä tai HJ:sta joitunee muutkin ohjaus romppeet pöllimään niistä, kun heiluu eri suuntaan se simpukan varsi, mikä sitten nimeltään hän onkin. Onnistuukohan?
Ja entäs jos sorvaa tuohon ne LJ:n tukivarret/kierrejouset? Olen antanut itseni ymmärtää, että silloin ei tarvitse traction baria? Menikö taas metsään? Saako tuota leimattua kiekurajousilla?
Ja vielä välityksistä. Auttaako LJ:n laatikosto tähän asiaan? Jos ostaa lyhyemmät välitykset (jakolaatikkoon), niin saako niin, että vain lyhyet lyhenee? Maantiellä tuo kyllä varmaan jaksaa puksuttaa LJ:n motilla..
Kiitoksia vastanneille.
saahan se lava olla vaikka kuin iso, noi on vain minimi arvot jotta säilyy pakettiautona.
kierteiden leimaus keulaan ainakin onnistuu, ja taakse kunhan tukivarret on jostain missä akselimassat on riittävät. kierteillä ei tractionbaria tarvi.
jos laitat hj:n simpukan niin laitat sitte vain kaikki muutkin osat hj:sta niin toimii tai sovittelet tee-se-itse mallisen sovitelman hajanaisista osista.
tohon akselien siirtoon en sano mitää... ei mitää hajua tollasesta
LJ:n jakikseen saa välityksiä jotka tiputtaa vain lyhyttä puolta, ja jos maantielle haluat vähän mukavuutta niin tiuhemmat perävälitykset
noissa lukkoakseleissa on 3,7:1 välitys ja ln-46 hilussa on 4,88:1 et muutos on suuri.
omassa hilussa voi neloselle vaihtaa vasta 80km/h nopeudessa ja silloin koneessa on n.1400rp/m ehkä alle, renkaina 35" eli kaamee on ajaa.
kierteiden leimaus keulaan ainakin onnistuu, ja taakse kunhan tukivarret on jostain missä akselimassat on riittävät. kierteillä ei tractionbaria tarvi.
jos laitat hj:n simpukan niin laitat sitte vain kaikki muutkin osat hj:sta niin toimii tai sovittelet tee-se-itse mallisen sovitelman hajanaisista osista.
tohon akselien siirtoon en sano mitää... ei mitää hajua tollasesta
LJ:n jakikseen saa välityksiä jotka tiputtaa vain lyhyttä puolta, ja jos maantielle haluat vähän mukavuutta niin tiuhemmat perävälitykset
noissa lukkoakseleissa on 3,7:1 välitys ja ln-46 hilussa on 4,88:1 et muutos on suuri.
omassa hilussa voi neloselle vaihtaa vasta 80km/h nopeudessa ja silloin koneessa on n.1400rp/m ehkä alle, renkaina 35" eli kaamee on ajaa.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
eti vaan suoraan risukeulan simpukka ja hommaat hysteerivarret, pääset vähemmällä ja tulee kerralla hyvä. kyllä hojarin simpukalla onnistuu mutta öljypohja tulee jopa kiinni vetotankoon jne., hillitöntä säätämistä.
jos ei ole hojarin lukkoakseleita valmiina jemmassa niin aikalailla helpompi jättää omansa alle, ja kyllä nekin kestää aikalailla jos ajotyyli on vähänkin järkevä. ja jos lukot haluaa niin vaikka aussie taakse ja arppi eteen, eihän tällainen paketti paljon poikkea lukkoaleksien hinnasta.
se etu on läjän koneesta että jos haluaa turbon leimaan ilman penkkipaperia niin näin se onnistuu, edellyttäen että on vakiokakat paikallaan. mutta ei jälkiahdetun+coolerin leimaamisessa ole mitään ongelmia.
jos ei ole hojarin lukkoakseleita valmiina jemmassa niin aikalailla helpompi jättää omansa alle, ja kyllä nekin kestää aikalailla jos ajotyyli on vähänkin järkevä. ja jos lukot haluaa niin vaikka aussie taakse ja arppi eteen, eihän tällainen paketti paljon poikkea lukkoaleksien hinnasta.
se etu on läjän koneesta että jos haluaa turbon leimaan ilman penkkipaperia niin näin se onnistuu, edellyttäen että on vakiokakat paikallaan. mutta ei jälkiahdetun+coolerin leimaamisessa ole mitään ongelmia.
Edit: ja vielä...lepoantti kirjoitti:eti vaan suoraan risukeulan simpukka ja hommaat hysteerivarret, pääset vähemmällä ja tulee kerralla hyvä. kyllä hojarin simpukalla onnistuu mutta öljypohja tulee jopa kiinni vetotankoon jne., hillitöntä säätämistä.
----Hysteerivarret..? nimen kuulut olen, ymmärtänyt en. Entä jos tulee läjän motilla ja akselia saisi siirtää eteen n. 10-15 cm? mahtuisko paremmin?----
jos ei ole hojarin lukkoakseleita valmiina jemmassa niin aikalailla helpompi jättää omansa alle, ja kyllä nekin kestää aikalailla jos ajotyyli on vähänkin järkevä. ja jos lukot haluaa niin vaikka aussie taakse ja arppi eteen, eihän tällainen paketti paljon poikkea lukkoaleksien hinnasta.
----järkevä??? Kuvittelin noita (aussie+arb) kyllä kalliimmiksi, on kyllä ollut mietinnöissä. Eikö LJ:n lootassa ole taakse ulostulo sivussa ja hilussa keskellä? Vai saako hilun lootan tuohon LJ:n mottiin ?----
se etu on läjän koneesta että jos haluaa turbon leimaan ilman penkkipaperia niin näin se onnistuu, edellyttäen että on vakiokakat paikallaan. mutta ei jälkiahdetun+coolerin leimaamisessa ole mitään ongelmia.
---- Cooleri olisi cool---
joutuuko koneelle tekemään kiinnitys kohdat uusiksi? silloin ne voisi kai tehdä niin, että kone ja laatikko nousisi runkoon nähden ja "maha kyhmy" pienenisi. kajuuttaan joutuu tosin sitten tekemään pellihommia tai korottamaan koppaa
Viimeksi muokannut FunJam, Ke Touko 28, 2008 10:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.