Kuva Kuva

Project HillCruiser

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Project HillCruiser

Viesti Kirjoittaja FunJam »

Tällaista pientä projektia aloin päässäni pyöritellä, mutta nyt vähän neuvoja kaipailisin. Eli lähtökohtana -83 Hilux , johon jotain pientä jo väsättykin.
Kuva
Koska projekti on melko laaja ajattelin kysellä vähän etukäteen mitä teknillisiä/juridisia ongelmia tulen kohtaamaan, vai kaatuuko koko projekti lähtöviivalle.
Ja muutenkin saa ehdotella, jos on hyviä ideoita (autoon liittyen)

Nimi muuten on yhteen kirjoitettuna koska koitin kuukelilla kattella olisiko saman nimistä projektia jo jollain ja HillCruiserin kohdalla Google kysyy "Tarkoititko Hellraiser?" 8)

Taidan pistää tämän hetkisistä ideoista uuden viestin niin voitte lainata sitä ilman, että kuva tulee joka viestiin..
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

Ajatuksena olisi vaihtaa tuohon LJ70 moottori ja lootat ja HJ-61 lukkoaksilot. Vanteet sellaiset, että raideleveys ei muutu (pitänee olla vakio?).
Ohjaus tehostin jommasta kummasta. Tukivarret ja muut tangot Läjästä, kierrejouset.
Maastopakettiautoksi tuon kai saisi, jos painoa olisi 20 kg lisää nykyiseen, eiköhän järjesty sekin. (edit. Tuossahan olikin kyse korikorotuksesta, maastopakettiautoksi saa kun laittaa lukon tasauspyörästöön)
Lavaa lyhennetään/rakennetaan uusi, mikä mahtoi olla pienin sallittu pinta-ala lavalle? Onko sama maastopakettiautossa?
Akseliväli pitänee olla vakio? Saako siirtää molempia akseleita yhtä paljon?
Jos etuakselia saisi eteenpäiin, loiventuisi kardaanin kulma ja painopiste siirtyisi renkaisiin nähden taaksepäin.
Ja tietysti ulkopuoliset kaaret.
Muutakin on mielessä, mutta näillä olisi hyvä aloittaa..
Tarkoitus olisi tiellä ajella tulevaisuudessakin, joten sen mukaan noita modifiointeja olisi tarkoitus suorittaa.
Viimeksi muokannut FunJam, Su Kesä 01, 2008 11:47 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Jos laitat 61:sen akselit niin joudut rakentamaan myös ohjauksen uusiks, sillä pienemmällä et:llä olevat vanteet ei sovi alle kun ottavat raidetangonpäähän kiinni.
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Lavasta joskus konttorilta kyselin niin sillon minimi pituus oli muistaakseni 185cm? Mut jostain on mieleen syöpynyt myös pinta-ala 2,25 neliötä? ja neliöistä pois ei kait laskettu työkalulaatikoita tai lokasuojia yms.

eli eipä tästä paljon ollu apua :oops:
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
mikjus
Viestit: 200
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

NymiS kirjoitti:Jos laitat 61:sen akselit niin joudut rakentamaan myös ohjauksen uusiks, sillä pienemmällä et:llä olevat vanteet ei sovi alle kun ottavat raidetangonpäähän kiinni.
Nii ellei sitten ota napoja kokonaan hiluxin akseleista holloin ohjauskamat pysyy vakiona. Burton taitaa olla näin hiluxiin jossa 61 akselit tehnyt.
H&K
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 27, 2005 7:58 pm
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja H&K »

mikjus kirjoitti:
NymiS kirjoitti:Jos laitat 61:sen akselit niin joudut rakentamaan myös ohjauksen uusiks, sillä pienemmällä et:llä olevat vanteet ei sovi alle kun ottavat raidetangonpäähän kiinni.
Nii ellei sitten ota napoja kokonaan hiluxin akseleista holloin ohjauskamat pysyy vakiona. Burton taitaa olla näin hiluxiin jossa 61 akselit tehnyt.
Tällöikin tulee ongelmaksi raideleveyden muuttuminen liikaa jos leimalle haluaa...
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

mulla on täydelliset akselit jarruineeen yms. ainastaan kuskin puolen olkavarsi n hilusta. leveyttä saa tulla 10cm ja akselit levittää 6cm jten nou broplem ja leima pyöriks 61:sen vakio vanteet!

lavan minimi pituus 175cm tai 2,25 neliöö. ja lokasuojissa on tietyt pykälät, esim jos ylittää tietyn koon niin se miinustetaan lattia pinta-alasta. kiinteä työkalu laatikko lavalla vähennetään lavan koosta.

vinkkinä näin et välitykseeeet menee todella pitkiks....
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

niin ja akseli väliä EI saa kasvattaa paitsi mallisarjan puitteissa, ja hilussa ne on siinä pidettävä missä ne on, ja tee traction bar!
ja jos teet sillä hiluksin ohjauksella niin laita se hiluksin akselin alkuperäinen tuki, muuten jarrutuksessa ohjaa suoraa väkisin ojaan!
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Jamppa660
Viestit: 88
Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jamppa660 »

lavasta kun on puhetta, niin saakos lavaa jatkaa? Vai onko jotain max. pituutta merkittäin...?
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

Akseliväliä ei ole tarkoitus muuttaa, vaan siirtää molempia akseleita eteenpäin.

Jos lava on 1,5m (sisäreunasta?) niin pitäisi olla 1,5m pitkä? Insinööriksi valmistun vasta ensi kuussa, mutta näin olin laskevinani..
Lavan syvyydellä ei liene rajoitusta (vrt. Flatbed). Ajattelin lavan pohjaa korottaa niin, että saa iskareiden yläpäätä ylemmäs.

Jos ohjaus tehostimen ottaa LJ:stä tai HJ:sta joitunee muutkin ohjaus romppeet pöllimään niistä, kun heiluu eri suuntaan se simpukan varsi, mikä sitten nimeltään hän onkin. Onnistuukohan?

Ja entäs jos sorvaa tuohon ne LJ:n tukivarret/kierrejouset? Olen antanut itseni ymmärtää, että silloin ei tarvitse traction baria? Menikö taas metsään? Saako tuota leimattua kiekurajousilla?

Ja vielä välityksistä. Auttaako LJ:n laatikosto tähän asiaan? Jos ostaa lyhyemmät välitykset (jakolaatikkoon), niin saako niin, että vain lyhyet lyhenee? Maantiellä tuo kyllä varmaan jaksaa puksuttaa LJ:n motilla..

Kiitoksia vastanneille.
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

niin ja suunnitellulla kombinaatiolla takagartaani taitaa tulla polttoainetankin tilalle, joka siirretään paremmin suojaan.

Ja nymiksen kanssa voidaan sovittaa sitä HJ:n simpukkaa kun tuon niitä siltoja, mutta näyttäisi mahtuvat, en tiedä sitten kun tunkee sen läjän moottorin sinne..
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

saahan se lava olla vaikka kuin iso, noi on vain minimi arvot jotta säilyy pakettiautona.
kierteiden leimaus keulaan ainakin onnistuu, ja taakse kunhan tukivarret on jostain missä akselimassat on riittävät. kierteillä ei tractionbaria tarvi.
jos laitat hj:n simpukan niin laitat sitte vain kaikki muutkin osat hj:sta niin toimii tai sovittelet tee-se-itse mallisen sovitelman hajanaisista osista.
tohon akselien siirtoon en sano mitää... ei mitää hajua tollasesta
LJ:n jakikseen saa välityksiä jotka tiputtaa vain lyhyttä puolta, ja jos maantielle haluat vähän mukavuutta niin tiuhemmat perävälitykset

noissa lukkoakseleissa on 3,7:1 välitys ja ln-46 hilussa on 4,88:1 et muutos on suuri.

omassa hilussa voi neloselle vaihtaa vasta 80km/h nopeudessa ja silloin koneessa on n.1400rp/m ehkä alle, renkaina 35" eli kaamee on ajaa.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

eti vaan suoraan risukeulan simpukka ja hommaat hysteerivarret, pääset vähemmällä ja tulee kerralla hyvä. kyllä hojarin simpukalla onnistuu mutta öljypohja tulee jopa kiinni vetotankoon jne., hillitöntä säätämistä.

jos ei ole hojarin lukkoakseleita valmiina jemmassa niin aikalailla helpompi jättää omansa alle, ja kyllä nekin kestää aikalailla jos ajotyyli on vähänkin järkevä. ja jos lukot haluaa niin vaikka aussie taakse ja arppi eteen, eihän tällainen paketti paljon poikkea lukkoaleksien hinnasta.

se etu on läjän koneesta että jos haluaa turbon leimaan ilman penkkipaperia niin näin se onnistuu, edellyttäen että on vakiokakat paikallaan. mutta ei jälkiahdetun+coolerin leimaamisessa ole mitään ongelmia.
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

Kaameeseen olen tottunut (naimisissa/2lasta)..
Ei toi nyttenkään niin herkku ole 35";lla ajaa, jos muutenkaan..
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

lepoantti kirjoitti:eti vaan suoraan risukeulan simpukka ja hommaat hysteerivarret, pääset vähemmällä ja tulee kerralla hyvä. kyllä hojarin simpukalla onnistuu mutta öljypohja tulee jopa kiinni vetotankoon jne., hillitöntä säätämistä.

----Hysteerivarret..? nimen kuulut olen, ymmärtänyt en. Entä jos tulee läjän motilla ja akselia saisi siirtää eteen n. 10-15 cm? mahtuisko paremmin?----

jos ei ole hojarin lukkoakseleita valmiina jemmassa niin aikalailla helpompi jättää omansa alle, ja kyllä nekin kestää aikalailla jos ajotyyli on vähänkin järkevä. ja jos lukot haluaa niin vaikka aussie taakse ja arppi eteen, eihän tällainen paketti paljon poikkea lukkoaleksien hinnasta.

----järkevä??? Kuvittelin noita (aussie+arb) kyllä kalliimmiksi, on kyllä ollut mietinnöissä. Eikö LJ:n lootassa ole taakse ulostulo sivussa ja hilussa keskellä? Vai saako hilun lootan tuohon LJ:n mottiin ?----

se etu on läjän koneesta että jos haluaa turbon leimaan ilman penkkipaperia niin näin se onnistuu, edellyttäen että on vakiokakat paikallaan. mutta ei jälkiahdetun+coolerin leimaamisessa ole mitään ongelmia.

---- Cooleri olisi cool---
Edit: ja vielä...

joutuuko koneelle tekemään kiinnitys kohdat uusiksi? silloin ne voisi kai tehdä niin, että kone ja laatikko nousisi runkoon nähden ja "maha kyhmy" pienenisi. kajuuttaan joutuu tosin sitten tekemään pellihommia tai korottamaan koppaa
Viimeksi muokannut FunJam, Ke Touko 28, 2008 10:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin