Osaisko... pystyiskö, tietäiskö joku, miten 12h-t:n moottorin ruiskupumpun ajotuksen pystyis tarkastamaan/ säätämään??? noin niinkun kotikonstein...
Mitä muita toimenpiteitä vois tehä, jotta sais kulutusta pienemmäksi?
Vaihdoin jo suuttimet. Kulutus tipahti noin litralla/100 km, mutta löpön hinta jatkaa nousuaan, joten kaikkeni yritän ettei tarviis vaihtaa diesel pököttiin!
Kyselee hojopoika Iisalmesta
hj 61 ruiskun ajotus
Valvoja: Käyttäjä
Re: hj 61 ruiskun ajotus
siinähän jakopään kopassahan on se pikkunen tulppa josta ainakin näkee pumpun ajotus merkin ,eli sen hampaan misssä on silee reuna pitäs näkyä siittä reijästä.ja onhan se sit se suutin putken pätkä systeemi millä voi säätää kohilleen ,mut siitä ei itellä oo kokemusta ,lukenu vaan joltakin palstalta. ei sitä varmaan ihan hajulla saakkaan kulkemaan itellä menee se 11-13L sataselle,syöttöjä ja ahtoja kylläkin lisätty ja ajo tyyli kyllä aina välilllä niin urheilullinen kun hojolla vain voi olla. niin tuo löpö on tuolla syrjä kylillä paljon halvempaa kun täällä kaupuntissabmx kirjoitti:Osaisko... pystyiskö, tietäiskö joku, miten 12h-t:n moottorin ruiskupumpun ajotuksen pystyis tarkastamaan/ säätämään??? noin niinkun kotikonstein...
Mitä muita toimenpiteitä vois tehä, jotta sais kulutusta pienemmäksi?
Vaihdoin jo suuttimet. Kulutus tipahti noin litralla/100 km, mutta löpön hinta jatkaa nousuaan, joten kaikkeni yritän ettei tarviis vaihtaa diesel pököttiin!
Kyselee hojopoika Iisalmesta

Ajoituksen perusteet:
-Etsi ajoitusmerkit moottorista(ennakkoasteikko joissakin),yleensä vauhtipyörässä tai kampiakselin hihnapyörässä
-ota 1.sylinterin ruiskutusputki pois syöttöpumpusta
-pyöritä moottori merkin kohdalle(asteikossa oikean ennakon kohdalle)
-syöttöpumpun 1.putken paikalla pitäisi HETI tällä hetkellä polttoainepinnan nousta,mikäli ei,tai nousee liian aikaisin niin pumppu löysälle kiinnityksistä ja käännetään pumppua tarvittavaan suuntaan
Eikä se ole niin ihmeellistä,kunhan tarkistaa että ollaan oikealla kampiakselin kierroksella
Se suutinputken pätkä,viistoon katkaistu,helpottaa huomattavasti polttoainepinnan liikkeen havainnointia.
Mutta ihmeitä on turha odottaa,jos hoijakka vie kympin satasella niin turha vaivautua säätelemään...
-Etsi ajoitusmerkit moottorista(ennakkoasteikko joissakin),yleensä vauhtipyörässä tai kampiakselin hihnapyörässä
-ota 1.sylinterin ruiskutusputki pois syöttöpumpusta
-pyöritä moottori merkin kohdalle(asteikossa oikean ennakon kohdalle)
-syöttöpumpun 1.putken paikalla pitäisi HETI tällä hetkellä polttoainepinnan nousta,mikäli ei,tai nousee liian aikaisin niin pumppu löysälle kiinnityksistä ja käännetään pumppua tarvittavaan suuntaan
Eikä se ole niin ihmeellistä,kunhan tarkistaa että ollaan oikealla kampiakselin kierroksella

Se suutinputken pätkä,viistoon katkaistu,helpottaa huomattavasti polttoainepinnan liikkeen havainnointia.
Mutta ihmeitä on turha odottaa,jos hoijakka vie kympin satasella niin turha vaivautua säätelemään...