Kuva Kuva

minkä kokosta turboa hj-60

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

HJ-61
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja HJ-61 »

[[/quote]no itse pumpusta ei kovinkaan paljon ole tietoa,mustolan modaama kuitenkin,ja saman kokosilla elementeilä ilmeisesti kun omasakkin denso,mut kuulema bossin ja denson elementeissä jotakin eroa.kaveri jolta tuli tuo pumppu oli dynttanut vääntöjä reilut 600nm vajaalla 2000rmp[/quote]

Täällä olis kans hankittu Mustolalta Bossilainen, käytetty jossain mersun isossa moottorissa.Max. syöttömäärät n.170mm3 en oikee sit tiiä onko vähän vai paljon.Holsetin HX35 ahtimena #12 pesällä, 1.3bar kellolla ja cooleri.Alkas olee moottori kohta kasausta vaille valmis enää vaan pitäs löytää kytkin.Joten mikä kytkin tuossa 600nm penkitetyssä vehkeessä oli, jos sais vihiä niin ei tartteis käydä arpomaan.Riippuu tietysti pääseekö noilla hiluilla noihin vääntöihin. :?:
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

mehtisialla haiskahtaa olevan lepajoelta haettu pumputin...

mutta ei tuommoisesta kytkimestä kannata paljon mainita kun se ei tykkää väännöstä, se luistaa jo paljon alempaa ja muutenkaan ei tykännyt kestää kovin kauan.
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

lepoantti kirjoitti:mehtisialla haiskahtaa olevan lepajoelta haettu pumputin...

mutta ei tuommoisesta kytkimestä kannata paljon mainita kun se ei tykkää väännöstä, se luistaa jo paljon alempaa ja muutenkaan ei tykännyt kestää kovin kauan.
arvasin että kommentoit kun nuo tunto merkit ovat nuin selkeet, sillonhan se haettiin kun harrastit triffinkiä hiluxulla.

no onha se kytkin mullakin tiiossa mut pitää ilmeisesti alkaa miettimään muuta systeemiä,aika herkästi puolentoista kilon paineilla kytkin rivee sen verran päästiin kokeilemaan
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

joo, kyllä riftinki on mukavoo :oops: , vuan nyt on tapaturmiokehikkoo vääntäytymässä kopin ympärille....

mutta kytkin oli aika lopusssa kun Jani poisti sen viime vkl. nyt ootellaan eriväristä pakettia joka lupausten mukaan pitäs välittää vääntöä peremmälle asti voimalinjassa.
Avatar
vm
Viestit: 119
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 6:19 pm
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja vm »

Tuosta hj61:sen vakiopumpusta ja sen säädöistä.

Miten saadaan ahtojenalaista syöttöä lisää? Pumpun peräpäässä olevasta meisselikantaisesta säädöstä kun ei saanut dynossa parilla kierroksella muuta aikaiseksi kuin jumalatonta savutusta ennen turbon mukaan lähtöä, eli max. kilowatti määrä ei noussut. Alavääntö kylläkin nousi reippaasti ja turbo heräsi alempaa mutta siihen se jäikin.

Ahtopaineilla ei savuta juuri lainkaan.
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

vm kirjoitti:Tuosta hj61:sen vakiopumpusta ja sen säädöistä.

Miten saadaan ahtojenalaista syöttöä lisää? Pumpun peräpäässä olevasta meisselikantaisesta säädöstä kun ei saanut dynossa parilla kierroksella muuta aikaiseksi kuin jumalatonta savutusta ennen turbon mukaan lähtöä, eli max. kilowatti määrä ei noussut. Alavääntö kylläkin nousi reippaasti ja turbo heräsi alempaa mutta siihen se jäikin.

Ahtopaineilla ei savuta juuri lainkaan.
ei se par kierosta tee vielä mitään, eukun ruuvi pohjaan ja sieltä vastakkaiselta puolen se kuus kolo ruuvi ihan auki.ainakin minun "sivili" hj:ssa auttoi kummasti nuin niin kun pers tuntumalla mitattuna nin ja painetta oli sillon se 1,5.kuulu hyttiinkin semmone mukava vihellys kun turbo rupes töitä tekemään :lol:
Avatar
vm
Viestit: 119
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 6:19 pm
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja vm »

Joo, kävin ja ruuvasin kolme kiekkaa lisää. Meno piristyi kivasti alakierroksilla ja turbo herää paremmin, mut se savun määrä polkaistessa :shock:


Ahtopaineen noustessa 0.7 yli niin savu edelleen katoaa.. Ahtopaine itsessään nousi tuolla kolmella kierroksella noin. 0.1 ,ollen tällä hetkellä 1.1 ja pakopaine seuraa kiltisti noin 0.2 alempana.

Eli nähtävästi se rajoittaa syöttöä ahtopaineen tai kierrosten mukaan?

Todellakin kiinnostaisi että rajoittaako se niitä syöttöjä eli onko ne nyt niitä ns. vetäviä kierroksia ja voisiko niille tehdä jotain kotikonstein.

Mielestäni tästä ei tule tälleen hyvä että savuttaa tolkuttomasti ahdoitta ja ylhäällä soppa ei kuitenkaan riitä.



Vielä lopuksi konehuoneen turauksesta kuva :D

http://smg.photobucket.com/albums/v483/ ... ehuone.jpg
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

tota kans itte järkeilly kun omassa hj-60 pumpussa ei ole mitään ahdonalaisen syötön säätöö että jos säätää että pelaa yläkierroksilla niin liikkeelle lähtiessä on tosi julmaa savua!
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

pemaripoju kirjoitti:tota kans itte järkeilly kun omassa hj-60 pumpussa ei ole mitään ahdonalaisen syötön säätöö että jos säätää että pelaa yläkierroksilla niin liikkeelle lähtiessä on tosi julmaa savua!
joo ei ole minullakaan tuossa mehti vehkeen punpussa sitä ahton alaista säätöö ja sankka on savu ,no eihän se voima tyhjästä synnykkään
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Ei muutako ettimään sitä fordin pumppua ja 200d mersun pumppu vielä perälle, jo rupeaa isompiki ahdin heräämään :) Sitten vielä kytkin joka pitää :)
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Avatar
vm
Viestit: 119
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 6:19 pm
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja vm »

Juha_ kirjoitti:Ei muutako ettimään sitä fordin pumppua ja 200d mersun pumppu vielä perälle, jo rupeaa isompiki ahdin heräämään :) Sitten vielä kytkin joka pitää :)
Katellaan nyt, uskon että tälläkin pumpulla saadaan kytkin luistamaan :D
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

Juha_ kirjoitti:Ei muutako ettimään sitä fordin pumppua ja 200d mersun pumppu vielä perälle, jo rupeaa isompiki ahdin heräämään :) Sitten vielä kytkin joka pitää :)
joo ei tarvii ettiä enää pumputtimia kyl tuossa jo tavaraa riittää ja nuita 12ht:n omia pumputtimia on kaks irrallaan niistä modataan sit joskus tuohon "sivili" kulkineeseen punputin

ja kyl se huono kytkin saadaan tosiaan luistamaan nuilla alkuperäisilläkin tarpeilla
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Kuinkahan kovatöinen sitte onkaan, mut ne täällä siihen tehokkaaseen vehkeeseen oli kaavaillu 502 valmetin kytkintä, ei kuulemma pitäs olla iso operaatio.. tiedä sitten...
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

Juha_ kirjoitti:Kuinkahan kovatöinen sitte onkaan, mut ne täällä siihen tehokkaaseen vehkeeseen oli kaavaillu 502 valmetin kytkintä, ei kuulemma pitäs olla iso operaatio.. tiedä sitten...
olemma suunitellu että jos kahella levyllä ja väli limulla tekis kytkyttimen ,liekkö sit tuhoon tuomittu ajatus
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Jepulis, jos siitä toimiva kitti tulee, niin pistähän sitten kuvia näkösälle aikanaan... Varmaan joutuu jotain keksiä tuossa kesään mennessä myöskin..
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Vastaa Viestiin