Seuraavaksi on ohjelmassa HJ:n takapuskurin tekeminen, kun se alkuperäinen peltilärpäke oli umpisolmussa. Vanhat käikäleet on poistettu, ja nyt kaivattaisi erilaisia vinkkejä ja kuvia muiden toteutuksista.
Koria on korotettu 50mm ja tässä vaiheessa en lähde takarunkoa nostamaan ylemmäs, vaikka tällä maavaraa lisää saisikin. Eli nyt tehdään orkkispaikalle kestävä puskuri. Vetokoukku on irroitettava (yleensä irti) ja tulee kiinni takarunkoon neljästä eri kohdasta.
Työvalot on tarkoitus laittaa korin ja rungon väliin, jonne ne hyvin sopisivat. En ajatellut niitä suojailla kummemmin, koska eivät ole se takimmaisin osa.
Myös vetolenkit oli tarkoitus tehdä kiinteät puskuriin.
Vaihtoehdot:
1. Runkopalkkien välissä oleva osa 100x40x3 mm palkkia, ja reunat (n 30cm per puoli) käännetään yläviistoon. Voisi vielä tehdä tunkille paikat niihin viistoon meneviin osiin. Puskuri olisi irtonainen ja pultattaisiin alkuperäisiin niittien reikiin kuudella esim M10 pultilla. Tulee siis kokonaisuudessaan rungon takapuolelle.
huonoa: peräylitys kasvaisi n 30mm orkkikseen nähden, tuskin kovin kaunis...
hyvää: helppo ja nopea tehdä, helppo irroittaa, suojaa korin takaosaa, vetokoukkua ei tartte modata
2. Muuten samanlainen, mutta esim 120x40x3 u-palkkia, joka tulee rungon päälle. Pulttaamalla kiinni.
huonoa: vetokoukun kiinnitys vaikeutuu, paskaa jää aina sinne väliin, ei suojaa korin takaosaa samalla lailla (vähemmän peräylitystä), ei yhtä tukeva
hyvää: peräylitys ei kasva, siistimmän näköinen
3. Takarungosta sipaisee rälläkällä n 5 cm pois kokonaan (eli koko takapoikittaispalkki mäkeen) ja tilalle hitsataan samaisesta 100x40x3 palkista puskuri.
hyvää: varmasti tukeva
huonoa: paljon työtä, myös vetokoukku pitää modata
Optiona olisi kaikkiin noihin vielä mahdollista tehdä takasivuhelmojen alle tukipalkit. Eli puskuri jatkuisikin takarenkaisiin asti. Näitä on monessa vehkeessä näkynyt.
hyvää: suojaisi helmoja, lisää tunkkauspaikkoja, suojaisi hieman tankin täyttöputkea
huonoa: lisää työtä, ei välttämättä suurtakaan hyötyä (takahelmat on jo 10 cm alkuper korkeammalla eivätkä ole kertaakaan saaneet osumaa, vielä)
Tässä kun pähkäilee, niin olisin ehkä kääntymässä vaihtoehto yhden kannalle ja ilman noita helmojen alla olevia palkkeja. Tekisi vain puskuriin kunnon tunkkauspaikat.
Kommentteja??? Kuvia???
HJ:n takapuskurin teko
Valvoja: Käyttäjä
HJ:n takapuskurin teko
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Itse tein takapuskurin (n. 5mm) levystä kanttaamalla u-palkiksi. Istuu nätisti runkoaisojen päälle ja joka kulmassa hitsattu kulmaraudan palaset vahvistamaan liitosta. Takasillasta taaksepäin on myöskin kulmaraudat vahvistamassa runko aisojen sisällä molemmissa kulmissa. Sitten on vielä suurinpiirtein alkuperäisen näköiset viistotuet runkoaisoista puskuriin. Ne ovat i-palkkia, vahvuus = runkoaisan korkeus.
Tähän mennessä kokemukset pelkästään hyviä. Vetolenkkejä ei ole, koska kettingillä pelkästään vedetään ja lyhennyskoukku menee mainiosti puskuripalkin yläpuolelle. Ei irtoa itsestään, saa sopivaan kohtaan kiinni, ja jos auto on syvällä niin ei tarvitse kaivaa vetolenkkejä esiin savesta tai turpeesta.
Ainoa mainitsemisen arvoinen ongelma on materiaalissa. Tuli vahingossa kulutuslevystä (Hartox) tuo palkki särmättyä. Vetokoukkua varten reikien poraaminen todella työlästä.
Tähän mennessä kokemukset pelkästään hyviä. Vetolenkkejä ei ole, koska kettingillä pelkästään vedetään ja lyhennyskoukku menee mainiosti puskuripalkin yläpuolelle. Ei irtoa itsestään, saa sopivaan kohtaan kiinni, ja jos auto on syvällä niin ei tarvitse kaivaa vetolenkkejä esiin savesta tai turpeesta.
Ainoa mainitsemisen arvoinen ongelma on materiaalissa. Tuli vahingossa kulutuslevystä (Hartox) tuo palkki särmättyä. Vetokoukkua varten reikien poraaminen todella työlästä.
~Eissi~