Äänet nelivedolla
Valvoja: Käyttäjä
Äänet nelivedolla
Minkälaisia ääniä muilla kuuluu hjs:ta nelikko päällä mentäessä vähä suuremmilla nopeuksilla. Itellä hurisee jonkinverran eli johtuneeko kardaanista vai jakolaatikosta. Ja kannattaako siitä huolestua?
Re: Äänet nelivedolla
Itselläni piti nelikko karmeaa meteliä kovempaa ajaessa, melkein kuulosuojaimet piti olla. Uusi kardaani ja ongelma hävisi. OffroadTarvikkeella myydään kaksinivelistä etukardaania. http://www.offroadtarvike.fi/toyota.htmlkea-603 kirjoitti:Minkälaisia ääniä muilla kuuluu hjs:ta nelikko päällä mentäessä vähä suuremmilla nopeuksilla. Itellä hurisee jonkinverran eli johtuneeko kardaanista vai jakolaatikosta. Ja kannattaako siitä huolestua?
Perkules ku itellä on sellanen ongelma että kun kytkee nelivedon päälle ja ajelee ihan normaalisti niin aina välillä kuuluu melkonen jurnutus jostakin.
Jos on veto päällä tai jarruttaa moottorilla niin kaikki toimii ihan normaalisti mut siin kohtaa ku veto on tasaista ja ajaa vaikka monttuun nii kuullostaa iha niinkuin lentäisi sohjoa tienpinnasta lokarikaariin.
Kokeilin jo ristikot ja tuntu ihan napakalta mut kardaania kun pyörittää auton ollessa paikallaan niin, löysää on varmaan 1/6 kierrosta. Voisko ääni kuulua huonosta hammas kosketuksesta?
Jos on veto päällä tai jarruttaa moottorilla niin kaikki toimii ihan normaalisti mut siin kohtaa ku veto on tasaista ja ajaa vaikka monttuun nii kuullostaa iha niinkuin lentäisi sohjoa tienpinnasta lokarikaariin.
Kokeilin jo ristikot ja tuntu ihan napakalta mut kardaania kun pyörittää auton ollessa paikallaan niin, löysää on varmaan 1/6 kierrosta. Voisko ääni kuulua huonosta hammas kosketuksesta?
HJ61 v-87
BJ40 v-80
BJ40 v-80
Mulla on toi sama ongelma ja syykin selvisi. Katso tuolta...
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=45944
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=45944
Muuten hyvä mut menee caster kulma käsille kun laittaa kiilat väliin. Voi olla et ohjaus keskittää paremmin mut ohjaus voi olla muuten vähän niin ja näin.jonttu kirjoitti:itselläkin jurnutti niin perkeleesti kun pistin omen korottavat jouset.. mut lähti kun jyrsin akselin ja jousipakan väliin "kiilat" siis etupäähän.
HJ61 v-87
BJ40 v-80
BJ40 v-80
Etunivelen pronssihelat on yksi mahdollisuus,ainakin IFS keulassa aika tavallinenkin "jurnuttaja".Tai sitten,onko väljää etuperän kardaanilaipalla,vaikka ylös-alas heilutellen?jaiksis kirjoitti:Perkules ku itellä on sellanen ongelma että kun kytkee nelivedon päälle ja ajelee ihan normaalisti niin aina välillä kuuluu melkonen jurnutus jostakin.
Jos on veto päällä tai jarruttaa moottorilla niin kaikki toimii ihan normaalisti mut siin kohtaa ku veto on tasaista ja ajaa vaikka monttuun nii kuullostaa iha niinkuin lentäisi sohjoa tienpinnasta lokarikaariin.
Sepi:aika normaalia,jonkun verranhan siihen tulee puristusta kun etu-ja takapää kulkee eri matkan esim. mutkissa.Sitten kun kaikki jännite laukeaa vedon katketessa niin kolahtaahan se.
Onnistuisikohan kiilojen kanssa, jos katkaisisi perän kuoret kummaltakin puolelta banjoa ja kääntäisi sitten ohjaukset vermeet takas suoraan ja hitsaisi saumat kiinni? Kuinkahan tarkka vetarien pituus on, eli haittaako jos katkasukohdasta katoaa pari milliä?jaiksis kirjoitti:Muuten hyvä mut menee caster kulma käsille kun laittaa kiilat väliin. Voi olla et ohjaus keskittää paremmin mut ohjaus voi olla muuten vähän niin ja näin.jonttu kirjoitti:itselläkin jurnutti niin perkeleesti kun pistin omen korottavat jouset.. mut lähti kun jyrsin akselin ja jousipakan väliin "kiilat" siis etupäähän.
#428
Onnistuu kyllä ja sehän on ihan perus kauraa ainakin SOA projekteissa. Aiheesta lisää vaikka tuolta. http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/bj40soa.htm Luulen kuitenkin että helpommalla pääse laittamalla esim tuplanivel ristikon ku kääntämällä pallot (ainakin bj:ssä oli ihan oikeesti hommaa). Ei se tietysti poista perus ongelmaa eli sitä että kardaanin laipat ei ole yhden suuntaiset mutta jyrinät pitäs poistua.Onnistuisikohan kiilojen kanssa, jos katkaisisi perän kuoret kummaltakin puolelta banjoa ja kääntäisi sitten ohjaukset vermeet takas suoraan ja hitsaisi saumat kiinni? Kuinkahan tarkka vetarien pituus on, eli haittaako jos katkasukohdasta katoaa pari milliä?
HJ61 v-87
BJ40 v-80
BJ40 v-80
Ja ihan varmuuden vuoksi:Älkää missään nimessä leikatko muuta kuin hitsaus irti,ei siis suoraan akselia poikki asti...hj60 kirjoitti:Jep, älkää katkoko kuoria perän vierestä, vaan ne pallot irti siitä alkuperäsen sauman juuresta. Ei kapene akseli ja saa pysymään suoranaki. SOA-jutuissa on tuosta lisää.
Tänään opin taas uutta...
Ihmettelin tuossa mikä varaosaliikkeellä maksaa, kun joutuvat viikon verran tilailemaan ristikoita etukardaaniin ympäri suomea. Luulin, jotta jokseenkin yleinen osa tuo HJ:n ristikko...
No tämä selvisi, kun lopulta sain ristikot kouraan: ne oli paljon pienemmällä kupilla ja ulkopuolisilla lukoilla. Sitten kun ihmeteltiin tätä, selvisi, että vasta -82 loppupuolen vehkeissä tuli isommat ristikot... Tottahan toki olin tilatessa sanonu auton olevan -81, kun luulin siinä olevan alkuperänen etujordaani.
No, nyt on tilauksessa sitten oikeat ristikot...
Lisäksi etupäästä löytyypi tojon perinnevika: klappia pinjoniakselissa
Tojotalta kävin kyselemässä hintoja; reilu 70e isompi, vajaa 40e pienempi... Ongelma on vaan se, että noitakin löytyy kolmea eri mallia. Joo, käypänen löytyisi auton valmistenumerolla, mutta: kun ei oo harmainta aavistusta mistä vehkeestä tuo koko etumurikka on kotoisin
Joutuu varmaan purkamaan kappaleiksi ja kattomaan laakereista varaosanumerot. Ihan ensin koitan kyllä ottaa vaan vähä shimmilevyjä vähemmäksi...
Ihmettelin tuossa mikä varaosaliikkeellä maksaa, kun joutuvat viikon verran tilailemaan ristikoita etukardaaniin ympäri suomea. Luulin, jotta jokseenkin yleinen osa tuo HJ:n ristikko...
No tämä selvisi, kun lopulta sain ristikot kouraan: ne oli paljon pienemmällä kupilla ja ulkopuolisilla lukoilla. Sitten kun ihmeteltiin tätä, selvisi, että vasta -82 loppupuolen vehkeissä tuli isommat ristikot... Tottahan toki olin tilatessa sanonu auton olevan -81, kun luulin siinä olevan alkuperänen etujordaani.
No, nyt on tilauksessa sitten oikeat ristikot...
Lisäksi etupäästä löytyypi tojon perinnevika: klappia pinjoniakselissa
Tojotalta kävin kyselemässä hintoja; reilu 70e isompi, vajaa 40e pienempi... Ongelma on vaan se, että noitakin löytyy kolmea eri mallia. Joo, käypänen löytyisi auton valmistenumerolla, mutta: kun ei oo harmainta aavistusta mistä vehkeestä tuo koko etumurikka on kotoisin

Joutuu varmaan purkamaan kappaleiksi ja kattomaan laakereista varaosanumerot. Ihan ensin koitan kyllä ottaa vaan vähä shimmilevyjä vähemmäksi...
#412 HJ-60 turbo, high steer, differential locks, TSL 39,5x15, 24v/12v, 10" lift.
Melkoista jumppaamista näyttää olevan. Ehkä se on sitten laitettava elämä risaseksi ja ostettava se tuplanivelkardaani.jaiksis kirjoitti:Onnistuu kyllä ja sehän on ihan perus kauraa ainakin SOA projekteissa. Aiheesta lisää vaikka tuolta. http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/bj40soa.htm Luulen kuitenkin että helpommalla pääse laittamalla esim tuplanivel ristikon ku kääntämällä pallot (ainakin bj:ssä oli ihan oikeesti hommaa). Ei se tietysti poista perus ongelmaa eli sitä että kardaanin laipat ei ole yhden suuntaiset mutta jyrinät pitäs poistua.
#428