Kuva Kuva

HJ vinssistä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

viktor
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 8:34 pm
Paikkakunta: siuntio

HJ vinssistä

Viesti Kirjoittaja viktor »

tyhmä kysymys hoojiin vinssistä, eikö vinssi pitäis kelautua sisään 1-5 vaihteilla ja ulos pakilla? mulla tekee ihan toisin päin.
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul »

Jos sulla on 2-suuntainen ulosotto, niin pitää valita suunta sillä vinssinkytkentävivulla. Vivussa siis asennot: eteen-vapaa-taakse. Tämä siis 2-suuntaisessa ulosotossa.
BJ75 1987
# 274
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Onko yks- vai kakssuuntanen ulosotto? Jos on ykssuuntanen, niin voipi olla sitte vanhemmasta kakssuuntasesta se vinssi jolloin pyörii just nurinpäin. Ja toisinpäin, ykssuuntasesta vinssi, ja kakssuuntanen ulosotto, niin winch:illa ulos ja unwinch:illä sisään.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
viktor
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 8:34 pm
Paikkakunta: siuntio

Viesti Kirjoittaja viktor »

Niin eli mulla on yksi suuntainen, se spaakki liikkuu vaan kuskia päin. Ja vinssi on jostain -83 hoojiista.
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

muuten mikä estää kelaamasta sitä vaijeria rummun toiselle puolen? mikä menee persiilleen? silloin ainakin muuttus tuo pyörimäsuunta, vaijeri muuttuisi vaan pyörimään yläpuolelta alapuolelle rumpua.
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Eli sulla on tosiaan sitten tuo vaijeri kelattu vaaralta puolelta rumpua.
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
viktor
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 8:34 pm
Paikkakunta: siuntio

Viesti Kirjoittaja viktor »

juu ei ole, kelan yläpuolelta se vaijeri tulee. onneks on ylimääräinen 2 suuntainen ulosotta tallissa, pitää vaan vaihtaa niin saa toimimaan joka suuntaan miten haluaa.
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Rullakidan rautoja pitää kait vähän rälläköidä, jos muuttaa alapuolelle vaijerin. Tai hyvä ois siirtää koko rullakitaa, ettei tuu koko ajan kulma vaijeriin siihen alarullaa vasten.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? »

Tyhmä kysymys, kun just nostettu HJ:n keulalle vinssi.. Vinssi -81 autosta ja nykyinen auto on -83, pitääkö vinssin päästä tehä jotain vai voiko vaan kabiinista lähteä vinssaamaan, eli ei tarvitse esim vapauttaa vinssiä mitenkään?
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81
Bjhjcgmod
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 6:34 pm

Viesti Kirjoittaja Bjhjcgmod »

peLoGo? kirjoitti:Tyhmä kysymys, kun just nostettu HJ:n keulalle vinssi.. Vinssi -81 autosta ja nykyinen auto on -83, pitääkö vinssin päästä tehä jotain vai voiko vaan kabiinista lähteä vinssaamaan, eli ei tarvitse esim vapauttaa vinssiä mitenkään?
Mitähän tässä nyt kysytään, no itse ensimmäisellä vinssauksella vapauttaisin ainakin sen verran vaijeria ettei heti räpsähdä poikki jos on valmiiksi kelalla ja eka veto on sisäänpäin ja koukku hyvin jossain runkoraudassa. Välityksiä on sen verran että kone tuskin sammuu tyhjäkäynnilläkään ennenkuin jotain tapahtuu
Tojotankin vinssi on aika selkeä toiminnoiltaan, pto pyörittää kardaania molempiin suuntiin ja kela pyörii varsin vääjäämättömästi jos akselin hahlokytkin on kiinni ja ylikuormitussokka ehjä.
Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? »

Bjhjcgmod kirjoitti:
peLoGo? kirjoitti:Tyhmä kysymys, kun just nostettu HJ:n keulalle vinssi.. Vinssi -81 autosta ja nykyinen auto on -83, pitääkö vinssin päästä tehä jotain vai voiko vaan kabiinista lähteä vinssaamaan, eli ei tarvitse esim vapauttaa vinssiä mitenkään?
Mitähän tässä nyt kysytään, no itse ensimmäisellä vinssauksella vapauttaisin ainakin sen verran vaijeria ettei heti räpsähdä poikki jos on valmiiksi kelalla ja eka veto on sisäänpäin ja koukku hyvin jossain runkoraudassa. Välityksiä on sen verran että kone tuskin sammuu tyhjäkäynnilläkään ennenkuin jotain tapahtuu
Tojotankin vinssi on aika selkeä toiminnoiltaan, pto pyörittää kardaania molempiin suuntiin ja kela pyörii varsin vääjäämättömästi jos akselin hahlokytkin on kiinni ja ylikuormitussokka ehjä.
Tuli siis mieleen että vinssin päässä ei oo mitään "jarrua" mikä pitää vapauttaa ennenkuin voi aloittaa vinssauksen..
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81
Lumimies
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:43 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Lumimies »

Siis vinssin vieressä oleva "vapautin" AINA auki, kun vinssiä ei käytetä. Jalka tai esim. olutsalkku :P osuu yllättävän helposti vinssin käyttövipuun.
Niitä on mennyt vahingossa mettässä päälle ja kun vaijeri on esim. kiedottu karjapuskurin ympärille niin... :cry:
Cruiseri talossa on vaurauden merkki
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

...seurauksena on vääntynyttä rautaa.Sitä voimaa kun on sen verran,varsinkin jos murtosokka on vaihdettu kestävämpään että jopa se vinssin vasemman puoleinen valurautajalka osaa mennä poikki...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Kapa ja HJ-60
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 9:41 am
Paikkakunta: Hailuoto

Viesti Kirjoittaja Kapa ja HJ-60 »

Juup! osaa aika isokokoinenkin koivu tulla omalta paikaltaan siihen keulan eteen kun vaijerilla nyppäisee autoa jostain lääseiköstä "irti" jos on vähän tarttunu. Kait sillä vetäis auton vaikka puuhun jos se sokka ja jalka kestäis. :lol: :P
amutikai
Viestit: 90
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Oulu

Vinssailu

Viesti Kirjoittaja amutikai »

Kaivatin HJ61:ni akseleita myöten märkään peltoon tuossa muutama päivä sitten. Lukoista oli sen verran hyötyä että sain varmasti jokaisen pyörän kaivatettua yhtä syvälle :)
Seuraava vaihe oli kiikuttaa vinssi edessä olevaan koivuun kiinni.
Veto päälle ja seuraamaan..... VAIJERI MENI POIKKI JA LENSI VAUHDILLA, ONNEKSI ETEENPÄIN!!!
Tuli siinä mieleen että minkämuotoinen minun naamani olisi, jos vaijeri olisikin tullut koppia kohti :shock:
Kysymyksiä:
1. Eikös murtosokan pitäisi katketa ennen kuin tämmöinen vaaratilanne pääsee syntymään?
2. missähän se murtosokka sijaitsee? (omistanut HJ:n vasta puolivuotta)
3. minkäläinen vaijeri pitäisi olla, eli paljonko sen pitäisi kestää esim. Newtoneina?
Vastaa Viestiin