hdj 80 kk-laakerit
Valvoja: Käyttäjä
Kyllä nuo uudet luokitukset juontaa juurensa nimenomaan päästöjen vähentämiseen ja pitkään öljynvaihtoväliin liittyvistä asioista. HDJ:n kone on ihan perinteinen nokivasara, eikä sen laakeroinnissa ole mitään tavallisuudesta poikkeavaa, ei mitoituksen eikä minkään muunkaan puolesta. Kaksivaiheisesti toimiva suutin on ainoa käytännön ero esim. 61:n koneeseen verrattuna. Ja jakajapumppu, mutta sillähän ei pitäisi olla mitään merkitystä. Eikä tuo vauriotyyppi johdu öljykalvon eli voitelun pettämisestä, todella huonokuntoisessakaan laakerissa ei tapahdu leikkautumaa. Miksi 61:n kone ei vaadi "japanilaistyyppistä" öljyä kun laakerimateriaalit ja valmistaja on alunperin samat?
Minä olen alkanut epäillä HDJ:n ruiskutuspumpun ennakonsäätimen mahdollista osuutta asiaan, se on pumpussa alimmaisena ja kerää kaiken kulumatöhkän sinne. Ja sitä tulee, rullarenkaan pesä (pumpun kuoressa)oli kulunut n. 0,2mm väljäksi. Minulla ennakonsäädin oli käytännössä jumissa metallihiukkasten takia ja epäilyttää jaksaako jousi palauttaa sen aina perusennakolle. Tuossa jakajapumpun reppanassahan ennakonsäätö toimii hydraulisesti polttoaineen (siirtopumpun) paineella ja säätimen männän välykset on olemattoman pienet.
Jatkuva tai ajoittainen liian suuri ennakko? Ja seurauksena laakeripintojen irtoaminen? Onko kellään vastaavia havaintoja?
Minä olen alkanut epäillä HDJ:n ruiskutuspumpun ennakonsäätimen mahdollista osuutta asiaan, se on pumpussa alimmaisena ja kerää kaiken kulumatöhkän sinne. Ja sitä tulee, rullarenkaan pesä (pumpun kuoressa)oli kulunut n. 0,2mm väljäksi. Minulla ennakonsäädin oli käytännössä jumissa metallihiukkasten takia ja epäilyttää jaksaako jousi palauttaa sen aina perusennakolle. Tuossa jakajapumpun reppanassahan ennakonsäätö toimii hydraulisesti polttoaineen (siirtopumpun) paineella ja säätimen männän välykset on olemattoman pienet.
Jatkuva tai ajoittainen liian suuri ennakko? Ja seurauksena laakeripintojen irtoaminen? Onko kellään vastaavia havaintoja?
TP
Mielenkiintoinen ajatus!timop kirjoitti:
Jatkuva tai ajoittainen liian suuri ennakko? Ja seurauksena laakeripintojen irtoaminen? Onko kellään vastaavia havaintoja?
Laakerit vaihdoin ja syystä. En ole osannut noiden keskinäistä yhteyttä ajatella, mutta olen kyllä muuten epäillyt onko ennakko kohdallaan, en vain ole mitään asian eteen tehnyt kun joku (en muista kuka ja missä) totesi ettei ne ennakot itsekseen muutu.
Perusennakko ei oletettavasti paljon muutu, jos ennakonsäädin ei ole täysin jumissa, mutta se voi silti heittää ajon aikana jos säädin takertelee. Mistähän johtuu, ettei tehtaan manuaalissa ilmoiteta perusennakkoa asteina, vaan pumpun männän liikkeenä tietyn ajoitusmerkin kohdalla. Onko kellään tietoa mitä perusennakko on asteina? Sitten siinä on vielä se vahatermostaatti joka nostaa tyhjäkäyniä ja muuttaa ennakkoa kylmänä. Manuaali ei sano halaistua sanaa koko asiasta, ei suunnasta eikä määrästä.
Minulla moottorin ääni muuttuu huomattavan karkeaksi kiihdytettäessä n. 2300-2500 kierroksen paikkeilla ja vaimenee taas jossain kolmen tonnin päällä. Pumpun kammiopaineet yms. ennakonsäätimeen liityvät on tarkastettu aikaisemmin.
Minulla moottorin ääni muuttuu huomattavan karkeaksi kiihdytettäessä n. 2300-2500 kierroksen paikkeilla ja vaimenee taas jossain kolmen tonnin päällä. Pumpun kammiopaineet yms. ennakonsäätimeen liityvät on tarkastettu aikaisemmin.
TP
TAAS tuli yksi kone pelastettua aj.724 000km, autossa oli täyd. huoltokirja ja öljypohjaa ei oltu aukastu, jos autoon olisi vaihtokone joskus laitettu niin kai se olis varmaan siihen huoltokirjaan merkitty... laakerit oli tosin semmoiset kuin muissakin l.finaalissa (laitan kuvia jos vielä jotain kiinostaa).
niin tulivaan mieleen pitäneekö mittarilukema kaikissa kutinsa (varsinkin tuotiautoissa).
tuosta vois olla Jormalle apuva siinä lukkoasiassa?
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=2969
ps.ensiviikolla sukelletaan Dubaissa
niin tulivaan mieleen pitäneekö mittarilukema kaikissa kutinsa (varsinkin tuotiautoissa).
tuosta vois olla Jormalle apuva siinä lukkoasiassa?
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=2969
ps.ensiviikolla sukelletaan Dubaissa
HDJ 80 kk-laakerit
Onko kellän ollut ongelmia turbottoman hzj kk-laakereiden kanssa.Omalla hzj:llä ajettu 400000 vm -90.Ainoa asiaanliittyvä oire on painemittarin alhainen näyttö,paineet mitattu kun auton hommasin jo 15 vuotta sitten normaaliksi.
Re: HDJ 80 kk-laakerit
TervePEKKA58 kirjoitti:Onko kellän ollut ongelmia turbottoman hzj kk-laakereiden kanssa.Omalla hzj:llä ajettu 400000 vm -90.Ainoa asiaanliittyvä oire on painemittarin alhainen näyttö,paineet mitattu kun auton hommasin jo 15 vuotta sitten normaaliksi.
minulakin on tuolainen HZJ ja kilsoja nyt 610000km olen itsekin mietinyt noita laakerita mutta onko joku todella avanut hzj konetta ja missä kunnossa laakerit olivat. joku väitti että tämä laakeri asia kosketta vain HDJ mallia mutta itsellä käväise aina välillä asia mielessä.
Olen avannut 330t ajetun HZ:n, ei ollut mitään merkkejä viasta, tosin kilometrejä vähänlaisesti. Maailmalla on näkynyt tietoja että laakereihin ei tule tätä samaa ennenaikaista ongelmaa HZ- moottorissa, en ole kuullut yhtään tapausta, mutta joskus tietysti loppuu kulumalla siinäkin. Jälkeenpäin turbotuissa HZ- moottoreissa laakereita on tiettävästi mennyt samalla tavalla.
TP
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ma Heinä 03, 2006 1:39 pm
- Paikkakunta: Oulu
Laakerit
Hei,
Olen mielenkiinolla seurannut tätät laakerikeskustelua. Sellainen tieto että samantyyppistä ongelmaa esiintyy ainakin Mersun dieseleissä, omastani meni
kk:n laakeri ja koko kone 600tkm ajon jälkeen aivan varoittamatta ja jälellä olevissa liuskoissa oli samanlaiset urat kuin näissä kuvissa. Syytä ei tapahtuneeseen löytynyt. Veholla arvelivat syyksi huonon huollon ja kylmäkäynnistykset (). Samoin kuin tässä ongelmaa ei tule kaikkiin koneisiin. Eli kyllä tämmöisiä tyypivikoja on ja niistä ei isommin missään huudella. Omistajan vahingoksi se tietysti ennemmin tai myöhemmin koituu.
KLasumatti
Olen mielenkiinolla seurannut tätät laakerikeskustelua. Sellainen tieto että samantyyppistä ongelmaa esiintyy ainakin Mersun dieseleissä, omastani meni
kk:n laakeri ja koko kone 600tkm ajon jälkeen aivan varoittamatta ja jälellä olevissa liuskoissa oli samanlaiset urat kuin näissä kuvissa. Syytä ei tapahtuneeseen löytynyt. Veholla arvelivat syyksi huonon huollon ja kylmäkäynnistykset (). Samoin kuin tässä ongelmaa ei tule kaikkiin koneisiin. Eli kyllä tämmöisiä tyypivikoja on ja niistä ei isommin missään huudella. Omistajan vahingoksi se tietysti ennemmin tai myöhemmin koituu.
KLasumatti
Klasu
Kyllä mun mielestä kannattaa ottaa kone kuin kone auki ainaki alakerrasta kun puoli milliä on menny rikki.
HD/HZ koneiden kohdalla ei tosin pääse runkolaakereita kattoon mutta harvemmin se sieltä antautuu.
Taitaa olla likimain jokaisen vähän enemmän kilsoja kestävän diesel koneen ensimmäinen rikkopaikka nuo kk:n laakerit ja monesti myös viimeset.
Niiden vaihdon jälkeen saattaa vielä päästä useita satkuja.
Monella on myös harhakuva, ettei vanhaa tartte huoltaa niin ahneesti kuin tuoreempia.
Äkikseltään ajateltuna montakohan alakerta rikkoa olisi vältetty jos öljyt ja varsinkin suodattimet olis ollu iskussa.
Suodatin pirulainen kun tukkeentuu niin se alkaa kierrättämään öljyä ohitseen ja ei se nokikokkareinen öljy ainakaan paranna alakerran kestoa.
Omassa käyttiksessä (VW 2.5 Ttdi) 4 hunttia mäni rikki ja seuraava jakopään remppa 480tkm ja sillon käytän varmasti alakerran auki jos se mulla vielä sillon on.
HD/HZ koneiden kohdalla ei tosin pääse runkolaakereita kattoon mutta harvemmin se sieltä antautuu.
Taitaa olla likimain jokaisen vähän enemmän kilsoja kestävän diesel koneen ensimmäinen rikkopaikka nuo kk:n laakerit ja monesti myös viimeset.
Niiden vaihdon jälkeen saattaa vielä päästä useita satkuja.
Monella on myös harhakuva, ettei vanhaa tartte huoltaa niin ahneesti kuin tuoreempia.
Äkikseltään ajateltuna montakohan alakerta rikkoa olisi vältetty jos öljyt ja varsinkin suodattimet olis ollu iskussa.
Suodatin pirulainen kun tukkeentuu niin se alkaa kierrättämään öljyä ohitseen ja ei se nokikokkareinen öljy ainakaan paranna alakerran kestoa.
Omassa käyttiksessä (VW 2.5 Ttdi) 4 hunttia mäni rikki ja seuraava jakopään remppa 480tkm ja sillon käytän varmasti alakerran auki jos se mulla vielä sillon on.
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Itselläni on ollut (ja on vieläkin jälkimmäinen) kaksi tapausta HDJ - mallia 93 joihin olen vaihdattanut kk-laakerit yhteen 520000 km kohdalla ja toiseen 240000 km kohdalla. Kummassakin tapauksessa oli merkittäviä vahinkoja, eniten takimmaisissa. Muistaakseni ainakin toisen tapauksen rikkoutuneet olivat kupari-lyijy-rakenteisen näköisiä joiden kai pitäis olla se parempi, uudempi vaihtoehto. Onko varmaa tietoa ?
Öljynpaineet ei juuri näistä korjauksista muuttuneet.
Öljynpaineet ei juuri näistä korjauksista muuttuneet.
Uutena HDJ-80:en (vm-91 ja 374000km) päätin kanssa vaihdatuttaa kk-laakerit. Eivät muuten ole missään järjestyksessä nuo, otin vain nipussa ne kaverilta kuka ne vaihtoi. Kuva kertoo tuttua tarinaa.....
Nyt voi ainakin ajella huoletta kun on nuo vaihdettu, hyvä että tuli täällä moinen esiin =)
Kiitos infosta kaikille

Nyt voi ainakin ajella huoletta kun on nuo vaihdettu, hyvä että tuli täällä moinen esiin =)
Kiitos infosta kaikille
