mikaylikoski kirjoitti:itellä aikoinaan tulppasin tuon turbolle siihen kelloon menevän letkun tukkoon ja alkoi pelittään , kellosta ilmeisesti oli kalvo rikki..
... ja näin toimalla rikomme moottorin lähes varmasti.
Hukkaportillisen turbon perusideana on että tietyn ahtopaineen kohdalla pakopaineet nousevat niin suureksi että pakopuolen aiheuttama ahdistus vähentää tehoa enemmän kuin ahtopaineen nostaminen tuo sitä lisää. Kun tuo rajapyykki ylitetään niin moottorin sisäiset rasitukset kasvavat exponentiaalisesti. Pakokaasun virtausta päästettään pakoturbiin ohitse hukkaportin aukeamisella ensisijaisesti pakopaineiden alentamiseksi, ei ahtopaineiden rajoittamiseksi.
LJ:n vakioturbolla raja on jossakin 0,75- 0,8 barin välillä. Tuo kun ylitetään niin moottorin sisäiset kurmitukset kasvavat ja moottorin kestoennuste puolestaan alenee huomattavasti. Sisäisten kuormitusten kasvaminen näkyy yleensä helpoiten moottorin rasitustilanteissa lämpöjen nousemisella.