Kuva Kuva

BJ-75:n maastokelpoisuus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Hammer__
Viestit: 216
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 12:43 am
Paikkakunta: Rovaniemi

BJ-75:n maastokelpoisuus

Viesti Kirjoittaja Hammer__ »

Kiinnostaisi saada tietoa, millainen menijä umpimallin BJ-75 on offroad-käyttöä ajatellen? Sehän pitkänpuoleinen, liekö pitempi kuin HJ(?), joten voisi kuvitella että ainakin lukoton 75 on aika röhmyn puoleinen ja meneekö lukkojen kanssakaan 33" renkailla kovin kummoisesti? Sinälläänhän tuollainen 75 olisi metka safaribussi johon mahtuu rompetta mukaan isommallekin porukalle. Alavääntöä 75:n dieselistä varmaan löytyy maastoon ihan kivasti, mutta onko vapaasti hengittävä 75 laiskanpuoleinen maantieajossa verrattuna vaikkapa turbo-HJ:hin? Entä millainen BJ-75 on talviautona? Jostain luin, että aika luistavan puoleinen olisi talvikeleissä jos ilman nelivetoa ajaa. Saako 75:een muutoskatsastettua soa:n laillisesti ja muuttuuko soa:n kanssa liian kiikkeräksi? Entä saako siihen 33x12,5 renkaat suoraan muutoskatsastamalla? Meneekö vakiovälityksillä ja 33" renkailla liian nopeaksi pikkupuolella? Tässä nyt jotain ja kiitollinen olisin jos joku 75:sta enemmän tietävä vastaisi... :wink:
#SLCK 557
Land Cruiser KDJ95 -00
Menneitä Toyotan maastureita: FJ-40 -75, LJ70 -90, 4Runner -90, Hilux -89
apiaani
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2007 8:32 am
Paikkakunta: Panelia

Viesti Kirjoittaja apiaani »

En nyt ole se enemmän tietävä, mutta omat kokemukset kyseisestä kapineesta ovat olleet suurimmaksi osaksi positiivisia. Onhan se toki isohko auto, mut kyl silläkin pääsee kun kattelee hiukan ajolinjoja.
Ja kyllähän se selvä on, että turbo-HJ: hin verrattuna tuo on laiska, muttei se se kuitenkaan mikään täysi lahna ole. Sitä vääntöä riittää ihan sopivasti.
Talviautona 75 toimii myös ihan hyvin. Tottakai se helposti persettä heittää, mut sitten vaan pitää ajaa maltillisemmin. :lol:
Tosta soa hommasta joku tietänee paremmin, ja rengasasioista sen verran, että ainaki omassa on rengaskoko otteessa 33x10,5x15, että pitäisi saada. Mitenkäs muitten seiskafemmoissa?
SLCK #405
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

kyllä sen soan saa leimalle pitää vaan olla tarpeeks lässähtäneet jouset. eikä ne lukot pakolliset ole jos alusta toimii hyvin ja pehmeesti. pehmeellä alustalla oleva lukoton auto menee paremmin kuin etu tai takalukollinen jäykähkö auto!
Avatar
Hammer__
Viestit: 216
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 12:43 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hammer__ »

pemaripoju kirjoitti:kyllä sen soan saa leimalle pitää vaan olla tarpeeks lässähtäneet jouset. eikä ne lukot pakolliset ole jos alusta toimii hyvin ja pehmeesti. pehmeellä alustalla oleva lukoton auto menee paremmin kuin etu tai takalukollinen jäykähkö auto!
Toisaalta soa liene tarpeellinen jos max rengaskoko pysyy 33":ssa eli ko. kokoinen rengas mahtunee pyörimään ilman soaakin. Jos vielä laittaa jonkun 2" korottavan alustasarjan, niin taitaa päästä vähemmällä vaivalla kuin soa tekemällä. Onko Bj-75:een yleensäkin saatavilla hyvin varaosia tarvikkeena vai onko ainoa osoite toyotan oma tiski? Millaiset kulutuslukemat 75:ssa on?
#SLCK 557
Land Cruiser KDJ95 -00
Menneitä Toyotan maastureita: FJ-40 -75, LJ70 -90, 4Runner -90, Hilux -89
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1596
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BJ-75:n maastokelpoisuus

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Hammer__ kirjoitti: Saako 75:een muutoskatsastettua soa:n laillisesti ja muuttuuko soa:n kanssa liian kiikkeräksi? Entä saako siihen 33x12,5 renkaat suoraan muutoskatsastamalla? Meneekö vakiovälityksillä ja 33" renkailla liian nopeaksi pikkupuolella? Tässä nyt jotain ja kiitollinen olisin jos joku 75:sta enemmän tietävä vastaisi... :wink:
Saa, mutta pakat pitää olla jo vähän nurinpäin mutkalla = ei juurikaan ideaa.

Ei saa, leveyden muutos yli 102 mm alkuperäisestä (7.50R16 leveys on 210 mm, 12.50 on 318 mm). 33x10.50R15 koon saat muutoskatsastettua, eikä se vaadi minkäänlaisia muutoksia mihinkään. Myös LT285/75R16 on mahdollinen, kuten myös LT295/75R16 tai LT305/70R16. Nämä kaikki on himpun yli 33", toi 295 on jo n. 34".

Alkuperäinen 7.50R16 on halkaisijaltaan 32", joten 33" ei ole kovin poikkeava tuosta. Jos on nopea niin se on sitä myös alunperin.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Hammer__ kirjoitti: Millaiset kulutuslukemat 75:ssa on?
varmaan sama kuin 45:ssa eli kaikki menee mitä tankkiin laittaa 8)
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
Hammer__
Viestit: 216
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 12:43 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hammer__ »

Onko siis tosi, ettei kellään muulla klubilaisella ole mitään sanottavaa tai kokemusta BJ-75:n offroad käytöstä? Luulisi että joku on edes nähnyt 75:ia safareilla tai että jollain olisi jotain mutu-tietoa asiasta.. Asia kiinnostaisi oikeasti kun harkitsen sellaisen ostoa, mutta kun omaa kokemusta 75:sta ei ole ja kellään täällä pohjoisessakaan ei ole sellaista offikäytössä, niin kaikki tieto asiasta olisi tervetullutta. Ei viitsisi kuitenkaan uhrata 4000 euroa autoon vain todetakseni että sen soveltuvuus offi-käyttöön on huono. Vai luotanko suoraan erään kaverini mielipiteeseen joka sanoi että BJ75:n on ihan paska maastokäytössä? Tiellähän noita näkyy tulevan vastaan ihan vakiokuntoisina, mutta nyt kiinnostaisi nimenomaan se offikäyttö... :wink:
#SLCK 557
Land Cruiser KDJ95 -00
Menneitä Toyotan maastureita: FJ-40 -75, LJ70 -90, 4Runner -90, Hilux -89
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Mulla on just ton apiaanin 75:lla hiukan tunnustelua mettässä.
Ensinnäkin, se ON iso. Eipähän vaan tarvihe ihan joka paikkaan sitä yrittää tunkea.
Ostaa sitten sen lukkoakselisen mallin. Ja varoo sitten etumurroksia.
BJ75 3B koneessa riittää alkavääntöä ihan tolkuttomasti mettään ja tiellekin.
Reilummat renkaat. Jouset kuntoon. Itoolalta panzaaria pohjaan.
Vinssin nosto.

Muutoinkin se on ihan perkeleen hieno auto. Jylhä, karu. Ei o mikään ihme, että porukka kiertää maapalloa noilla.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

r2ree kirjoitti: Ensinnäkin, se ON iso. Eipähän vaan tarvihe ihan joka paikkaan sitä yrittää tunkea.
No ei tuolla hojollakaan kannata umpimettässä susukin jälkiä mennä... Kait 75:llä kuitenki samasta mahtuu ko 6*:llä
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Rölli
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 5:25 pm
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja Rölli »

No jaa... Mullahan on tosta toi lavamalli ja kyllä sillä kohtuullisesti pääsee. Ei se mikään kivikiipeily vekotin ole mut safari polkua kulkee siinä kuin joku 60sarjanenkin. taitaahan se olla pikkusen pienempi ulkomitoiltaankin.
Koneessa on kyl vääntöä ihan kohtuullisesti mut ainahan enemmänkin olla vois. Maavaran kanssa sama juttu. Noh, mulle nyt valmistuu soa ni pikkusen paranee toi tyhjä tila mahan alla.
Maantiellä pikkusen karu. Jos vertaa 60sarjaseen ni kyllä toi vaikuttaa vielä työkaluksi tehdyltä ja sen sitte maantiellä helposti huomaa.
Murroksien ja muiden paikkojen kestävyydestä en osaa sanoa kun mitään ei vielä ole hajonnut. Osia löytyy kohtuu hyvin muualtakin kuin tojotalta eikä hinnat sieltä pahimmasta päästä ole olleet.

Kokonaisuutena ihan tyytyväinen enkä ole aikeissa luopua tosta, toimii ainakin mulla harrastekäytössä hyvin.
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Kyllä on kokemusta seiskaviitosesta. Tälläisellä tuli jokunen vuosi sitten ajettua about 50 tkm maantietä ja tehtyä monenmonituisia hienoja offireissuja Venäjänmaata myöten, josta myös kuva. Mun mielestä kerrassaan erinomainen safariauto! Jos nyt pitäis valita vaikkapa HJ:n ja BJ-75:sen välillä nimenomaan tuohon käyttöön, ei epäilystäkään etten ottais BJ:tä! Tilava, lukot (-87 eteenpäin), paremmat välitykset (4.11), Maastoauto, ei citymaasturi. Tuo mun auto oli muuten täysin vakio, paitsi 36-12.5 TSL:ät ja noin kolme senttiä vakiota pidemmät eturiiput. Siis ei korotuksia lainkaan, ainoastaan ruosteet poistettu lokarin kaarista. Ja oli vielä 2+7 hlön paku! Tuon auton ainut huono puoli oli, että lopulta sen veto maastoon oli niin kova, että se poistui sinne työmatkalla ihan ilman lupaa... :(

Kuva

Edit: nythän mä vasta huomasin että tuossa kuvassahan nimenomaan oli rampautunut HJ hinauksessa! :lol:
Rölli
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 5:25 pm
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja Rölli »

Mites ironsika oli murroksien kestävyyden kanssa 36" kumeilla?
Itelläkin käyny mielessä toi koko mut askarruttaa just toi murroksien kestävyys.
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Mulla oli siinä ameriikan "ihmeet" eli Longfieldit. Yhtään en rikki saanut. Ne taisi saada rikki vasta kerhon presidentti PikkuF, jolla tuon auton akselit on nykyään. :wink: Noista Longfieldeistä sen verran, että ihan kohtuullisen kestävät ne oli, mutta kuluivat väljiksi huomattavan nopeasti. Alkoivat naputtaa jo mulla.

Yleisesti noista murroksista sanoisin, että jos toyotassa pysytään rengaskoossa max 36-37", ei järkevällä ajolla ole iso ongelma. Kaiken saa rikki jos yrittää, mutta kuski ne murrokset monestikin rikkoo eikä rengaskoko. Itse olen nyt noin kahdeksan vuotta kestäneellä offi"urallani" erilaisilla autokokoonpanoilla rikkonut yhtäpaljon toyotan ja volvon murroksia, eli kaksi kumpiakin. :shock: Toyotan murrokset oli molemmat FJ-55:sen vanhoja harvaboorisia.
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Vaihdettiin viikonloppuna apiaanin 75:een uus murros. Ja rajotettiin hiukan kääntymistä. Joku oli kiertäny vastatapit täysin sisään. Rautakangesta ei saa pääskyä, vaikka kuinka haluais. Jospa ny kestäs vähän paremmin.

Mistäs oot muuten Rölli hommannu osia? Vetästiin just käsijarruvaijeeri poikki..
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
J-T
Viestit: 137
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Vaasa-Kauhava-Larsmo

Viesti Kirjoittaja J-T »

Joo ei se seiskaviitonen oo mikään luksusauto.Sisältä pieni(pick-up),kömpelö,kivireki/hyppykeppi ja matala...Mutta 33x12.5 renkaat meni pienin muutoksin alle edessä(hiontaa jarrusylinterille vähän) ja takana ei mitään ongelmaa eikä ajettavuus(niin mikä?) muuttunu yhtään.
Ens talvena olis tarkotus jatkojalostaa omaa bj:tä hitaamilla välityksillä jakiksessa,2suuntasella ulosotolla ja ehkä soalla(tai soa eteen ja kierteet taakse) ja myös vinssiä vois tuoda taaksepäin...Nyt siinä on kyllä hyvä seistä hirvipassissa :wink:
#434
Bj-75=Ypyän Mersu
Vastaa Viestiin