Vinssin käyttövipu melkeen lattiasta läpi
Valvoja: Käyttäjä
Vinssin käyttövipu melkeen lattiasta läpi
Terve taas.
Tämmöseen ongelmaan törmäsin kun katselin vinssin operointivipua hieman tarkemmin. Enpä tajunnut tuollaista autoa ostaessani.
Auto siis BJ40 ´75
Kuten kuvasta näkyy, niin vain kepin muovipää pitää keppiä auton sisäpuolella, muuten keppi tipahtaisi lattian läpi ulos. Keppi liikkuu ylös, alas ja sivuille ihan hervottomana, mutta se on silti kiinni jakiksessa kun auton alla olin kattelemassa.
Kepinhän pitäisi olla jtn 15cm pitkä?
Oisko siitä joku klipsi tms irronnut, kun keppi ei pysy ylhäällä ollenkaan...
Vinssin toimivuutta en oo päässy testaamaan kun nelivedon vipukaan ei ole kytketty jakiksen tappiin. Osa siihen on kyll tiedossa. Ainakin nopee neliveto toimii, kun sen siirsin tunkin varrella siihen asentoon mutta en tiedä missä asennossa se tappi pitäis olla vapaalla tai hitaalla nelivedolla.
Kun vissiä operoidessa pitää laittaa jakis vapaalle, sit vinssin vipu eteen tai taaksepäin ja sit jakis 4wd:lle..?
Hieman sekava kysymys ja toivottavasti toi ei ole mitään kovin vakavaa. Koitin searchilla etsiä vastaavia tapauksia, mutta en löytänyt.
Tämmöseen ongelmaan törmäsin kun katselin vinssin operointivipua hieman tarkemmin. Enpä tajunnut tuollaista autoa ostaessani.
Auto siis BJ40 ´75
Kuten kuvasta näkyy, niin vain kepin muovipää pitää keppiä auton sisäpuolella, muuten keppi tipahtaisi lattian läpi ulos. Keppi liikkuu ylös, alas ja sivuille ihan hervottomana, mutta se on silti kiinni jakiksessa kun auton alla olin kattelemassa.
Kepinhän pitäisi olla jtn 15cm pitkä?
Oisko siitä joku klipsi tms irronnut, kun keppi ei pysy ylhäällä ollenkaan...
Vinssin toimivuutta en oo päässy testaamaan kun nelivedon vipukaan ei ole kytketty jakiksen tappiin. Osa siihen on kyll tiedossa. Ainakin nopee neliveto toimii, kun sen siirsin tunkin varrella siihen asentoon mutta en tiedä missä asennossa se tappi pitäis olla vapaalla tai hitaalla nelivedolla.
Kun vissiä operoidessa pitää laittaa jakis vapaalle, sit vinssin vipu eteen tai taaksepäin ja sit jakis 4wd:lle..?
Hieman sekava kysymys ja toivottavasti toi ei ole mitään kovin vakavaa. Koitin searchilla etsiä vastaavia tapauksia, mutta en löytänyt.
Vinssin keppi ei ole kiinni jakiksessa vaan PTO:ssa eli voiman ulosotossa, joka on auton kulkussuuntaan nähden jakovaihteiston vasemmalla puolella.
Vivusto on kiinni pohjassa, vaihteiston vasemmalla puolella. <- Editoitu, (kiitos osilpi)
Onko varmasti kiinni siinä?
Vivusto on kiinni pohjassa, vaihteiston vasemmalla puolella. <- Editoitu, (kiitos osilpi)
Onko varmasti kiinni siinä?
Viimeksi muokannut r2ree, Ma Loka 08, 2007 9:56 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
En tiedä, onko kuten HJ:ssa.
Mutta ainakin HJ vm 82:ssa on siten, että keppi on kiinni nivelöidyssä telineessä, joka on vaihteistotunnelissa kiinni neljällä pultilla (olisko sulla nämä pultit irti taikka nivelen tappi poikki?). Kepin alaosassa on sitten reikä, johon kiinnittyy vaijeri, joka välittää voiman ulosotossa olevaan vipuun, joka puolestaan liikuttaa rattaita. Itsellä ko vaijeri luisti, eikä vinssi tahtonut toimia.
Korjasin ongelman noin reilun puolen metrin pätkällä M10-kierretankoa ja 2 kpl M10 kiertyviä 90 asteen kulmapäitä (IKH 10e/kpl). Nyt voi säätää ohjaamossa olevan vivun asentoa haluamakseen, eikä luista.
Mutta ainakin HJ vm 82:ssa on siten, että keppi on kiinni nivelöidyssä telineessä, joka on vaihteistotunnelissa kiinni neljällä pultilla (olisko sulla nämä pultit irti taikka nivelen tappi poikki?). Kepin alaosassa on sitten reikä, johon kiinnittyy vaijeri, joka välittää voiman ulosotossa olevaan vipuun, joka puolestaan liikuttaa rattaita. Itsellä ko vaijeri luisti, eikä vinssi tahtonut toimia.
Korjasin ongelman noin reilun puolen metrin pätkällä M10-kierretankoa ja 2 kpl M10 kiertyviä 90 asteen kulmapäitä (IKH 10e/kpl). Nyt voi säätää ohjaamossa olevan vivun asentoa haluamakseen, eikä luista.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Pää täys räkää, ettei ajatuksetkaan kulje... Tais se olla HJ:ssa eri lailla.4x4_88 kirjoitti:PTO:n puolella pitäis olla kiinni, mutt tuskin lattiassa. Käyn ottamassa kuvan.r2ree kirjoitti: Vivusto on kiinni pohjassa, vaihteiston vasemmalla puolella. <- Editoitu, (kiitos osilpi)
Onko varmasti kiinni siinä?
Just keväällä tuhtasin laatikon kanssa, eikä muista..
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Niijoo...
Lisäisin tohon katkeamisen syyhyn sen että kun laatikon kiinnitys on kytkinkopan alta kolmella kumella ilman vääntymisen estoa... Ja kun koneestakin menee moottorikumityyny rikki... Ja kun sen vinssinvivun aukko on kapea... ja vaikka mikään kumi ei olisi rikki...
..niin koko koneisto ja laatikosto paketti elää niin paljon että ajan myötä kanittaa ton pultin poikki!
Parempi tuo vipuhässäkkä olisi kuin se vaijeri joka muljuaa ja ruostuu. Sekä on käsiteltäessä aikas tunnottoman tuntuinen.
Hmmm. eikös tuo viputyöntötankokaaos palautunut johki HJ malliin takaisin???
Lisäisin tohon katkeamisen syyhyn sen että kun laatikon kiinnitys on kytkinkopan alta kolmella kumella ilman vääntymisen estoa... Ja kun koneestakin menee moottorikumityyny rikki... Ja kun sen vinssinvivun aukko on kapea... ja vaikka mikään kumi ei olisi rikki...
..niin koko koneisto ja laatikosto paketti elää niin paljon että ajan myötä kanittaa ton pultin poikki!
Parempi tuo vipuhässäkkä olisi kuin se vaijeri joka muljuaa ja ruostuu. Sekä on käsiteltäessä aikas tunnottoman tuntuinen.
Hmmm. eikös tuo viputyöntötankokaaos palautunut johki HJ malliin takaisin???
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28