Pyörän-napa vuotaa
Valvoja: Käyttäjä
- tracer_bullet
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:36 pm
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörän-napa vuotaa
Täytyypä taas kysäistä teiltä ennenkuin teen mitään hölmöä.
Olen huomannut että toyotan oikea-taka pyörän-napa tiputtaa öljyä. Vuoto ei ole mikään iso, mutta meinaa ne mustat tipat valkosissa mangelsseissa käydä ärysttään. Pyörän-navassa on uloimpana kansi joka istuu kiinni viidellä tai kuudella mutterilla. Siitä kannen alta se öljy näyttää tulevan. Eihän siellä pitäis mitään öljyä olla jos ei se kulkeudu sinne akselia pitkin?
Mistä tuo vois johtua ja mitä sille pitäis tehdä?
Olen huomannut että toyotan oikea-taka pyörän-napa tiputtaa öljyä. Vuoto ei ole mikään iso, mutta meinaa ne mustat tipat valkosissa mangelsseissa käydä ärysttään. Pyörän-navassa on uloimpana kansi joka istuu kiinni viidellä tai kuudella mutterilla. Siitä kannen alta se öljy näyttää tulevan. Eihän siellä pitäis mitään öljyä olla jos ei se kulkeudu sinne akselia pitkin?
Mistä tuo vois johtua ja mitä sille pitäis tehdä?
- hakoteilla
- Viestit: 250
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am
- tracer_bullet
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:36 pm
- Paikkakunta: Kirkkonummi
No jumankauta. Mä selasin simolinin ja slck:n sivuja tuntikaupalla enkä lötäny mitään.
Eli kuinka pitkälle minun täytyy purkaa tuota napaa että pääsen käsiksi siihen stefaan? Tehkää tämä minulle helpoksi ja kertokaa mikä se stefa on noista räjäytyskuvan osista. Tuo englanti ei valitettavasti suju minulta ensinkään
Minkä kokoinen se stefa on?
Auttakaa nyt ihmeessä tyhmää.
Eli kuinka pitkälle minun täytyy purkaa tuota napaa että pääsen käsiksi siihen stefaan? Tehkää tämä minulle helpoksi ja kertokaa mikä se stefa on noista räjäytyskuvan osista. Tuo englanti ei valitettavasti suju minulta ensinkään
Minkä kokoinen se stefa on?
Auttakaa nyt ihmeessä tyhmää.
jos taka-akselissa samanmoinen napa kun edessä,ilman napalukkoa,niin fullfloater akseliJappi kirjoitti:Eikös tuo kannen alla oleva vetoakseli sitten meinaa että on fullfloater akseli?Eli vetoakselille ei tule painoa.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
- tracer_bullet
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:36 pm
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kyllä, se "umpirautalaippa" joka ei törrötä vanteesta läpi, on Cruiserissa semifloaterin napa.Jappi kirjoitti:Meinasin,eikö semifloater ole samanlaisella laipalla kuin esim. hiluxissa(umpirautaa vanteen keskellä) eikä erillisellä vetoakselin laipalla keskellä napaa?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
- tracer_bullet
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:36 pm
- Paikkakunta: Kirkkonummi
projekti etenee
Projekti etenee hitaasti. Ruuvvailin tänään ajan kuluksi irti tuon vetarin. Ne kartioprikat istu muuten hyvin kiinni.
Minkä kokoinen tuo stefa on? Miten sen saa tuolta irti? Lähteekö se holkki siitä stefan ympäriltä irti, siinä näytti olevan kierteet ulkopuolella.
Re: Pyörän-napa vuotaa
Jatketaan nyt ketjua, kun tuli vastaan odottamaton tapahtuma.
Auto oli seissyt pari kuukautta ja aiemmin ei mitään ongelmia. Akseli täysin remontoitu n 30 tkm sitten uusin tiivistein laakerein. Kotona huomasin, että laipan ympärystä oli kostea, muttei märkä. 30 km maantieajoa kotoa ja huomasin tankatessa muutaman öljytipan tulevan laipan juuresta. 60 km kotoa olikin rengas litimärkä öljystä, laakeri tulikuuma ja vetoakselin pinnapulteista neljä katkennut. Tässä vaiheessa siirryttiin hinausauton kyytiin, jolloin katkesi loputkin pinnapultit ja toinen ohjuritappi eli yksi ohjuritappi jäi jäljelle.
Lähinnä mietityttää, mikä aiheutti pinnapulttien katkeamisen maantieajossa? Vaihtolistalle menee ainakin stefa ja pyöränlaakeri + täytyy ostaa uudet pinnapultit prikkoineen. Meinasin ottaa ne pinnapultit varaosa-akselista, mutta siinähän olikin pinnapultit korvattu normipulteilla Toivottavasti ei ole pinionin etulaakeri kärsinyt voitelun puutteesta, koska öljyä oli karannut paljon...
Mikä tässä on ollut syypää ja oliko noiden katkenneiden pinnapulttien uloskaivamiseen muita ohjeita kuin reilu kuumennus + mutterin hitsaus pultinjämään? Varaosa-akselin napoja jos haluaa käyttää, täytyy niitä ensin hieman sorvata levyjarrumuutoksen takia eli siinäkin oma hommansa.
Jossain oli juttua vahvistamisesta eli olikohan niitä ohjuritappeja laitettu kahden sijasta kuusi per puoli. Mahtaneeko olla 33" renkailla miten olennaista? Saako ohjuritappeja muualta kuin Toyotalta?
Auto oli seissyt pari kuukautta ja aiemmin ei mitään ongelmia. Akseli täysin remontoitu n 30 tkm sitten uusin tiivistein laakerein. Kotona huomasin, että laipan ympärystä oli kostea, muttei märkä. 30 km maantieajoa kotoa ja huomasin tankatessa muutaman öljytipan tulevan laipan juuresta. 60 km kotoa olikin rengas litimärkä öljystä, laakeri tulikuuma ja vetoakselin pinnapulteista neljä katkennut. Tässä vaiheessa siirryttiin hinausauton kyytiin, jolloin katkesi loputkin pinnapultit ja toinen ohjuritappi eli yksi ohjuritappi jäi jäljelle.
Lähinnä mietityttää, mikä aiheutti pinnapulttien katkeamisen maantieajossa? Vaihtolistalle menee ainakin stefa ja pyöränlaakeri + täytyy ostaa uudet pinnapultit prikkoineen. Meinasin ottaa ne pinnapultit varaosa-akselista, mutta siinähän olikin pinnapultit korvattu normipulteilla Toivottavasti ei ole pinionin etulaakeri kärsinyt voitelun puutteesta, koska öljyä oli karannut paljon...
Mikä tässä on ollut syypää ja oliko noiden katkenneiden pinnapulttien uloskaivamiseen muita ohjeita kuin reilu kuumennus + mutterin hitsaus pultinjämään? Varaosa-akselin napoja jos haluaa käyttää, täytyy niitä ensin hieman sorvata levyjarrumuutoksen takia eli siinäkin oma hommansa.
Jossain oli juttua vahvistamisesta eli olikohan niitä ohjuritappeja laitettu kahden sijasta kuusi per puoli. Mahtaneeko olla 33" renkailla miten olennaista? Saako ohjuritappeja muualta kuin Toyotalta?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Re: Pyörän-napa vuotaa
Hitsaa siihgen katkeneeseen tappiin ensin iso prikka, saat tällälailla helpommin sulatettua sen pultin pään kiinni. Sit siihen isoon prikkaan hitsuuttelet mutterin. Mitään senkummempia esilämpöjä on turha antaa. Hitsaus lämmittää pulttia joka jäähtyessään lähtee yleensä helposti pois. Muistaakseni Jussilaisen Miksi on vahvistanu bertan ff taka-akselia lisäämällä ohjuritappeja. Löytyy offipalstalta.
Edittiä: etsinkyseisen projektin valmiiksi. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=32224
Edittiä: etsinkyseisen projektin valmiiksi. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=32224
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Re: Pyörän-napa vuotaa
Tuo lämmitys siis sen takia, että nyt on pultinkannat kyllästetty öljyllä, joka oli ideana polttaa pois. Pultinkannat ovat katkenneet tasopinnan sisäpuolelle eli irroittaminen ei välttämättä ole ihan helppoa... Mutta mitäpä siinä menettää.
EDIT: Nämä irtosi seuraavasti. Kuumennus toholla kuumaksi -> pultinkannat heiluu jo, vaikka onkin syvällä. 3.25mm poranterällä puolen sentin reiät jokaiseen + isketään T20-irtokärki ja väännetään varovasti pois. Halvalla vastakierretapilla eivät lähteneet...
EDIT: Nämä irtosi seuraavasti. Kuumennus toholla kuumaksi -> pultinkannat heiluu jo, vaikka onkin syvällä. 3.25mm poranterällä puolen sentin reiät jokaiseen + isketään T20-irtokärki ja väännetään varovasti pois. Halvalla vastakierretapilla eivät lähteneet...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999