HJ:n simpukka
Valvoja: Käyttäjä
HJ:n simpukka
Onkos tuolla simpukassa jotain säätimiä tms. jotka vois jumittaa ajan saatossa?????????
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Se osa simpukasta, johon tehoostimen letkut menee, on valve body manuaalissa. Se ohjaa sitä tehostusta, jos sinne kertyy roskaa se voi jumitella tai kai se voi kuluakki. Manuaalissa ei oo kuvaa sieltä sisältä, eikä puhuta siitä mitään, mutta jo sen aukastakseen tulee vastaan kaikenlaisia teflonrenkaita. En oo purkanu moista.
"Perinteinen" jumittelu yleensä lähempänä ääriasentoja johtuu hammaskosketuksen kulumisesta.
"Perinteinen" jumittelu yleensä lähempänä ääriasentoja johtuu hammaskosketuksen kulumisesta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
mulla on vähä semmosta ongelmaa, jotta tyhjäkäynnillä ei tehosta ollenkaan, pikkusen apuja isommilla kierroksilla. Normiajossa ei huomaa juuri ollenkaan, että tehostaisi mitään. Paikallaan ollessa ei saa käännettyä renkaita.
Tosin, rattina tuommonen 10" ralliratti, renkaat 37", ihan hyvä vaan, että on jäykkä, niin ei tuu rikottua raidepäitä tai ohjaustankoja. ja kun oppii ohjaustyylin, niin helposti taittuu taskuparkkiin kaupungilla kämmensyrjällä...
Vertailukohtava vaan on ollu nuo jenkkimallin tehostimet, esim. Jeeppi, jossa oli lähes tunnottoman ylitehostettu ohjaus.
Tosin, rattina tuommonen 10" ralliratti, renkaat 37", ihan hyvä vaan, että on jäykkä, niin ei tuu rikottua raidepäitä tai ohjaustankoja. ja kun oppii ohjaustyylin, niin helposti taittuu taskuparkkiin kaupungilla kämmensyrjällä...
Vertailukohtava vaan on ollu nuo jenkkimallin tehostimet, esim. Jeeppi, jossa oli lähes tunnottoman ylitehostettu ohjaus.
#412 HJ-60 turbo, high steer, differential locks, TSL 39,5x15, 24v/12v, 10" lift.
sitä kierrosten vähyyttä ajattelin itekkin ennen kun koitin nim. "gemarin" tehostinta tyhjäkäynnillä 12,5 leveet kiekot alla ja pyörähti kun tyhjää.. itellä on ihan sama kuinka paljon antaa lämää
se pumppu feilu tuntuu vaan niin epätodennäköseltä että että että... purkaan kyllä simpukan enste!

se pumppu feilu tuntuu vaan niin epätodennäköseltä että että että... purkaan kyllä simpukan enste!
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
purkasin tässä taannoin bj:ssä majailevan hj:n simpukan ja oli aivan täynnä gagga mujua, semmosta pintä metalli hilua. Voi kyllä olla kotosin myös pumpulta. No tehostajan "putki" se missä mäntä majailee, oli pikkusen naarmuilla samaten kun teflon renkaat sekä männässä että kuulamutterin venttiilipäässä oli ottanu metalli mujua itteensä. Puhistelin sen hyvin ja ehostin tiiivisteitä mutta paskan vitut, ei muutosta alkuperäiseen. Osittainen automaatti ohjaus säilyi ominaisuutena( kelaa välillä toiseen laitaan kaikki) ja tehostus toimi jotenki katkonaisesti. Onneksi lappi trophy armahti ja porsi koko paska... Uusi tiiviste sarja tojo autolla 240€. todennäkösesti tiivisteet vuotaa läpi ja sekottaa toiminnan ainaki tuossa minun tapauksessa. Mutta jos sitä vaivaa vain voimattomuus niin pumppu kauppaan. Ps: jos ylim. simpukka hyllyssä nii soita 040 8678418 hannu
No terves...
Tähän simpukka-aiheeseen liittyen ja sen säätöihin...
Ko mulla on tuo HJ ajettu VASTA 500 000 km:ä ja "nyt jo" on klappia ohjauksessa, niin voiko tuota simpukkaa kiriä jollain konstilla ko joissain vanhoissa rönttä-mersuissa on kuulemma ollu säätöruuvi, jolla välystä voi pienentää ja sitä kautta simpukan kuulemma sai kirittyä liikaakin --> alkoi takertelemaan tai meni kokonaan jumiin.
Kertokaappa jos asiaan ootta vihkiytyneet...
Tähän simpukka-aiheeseen liittyen ja sen säätöihin...
Ko mulla on tuo HJ ajettu VASTA 500 000 km:ä ja "nyt jo" on klappia ohjauksessa, niin voiko tuota simpukkaa kiriä jollain konstilla ko joissain vanhoissa rönttä-mersuissa on kuulemma ollu säätöruuvi, jolla välystä voi pienentää ja sitä kautta simpukan kuulemma sai kirittyä liikaakin --> alkoi takertelemaan tai meni kokonaan jumiin.
Kertokaappa jos asiaan ootta vihkiytyneet...
Jep, ja se hammastus kun kuluu siitä ohjauksen keskialueelta enemmän, ku äärilaidasta, niin liikaa kirimällä sen saa jumittelemaan siellä reunoilla. Eli todennäkösesti keskialueelle pitää jättää jonki verran klappia, manuaalin mukaan muistaakseni 4 cm saa ratin kehällä olla "väljää".
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
tietenkin olisi hyvä saada selville kiertääkö soppa putkissa. eli vaikka sinpukasta putket irti ja astiaan, jonne laitettu lisää nestettä. Kone käyntiin ja katsoo tapahtuuko siellä liikettä. Jos ei niin joko putket tukossa tai pumppu sökönä.
Mulla olis muuten ylimääräinen satsi tehostajaan; pumppu (ilman siivaa HJ60) ja tehostettu simpukka (hj61). Jos sattuu että pumppu viallinen nii toi paketti vois olla jotain 150 egee.
Mulla olis muuten ylimääräinen satsi tehostajaan; pumppu (ilman siivaa HJ60) ja tehostettu simpukka (hj61). Jos sattuu että pumppu viallinen nii toi paketti vois olla jotain 150 egee.